Jump to content

Signalist...

Guest Guest_Carl_*

Recommended Posts

Guest Guest_Carl_*

Hej alla,

ett utmärkt forum det här. Jag har försökt att leta fram information både här och på nätet, men kan inte få tillfredställande svar.

Jag håller just nu och sammanställer en rapport till högskolan om signalistens funktion ute på fält. Jag skulle behöva mer information

om var man utbildar sig till signalist i sverige, är det bara AMF1 eller finns det fler ställen; vilken slags dokumenterad erfarenhet

behövs och dyl, och samt var man skulle kunna intervju någon som jobbat som signalist i verkliga livet...

Tar gärna emot tips...

Mvh

Carl...

Signalister utbildas på alla förband. Men på S1 (snart/numera L1) i Enköping så har dom lite mer av allting, bl.a ett eget telenät som man får koppla i.

Det vanliga är (vad jag vet) att man utbildas på sitt hemförband, och skickas ett par veckor till S1/L1 för lite mer ingående utbildning i utrustningen.

Registrera dig och ställ frågan inne på Luckan. Det finns många signalister här. Frågan är vilken erfarenhet du är ute efter, färsk eller gammal.

Försvarsmaktens sambandsutbildning samordnas av Ledningsregementet LedR i Enköping.

I Försvarsmakten finns många olika typer av "signalister", dels kallas de som gjort värnplikten i Signaltrupperna för signalister, dels så är det en benämning på personal som bemannar/betjänar sambandsutrustning. Alla förband har behov av kommunikation och i de flesta fall även radio/tele-utrustning som ger behov av sambandspersonal/signalister.

Beroende på vilken förbandstyp så ser tjänsten som signalist väldigt olika ut. Det kan vara i en Ubåt, i ett flygledartorn, under en buske i Avliden, i en större stab, mm mm.

Generellt så bör en signalist ha känsla för takt, kunna ha många bollar i luften, skaplig intelligens samt vara stresstålig.

/K

"Snip"

Beroende på vilken förbandstyp så ser tjänsten som signalist väldigt olika ut. Det kan vara i en Ubåt, i ett flygledartorn, under en buske i Avliden, i en större stab, mm mm."Snip"

OT: Med tanke på signaldisciplinen hos Uffe och Edvin kan det vara bra att placera en signalist under busken i Avliden :rolleyes: . Slut OT

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...