Jump to content

Jetpod


gislemark

Recommended Posts

Halkade in på denna sida av en slump AVCEN.

Jag tror det kan vara en smidig och "billig" lösning för länder med stor budget.

 

Dom säger i introduktions videon att Flygetyget skall vara välldigt tyst, det har ju bekant sina fördelar. Det skall även vara möjligt att flyga på extremt låg höjd för att undvika radar.

 

Flygplanet borde ju vara ytterst lämpligt för att trnsportera 7 soldater + 1 pilot bakom fiendens linjer.

Det står inget om aktionsradie, men den skulle jag tro är aningen begränsad, start/landningssträckan är BARA 125m.

 

Flipp eller flopp?

Link to comment
Share on other sites

Tillverkarna verkar själva övertygade om att planet ska kunna användas både som business jet och som ett militärt transportflygplan. Då borde aktionsradien vara någorlunda tillfredställande.

 

Jag är ganska sugen att se på designen hur de har genomfört sina lösningar. Då har jag i åtanke landställ, styrning av roder och andra rörliga delar. Tankarna faller dock direkt på att det skulle vara elektriska motorer som sköter den biten, detta för att skippa hydraliken helt och hållet (samt plats och vikt).

 

Flygmässigt så verkar den vara otroligt stabil (om man bedömer hur planet ser ut).

 

Det som får mig att bli mest fundersam dock är säkerhetsaspekten. Hur bra är egentligen reservsystemen om något system fallerar?

 

 

Men allt som allt så kittlar planet ens tankegång. Tänk vilka möjligheter småplansbolagen får nu :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Garanterat en flopp. Skulle bli förvånad om de ens får upp en prototyp i luften. Tror att de på sin höjd lyckas slänga ihop en mock-up innan pengarna tar slut. Samma uppgifter borde kunna lösas av vanliga helikoptrar eller någon tilt-rotor, alternativt vanliga STOL-flygplan.

Link to comment
Share on other sites

Halkade in på denna sida av en slump AVCEN.

Jag tror det kan vara en smidig och "billig" lösning för länder med stor budget.

 

Dom säger i introduktions videon att Flygetyget skall vara välldigt tyst, det har ju bekant sina fördelar. Det skall även vara möjligt att flyga på extremt låg höjd för att undvika radar.

 

Flygplanet borde ju vara ytterst lämpligt för att trnsportera 7 soldater + 1 pilot bakom fiendens linjer.

Det står inget om aktionsradie, men den skulle jag tro är aningen begränsad, start/landningssträckan är BARA 125m.

 

Flipp eller flopp?

 

När det gäller din fråga så kan ju samma sak idag göras med en helikopter, glidfallskärm eller på andra sätt mycket effektivt, så den framtidssaken kommer inte inom de 20 närmsta åren bli aktuell iallafall...

Link to comment
Share on other sites

Halkade in på denna sida av en slump AVCEN.

Jag tror det kan vara en smidig och "billig" lösning för länder med stor budget.

 

Dom säger i introduktions videon att Flygetyget skall vara välldigt tyst, det har ju bekant sina fördelar. Det skall även vara möjligt att flyga på extremt låg höjd för att undvika radar.

 

Flygplanet borde ju vara ytterst lämpligt för att trnsportera 7 soldater + 1 pilot bakom fiendens linjer.

Det står inget om aktionsradie, men den skulle jag tro är aningen begränsad, start/landningssträckan är BARA 125m.

 

Flipp eller flopp?

 

När det gäller din fråga så kan ju samma sak idag göras med en helikopter, glidfallskärm eller på andra sätt mycket effektivt, så den framtidssaken kommer inte inom de 20 närmsta åren bli aktuell iallafall...

 

 

En helikopter är ju inte direkt tyst och för att framföra en glidfallskärm behövs ju en ganska gedigen utbildning, inget man lär sig på en pisskvart.

 

Jag tror nog på idén ganska hårt. Det vekar ju vara ganska inovativa människor som ligger bakom.

Sen är det ju som med alla nyskapande projekt, det ska skötas på ett bra sätt, inte bara hafsas ihop något över en natt bara för att ha något halvdant för att visa inför eventuella kunder. Sen hänger ju allt i slutändan på om man har dilräckligt med dollares.

Link to comment
Share on other sites

Önsketänkande att flygplanet skulle användas militärt. det var ju inte ens VTOL ävan ast dom hävdade det 120m startbana är kanske kort men inte 0m.

Kommer aldrig att sälja till en försvarsmakt den är för medelmåttig och kommer säkert att vara för billig, problemet med försvarsmakter är att dom vill ha skitdyra häftiga system tills det blir krig och dom måste anpassa.

Men jag ser i alla fall ingenting som gör en flygande kontainer med två jetmotorer speciell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...