Jump to content

Livräddarna

Lindeberg

Recommended Posts

Är jag ensam om att sitta klistrad varje torsdag? *spelar till och med in* :winner:

Tycker det är väldans intressant att följa sjukvårdarna i helikoptern och se hur de beter sig när de tar hand om skadade.

En fråga väcktes i går afton:

När motocrossföraren kommit till traumarummet på sjukhuset, kunde man se en rosa filt som lades på patienten, varefter man kopplade ett rör/slang till.

Vad var detta för något? Värmetäcke/filt?

Livräddarna

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Jo då, jag och fästmön (ssk-studerande) följer. Bättre än andra motsvarande serier då de andra försöker göra dramatik av det hela. Har inte sett så bra reality/doku-serie sedan Cops.

Vet inte var det var för filt... men AJ vad det kändes när de drog underbenet på rätt plats igen. :winner::D:D

/J

PS: För de som missade första avsnittet så finns det kvar på nätet. Avsnitt 2 går i repris söndag.

Eftersom jag blivit drabbad av en svårartad form av "GA KA-light", så både spelade även jag in det för framtiden och kollade på det. :winner:

Det som jag blev mer nyfiken på var det som Alf Regberg nämnde om ökat syrgasbehov i skadade vävnader.

MEN hur i herrans namn har jag lyckats missa del 1???

Det som jag blev mer nyfiken på var det som Alf Regberg nämnde om ökat syrgasbehov i skadade vävnader.

Tja... det ter sig vid snabb eftertanke som rätt logiskt. Blodkärl som passerar igenom leder som är tillknycklade utöver det normala kan klämmas åt. Det märker jag själv lätt om jag sitter på knä för länge. Inom 15 minuter "sover" underbenen och fötterna och sedan känns fötterna som en kittlig nåldyna.

Och sedan som de sade på programmet: sätter du in smärtstillande så försämrar du cirkulationen. Eftersom syretillförseln väldigt förenklat är en funktion av flöde gånger syrehalt så kompenserar man för det minskade flödet genom att öka syrehalten.

/J

Tja... det ter sig vid snabb eftertanke som rätt logiskt. Blodkärl som passerar igenom leder som är tillknycklade utöver det normala kan klämmas åt. Det märker jag själv lätt om jag sitter på knä för länge. Inom 15 minuter "sover" underbenen och fötterna och sedan känns fötterna som en kittlig nåldyna.

Och sedan som de sade på programmet: sätter du in smärtstillande så försämrar du cirkulationen. Eftersom syretillförseln väldigt förenklat är en funktion av flöde gånger syrehalt så kompenserar man för det minskade flödet genom att öka syrehalten.

/J

Fötydligande: nyfiken på "nyttjande i en taktisk situation", inte att du skulle förklara bakomliggande fysiologiska/fysikaliska mekanismer. :P

Men tack i alla fall! :huh:

Jag följder också livräddarna, mycket intressant serie.

Jäkligt intressant vinkel cross-åkaren hade på sitt knä i gårdagens avsnitt. Måste gjort ganska ont :huh:. Vad var det han fick för smärtstillande? Efter 2 sec så började han skratta och efter 5 sec så var han totalt wasted. Riktigt bra grejer det där... :}

Skönt ljud också när de drog benet rätt. Kändes i hela kroppen hur ont det skulle gjort om han var vaken.

Jag följder också livräddarna, mycket intressant serie.

Jäkligt intressant vinkel cross-åkaren hade på sitt knä i gårdagens avsnitt. Måste gjort ganska ont  :huh:. Vad var det han fick för smärtstillande? Efter 2 sec så började han skratta och efter 5 sec så var han totalt wasted. Riktigt bra grejer det där...  :}

Skönt ljud också när de drog benet rätt. Kändes i hela kroppen hur ont det skulle gjort om han var vaken.

Det sades lite tyst i helikoptern: Stesolid (känner igen eftersom fästmön nämnt det. Hon är nördaktigt duktig på läkemedel... vilket krävs av vårdpersonal :D ).

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...=5&UserTypeID=2

EDIT: Pucktvåa

/J

ah, en intressant effekt med Stesolid: den kan ge anterograd amnesi... d.v.s. man kommer inte ihåg något från då man är påverkad. Det är nog rätt skönt för vår kille i inslaget för den smärta han måste känt när de försökte dra benet rätt vill han nog inte minnas. :P

/J

Efter 2 sec så började han skratta och efter 5 sec så var han totalt wasted. Riktigt bra grejer det där...  :blink:

Jag var visserligen inte på plats, men jag misstänker att det tog några minuter innan läkemedlet började verka, och att det då slutade värka (i knät) :lol:

Sir Vival skrev

MEN hur i herrans namn har jag lyckats missa del 1???

Du har varit en dålig soldat som inte tagit del av ordergivningen i tråden "På TV - måste bara ses".

:lol:

Edit.

Efter 2 sec så började han skratta och efter 5 sec så var han totalt wasted. Riktigt bra grejer det där...  :blink:

Jag var visserligen inte på plats, men jag misstänker att det tog några minuter innan läkemedlet började verka, och att det då slutade värka (i knät) :lol:

Notis: Stesolid är inte smärtstillande. Det är "Ångestdämpande, muskelrelaxerande, kramplösande, lugnande och sederande". Det som det gör är att det lugnar ned patienten och halvt knockar honom så att det är lättare att ta hand om honom trots att han har ont.

Om han fick något smärtstillande vet vi inte. Dormicum får han i helikoptern, Stesolid är det han får som gör honom lullig... men precis innan det säger Sedig "..det måste du minst ge. Det är en stor stark karl det här". Det är kanske något smärtstillande.

/J

Marzocchi länkade till SVTs hemsida i första inlägget, där kan man även se programmen i efterhand om man nu missat något eller vill se det igen :wub:

Livräddarna

@ Marzocchi Här hittar du ett företag som säljer varmluftsfiltar som de använde i traumarummet. Inte så mycket fakta dock.

http://www.sll.se/docs/L_medicarrier/Katal...ar/anestesi.pdf sidan 37

Edit: La till det om varmluftsfiltarna.

Undrar vad som är bäst med denna serie?

Att den är väl gjord (även om lite starka bilder i bland), se värd... eller bara det faktum att om man missar ett avsnitt så är det bara att sätta sig vid datorn och ladda hem det.... lagligt :lala:

Att den är väl gjord (även om lite starka bilder i bland), se värd... eller bara det faktum att om man missar ett avsnitt så är det bara att sätta sig vid datorn och ladda hem det.... lagligt :baskerHV:

Att sensationslystanden hålls nere. Att det är helikoptern och dess personal man följer och inte - som är brukligt - sjukvårdsfallen. Att det är sjukvårdarnas situation som belyses. Sådant har man väl nästan inte gjort i reality-serier sedan Cops?

/J

Är det bara jag som är grymt imponerad av den kvinnliga läkaren, Karin.

Jag tycker att hon utsrålar en otrolig medmännsklighet och värma, oftast tycker jag att läkare kan vara kalla och lite "snobbiga" men inte hon.

Om jag skulle ligga där enm dag så hoppas jag att det är hon som kommer flygande.

Bara min åsikt.

Stesolid o Dormicum samtidigt tror jag inte på......

Stesolid är Valium i injektions form

Dormicum kom på 80 talet som ett "vailum" alternativ med kortare halverings tid än Stesolid...

Trust me im a Nurse Anesthetist

Stesolid/ketalar/Atropin = krigsnarkos

Att den är väl gjord (även om lite starka bilder i bland), se värd... eller bara det faktum att om man missar ett avsnitt så är det bara att sätta sig vid datorn och ladda hem det.... lagligt :baskerPa:

Anledningen till att denna serie är så bra och dessutom blivit så populär bland resten av befolkningen är att det handlar om riktiga människor som faktiskt GÖR NÅGOT FÖR SAMHÄLLET och inte en massa idioter som inte gör ett smack utan bara ligger i en soffa och snackar en massa skit. Jag tror de flesta svenskar har tröttnat på dessa idiotiska dokusåpor (iofs har jag aldrig varit ett fan av dem). Nu vill man se hur den RIKTIGA verkligheten ser ut.

Sen så måste jag bara säga att det senaste avsnittet med den unga kvinnan i bilolyckan var riktigt starkt. Ofta man hör om bilolyckor men man förstår inte hur hemskt det egentligen är. Den scenen fick mig att må dåligt i alla fall.

Jag tycker att "Livräddarna" är riktigt dåligt och skildrar en verklighet som inte finns för en stor del av vår befolkning. Efter att ha tittat på avsnitten tycker jag att de visar varför det inte behövs fler läkare i den prehospitala sjukvården. Pengarna hade varit bättre använda med fler vanliga ambulanser. Vad tror ni det kostar att dra en helikopter för att en berusad person har ramlat? Att det dessutom sker i ett landets mest tättbebyggda län är ännu konstigare. Helikopter är jättebra och att kunna få ut läkare prehospitalt är jättebra ibland men att använda dem som man gör nu är ett slöseri.

Reagerade också över att de snurrade till den plats där en berusad trillat ner från bussen.

Kanske är svaret så enkelt att de ändå var på väg åt det hållet när de flög hem tomma. Eller också kanske det var under rusningstid och den vanliga ambulansen hade svårt att ta sig fram genom köerna.

Jag trodde hursomhelst att ambulanshelikoptern i princip enbart flög på prio1-skador, och dit en vanlig ambulans inte kan ta sig. Tycker lik förbaskat att serien är intressant. Inte ofta man får se sådana här saker på TV.

Reagerade också över att de snurrade till den plats där en berusad trillat ner från bussen.

Kanske är svaret så enkelt att de ändå var på väg åt det hållet när de flög hem tomma. Eller också kanske det var under rusningstid och den vanliga ambulansen hade svårt att ta sig fram genom köerna.

Jag trodde hursomhelst att ambulanshelikoptern i princip enbart flög på prio1-skador, och dit en vanlig ambulans inte kan ta sig. Tycker lik förbaskat att serien är intressant. Inte ofta man får se sådana här saker på TV.

Allmänt svammel från mig:

Om jag tolkade det som sades i programmet rätt verkade det som om man hade fått ett larm om att någon hade ramlat ur en buss under färd vilket kanske kan förklara den något överdådiga responsen...

Sen så anser jag att ha en avancerad sjukvårdsresurs som snabbt kan ta sig fram är ett måste för en storstad som Stockholm.

Inte minst om ett större terrordåd skulle inträffa.

T.o.m. i det relativt begränsade dylika dådet i Madrid klappade ju vägnätet mer eller mindre ihop av utryckningsfordon och civilister som försökte ta sig därifrån.

Sen att de flesta fallen som har visats i serien var högst akuta och potentiellt livshotande gör att jag inte riktigt ser vari problemet ligger?

Nej, ambulanshelikoptrar används förmodligen inte alltid optimalt.

Det gör inte ambulanser heller, men likt förbannat motiverar de gångerna de verkligen behövs deras existensberättigande överlag för mig.

Dessutom, hur tar sig en ambulans snabbt till en skärgårdsö?

Sen angående nivån på den prehospitala vården, jag vet inte riktigt hur landstinget i Stockholm har valt att bemanna ambulanserna men här i Värmland har det med all önskvärd tydlighet visats att ju högre kompetens i dessa desto bättre.

Ambulansverksamheten i Kristinehamn var en föregångare i länet och ställde om bemanningen från ambulanssjukvårdare/paramedics till sjuksköterskor (med erfarenhet av akutvård) istället. Nu är det landstingets policy att enbart anställa sjuksköterskor och erbjuda vidareutbildning till befintliga sjukvårdare. Sist jag kollade så bestod bemanningen i Kristinehamn av 26 sjuksköterskor och 3 sjukvårdare.

Det jag har hört om detta från diverse håll tyder på att kvaliteten på vården har stigit och att man (vissa ansvariga iallafall) gärna skulle ha några läkarbilar för att komplettera den om resurser fanns.

Landstinget använder sig (eller har använt sig) av en norsk ambulanshelikopter ibland med goda resultat och skulle gärna se en helikopter i egen regi om ekonomin tillät.

Sen så måste jag bara säga att det senaste avsnittet med den unga kvinnan i bilolyckan var riktigt starkt. Ofta man hör om bilolyckor men man förstår inte hur hemskt det egentligen är. Den scenen fick mig att må dåligt i alla fall.

Hoppas att de har någon som kan hjälpa dem "att prata av sig" (psykolog/kurator).

Jag var med om att försöka få tillbaka en kille med hjälp av HLR på en camping i mellansverige sommaren 95. En anställd på campingen hade redan börjat och jag assisterade honom sedan med hjärtmassage. Tyvärr så hade han hållit på kanske 5 min innan jag kom fram och han i sin tur kom dit 10 min efter att killen fallit ihop. Jag hjälpte till i uppskattningsvis 10 min. Skadan var nog troligtvis att ett stort blodkärl hade brustit el liknande enligt ambulanskillen så vi hade inte kunnat göra något. Efteråt så var jag ganska adrenalinstinn. Efteråt satt jag som ett mähä i flera timmar och bara tittade rakt fram. När jag tänkte till lite så kom jag på att min utbildning i förstahjälpen verkligen fungerade. Jag kom på att jag t o m hade bett min syster, som var med, att leda bort killens tjej så att hon inte behövde se hur vi agerande. Flera månader efter fick jag "flashbacks" när jag från min vinkel sitter böjd över killen och ger hjärtmassage. Detta var en av de starkaste upplevelser jag har varit med om. Efteråt hade vi kontakt ett tag med killens tjej. Tjejen som jag hängde ihop med då var till stort stöd för mig. Det enda hon behövde göra var att lyssna så jag fick babbla av mig. Jag köpte t o m också en andningsmask att ha på nyckelknippan just in case. /Gusten :baskerPa:

Karin sa ju till en av ambulanssjukvårdarna "vi ses på stationen" samtidigt som hon klappade om honom. Jag kan tänka mig att dom har mycket klara rutiner för hur dom hanterar sånt här.

Som blivande sjuksköterska försöker jag självklart följa det.

Som jag förstått det är det vanligt av sjukvårdspersonal att sätta sig ner och prata igenom när de varit med om något obehagligt.

Livräddarna special - 292115 SVT2

Tema Katastrofen. Journalisten Fredrik Undevik reste ner med de första sjukvårdarna till Phuket dagarna efter katastrofen. Programmet följer Anders Lindberg och hans sjukvårdsteam på plats. Vi får också en bild av räddningsarbetet inifrån och får möta ansvarig ambassadpersonal och hjälparbetare.

Karin sa ju till en av ambulanssjukvårdarna "vi ses på stationen" samtidigt som hon klappade om honom. Jag kan tänka mig att dom har mycket klara rutiner för hur dom hanterar sånt här.

Som blivande sjuksköterska försöker jag självklart följa det.

Japp, man har ju debriefing eller vad det heter efter varje större olycka med allrahelst dödlig utgång. Där träffas alla inblandade från överlevande till all räddningspersonal. Dock är det väl inte direkt "öppet hus", man ska ju ha någon typ av anknytning till själva olyckan. Är väl så vitt jag vet frivilligt. Men dom flesta kommer oftast.

Varit på två själv. Sen finns det självklart mer djupgående samtal för den som behöver det. Har hört att det slarvas med detta dock på vissa ställen. Men det är väl allt jag vet om den saken. Om inet annat så sköts det ju på egen hand sen hemma på stationen. Det är väl lixom första steget. Själva debriefingen (om det nu stavas så) sker först dagen där på, eller kanske två dagar efteråt. Man samlas i en större lokal över fika och pratar igenom allt, så får folk fråga cheferna på plats varför man kabnske gjorde så och inet så... blablabla... ja ni fattar.

Talar ju dock bara ur egen erfarenhet. Kanske inte alltid går till så.

Som jag förstått det är det vanligt av sjukvårdspersonal att sätta sig ner och prata igenom när de varit med om något obehagligt.

Livräddarna special - 292115 SVT2

Tema Katastrofen. Journalisten Fredrik Undevik reste ner med de första sjukvårdarna till Phuket dagarna efter katastrofen. Programmet följer Anders Lindberg och hans sjukvårdsteam på plats. Vi får också en bild av räddningsarbetet inifrån och får möta ansvarig ambassadpersonal och hjälparbetare.

Jag läste det här inlägget när det var 10 minuter kvar av programmet... men även detta finns nu på nätet. Rekommenderas.

/J

Stesolid o Dormicum  samtidigt tror jag inte på......

You better belive...

Det är iaf vad narkosLÄKAREN säger, bara att du kikar på avsnittet i annat fall.

Vad är dessa för "preparat då" ?

För Jag fick nåt skumt... ena som man vart helt skum av. Först sådär mega lugn. Sen bara börja man skratta och le till allt och alla. Vräkte ur mig massa saker till sköterskorna, "vad söta ni är" osv... lixom skulle aldrig göra så annars. :D vart mega flum. sen fick jag ett till och då vare kört... då vart man zombie. Slockna nån minut.

EDIT: kanske skulle läsa länkarna för en gång skull! :uuh:

Hm, va nog det jag fick då.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...