Jump to content

Värnpliktiga och befäl med fel åsikter

Recommended Posts

I högra hörnet finns en knapp "edit", använd den om du vill ändra det du skrivit

Angående åsikter så har vpl avskiljts såväl före som efter inryck, pga deras åsikter. Även officerar har blivit uppsagda pga sitt beteende

Även om försvaret (lika lite som någon annan) vill ha in folk med nazistiska och/eller rasistiska åsikter så måste det vara väldigt svårt att bli av med dem om de väl kommer in, så länge deras åsikter stannar vid just åsikter. Börjar dem däremot marschera runt och heila på kaserngården eller liknande, då ryker dem nog rätt snabbt.

Frågan är om vi skall disskutera sånt här på forumet, jag har för mig att trådar av liknande karaktär har tagits bort förrut för att utomstående inte skall börja missuppfatta och få för sig nåt som inte stämmer. <_<

En lärare jag hade på gymnasiet, en före detta flygvapenofficer, berättade att när han gick i Halmstad så var det en kadett som blev avstängd precis innan examen på grund av "attitydsproblem" eller något dylikt...

Frågan är om vi skall disskutera sånt här på forumet, jag har för mig att trådar av liknande karaktär har tagits bort förrut för att utomstående inte skall börja missuppfatta och få för sig nåt som inte stämmer.

Vill bara påpeka att jag inte själv har sådana åsikter utan att jag bara är nyfiken.

Åsiktsregistrering är inte så populärt och dessutom inte så lätt. Det FM regerar på är inte åsikter i sig utan handlingar. Har man på något sätt varit aktiv i antidemokratiska rörelser eller är dömd för hatbrott, omstörtande verksamhet eller något liknande så lär FM reagera. FM är satt att försvara vårt demokratiska system ocj folk som arbetar mot det syftet är knappast lämpliga.

Appropå din signatur. Är du säker på att det är ett Bismarkcitat? Citatet är mycket likt det Carl von Clausewitz skriver i "Om kriget, "Kriget är blott en fortsättning på politiken med andra medel".

Appropå din signatur. Är du säker på att det är ett Bismarkcitat? Citatet är mycket likt det Carl von Clausewitz skriver i "Om kriget, "Kriget är blott en fortsättning på politiken med andra medel".

Ganska säker på att det var Carl von Clausewitz. Bismark gjorde ett annat berömt utalande som fritt översatt lyder ungefär "desto mindre folk vet om hur korv och lagar kommer till, desto bättre sover de om natten" kanske inte lika stiligt men kanske lika "rätt". B)

Det vinns massor med information om Carl von Clausewitz på nätet en av länkarna som kan rekomenderas för de läs sugna är Carl von Clausewitz hompage där fins berömda citat med mer. :D

Att Clausewitz står för det citat som jag skrev in är helt klart. Det är nämligen rubriken på stycke 24 i bok ett "om krigets natur" i "Om kriget".

Bismarck kan mycket väl ha sagt något liknande. Han sa en hel del som fortfarande citeras, t.ex. "Det viktiga är inte att skriva historia, utan att göra den". Jag har dock inte sett det aktuella citatet tillskrivas honom tidigare

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...