Jump to content

Heteronormativa Soldf.com?


Recommended Posts

Under sidan om prylar man behöver i lumpen återfinns följande formulering:

 

Kondomer:

Utan glidmedel för att hämta vatten i, trä över gevärspipa, etc. Kan givetvis komma väl till pass på transport med civila transportmedel till/från tjänstgöring där individer av motsatt kön förekommer. Sjukstugan delar oftast ut gratis om man ber om det.

 

Min kursiv

 

Enkelt, alla människor dras inte bara till personer av motsatt kön.

 

Lös problemet (formuleringen, inte människor som inte är heterosexuella).

 

Snälla?

Link to comment
Share on other sites

Under sidan om prylar man behöver i lumpen återfinns följande formulering:

 

Kondomer:

Utan glidmedel för att hämta vatten i, trä över gevärspipa, etc. Kan givetvis komma väl till pass på transport med civila transportmedel till/från tjänstgöring där individer av motsatt kön förekommer. Sjukstugan delar oftast ut gratis om man ber om det.

 

Min kursiv

 

Enkelt, alla människor dras inte bara till personer av motsatt kön.

 

Lös problemet (formuleringen, inte människor som inte är heterosexuella).

 

Snälla?

Det kanske kan kännas konstigt om man är homosexuell, men just det här fallet kanske bara var ett uttryck för en heterosexuell persons syn på användningsområden.

 

Jag kan tycka att det är lite värre när Anders Borg säger att så kallad vit hemhjälp kan vara det enda sättet för hårt arbetande kvinnor att sköta om hemmet..... (vilket utesluter både det ena och det andra)

Link to comment
Share on other sites

Guest Lekhunden
Under sidan om prylar man behöver i lumpen återfinns följande formulering:

 

Kondomer:

Utan glidmedel för att hämta vatten i, trä över gevärspipa, etc. Kan givetvis komma väl till pass på transport med civila transportmedel till/från tjänstgöring där individer av motsatt kön förekommer. Sjukstugan delar oftast ut gratis om man ber om det.

 

Min kursiv

 

Enkelt, alla människor dras inte bara till personer av motsatt kön.

 

Lös problemet (formuleringen, inte människor som inte är heterosexuella).

 

Snälla?

 

 

Nu får du väl ge dig? Du förstår väl ändå vad som menas?

Link to comment
Share on other sites

Under sidan om prylar man behöver i lumpen återfinns följande formulering:

 

Kondomer:

Utan glidmedel för att hämta vatten i, trä över gevärspipa, etc. Kan givetvis komma väl till pass på transport med civila transportmedel till/från tjänstgöring där individer av motsatt kön förekommer. Sjukstugan delar oftast ut gratis om man ber om det.

 

Min kursiv

 

Enkelt, alla människor dras inte bara till personer av motsatt kön.

 

Lös problemet (formuleringen, inte människor som inte är heterosexuella).

 

Snälla?

 

 

 

Nu får du väl ge dig? Du förstår väl ändå vad som menas?

 

Klart jag gör. Däri ligger problemet.

Link to comment
Share on other sites

Under sidan om prylar man behöver i lumpen återfinns följande formulering:

 

Kondomer:

Utan glidmedel för att hämta vatten i, trä över gevärspipa, etc. Kan givetvis komma väl till pass på transport med civila transportmedel till/från tjänstgöring där individer av motsatt kön förekommer. Sjukstugan delar oftast ut gratis om man ber om det.

 

Min kursiv

 

Enkelt, alla människor dras inte bara till personer av motsatt kön.

 

Lös problemet (formuleringen, inte människor som inte är heterosexuella).

 

Snälla?

 

 

 

Nu får du väl ge dig? Du förstår väl ändå vad som menas?

 

Klart jag gör. Däri ligger problemet.

Hej Troll!

 

Är du så väldigt petig (det är inte en politisk deklaration det handlar om) så får du bokstavstolka citatet för mig och sedan visa vad som är anstötligt!

Jag har vad man skulle kunna kalla det normalfantasi och därför gissar jag att det har något med sex att göra men det står inget om det i texten.....

 

Är problemet att det går att använda kondomen till att ha säkert sex mellan två kön eller något annat? Om jag var homosexuell så skulle jag ha en hel del andra saker högre upp på min agenda....

Alternativt om jag visar min läggning öppet så skulle jag flika in ett tillägg i användningsområden, fast jag bedömmer att de allra flesta som använder kondom i tvåkönade förhållanden även kan se hur den skall användas mellan två män.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte svårt för att se hur en homosexuell kille eller tjej (används ju faktiskt av tjejer också) skulle kunna tycka texten känns olustig, den säger ju rätt ut att kondomer används av par av olika kön. I alla fall tycker jag att det är okänsligt att reta nån för att den tar upp såna här saker. Låt ansvarig för texten avgöra istället.

Edited by JCS
Link to comment
Share on other sites

@Ormtunga

 

För det första vill jag inte ge min in på att tolka sagda inlägg, men menar du att om man någonstans i skriventext menar att någonting kan användas i inom ett hetrosexuelltförhållande måste ange att det ÄVEN kan användas i ett homsexuellt?

 

Skall man också behöva lägga till att "om du tycker om att bära kondom till vardags kan den också användas till det" eller "Kondomer kan lätt blåsas upp till balonger, ett bra sätt att piffa upp tillvaron på loggementet"

 

Som någon tidigare sagt, dessa var förslag på ev användnings områden inte en lista på allt som kan görs med dem.

 

Visst jag raljerar och förenklar, men sanningen är att du försöker hitta ett problem, därmed så är mina klart oseriösa liknelser aktuella. Uppenbarligen hittade du ytterligare ett användningsområde, som rimligtvis alla inser är ett möjligt alternativ!

 

I själva verket är det ju du som riskerar att skapa en Norm om att homosexualitet inte är naturligt, då du känner att det måste bekräftas i text.

 

Hitta på en till liknelse.

"Det är som att gnälla på att en väg skyllt med 70km/h i timmen borde ändras till 70(eller lägre)km/h."

 

Kan faktiskt inte förstå att man anmärker på detta. Dessutom så är SOLDF ingen offentlig ägd inrättning(om det nu hade gjort någon skillnad). Den som publiceras här kan knappasst ha någon form av jämställdhetskrav på sig ?(detta inlägg kan iof knappast ses som stridande mot någon sådan, om det hade funnits.) Det enda som är intressant är om inlägget följer Svensk lag, tex om det kan räknas som hets mot folkgrupp eller dylikt.

 

Nog finns det viktigare saker att påverka i världen än denna lilla textrad på en privathemsida? Eller vad säger du ormtunga?

 

/

Tillägg självklart anser att ingen skall felbehandlas/disskrimineras pga sexuellläggning eller Etniskbakgrund. Ser faktiskt ingen anledning till att någon skall få diskrimineras överhuvufd taget. Men kampen mot detta kommer knappast vinnas genom att försöka få Privata åsikter i en ,på en privat och ickemyndighetsanknuten sida, publicerad artikel.

 

/Jag

Edited by Realkh
Link to comment
Share on other sites

Ja usch fy hemskt skandal....

 

Vad tycker vi om denna skandallänk :banghead:

Vi måste tänka på genusvetenskap och att ALLA behandlas lika på allsätt ovis...

 

Längs ner på denna heteronormativa förkastliga länk när jag nu tar på mig mina R**A glasögon...

 

http://www.soldf.com/traning.html

 

Utdrag ur en viss sida....

Spinning

Många gym har spinning/Team Cycling. Spinning/Team Cycling är cykelpass på speciella träningscyklar inomhus i grupp under ledning av en ledare. Att träna i grupp med häftig musik och en pushande tränare samt ofta med snygga tjejer, kan få dig att prestera bra.

 

************

ofta med snygga tjejer måste ju skriva om till snygga personer

//annars kan ju andra personer vars sexuell drift just NU inte är normativ ta enromt anstöt ..kanske :banghead:

 

....nej just måste skrivas om till personer...ta bort alla attribut :banghead:

//Tänk annars alla dessa personer med ett ytttre som kanske inte appelerar just NU för Amelia som blir kränkta av att ingen kan prestera bra ihop med dem enligt textförfattaren :banghead:

 

jaaaa vad tänkte författaren...."tycker det luktar unket 1934-tal med blonda skolflickor (med flätor) som i raka rader led studsar blåa bollar på en öppen plan under sin gymnastiktimme" över denna text :unsure:

 

Jag måste nu maila till infosnabela.gifsoldf.com, ta kontakt med webmastern och minsan skola in honom/henne/denne in till 2007 8-/

 

För övrigt skall Kimster tvingas fixa ett rosa M90 skinn tycker jag :)

 

*Humor*

*Ironi*

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag var inne och petade i "Bra saker för Lumpen-sidan" av andra orsaker och justerade då texten till att enbart rekomendera kondomer för praktiska fältbruk och inte ta upp frågan om kondom vid sexuellt umgänge mellan hetro/homo/bi/trans -personer, djur eller attrapper över huvudtaget.

 

Ang spinningen så kan jag inte avgöra om det finns/fanns några snygga killar där. Det är dock min personliga bedömning som självklart utgår från mina egna preferenser. Precis som alla andra sidor på SoldF.com.

Tex kanske jag skulle tycka Sprintshift på Personterrängbil 5 Kombi är alldeles förträffligt om jag är vänsterhänt och har svårt med växelspak på höger sida på andra fordon. Eller att Strf90 är det sämsta som tillverkats för personal om jag är 2.05 lång.

 

Sidorna på SoldF.com är skrivna utifrån de erfarenheter och synpunkter resp författare har på materielen vilket även är en del av unikitet, inte enbart data utan personliga erfarenheter, synpunkter och åsikter och även tillförlitliga data.

Link to comment
Share on other sites

Tack Ormtunga,

för att du tagit upp en av de saker som gjort att jag legat sömnlös bra länge nu...

 

Funderar även alternativa ord för automatkarbinen, som ibland nästan standardmässigt, kallas "Anna-Karin".

För att uppnå en HBT-anpassning av just denna terminologi, föreslår jag följande;

Homofolket kallar den för "Alf-Kenneth"

Bisexuella kallar den för "Anonyma Kompisen" (i brist på bättre)

Transsexuella kallar den för "Annan Klänning".

 

Därtill blev jag ordentligt upprörd när jag var inne på H&M igår.

Jag var ute efter en tight topp i glansig satin och hänvisades till damavdelningen!!

Ska jag som man bli upprörd över denna "normativa" uppdelning mellan herr- och damkläder, eller ska jag helt enkelt acceptera detta då det ännu 2007 är vanligast att det är damer som använder damkläder och herrar herrditon?

Jag krävde givetvis högljutt att de glansiga topparna i satin borde finnas både på herr- och damavdelningen eftersom det finns herrar som går klädda i slik klädsel.

 

/ ErikA dam

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte svårt för att se hur en homosexuell kille eller tjej (används ju faktiskt av tjejer också) skulle kunna tycka texten känns olustig, den säger ju rätt ut att kondomer används av par av olika kön. I alla fall tycker jag att det är okänsligt att reta nån för att den tar upp såna här saker. Låt ansvarig för texten avgöra istället.

 

Ja, det kan tyckas okänsligt att reta trådskaparen.

Dock så vore det kanske lite klädsamt med perspektiv på tillvaron. Tro mig när jag säger att både du och trådstartaren kommer finna ännu värre orättvisor än denna, både under GU och vidare under livets gång.

 

Kan inte låta bli att jämföra med ett vanligt övergångsställe.

De är uppmärkta med en skylt på en gående man. Betyder det då att kvinnor och barn inte får nyttja detta? Skall det finnas skyltar även på gående kvinnor, samt naturligtvis (män och kvinnor) i olika åldrar?

ÖverGÅNGsställe? Är det ett elakt hån mot de som sitter i rullstol och således är hänvisade till att rulla över övergångsstället?

Ja se, det är en grym värld där ute...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte svårt för att se hur en homosexuell kille eller tjej (används ju faktiskt av tjejer också) skulle kunna tycka texten känns olustig, den säger ju rätt ut att kondomer används av par av olika kön. I alla fall tycker jag att det är okänsligt att reta nån för att den tar upp såna här saker. Låt ansvarig för texten avgöra istället.

 

Ja, det kan tyckas okänsligt att reta trådskaparen.

Dock så vore det kanske lite klädsamt med perspektiv på tillvaron. Tro mig när jag säger att både du och trådstartaren kommer finna ännu värre orättvisor än denna, både under GU och vidare under livets gång.

 

Kan inte låta bli att jämföra med ett vanligt övergångsställe.

De är uppmärkta med en skylt på en gående man. Betyder det då att kvinnor och barn inte får nyttja detta? Skall det finnas skyltar även på gående kvinnor, samt naturligtvis (män och kvinnor) i olika åldrar?

ÖverGÅNGsställe? Är det ett elakt hån mot de som sitter i rullstol och således är hänvisade till att rulla över övergångsstället?

Ja se, det är en grym värld där ute...

 

Jag menade bara att någon hittat något den uppfattar som, vet inte vad jag ska kalla det, "heteronormativt" heter det kanske, och finner det olustigt. Då tycker jag inte att man ska reta denne för att den reagerat för det, utan istället helt enkelt låta den som skrivit texten ta till sig hans åsikt och bedömma om det är värt att ändra eller inte. Spelar ingen roll om man kan "finna värre orättvisor" eller inte, så kan man säga om princip allt. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...