Jump to content

Ögonkontakt

Recommended Posts

Guest koenigsegg88

Jag vet inte om vi har gjort helt fel på sommarkurser/Fvrf men jag försöker möta befälets blick när han lämnar personen brevid mig. Försöker hålla ögonkontakt tills han lämnar mig och då jag går ner i manöver.

Edited by koenigsegg88

När visiterande befäl är vid personen jämte dig och ska ta steget till dig, då kommer han göra en snärtig huvudvridning medan du gör detsamma.

Håll ögonkontakt medan han förflyttar sig till framför dig. När förflyttningen till dig är klar så släpper du ögonkontakten och sätter blicken i fjärran precis som vid enskild ställning. När han lämnar dig går du ner i manöver ifall befälet kommenderat : Efterhand visitation upphör! Annars står du kvar i givakt.

Rätta mig om jag har fel.

(Var i princip det samma som Koenigsegg skrev, ville bara skriva av mig/förtydliga)

Edit: Stavfel

Edit2: Pucktvå :happy:

Edited by Christer

När visiterande befäl är vid personen jämte dig och ska ta steget till dig, då kommer han göra en snärtig huvudvridning medan du gör detsamma.

Håll ögonkontakt medan han förflyttar sig till framför dig. När förflyttningen till dig är klar så släpper du ögonkontakten och sätter blicken i fjärran precis som vid enskild ställning. När han lämnar dig går du ner i manöver ifall befälet kommenderat : Efterhand visitation upphör! Annars står du kvar i givakt.

(Var i princip det samma som Koenigsegg skrev, ville bara skriva av mig/förtydliga)

Edit2: Pucktvå :happy:

Ska man se sträng ut eller är det okej att le en smula inte ett gapfalbb men bara så man ser trevlig ut?

Ska man se sträng ut eller är det okej att le en smula inte ett gapfalbb men bara så man ser trevlig ut?

Eftersom en del befäl tar mer seriöst på detta moment än andra rekommenderas tjänstemin 1A (kärv och fjärrskådande).

Trots allt ska du föreställa en stor stygg självsäker soldat och inte farbror barbro(som förvisso kan anses självsäker).

Tjänstemin 1 ska användas brukade ett av mina befäl säga. Alltstå helt neutralt ansiktsutryck med blicken fäst i fjärran, bakom befälet...

Edit, pucktvåa, slagen med en minut...

Edited by RadaR

Guest koenigsegg88

Edit2: Pucktvå :)

Det är skönt att du finns och kan formulera om det snyggare och snärtigare!

I övrigt tycker jag det ibland kan bli jobbigt med totalt ögonkontakt, fast då i det civila livet

Det intressanta är när befälet är en kort kvinna som är ett huvud kortare än dig själv då du faktiskt ska titta rakt över huvudet på henne (blivit tillsagd X antal gånger för att jag tittat ner på henne).

Det intressanta är när befälet är en kort kvinna som är ett huvud kortare än dig själv då du faktiskt ska titta rakt över huvudet på henne (blivit tillsagd X antal gånger för att jag tittat ner på henne).

För att hon ska ha vetat det måste hon ha sett upp till dig :)

Gör inte som en kille gjorde en sen kväll i min gu: börja gapskratta när givakt är beodrat av en lite osäker FOKare...

Det underlättar inte din nattsömn det minsta att alla har vapenvisitation till 0230 och att ni väcks 0500 för att springa milen ;)

(FOK = Förberande OfficersKurs, kursen alla GB fick gå innan dom släpptes in på officersutbildningen. Har bytt namn ett antal gånger, vet inte vad den heter nu eller om den ens finns kvar.)

Guest Gordon78

Edit2: Pucktvå :banghead:

Nu ska vi se, det är ganska länge sen jag läste FMR nu (iallafall en vecka sen)

..men du går alltid ut i manöverställning efter att befälet lämnat dig. Vare sig det är efterhand visitation upphör eller ej. Om jag inte minns fel dvs(hmm)

En sak jag däremot är helt säker på, det är att du inte står i givakt, utan i enskildställning. Givakt är lystringsgraden.

Nu ska vi se, det är ganska länge sen jag läste FMR nu (iallafall en vecka sen)

..men du går alltid ut i manöverställning efter att befälet lämnat dig. Vare sig det är efterhand visitation upphör eller ej. Om jag inte minns fel dvs(hmm)

En sak jag däremot är helt säker på, det är att du inte står i givakt, utan i enskildställning. Givakt är lystringsgraden.

Är Givakt kommenderat så står du kvar till Manöver eller Lystring ställ ges.

Visitation kan ske under Givakt men det vanligaste är ju under manöver och då är det som du säger.

/K

Det intressanta är ju att själva visitations processen är en sådan väsentlig kränkning av det vi upplever vara individuell rätt. Jämför med när man kräver att barn ska titta en i ögonen när man pratar med dom. Förutom detta så är det även så att man går långt in i den 'personliga zon' (vad det nu heter påsvenska, personal space på engelska) som vi omedvetet försöker upprätthålla. Summan av kardemumman är ju att man på ett oerhört tydligt sätt bryter ner individens rättigheter (sådan denne upplever dom från början).

Det intressanta är ju att själva visitations processen är en sådan väsentlig kränkning av det vi upplever vara individuell rätt. Jämför med när man kräver att barn ska titta en i ögonen när man pratar med dom. Förutom detta så är det även så att man går långt in i den 'personliga zon' (vad det nu heter påsvenska, personal space på engelska) som vi omedvetet försöker upprätthålla. Summan av kardemumman är ju att man på ett oerhört tydligt sätt bryter ner individens rättigheter (sådan denne upplever dom från början).

Sssch. Värnpliktsrådet kan höra dig. :banghead:

När befälet lämnar personen innan dig så ska du göra huvudvridning och möta blicken i befälets rörelse till platsen framför dig. Därefter tittar du bara rakt fram.

/K

Skulle nog vilja att du vrider huvudet och går upp i enskild ställning när befälet kommer till personen jämte dig och är beredd att möta blicken.

Skulle nog vilja att du vrider huvudet och går upp i enskild ställning när befälet kommer till personen jämte dig och är beredd att möta blicken.

Elle, på K 3 Livskvadron för tiotalet år sedan, går upp i enskild ställning när befälet kommer till personen jämte dig och är beredd att medelst en fruktansvärt snärtig huvudvridning möta blicken när befälet är klar och snärtar blicken i dig.

Edited by Vysotskij

Elle, på K 3 Livskvadron för tiotalet år sedan, går upp i enskild ställning när befälet kommer till personen jämte dig och är beredd att medelst en fruktansvärt snärtig huvudvridning möta blicken när befälet är klar och snärtar blicken i dig.

Det som Vysotskij skriver är vad jag vill ha, som jag är lärd och som jag lär ut. Och mig veterligen så som de flesta lärs/lär.

/K

Vad jag vet när det gäller visitation så är det att man står i manöver från början. när personen bredvid dig står i enskildställning. Sedan när han glider ner i Manöver går jag upp i enskildställning och spärrar blicken på Befälet som när han har ögonkontakt "glider" över till mig. medan han "glider" över så kollar jag han i ögonen sen när han är framför mig kollar jag rakt igenom han. Sen ner i manöver när han "glider" vidare.

// ViperFE

Edited by Viper_FE

Vad jag vet när det gäller visitation så är det att man står i manöver från början. när personen bredvid dig står i enskildställning. Sedan när han glider ner i Manöver går jag upp i enskildställning och spärrar blicken på Befälet som när han har ögonkontakt "glider" över till mig. medan han "glider" över så kollar jag han i ögonen sen när han är framför mig kollar jag rakt igenom han. Sen ner i manöver när han "glider" vidare.

// ViperFE

Då gör du fel.

Läs vad Vysotskij skrev så blir det rätt.

När befälet kommer till personen innan dig så intar du enskild ställning och fortsätter titta rakt fram.

När befälet är klar med personen innan dig så gör du en snärtig huvudvridning och möter befälets blick och följer med den i befälets rörelse till en position framför dig.

Väl där så kvarstanna med blicken rakt fram.

När befälet är klar med dig och placerar sig framför nästa person går du ut i manöver.

/K

Vad jag vet när det gäller visitation så är det att man står i manöver från början.

Inte nödvändigtvis, är det kommenderat givakt sedan tidigare fortsätter det att gälla under visitationen. Däremot blev jag lite osäker på om huvudrörelsen ska vara med då.

Hur man ska göra vid olika sorters visitationer står annars i FMR Formella grunder 2000 på sidorna 50-51.

Inte nödvändigtvis, är det kommenderat givakt sedan tidigare fortsätter det att gälla under visitationen. Däremot blev jag lite osäker på om huvudrörelsen ska vara med då.

Hur man ska göra vid olika sorters visitationer står annars i FMR Formella grunder 2000 på sidorna 50-51.

Huvudvridningen ska vara med även om visitationen sker under givakt. Det står tydligt på de av dig angivna sidorna i FMR.

/mdn

Vad jag vet när det gäller visitation så är det att man står i manöver från början.

Sant. Mycket sant. Men som HansEngström sa så är det ingen Huvudrörelse då eftersom det är Givakt då rör man inte en fena. Brukar det vara iallafall.

Sant. Mycket sant. Men som HansEngström sa så är det ingen Huvudrörelse då eftersom det är Givakt då rör man inte en fena. Brukar det vara iallafall.
Ett annat alternativ är att man inte gissar utan läser i FMR där det står att huvudrörelse skall göras även under lystringsgraden givakt.

Hur ser förresten march i givakt ut när man inte rör en fena?

/mdn

Ett annat alternativ är att man inte gissar utan läser i FMR där det står att huvudrörelse skall göras även under lystringsgraden givakt.

/mdn

Då kanske du nu ska ta och skaffa bättre humor? Klart som F*N att man inte står stilla när man gör Marsch osv. Det är som att gå i manöver som en kille gjorde på vår förra övning.... kanske borde ta och kolla vad som är allmänt rätt och det som är helt knäppt, Varav att gå i manöver är en av dessa... ser lite konstigt ut när man går med händerna bakom ryggen förutom ifall man är fånge med handfängsel :baskerFN:

Men ja jag ändrar mig med. Men jag menade inte direkt lystringsgraden(ja jag vet givakt är en Lystringsgrad) då för där som sagt gör man då huvudrörelse (tydligen) utan jag menar när du står i enskildställning heter det t.o.m och då tror jag inte befälet som inspekterar vill att du ska stå o vrida på huvudet.

Edited by Viper_FE

Guest Gordon78

/mdn

Då kanske du nu ska ta och skaffa bättre humor? Klart som F*N att man inte står stilla när man gör Marsch osv. Det är som att gå i manöver som en kille gjorde på vår förra övning.... kanske borde ta och kolla vad som är allmänt rätt och det som är helt knäppt, Varav att gå i manöver är en av dessa... ser lite konstigt ut när man går med händerna bakom ryggen förutom ifall man är fånge med handfängsel :happy:

Men ja jag ändrar mig med. Men jag menade inte direkt lystringsgraden(ja jag vet givakt är en Lystringsgrad) då för där som sagt gör man då huvudrörelse (tydligen) utan jag menar när du står i enskildställning heter det t.o.m och då tror jag inte befälet som inspekterar vill att du ska stå o vrida på huvudet.

Jo det vill befälet.

När förbandet står uppställt på linje på-stället och soldaterna visiteras skall befälet mötas med en distinkt huvudvridning.

Därefter när befälet står rakt framför soldaten som visiteras står denne i enskild ställning och ser rakt fram.

/mdn

Då kanske du nu ska ta och skaffa bättre humor? Klart som F*N att man inte står stilla när man gör Marsch osv. Det är som att gå i manöver som en kille gjorde på vår förra övning.... kanske borde ta och kolla vad som är allmänt rätt och det som är helt knäppt, Varav att gå i manöver är en av dessa... ser lite konstigt ut när man går med händerna bakom ryggen förutom ifall man är fånge med handfängsel ,O

Jo det vill befälet.

När förbandet står uppställt på linje på-stället och soldaterna visiteras skall befälet mötas med en distinkt huvudvridning.

Därefter när befälet står rakt framför soldaten som visiteras står denne i enskild ställning och ser rakt fram.

Ja det vet jag. har jag inte sagt det innan? Tror nog jag gjort det. exakt. det. Vi snackar nu om allmänt hvudvridning :)