Jump to content

Träning med viktväst


rnc

Recommended Posts

Jag var på god väg att beställa hem en viktväst för att använda vid såväl styrke- som löp- och marschträning.

Vid marsch och styrketräning har jag svårt att tro att viktvästen kan innebära någora som helst problem, men så började jag googla omkring lite angående löpning med viktväst och fick då uppfattningen att det kanske inte är att föredra på grund av den onaturliga belastningen som det innebär för leder m.m vid löpning.

 

Spontant tänker jag att man precis som med all annan viktträning sakta men säkert kan höja vikten och på så sätt vänja kroppen vid det nya motståndet. Har någon några invändningar? (Det rör sig om en justerbar väst 1-10 kilo).

 

Är det någon som har erfarenhet av att träna med väst? I så fall; hur har det fungerat? Upplever du det effektivt och är det rimligt att träna med väst och förvänta sig förhöjd prestationsförmåga då man hänger av sig västen och ska prestera bättre tider?

 

Ta även upp alla andra tänkbara för- och nackdelar som kan vara aktuella för mig som potentiell viktvästsköpare.

Link to comment
Share on other sites

Tar man det bara försiktigt och ökar vikten efterhand så är det inga problem. Sen är ju frågan hur mycket vikt man skall springa med. Jag lånade en viktväst för några år sedan med justerbar vikt mellan 1-10 kg, och jag höjde stegvis tills jag var uppe på 10 kg i 10 km. Men, man bör nog bara springa ett pass i veckan med väst, ungefär som med intervallträningen.

I lumpen springer man ju med mer än 10 kg ibland (och med kängor på fötterna), men det är nog inte så bra på regelbunden basis.

Link to comment
Share on other sites

Varför då? Slitsamt för leder? Är det verkligen det om man under lång tid vänjer kroppen vid den ökade vikten? Teoretiskt sett så tycker jag inte att det borde innebära problem, men då ska det också understrykas att jag har haft fel förut.

Link to comment
Share on other sites

Variation är nyckelordet. Du tänker rätt när det gäller att börja lite lättare och öka eftersom du blir starkare, men det skadar inte att dra in ett par långdistans-pass utan vikter emellanåt.

 

:worthy:

Link to comment
Share on other sites

Varför då? Slitsamt för leder? Är det verkligen det om man under lång tid vänjer kroppen vid den ökade vikten? Teoretiskt sett så tycker jag inte att det borde innebära problem, men då ska det också understrykas att jag har haft fel förut.

 

Det är som med marschträning där man brukar säga att vikten inte bör överstiga 25 kg pga att det sliter mer på kroppen än vad det bygger. Självklart kan man springa med mer än 10 kg, men det är nog bättre att öka distansen istället. Kör man även ett intervallpass eller backpass i veckan så bör man nog akta sig och ta det lugnt med viktökningar.

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att börja gå med lite vikter så man hinner träna upp leder m.m Detta tar tid så efter nån månad kan man nog lägga på mer . Jag skadade själv knäna för ett tag sedan bl.a för att jag inte hade tränat upp lederna ordentligt. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att du kommer att få en bättre prestationsutveckling genom att träna utan väst. Men med ett varierat program iform av styrketräning, intervallträning, distansträning och friskis och svettis gympa.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger mycket i det som Fk Satan säger med träning. Man kan klara sig utmärkt utan viktväst med kombinerad träning. Garanterat så sliter det mindre på kroppen, vill du ha med dig lite extra vikt så ta hellre att vätskebälte (1-2 kg extra). Det är många som rekommenderar att använda sig av viktväst vid lågimpulsträning (march träning) på grund av att det sliter på muskler och leder. I detta fall så fungerar en ryggsäck bättre eftersom du kan ta med dig fika.

 

Vill man springa med viktväst så skall bör man nog ha en kropp som är bra genomtränad och tål belastningar innan man börjar.

 

Men skall du köpa en viktväst så köp en med "mjuka" vikter, sand eller gummivadderade. En västar har stålvikter och kan ge sura skavsår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...