Jump to content

Staten ska betala Arklövs offer?


Munin

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,971073,00.html

:-P

 

Finns det någon juridisk anledning till att staten sverige ska betala skadestånd för brott som begåtts av en enskild svensk i ett annat lands väpnade styrkor, under ett annat lands befäl?

 

Finns det ens något medmänskligt skäl att hävda att staten sverige bör betala?

Link to comment
Share on other sites

Offrena vet att Arklöv inte kan betala så istället vill dom klämma ut svenska staten.

 

Det är för mig helt absurt. :-P

Jag ser inget som helst skäl till att man ska måsta lasta dom svenska skattebetalarna för det Arklöv har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jag bgriper inte varför man inte skulle betala ut pengarna?

 

Hade han betett sig likadant mot svenskar i sverige så hade saken varit biff, nu var han ju "legosoldat" och var förmodligen inte "under ett annat lands befäl?" även om Tudjman inte direkt vände Bosnienkroaterna ryggen. Det hade varit bättre om vi inte begärt honom utlämnad alls....

Det fullständigt impotenta rättssverige släppte ju honom i stortsett rakt upp och ner när han utlämnades från Bosnien hit, något som ett antal människor med anknytning till Malexander har anledning att vara ledsna över.

 

Såna som Arklöf skall sitta inne och deras offer skall ha skadestånd, oavsett var de bor!

Link to comment
Share on other sites

Om en dömd förövare själv inte kan betala skadestånd så har jag för mig att svenska staten går in och betalar ut det (kommer dock inte ihåg vad själva fonden hette, kan det vara brottsofferfonden, månne, eller är det någon annan?) och det borde väl kanske gå att applicera även här, eftersom Arklöv är svensk. Personligen tycker jag att det är givet att betala av medmänskliga skäl. Arklöv har inte råd och kommer aldrig få råd, och att förvägra hans offer litet slantar som på intet sätt kommer att ta bort de spår som Arklövs brott emot dem har skapat bara för att det rent juridiskt inte föreligger så starka skäl för, det tycker jag är rätt fisigt av en stat och ett folk som har haft det oförskämt bra i jämförelse de senaste 100 åren eller så...

Link to comment
Share on other sites

@GC1 Alltså är diverse mellanösternländer, samt ev. tyskland m fl, skyldiga att hosta upp för vad enskilda medborgare sysslade med den 11/9?

Det har jag ingen aning om om de tycker är rätt, däremot så slantade Libyen upp för lockerbie-attentatet så helt otroligt är det väl inte.....

 

Självklart skall det finnas proportioner i det här, brottsofferfonden prutar ganska hårt på svenska skadestånd så det kan man nog göra här också.

I övrigt så är det aktuella fallet lite speciellt eftersom man inte förrens vi har en dömd krigsförbrytare i fängelse för polismord så väljer vi att pröva hans skuld i svensk domstol....EFTER att vi släppt honom fri efter att ha fått honom utlämnad dömd för samma brot han nu fällts!

 

Lite plåster på såren kan vi kosta på oss. Jag har svårt att tro att vi någonsin skulle acceptera en liknande behandling om vi varit drabbade själva.

Link to comment
Share on other sites

Om en dömd förövare själv inte kan betala skadestånd så har jag för mig att svenska staten går in och betalar ut det (kommer dock inte ihåg vad själva fonden hette, kan det vara brottsofferfonden, månne, eller är det någon annan?) och det borde väl kanske gå att applicera även här, eftersom Arklöv är svensk.

 

 

Brottsoffermyndigheten, http://www.brottsoffermyndigheten.se , betalar inte ut pengar till utländska medborgare för brott som svenska medborgare har begått i utlandet och alla utom två av de som har tilldömts skadestånd i fallet Arklöv bor fortfarande i ex-Jugoslavien, en bor i Norge och en bor i Sverige. Den person som bor i Sverige bör inte ha några problem att få sitt skadestånd av Brottsoffermyndigeten även om det innebär att Kronofogden etc måste kopplas in först eftersom Arklöv saknar betalningsförmåga enligt uppgifter i kvällens Rapport. De andra bör enligt mitt tycke få sitt skadestånd betalat av svenska staten för att om inget annat visa vår goda vilja. Skadestånden är inte astronimiska på något sätt, det rör sig om 2,6 miljoner totalt för de elva offren.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag inte sverige är skyldigt att betala. Mannen i fråga aggreade på eget initiativ, som legosoldat, utan sveriges medgivande eller vetskap. Låt vara att han innehar svensk medborgarskap, men det innebär inte att staten sverige är skyldig att stå till svars för sina medborgares allsköns jävla galenskaper.

 

Däremot tycker jag att den stat/utbrytarrepublik/krigsmakt/armé, kalla det vad man vill, under vars befäl/flagga Arklöv stred under är skyldig att betala, då det var i deras tjänst och under deras befäl övergreppen begicks.

 

/martinator

 

edit: tillägg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är märkligt om svenska staten skall betala för svenska legosoldater som är utomlands och slåss under annan flagga. Rimligtvis så borde Arklöv dessutom varit utflyttad svensk när det hände och varit avregistrerad från folkbokföringen som avflyttad från Sverige (mao inte längre boende i Sverige).

 

Det är ett stort samvete som staten Sverige skall ta om det skall betalas för allt som svenskar och fd. svenskar hittar på.

Link to comment
Share on other sites

1. Personligen tycker jag inte sverige är skyldigt att betala. Mannen i fråga aggreade på eget initiativ, som legosoldat, utan sveriges medgivande eller vetskap. Låt vara att han innehar svensk medborgarskap, men det innebär inte att staten sverige är skyldig att stå till svars för sina medborgares allsköns jävla galenskaper.

 

2. Däremot tycker jag att den stat/utbrytarrepublik/krigsmakt/armé, kalla det vad man vill, under vars befäl/flagga Arklöv stred under är skyldig att betala, då det var i deras tjänst och under deras befäl övergreppen begicks.

 

/martinator

 

edit: tillägg

1. De allra flesta som döms för brott har begått dessa utan att staten godkänt handlingarna, så just det argumentet var lite lamt....

 

2. Kan tyckas men jag skulle utan att använda hela min fantasi gissa att HVO skulle påstå att "Mannen i fråga aggreade på eget initiativ, som legosoldat"

 

Må vara att det inte finns en juridisk skyldighet men det känns märkligt att inte betala ut skadestånd då en svensk domstol dömt honom för brott mot svensk lag. Skillnad hade varit om han dömts att betala skadestånd av den bosniska domstolen som ursprungligen dömde honom till över 10 år i fängelse för brotten. En dom som vid det tillfället inte dög för det svenska rättsamhället som i stället för att ompröva den bosniska domen tog det storsinta steget och släppte vår krigsförbrytare fri...

Link to comment
Share on other sites

Det har jag ingen aning om om de tycker är rätt, däremot så slantade Libyen upp för lockerbie-attentatet så helt otroligt är det väl inte.....

Det gjorde man väl mest för att slippa sanktionerna, Libyens premiärminister skall ha nekat till landets skuld även efter att pengarna betalats ut, och sade att det är fredens pris man har betalat. Vem vet?

 

Lamt? Det han gjorde är väl olagligt i de flesta länder, han skulle troligen dömas var han än kom ifrån, men jag undrar varför ett land skall betala för en enskild medborgares brott i ett annat land, begånget helt på eget bevåg och inte å landets vägnar? Varför ska ett helt land betala för någon enskilds brott överhuvudtaget, varför har jag rätt till alla andras pengar för att nån enstaka gjort mig nåt? Betalar de olika länderna som var inblandade i detta för vad deras respektive "soldater" :/ gjorde under de olika krigen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...