Jump to content

Sala Trängkår T5 Historik

Guest Barndoor51

Recommended Posts

Guest Barndoor51

Hejsan!

Jag såg att någon sökte historik om Sala Trängkår här på forumet! Jag skulle vilja ha tag på lite info om det jag med då jag bor i det som var Officersbostaden till T5 i Sala.

Om det finns någon som har forskat och har info så hör gärna av er till mig på [email protected]

Då vi har tänkt att återskapa huset till sitt ursprungliga utseende så vore både bilder och eventuellt ritningar roliga samt vilka som bodde där.

Hoppas att någon vet eller kan hänvisa till andra kanaler där man kan hitta info.

Tack på förhand! Bengt Nyberg

Hej!

Gå in på denna sidan o kolla om du kan hitta något. LÄNK

Jag vet inte om där finns just något om T5 o framförallt bilder på detta. Men där finns Historiksidor om olika regementen etc.

Annars kan du ju testa o maila Hans Högman som har gjort sidan. Han kan kanske hjälpa dig med var du kan leta vidare.

:Malaj:

Kungl. Västmanlands Trängkår (tidigare Kungl. Andra Svea Trängkår) - T 5 - fanns mycket riktigt i Sala åren 1906 - 1928.

Det finns en liten historik: Sten Camitz: Minnen från Trängkåren i Sala. Sala 1969. Ågren & Holmbergs Boktr. AB. Den bör finnas på biblioteket.

På Väsby Kungsgård finns ett rum med minnen från T 5. Har man mera tid så finns en hel del i Sala Allehandas arkiv. För att inte somna under forskningen, kan man spela Västmanlands Trängkårs marsch som är ganska njutbar. Inte helt oväntad lätt kavalleristuk på den.

:happy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...