Jump to content

Om syrgasmasken

Guest hvsjv_richard

Recommended Posts

Guest hvsjv_richard

Hejsan.

Jag är utbildad hemvärnssjukvårdare. Jag har en fundering och hoppas att någon kan ge mig ett bra svar. Antagligen så har du gått sjukvårdsutbildningen i lumpen eller är utbildad instruktör inom försvaret eller Röda Korset.

Min fråga är:

Jag har hört att när man rengör Rubens blåsa med tillbehör. Så skall man använda "Virkon M" tabletter.

Stämmer detta eller kan man använda något annat?

Jag hoppas att någon där ute kan ge mig ett svar om detta.

Om du har tänkt och svara. Så vore det snällt av dig, om du vill avge vilken position du har som jag har ställt frågan till där uppe.

För så vet jag ungefär. Men det är ingen som blir hängd om det inte skulle stämma sedan.

Det går även svara till min personliga email. [email protected]

Hoppas att ni vågar svara nu.

Mvh

Richard Eliasson

Hemvärnssjukvårdare :unsure:

Hejsan.

Jag är utbildad hemvärnssjukvårdare. Jag har en fundering och hoppas att någon kan ge mig ett bra svar. Antagligen så har du gått sjukvårdsutbildningen i lumpen eller är utbildad instruktör inom försvaret eller Röda Korset.

Min fråga är:

Jag har hört att när man rengör Rubens blåsa med tillbehör. Så skall man använda "Virkon M" tabletter.

Stämmer detta eller kan man använda något annat?

Jag hoppas att någon där ute kan ge mig ett svar om detta.

Om du har tänkt och svara. Så vore det snällt av dig, om du vill avge vilken position du har som jag har ställt frågan till där uppe.

För så vet jag ungefär. Men det är ingen som blir hängd om det inte skulle stämma sedan.

Det går även svara till min personliga email. [email protected]

Hoppas att ni vågar svara nu.

:wacko: Sgt. Amb.Medic

Hej!!

Ska ge dig ett enkelt svar pa din fraga. Det fungerar att bara "sterilisera" genom kokning i en kastrull men man far se till den isf. Annat fall finns ett annat amne som man kan anvanda med, tyvarr sa kan jag inte ge dig namnet.

En annan avancerad gissning skulle kunna vara att anvanda Alcogel om man har detta till buds om inget annat . Virkon funkar lika bra som allt annat.

Om du verkligen vill veta sa foreslar jag ett besok hos nagon av vara civila ambulansstationer och fraga dom, Men det blir formodligen samma svar, sjalv har jag anvant sterila kompresser med lakarsprit. Funkade det med.

"Inte ratt med det gar"

Mvh Sgt P. Amb.Medic

Jag undrar om inte civila ambulansstationer har tillgång till samma typ av "diskmaskin"/desinficeringsmaskin som finns på sjukhus. Känns lite för fältmässigt att ambulansstationer utanför sjukhus tvättar sina rubens "för hand". Oj vad jag bidrog till mycket. Inte.

Jag undrar om inte civila ambulansstationer har tillgång till samma typ av "diskmaskin"/desinficeringsmaskin som finns på sjukhus. Känns lite för fältmässigt att ambulansstationer utanför sjukhus tvättar sina rubens "för hand". Oj vad jag bidrog till mycket. Inte.

Då kan jag meddela att "rubens" iaf civilt är "engångs" och dessa slängs. Vad gäller rubens i ambulanser så lämnar man helt enkelt över denna på akutmotagningen med patienten och tar en ny med sig när man åker. detta gäller ambulansorg i gävleborg. Dessa engångsblåsor ligger även på avdelningar för den händelse att hjärtstopp skulle uppstå på avdelning. Detta kan ju låta som ett enormt slöseri men om man betänker hur sällan man använder en rubens blåsa kontra sjukvårdskostnaderna om man skulle råka ge patienten en lunginlamation i efterdförloppet så är det inte så konstigt. Dessutom är det ju så att endast utbildad Narkossjuksöterska eller läkare får använda ruben på civilt sjukhus. "Vanlig" ambulansperssonal använder så kallad pocketmask och där byts ventildelen ut efter användande. Hur det är på operation och IVA vet jag inte men jag skulle tro att blåsan rengörs och ventilerna byts ut.

Ang. engångs rubens så är det olika runt om i landet.

Vi har det inte på vår akutmott. och lokala ambulansen har det inte men grannkommunen och ett större sjukhus i närheten kör med engångs.

Vi kör våra andningsblåsor i desinfektionsapparat efter att ha plockat isär dem.

När det gäller fältbruk och när det inte finns tillgång till apparater vet jag inte vad föreskrifterna säger.

Jag skulle använda Ytdesinfektion eller Virkon men lämpligast är att ta kontakt med sjv ansvarig på utb. gruppen så för de ta reda på vad ev. anvisningar säger.

När det gäller användandet av Rubens så får även "vanlig" personal använda rubens hos oss men oftast blir det bara om pat. är intuberad. Kräver vana att både hålla fria luftvägar med mask och samtidigt ventilera så oftast är det narkos eller vana ssk. Konstigt att inte Hv. utbildar på pocketmask istället, det är det jag föredrar. Finns pocketmasker med o2-nippel.

Jag kanske var lite otydlig i mitt tidigare inlägg, men som bamse påvisar så finns det alltså skillnader i vårt avlånga land och det jag beskrev var min erfarenhet från gävleborg.

Åter till frågan så håller jag med bamse, ytdessinfektion borde täcka behovet enligt min mening, Virkon är starka grejjor och används vid GROV kontaminering med kända smittor och/eller stora mängder blodspill. en sak att minnas är ju då att man måste försäkra sig om att ALLT medel är borta från utrustningen innan den åter tas i bruk (jag vill inte tänka på vad som händer om man oavsiktligt får virkon i luftvägarna, inte ytdessinfektion heller för den delen ,,,).

Vidare instämmer jag i omdömmet att ni borde ha tillgång till pocketmask istället, handhavandet är MYCKET enklare, med avseendet fri luftväg och ventilation samtidigt!

När det gäller intuberad eller trakeotomerade patienter blir läget ett annat eftersom den fria luftvägen är mekaniskt säkrad.

mitt tipps vore att ni besöker närmaste akutmottagning eller ambulansstation och frågar snällt om dom har några pocketmasker som inte används för tillfället :Malaj::unsure:0:)

persson_insats, C sjv transport BV206, usk, amb sjv, Ssk stud.