Jump to content

INFO: Några frågor om vad man ska ta med sig

Recommended Posts

Jag har kikat lite här på soldf.com. Men jag undrar lite vad man ska ha med sig. Strumpor och kalsonger ska man ha med sig det? Eftersom man ligger inne 2veckor första gången så måste man väl ha med sig ganska mycket? Idrottskläder, finns det att låna? För det blir väl fys varje dag, då är det skönt och slippa ha med en en himla massa shorts + t-shirts. Eftersom man byter kläder varje dag.kan det vara lämpligt med långa träningsbyxor? Mobiltelefon är det någon ide att ta med den? Ligger mobilen och mp3 spelare säkert i skåpet man får?

Får man plats med både ryggsäck och en hyfsad bag i skåpet? Hur stor är skåpet?

Just joggingskor har tjackat nya och fräscha så dom tar jag med. Men kalsonger, strumpor och shorts lånar man sånt? Finns det bild på shortsen?

Du behöver inget mer än ev. ett par privata jogging skor + toalettartiklar, Du får ett eget skåp med eget lås så där ligger prylarna säkert.

Kronans grejer är sällen snygga allt är mest praktiskt..Använd prylarna och vänj dig vid dem så fort som möjligt, Var glad att Yfront modellen (dom är troligtvis bäst) är borta.

Just joggingskor har tjackat nya och fräscha så dom tar jag med. Men kalsonger, strumpor och shorts lånar man sånt? Finns det bild på shortsen?

Det är inga snygga saker direkt ;-) Jag personligen skulle köra egna träningskläder, känns mer bekvämt än kronans saker. Och egna underkläder kan vara lite smart om man inte orkar gå till tvättbytet så jäkla ofta och byta in kallingarna..

Men som sagt, alla former av kläder tillhandahålls av kronan. Sedan kan det ju vara mer eller mindre praktiskt att komplettera med egna annars.

Det är inga snygga saker direkt ;-) Jag personligen skulle köra egna träningskläder, känns mer bekvämt än kronans saker. Och egna underkläder kan vara lite smart om man inte orkar gå till tvättbytet så jäkla ofta och byta in kallingarna..

Ta inte med dig egna träningskläder vid inryck. Det är mycket möjligt att du inte kommer att få använda dem i början, utan då ska alla vara likformiga. Samma sak med underkläder, det kan vara mer eller mindre uppstyrt om det överhuvudtaget är tillåtet med civila persedlar.

En sak är i alla fall säker, du kommer inte att avlida på två veckor ifall du inte har med dig något annat än en necessär.

Det är inga snygga saker direkt :happy: Jag personligen skulle köra egna träningskläder, känns mer bekvämt än kronans saker. Och egna underkläder kan vara lite smart om man inte orkar gå till tvättbytet så jäkla ofta och byta in kallingarna..

Det är ju det skönaste som finns att slippa släpa/tvätta/motsv en massa kläder, bara byta på förrådet när något är skitigt/luktar illa/är trasigt. ;-)

Tvättbytet behöver man ju gå till ändå, man klarar sig ju inte utan att byta strumpor/T-shirts/fältskjortor osv 1 gång/vecka.. :rockon:

• Forumsledning

Det finns en lista jag satte ihop 1997. Den gäller till största delen idag med.

http://www.soldf.com/saker.html

Många av sakerna jag listat kommer först till användning i fält och efter ett par veckor.

Just vid inryck klarar du dig i princip på kläderna du kommer dit i och en enkel necessär med rakhyvel, raklödder, tandkräm och tandborste. Okej en enkel Deo och två tops också. Mer än så MÅSTE du inte ta med.

Inga hårprylar, inga parfymer, ingen tvål ens behöver du ha med.

Sen finns ju lite saker som kanske underlättar.

Typ sykit, tejp för märkning av saker. (Nyinryckta har en otrolig förmåga att inte hålla reda på sina saker...)

Men egna kläder behöver du definitivt inte. Kanske ett par rena kallingar, ett par strumpor och t-shirt som ombyte till kläderna du åkte dit i för hemresan.

jag hade bara med mig hygiengrejer (rakaparat,deo, tandborse, en dubbel dusch) och ett par extra kallingar till hemresan och ett par joggingskor, när jag ryckte in för ett halvår sen.

fast nu brukar jag ha med mig två tre par kallingar då man kan få för sig att fysa lite extra på kvällen. och ett par mjukisbyxor att softa i(funkar även bra med komabyxorna) :-P

Edited by Ypsilon

Det enda du behöver är en rakhyvel, raklödder, tandkräm och tandborste. Löpardojor om du har, annars är lejonattack dugliga.

Släpa inte med dig en massa extraskräp, du kommer ändå inte ha tid att använda dem första tiden. Du kommer själv att märka vad du kan behöva ha efter din första permis. Dessutom är det inte säkert att ni har tillgång till civilskåp första dagarna, och du kommer svårt att få till din skåpsordning även utan massa gigantiska väskor i skåpet.

Och ta inte med dig rakapparat, det är typiskt obra att använda i fält.

Kanske är en dum fråga, men hur är det med mobiltelefon, lugnt att ha med sig sådan?

Förstår att man inte kommer använda den så mycket, men bra att veta.

Du får såklart ha med dig den när du rycker in, men den ska ligga i skåpet när du är i tjänst.

Men ringa hem till mormor när du är ledig är naturligtvis tillåtet.

Guest Gordon78

Många har redan svarat och gett tips för vad du bör ha med dig.

Att ge ett exakt svar går inte, eftersom olika regementen har olika regler för vad du får ha med dig och använda för egen utrustning.

Kompanierna brukar nuförtiden skicka ganska bra information till de blivande soldaterna och där i nämna vad du bör ha med dig.

Ta med dig en necessär innehållande: tandborste och tandkräm, rakhyvel och raklödder (använder du inte det sen tidigare är det dags att börja nu) Egen duschtvål är bara bekvämt(luktar bättre än försvarets) Deo är bra, du kommer svettas en hel del :-P

Ta med dig egna löpskor, försvarets är riktigt usla.

Egna träningskläder om du är storväxt, försvarets "poplin" funkar bra inledningsvis annars.

En uppsättning civila kläder, för dit och hemresa. Absolut INTE mer än så, det får inte plats i ditt skåp. Räkna inte med att få utrymme för mer än de kläder som du reser i.

Mp3-spelare och mobil kan du ta med dig, men försvaret tar inget ansvar för dem om de går sönder.

Mp3 kan vara skönt att ha när du ska sova, ja du kommer nog hinna med det.

Mobilen får självklart inte användas under tjänst, men kan vara en bra länk hem till när och kära. Det är inte säkert att kasernen du bor på är utrustad med telefon för de värnpliktiga.

Det du bör ta med dig ryms i en vanlig ryggsäck som du ser, ta inte med mer.

Märktejp, sytillbehör och annat som kan tyckas vara bra att ha tillhandahålls i regel av respektive kompani

• Forumsledning

och jag svarar som jag skrivit tidigare..

Vad ska man ha med sig vid inryck?

Det står i dina papper du kommer få skickat till dig nån månad innan inryck.

Sammanfattat:

* ID-handlingar / körkort

* Kallelsen

* Adressuppgift till annhöriga

* Fritidskläder

* Gympaskor

* Toalettartiklar

* Armbandsur

* Eventuella läkarintyg/vaccinationspapper

* Någon bok, kortlek motsv

* CD/mp3spelare musik

* Mobiltelefon

glöm resten. Allt annat får ni ut där.

Efter några veckor sen och efter att ni frågat om lov, då kan ni ju börja ta med onödiga saker, som eran favvokudde, egna silkesbyxor, laptopen, raybankängor, strider A1, och widescreen TV eller vad ni nu måste ha för att överleva.

..okej en aning sarkasm i slutet där..

• Forumsledning

Ang mobiltelefon så är det mycket bra att ha med. Har du en gammal avlagd kanske du i första hand skall ta den.

En relativt stöttålig variant och hyffsat liten, ingen mindre bärbar dator och mp3 spelare till telefon och som du inte gråter blod ifall den går sönder.

För att skydda den lite extra kan man köpa ett billigt neoprenfodral på tex Clas Ohlson.

Ha för vana att ha telefonen avstängd. Men den kan ju vara med i bröstfickan på M90-jackan.

Det är väldigt bra att ha till hands när man behöver ringa 112 eller vakten om något oväntat skulle inträffa.

Normalt har befälen alltid mobiltelefon med sig på skjutövningar, osv, men är säkrare med fler.

Telefon är också typsikt bra att ha att meddela de i hemmet när man kommer hem och om tåget, bussen, flyget, båten blir försenad och man skall bli hämtad/uppmött.

Hade själv endast med mej toa grejer, och ett par gympadojor vid inryck, men ju längre tid vi låg inne ju mer civila saker kom med hemifrån. Vissa saker andvändes ofta vissa kanske nån gång i månaden och de var en jävla massa grejer att bära hem i slutet.

Så som avslut. Packa lätt första gången och låt tiden avgöra vad du vill ha med dej.

Glömde en sak, mobilen är ju en självklarhet att ta med. Om inte ut i fält så att ha den när man är inne. Alltid kul att kunna ringa släkt o vänner.

Edited by Furir Razer

*klipp*

Gäller det även om man har en rakapparat som tål vatten? Eller menade du batteritid etc?

(Fast det här kanske är något man bäst tar reda på efter inryck..? :Malaj: )

*klipp*

Gäller det även om man har en rakapparat som tål vatten? Eller menade du batteritid etc?

(Fast det här kanske är något man bäst tar reda på efter inryck..? :Malaj: )

Vill du kladda ner din nya dyra rakapparat med camofärg så tänker inte jag hindra dig, men jag skulle inte vilja göra det.

Och det kan vara jag som är kinkig, men att höra "BZZZZZZZZZZZZ" från varenda jäkel som ska raka sig passar inget vidare bra ihop med ljud och ljusdiciplin :-P

För de som använder riktiga tält är dessutom bästa tillfället att raka sig när man sitter eldpost, och den jäkeln som drar igång rakapparaten när jag ska sova får en känga i pannan :p

Ang mobiltelefon så är det mycket bra att ha med. Har du en gammal avlagd kanske du i första hand skall ta den...

...Telefon är också typsikt bra att ha att meddela de i hemmet när man kommer hem och om tåget, bussen, flyget, båten blir försenad och man skall bli hämtad/uppmött.

Tack för infon! Kan tänka mig att vissa tekniska prylar är mindre välkomna, men det verkar som det mesta är accepterat, så länge man förstår när det är lämpligt att använda dem, så att säga. :Malaj:

Hur funkar det? I mina papper till inryck på SSS i Grundutbildningsbataljonen står det att man är ledig i regel på efter middagar och kvällar får man besöka staden då? Är det okej att gå i civila kläder då? I uniforms reglemetet står det nämligen att det är valfritt att använda cilvil eller uniforms klädesel under tjänste ledig tid fast det kanske inte räknas som tjänste ledig til eller?

Bengal!

Generellt gäller att efter att tjänsten är slut för kvällen är det OK att byta till civila kläder om man går ner på stan eller markan m.m.

Det är sedan många årtionden tillbaka stående "nattpermis" så om man bor nära sitt regement kan man åka hem och sova i egen säng om så vill. Däremot brukar det främja kamratskapet i gruppen om även "stadsbor" stannar kvar på regementet och inte drar hem så fort som tjänsten är slut...

Bengal!

Generellt gäller att efter att tjänsten är slut för kvällen är det OK att byta till civila kläder om man går ner på stan eller markan m.m.

Det är sedan många årtionden tillbaka stående "nattpermis" så om man bor nära sitt regement kan man åka hem och sova i egen säng om så vill. Däremot brukar det främja kamratskapet i gruppen om även "stadsbor" stannar kvar på regementet och inte drar hem så fort som tjänsten är slut...

Nej det förstår jag att det gör, men att man efter tjänstens är slut kanske skall uppsöka en aktivete där det inte är lämpligt att vara iförd uniform, politiska möte, fotbolls matcher, eller andra samankomster, krogen kanske för att ta ETT glas. Så då kan man ta med civilakläder för att ha under nattpermiss då också?

Så då kan man ta med civilakläder för att ha under nattpermiss då också?

Ett civilt ombyte är inte fel. Ta inte med hela garderoben bara, du kommer att ha begränsat med plats för kläder.

Ett civilt ombyte är inte fel. Ta inte med hela garderoben bara, du kommer att ha begränsat med plats för kläder.

Okaj, ja, bara flicka in en kul anektodt, under min mönstring i Göteborg, så på inskrivnings testet så fick vi en fem miniuters genom gång av en kapten tror, (lät som en kapten iallafall som de kaptener jag mött i min gamla hemstad Borås där alla Officerae blev lärare eller liknande i och med regements nedläggningn) kommer nog få omvärldera det efter min vpl.

Men han sa att krogbesök var vanliga på torsdagar för VPL, vet inte vad han fick det ifrån någon som vet?

Okaj, ja, bara flicka in en kul anektodt, under min mönstring i Göteborg, så på inskrivnings testet så fick vi en fem miniuters genom gång av en kapten tror, (lät som en kapten iallafall som de kaptener jag mött i min gamla hemstad Borås där alla Officerae blev lärare eller liknande i och med regements nedläggningn) kommer nog få omvärldera det efter min vpl.

Men han sa att krogbesök var vanliga på torsdagar för VPL, vet inte vad han fick det ifrån någon som vet?

Fredagen brukar oftast vara lite lugnare och ägnas åt vård och städning mm och så får man helgpermis ganska tidigt så att folk ska hinna hem osv. Åtminstone hade vi det så.

Men plutonsfest på torsdagskvällar kan ju mycket väl resultera i morgonfys, gruppfälttävlan eller något annat ansträngande dagen efter om befälen är skojfriska :D