Jump to content

Fråga om sjukanmälan

Guest Guest_Sparrisen_*

Recommended Posts

Guest Guest_Sparrisen_*

Johupp, det här blev nog i fel forum, men jag verkade inte kunna posta nån annanstans med mitt nya fina account alls, så jag får posta som gäst här.

-nåväl-

Grejen är att jag e lite förbryllad angående rutinen vid sjukanmälan från hemmet (jag gör lumpen nu). Vad jag minns från provet vi gjorde - vilket jag med stolt fick godkänt på- såg det ut såhär:

1: ring x (befäl kanske?)

2: ring y

3: Om du inte får tag på nån annan, ring vakten.

-vid längre sjukdom än tre dagar-

Få läkarintyg, på speciell värnpliktigblankett. Lägg på posten till regementet?

Med två dagar kvar av jullovet ser jag förfärat hur min bror spyr som aldrig förr, troligtvis vinterkräksjukan, och börjar känna mig lite vissen själv. Frågan är väl snarast om jag hinner bli sjuk när jag e kvar hemma, eller på regementet.

Om nån har en aning om det, så skriv gärna hur jag kan få tag på telefonnummerna som behövs, jag har redan snokat en del på mil.se, lumpen.se och P4 hemsida, men har inte ens hittat numret till vakten. I värsta fall får jag väl ringa expeditionen och erkänna mig besegrad, men jag hade gärna glänst lite genom att, ähum, kunna rutinerna. Eller iaf, lösa problemet.

Åk till regementet när du skall åka dit, sjukanmäl dig för adjutanten eller vaktchefen om det är utanför ordinarie tjänstetid och var sjuk där.

Är du så sjuk att du inte kan GENOMFÖRA RESAN till din tjänstgöringsplats, så skall du ha ett läkarintyg på att du inte kan genomföra resan.

1. Vänta med att bli sjuk tills du kommer till regementet.

2. Fungerar det inte, skaffa läkarintyg snarast.

3. Ring till växeln 08-788 75 00 och be dem koppla dig till vakten på ditt förband, anmäl dig som sjuk.

4. Ring till växeln 08-788 75 00 och be dem koppla dig till din Plutonchef, berätta att du är sjuk.

5. Posta in läkarintyget samma dag.

Åk till regementet när du skall åka dit, sjukanmäl dig för adjutanten eller vaktchefen om det är utanför ordinarie tjänstetid och var sjuk där.

Är du så sjuk att du inte kan GENOMFÖRA RESAN till din tjänstgöringsplats, så skall du ha ett läkarintyg på att du inte kan genomföra resan.

Om det nu är så att hans bror har vinterkräksjukan så är det nog inte så lämpligt att han åker och är sjuk på sitt regemente även om han kan ta sig dit. Finns en anledning till att du inte är välkomen på t.e.x akuten eller vårdcentralen om du eller dina anhöriga har drabbats utav detta.

Om det nu är så att hans bror har vinterkräksjukan så är det nog inte så lämpligt att han åker och är sjuk på sitt regemente även om han kan ta sig dit. Finns en anledning till att du inte är välkomen på t.e.x akuten eller vårdcentralen om du eller dina anhöriga har drabbats utav detta.

Det är inte upp till honom att avgöra. Är han så pass frisk att han kan genomföra resan är han skyldig att ta sig till sin tjänstgöringsplats. Där kan han läkarundersökas, och militärläkaren bestämmer vad som händer sen.

Tror inte att SJ/Swebus/de som han smittar på tåget/bussen och de som dessa sedan smittar håller med dig, tror faktiskt inte heller att en regementsläkare skulle hålla med dig.

Jag kan ju lung säga att jag inte skulle vilja vara den läkare som undersöker den som kan ha vinterkräksjuka iaf...

Tror inte att SJ/Swebus/de som han smittar på tåget/bussen och de som dessa sedan smittar håller med dig, tror faktiskt inte heller att en regementsläkare skulle hålla med dig.

Jag kan ju lung säga att jag inte skulle vilja vara den läkare som undersöker den som kan ha vinterkräksjuka iaf...

Ni har båda rätt.

JTS har rätt i att han är skyldig att inställa sig, man tar inte hänsyn till vilken sjukdom han har bara hurvida han har möjlighet att genomföra resan eller ej. dxl har rätt i att verken läkare, medpassagerare eller SJ/Swebus skulle vilja ha med honom att göra, dock så kan dem inte vägra han att åka med.

Ni har båda rätt.

JTS har rätt i att han är skyldig att inställa sig, man tar inte hänsyn till vilken sjukdom han har bara hurvida han har möjlighet att genomföra resan eller ej. dxl har rätt i att verken läkare, medpassagerare eller SJ/Swebus skulle vilja ha med honom att göra, dock så kan dem inte vägra han att åka med.

Den enda som har rätt här är JTS, är man inte p.g.a sjukdom förhindad att inställa sig så är det ens skyldighet, slut på diskutionen. Att själv, eller via diverse forum, börja diagnostisera sig själv är ingen framkomlig väg skulle jag tippa.

Guest Guest_Sparrisen_*

Tjoho!

Så länge inte magen börjar vända sig imorrn ser det lugnt ut! Det enda jobbiga e att jag kan sätta mina ballar på att kapten skickar hem mig så snart jag börjar hulka, o sitta på tåg genom hela (ok, halva) Sverige e mindre ballt.

Och, jag skulle verkligen inte försöka argumentera mig fram för att stanna hemma *innan* jag e sjuk. Även om vinterkräksjukan e jävligt smittsamt skulla jag ändå känna mig lite korkad på nåt vis.

Jag säger inte emot JTS (eller jo det gör jag ju) och håller absolut med om att man inte ska självdiagnostisera sig... Men har man något som kan misstänkas vara problem med magen och man delar hushåll med någon som har vinterkräksjuka då ska man ringa en vårdcentral så de får anmäla detta till landstinget. Men att låta någon som bär på calicivirus riskera smitta andra känns en smula oansvarigt. Är väl mest det jag vänder mig mot.

Asch, det stärker moralen för ett förband att ligga i vinterkräkan tillsammans. Samkväm(kräk) någon? :rolleyes:

Svårt problem. Hoppas du kryar på dig!

Det må vara hänt, men....

...när gamla Agda måste åka in till länsdelssjukhuset, akompanierad av sin vitale man Alfred, och de hamnar på samma buss som vår spyige beväring, vilket resulterar att annars så vitale Alfred smittas och dör en knapp vecka senare. Efter det tappar Agda helt livslusten, särskilt som hon måste flytta till särskilt boende. Hon gråter varje kväll tills det hon avlider av sorg, ett halvår senare.

Jag håller helt med dxl att det är oansvarigt, och jag är säker på att förbandets läkare och plutonchefen instämmer. God kommunikation brukar lösa såna här problem.

Då ska vi se vad reglementet säger.

Svensk Soldat 2005 sidan 117:

Intyg om sjukdom

När du är på en annan plats än förbandet, ska du ta med dig

blanketten ”Sjukintyg angående färd till tjänstgöringsort”.

Om du insjuknat eller skadats på annan plats än förbandet,

och inte kan ta dig dit utan att riskera din hälsa, ska du

1. direkt anmäla det till förbandet, till exempel per telefon

2. be en läkare fylla i intyget. Om du inte kan nå en läkare,

kan en distriktssjuksköterska eller annan legitimerad

sjuksköterska fylla i det.

Intyget ska innehålla uppgifter om vilken sjukdom du har,

bekräfta att sjukdomen hindrar dig att inställa dig vid ditt

förband utan att riskera din hälsa och ange hur länge detta

hinder bedöms bestå.

Du ska skicka intyget så snart som möjligt till förbandets läkare.

Mer finns att läsa på sidorna 116 - 118

The Swede :rolleyes:

Guest Guest_Sparrisen_*

Tack Swede, det var ungefär precis det jag letade efter.

Men asså, jag kan inte gärna stanna hemma i väntan på att bli sjuk. I bland klarar man faktiskt sig igenom såna här epidemier utan att bli sjuk, mirakulöst nog. "Kanske blir jag sjuk immorn" fungerar inte riktigt här, mest för att chansen finns att jag slipper det. Dessutom kommer jag att hamna så in i helsikes mycket efter om jag inte åker dit direkt.

Tack o hej! En och en halv timme tills jag sitter på en sjutimmars färd genom sverige.

((börjar ni upplänningar känna er lite krassliga i magen om nåra månader så vet ni ju redan vem ni ska blänga på iaf))

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...