Jump to content

Betala fackavgift när man gör utlandstjänst?

Recommended Posts

Hej,

Har försökt å söka på denna sidan men inte hittat någon information. Det jag undrar är om Tjänstgöring i utlandsstyrkan (lyder under totalsförsvarsplikten) berättigar vederbörande till "befrielse" från avgift under perioden vederbörande tjänstgör i utlandsstyrkan?

Situationen som råder är att det finns en paragraf (paragraf 7) som säger nånting i still med att den som lyder under totalförsvarsplikten inte skall erlägga fackavgift.

Så långt är allting solklart problemet är nu att få igenom det med facket och nu är man uppe och ställer frågan på förbundet. Jag är säker på att någon vet hur det ligger till.

Svara INTE med vad du TROR utan endast om du VET hur det ligger till. Hänvisa gärna till Paragrafer och/eller lagar mm.

Tack för hjälpen

-Tobias

Jag kan inte svaret på just din fråga och skriver trots att du inte vill det. Men varför går du inte ur facket och sen går in igen när du är tillbaka i sverige? Löser inte det ditt problem? Du slipper betala fackavgift när du är utomlands och du börjar betala när du kommer hem och går med. Det är ju inte krav kö för att komma in i facket, bara att gå med ju. Och det är ju ingen skillnad hur mycket de representerar dig om du varit medlem i 1 dag eller 10 år.

Är det något mentalt, du vill kunna säga om 60 år att du varit med facket hela livet? Men trots det vill du slippa betala för denna tid, jag fattar inte riktigt.

En del förbund har regler för tillträde till olika stöd beroende på hur länge du varit medlem och den tiden kan ju påverkas om du går ur för ett halvår.

Det jag skulle göra om jag var som du var att antingen läsa mig till eller i andra hand fråga en företrädare för ditt fack om möjligheten att låta ditt medlemskap "ligga på is" under tiden du gör utlandstjänst, då du ändå inte faller inom deras avtalsområde.

Se bara till att betala akassan!

En del förbund har regler för tillträde till olika stöd beroende på hur länge du varit medlem och den tiden kan ju påverkas om du går ur för ett halvår.

Det jag skulle göra om jag var som du var att antingen läsa mig till eller i andra hand fråga en företrädare för ditt fack om möjligheten att låta ditt medlemskap "ligga på is" under tiden du gör utlandstjänst, då du ändå inte faller inom deras avtalsområde.

Se bara till att betala akassan!

Det jag gjort är ställt just den frågan "att ligga på is" dock handlar det ju lite om försäkringar mm. Avd i stockholm säger att jag skall betala avgift och att det inte går att lägga sig på is. Dock så har jag pratat med en annan representant från ett annat distrikt som hävdar motsatsen enligt Paragraf 7.

Jag är med i Transport om det spelar någon roll. Om någon har någon mer info om detta så vore det bra å få då jag inte vill stå och betala för någonting om jag har rätt att slippa liksom ;)

Det jag gjort är ställt just den frågan "att ligga på is" dock handlar det ju lite om försäkringar mm. Avd i stockholm säger att jag skall betala avgift och att det inte går att lägga sig på is. Dock så har jag pratat med en annan representant från ett annat distrikt som hävdar motsatsen enligt Paragraf 7.

Jag är med i Transport om det spelar någon roll. Om någon har någon mer info om detta så vore det bra å få då jag inte vill stå och betala för någonting om jag har rätt att slippa liksom ;)

Ringa direkt till förbundet? De har väl bäst koll på vilka regler som gäller, förmodligen bättre än de lokala representaterna som kanske har lite hum..

Edited by tsomitore

Fackavgiften består av 2 delar, en grundavgift och en inkomstberoende del. Grundavgiften ska du alltid betala eftersom den täcker upp försäkringar och annat, däremot behöver du inte betala den inkomstberoende delen. Att gå ur facket och sedan gå in igen när man kommer hem är helt meningslöst eftersom det brukar vara en ganska lång "uppsägningstid" för att gå ur facket, normalt 6 månader (och då är man nästan hemma igen).

Och ärligt talat, det handlar inte om så värst mycket pengar i förhållande till vad man tjänar i U.S. så varför krångla till det mer än nödvändigt?

:)

Fackavgiften består av 2 delar, en grundavgift och en inkomstberoende del. Grundavgiften ska du alltid betala eftersom den täcker upp försäkringar och annat, däremot behöver du inte betala den inkomstberoende delen. Att gå ur facket och sedan gå in igen när man kommer hem är helt meningslöst eftersom det brukar vara en ganska lång "uppsägningstid" för att gå ur facket, normalt 6 månader (och då är man nästan hemma igen).

Och ärligt talat, det handlar inte om så värst mycket pengar i förhållande till vad man tjänar i U.S. så varför krångla till det mer än nödvändigt?

:)

Nä det är ju sant men nu är ju frågan ställd uppe på förbundsnivå så vi får se vad dom säger ;)

:o

Låt mig vända på det och kontra med. Varför betala mer än nödvändigt när man inte måste :dribble::-P

• BlåGul -1

:o

Låt mig vända på det och kontra med. Varför betala mer än nödvändigt när man inte måste :dribble::-P

Du måste inte ha en hemförsäkring heller men den dagen då oturen är framme...

Det finns talesätt: Låt inte snålheten bedra visheten.

/K

• Super Administrators

Vet inte vad som gäller nu, men när jag ringde mitt fack SIF i början av min tjänstgöring på KS06 och frågade om detta blev jag "vilande medlem" under tjänstgöringen.

Detta eftersom de inte kunde företräda mig i det arbetet, alternativt hade jag annars en hel del punkter och åsikter de skulle få ta med min nya arbetsgivare som inte var helt optimala...

De stoppade ganska snabbt in mig som vilande och vips behövde jag bara betala akasseavgiften.

Ring ditt förbund och prata med dem, den delen som går till a-kassan bör/skall du betala och den delen som går till facket blir du befriad ifrån under tiden du är tjänstledig.

Jag betalade fackavgiften när jag var i Kosovo. Jag ringde till den lokale ombudsmannen på Skogs & träfacket som förklarade att som de såg på saken så "jobbar du och tjänar pengar" och därmed skall du betala avgiften. Han undrade vad jag skulle få för bef.arvode och så fick jag betala den avgiften som stod i relation till vad jag tjänade i US. Ombudsmannen har själv gjort 2 missioner i US och då hade han oxo betalat fackavgiften. Min personliga uppfattning är att man bör stå kvar i facket och att det är bättre att betala så blir det inga oklarheter.

Tänk på...även om man är tjänstledig kan det bli förändringar på det civila jobbet som kan påverka en starkt när man kommer tillbaka och då kan det bara bra att få hjälp av facket om det blir strul!!

Jag betalade fackavgiften när jag var i Kosovo. Jag ringde till den lokale ombudsmannen på Skogs & träfacket som förklarade att som de såg på saken så "jobbar du och tjänar pengar" och därmed skall du betala avgiften. Han undrade vad jag skulle få för bef.arvode och så fick jag betala den avgiften som stod i relation till vad jag tjänade i US. Ombudsmannen har själv gjort 2 missioner i US och då hade han oxo betalat fackavgiften. Min personliga uppfattning är att man bör stå kvar i facket och att det är bättre att betala så blir det inga oklarheter.

Tänk på...även om man är tjänstledig kan det bli förändringar på det civila jobbet som kan påverka en starkt när man kommer tillbaka och då kan det bara bra att få hjälp av facket om det blir strul!!

Så sa det till mig också, men när jag senare tog reda på lite mer visade det sig att jag endast skulle betala till a-kassan eftersom jag var tjänstledig från mitt arbete. Jag slapp betala a-kasseavgift under sex månader eftersom jag hade betalat in för mycket. Ta noga reda på hur du skall göra så att facket inte passar på att håva in pengar.

Så sa det till mig också, men när jag senare tog reda på lite mer visade det sig att jag endast skulle betala till a-kassan eftersom jag var tjänstledig från mitt arbete. Jag slapp betala a-kasseavgift under sex månader eftersom jag hade betalat in för mycket. Ta noga reda på hur du skall göra så att facket inte passar på att håva in pengar.

Jag betalade också bara A-kasseavgiften till Handels men fackavgift till Försvarsförbudet. Då efter vilken inkomst jag hade i US. Nu under beredskap betalar jag endast 20:- till Försvarsförbudet men efter tabell till Handels.