Jump to content

Ammunition

Guest Gone_crazy

Recommended Posts

Guest Gone_crazy

Är det någon som vet hur länge ammunition håller sig användbar? Alltså, hur länge kan ammunitionen ligga utan att användas?

Jag känner en hemvärnare som fick så och skjuta upp am. som legat för länge...

/Fredrik

Ammunition är färskvara och bör inte ligga för länge om Du tänker lägga Ditt liv i dess händer. Tjänsteammunition Du bär dagligen skall helst förbrukas varje eller vartannat år och bytas mot ny.

Ang hur länge ammunition "fungerar" finns bara ett sätt att få reda på saken - pröva!

Om du övningsskjuter och i värsta fall kan stå ut med en del klick (eller avser träna eldavbrott) är det normalt inga problem att skjuta 50-60 år gammal ammunition under förutsättning att denna förvarats rätt.

Patronens livslängd är direkt kopplad till hur patronen förvarats.

Om ammunitionen är för gammal kommer patronen förmodligen antingen att antända precis som den skall - eller att helt enkelt klicka. Det sämsta som kan hända (vilket i och för sig är synnerligen ovanligt) är om krutet brinner "till hälften" och kulan fastnar i pipan. Om Du då skjuter ett skott till kan Du erhålla en tämligen intressant ansiktskonfiguration. Annars kan Du slå ut kulan ur pipan med en läskstång (inte kul!).

Jag rekommenderar att Du använder ammunition som i alla fall inte är äldre än 10-25 år (någon annan på detta forum har säkert andra rekommendationer) om Du inte har ett vapen Du inte är det minsta rädd om och kan använda till "försöksverksamhet" - samt är en MYCKET van skytt. Att "experimentera" är en mycket farlig verksamhet och kan blixtsnabbt ta en ände med förskräckelse.

Vid minsta tecken på att ammunitionen inte håller måttet;  avbryt och destruera eländet! Hela partiet!

Hm med tanke på det här om och kasta ammunition kom jag att tänka på hur mycket ammo kostar. Tycker att detta intressant med tanke på hur mycket det kostar att kriga med AK osv ( tänker på talibaner, Afrika osv). Sedan skulle jag gärna vilja veta hur mycket övningsammo kostar till AK ( dvs lös skott) Gärna mer pris info på ammo ( detta har självklart inget med personligt intresse av att köpa ammo att göra, avser inte priser på svartamarknaden utan kostnader för armer osv)

Uppskattar svar

• BlåGul -1

Torrt, mörkt och svalt håller sig ammunition väldigt länge. Extrem hetta och fuktighet minskar livslängden drastiskt.

Funderar du på att skjuta ammunition av osäker ålder och härkomst, kontrollera den noga:

Hur ser den ut? Är hylsorna ärgade eller skadade? Ser kulan normal ut? Sitter kulan onormalt mycket intryckt eller onormalt långt ut i hylsan? Sitter kulan löst eller sladdrigt?

Att hylsan eller kulan är fula i färgen kan man dras med, men var beredd på mystiska bieffekter från förvaringen. Övriga fel är grund för omedelbar kassering. En felsatt kula kan ge gastryck som är långt över de tillåtna nivåerna.

Känn efter när du skjuter. Känns rekylen normal? Låter vapnet som vanligt? 'Squib loads', dvs laddningar med lite eller inget krut både hörs och känns annorlunda än en normal patron. Vid minsta misstanke, avbryt och gör patron ur, och kontrollera därefter loppet så att inget sitter kvar där. Skjuter du ett skott med ett igensatt vapen får du i om du är mycket lycklig inga skador alls. Med en del tur så blir det bara en pipbula och du får lämna vapnet till smeden för pipbyte. Med mindre tur går vapnet i bitar och detta är klart obra då man tenderar att ha känsliga kroppsdelar i närheten av vapnet.

Att få ut kulor som fastnat i pipan kräver en hel del våld, och kan orsaka skador på både vapen, läskstång och skytt/rörmokare.

Min rekommendation är därför som Unicorns, ge fan i gammal ammo om den är tveksam eller om du inte är en mycket van skytt. Det är klart värt de få kronorna per smäll att ha vapen och framförallt livet i behåll.

Sköt upp lite gammal 6,5 med min m/38 för något år sedan. När jag pressade avryckaren så hördes ett klick, sedan någon sekund eller två senare - PANG! Precis när jag just skulle greppa slutstyckeshandtaget för att ta ut patronen. Läskigt.

Tilläggas bör att det var den jättegamla ammunitionen med rund topp, minst 60 år gammal.

Sent tändande ammunition har hänt mig ett par gånger också, även om det är sällsynt. Otäckt - sådana händelser får en att inse att de flesta regler i SäkI inte tillkommit bara för att jäklas.

Får mig att inse att jag bör förtydliga mitt raljerande här ovan.

Vid eldavbrott: vänta, vänta, vänta, vänta, vänta.

Öva eldavbrott i strid? Använd klickpatron!

Använd dessutom alltid skyddsglasögon. Jag har någon gång stött på ammunition (som inte ens var gammal) som likt en fosforgranat spred brinnande krutrester ur utkastarhålet också. Krutresterna brände t o m hål i den "flamsäkra" Nomexhandske jag bar vid tillfället. Små stänk flög ända upp i ansiktet.

Naturligtvis var jag så dum att jag måste pröva om det var en engångsföreteelse. Det var det inte. Behöver jag tillägga att jag kasserade denna ammunition sedan?

Håller med dig fullkomligt Unicorn. Det är vansinnigt att inte FM utrustar alla soldater med vettiga skyddsglasögon.  En nackdel är förstås att hjälm 90 sitter så tight mot huvudet att det är svårt att få plats med ett par skyddglasögon utan att ha hälmen i nacken. Det skall bli intressant att se om MARKUS-projektet leder till någon förbättning. Till och med ett par 19-kronors glasögon från Claes Olsson är bättre än inget.

Förresten, K-pisten hade även den en tendens att spruta all möjligt skit omkring sig.