Jump to content

Sacci f70 jägare el. Berghaus Vulcan?


Guest Olof_H

Recommended Posts

Guest Olof_H

Ska ut och resa i asien i 4 månader, kan inte välja ryggsäck. Finns det nån som har erfarenhet av saccis ryggsäck? Berghaus blir ju överröst av hyllningar av folk som gjort värnplikt, men har inte försvaret tagit den ur tjänst? har erfarenhet av saccis väska?

Edited by Olof_H
Link to comment
Share on other sites

Äger för närvarande en Sacci Jägare F70.

Tycker att den är riktigt super. Tyngden avlastas riktigt bra.

Har använt den vid ett antal fjällturer och kan inte säga annat än positivt om den.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste faktiskt instämma med Strv S.

 

F70 är riktigt överlägsen enligt mig. Har använt min i cirka ½ år, köpte även ett regnskydd till den (www.recon.se). Den kanske kostar lite mer än en vanlig 70 litrare, men den känns bra mycket större än en vanlig 70 liters faktiskt (jag har jämfört med en polares Haglöfs 70l) . Kvaliteten på sacci säckar är alldeles utomordentlig, nitförstärkningar och förstärka sömmar på utsatta ställen. Sidofickorna känns bättre än de på Berghausen

Enda nackdelen tycker jag är avbärarbältet, som imho skulle ha berikats av ett läderbälte som det var på ex.vis lk70:n och de tidiga lk100. Ett sånt går aldrig upp och är också riktigt slitstarkt. Plastspännet som man får med gick upp rätt mycket för mig när jag drog åt, men jag pratade med Sacci och de skickade ett nytt spänne (hanen, honan är fastsydd), som har fungerat wunderbart! Bra service hos Sacci.

 

Jag har modifierat min f70 så att jag har frigjort locket från säcken så man kan ha det som liten säck (egentligen riktigt onödigt, använt kanske 2 gånger) och man kan även överpacka den riktigt mycket och det fungerar också riktigt smidigt att öppna den bakifrån. Det går inte med Berghausen, det sitter som ett smäck där.

 

Jämfört med berghausen tycker jag det är ett klockrent val, både kvaliteten och bärsystemet.

Berghausen är ju liksom så att du köper en säck som är i en viss storlek, du kan inte justera den. Det kan du med f70:n.

Ävbärarbältet på Berghausen uppskattar jag INTE. Tycker inte alls om det, lite sladdrigt osv... Har även svårt för det här med helt intern ram. Ryggsäcken ligger helt dikt an mot ryggen och gör dig riktigt svettig. Ska man gå i Asien så kanske det inte är allt för bra. Säcken är större än f70:n, så det är dess fördel om man frågar mig.

 

Nu har jag gett dig min högst personliga åsikt, den överensstämmer förmodligen inte med många andras. Kom gärna med konstruktiv kritik!!

/me :rolleyes: Sacci

/me :rolleyes: Recon

Link to comment
Share on other sites

Jag hade utan och tveka valt Vulcan.

jag har ett har olika ryggsäckar i min ägo och Vulcan är den som uteslutande används.

 

Jag kan uppleva 70L som lite om man skall ge sig ut på en längre strapas så som ni beskriver det.

Vet inte hur det är på Sacci Jägare 70 men på Vulcan kan du ju lätt "modda" av sidofickorna och köra separat och ha dom som en fullt duglig dagsäck.

 

Kvaliteten på Berghaus har jag aldrig tvivlat på och att topplocket inte skulle vara flexibelt håller jag inte helt med om, du kan få plats med rätt mycket där under.

 

Bara mina 50 öre, trevlig resa.

Link to comment
Share on other sites

Mina efarenheter (som ledde till en vulcan) var att det beror kraftigt på din rygg och axlar vad som sitter bra.

 

Iom att jag är ganska kort och bred så hadde jag stora problem med många säckar som skar in i nyckelben och hals samt att många också blev "höghus" ovanför skallen på mig. Därför passar den bredare och lägre vulcan mig bättre.

 

Nu har jag inte testa F70 personligen så den kan jag inte säga nått om utan jag kan bara rekommendera dig att prova de olika alternativen och se till att du får göra det med vikt i säckarna. Utan vikt sitter det mesta bra

Link to comment
Share on other sites

Ska ut och resa i asien i 4 månader, kan inte välja ryggsäck. Finns det nån som har erfarenhet av saccis ryggsäck? Berghaus blir ju överröst av hyllningar av folk som gjort värnplikt, men har inte försvaret tagit den ur tjänst? har erfarenhet av saccis väska?

ja män tjena. du måste vara rik eller nåt? Eller ska du ha säcken till nåt annat specifikt efter du backpackat 4 mån? Dom säckarna som du frågar på är ju bland det dyraste som finns! Är det inte bättre att lägga en extra 1000 lapp på nån aktivitet under resan istället?

 

Jag har rest runt i sydostasien 9 ggr och under de senaste 6 ggr na har jag haft en Everest 750 Traveller som fortfarande ser ut som ny om man duschar av den lite lera och damm. Allt är helt och den är lätt att bära..... jag är mycket nöjd med pris/prestanda.

Ett annat tips är att köpa kopior ( jo det finns välgjorda sådana) när du väl anländer till asien. Kostar en 10 del av fullt Sverigepris!

 

Lycka till med resekassan

Link to comment
Share on other sites

La vantarna på en F70 för 1200:- på auktion.... gissa hur nöjd jag är !

Har inte hunnit använda säcken ute i skogen än... vem vet när det blir av.

Marchtränat lite med den, samt använt den en del i resor hit och dit, är väldigt nöjd.

 

För att komma runt dagssäcksproblemet utan att kunna ta lös sidfickor eller modifiera lock

så använder jag försvarets klassiska uppdragssäck, som tar så gott som ingen plats tom.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfarenhet av någon av säckarna men däremot av resande i Asien. Under min första resa, typ -98 så hade jag en Haglöfs 70L, under mina nästkommande resor så har jag haft mindre och mindre ( strl-mässigt alltså) ryggsäckar. Nu senast endast en 35L för 3 månaders resa. Nu är det ju individuellt hur man gillar att resa men jag luffar ju gärna runt på bussar, tåg, båtar osv osv och då anser jag en liten och lätt packning oslagbar. Visst, man handlar en del men det mesta tycker jag man shoppar under den sista veckan och då kan det ju passa att köpa en väska på plats för att slippa onödigt släp. Jag har ibland lämnat in kläder på tvätt men lika ofta kastat och köpt nytt istället.

 

Det tenderar ju att bli så att ju större väska du har, desto mer onödigt packar du ner.....

 

Ha en trevlig resa!

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag mycket bätre om sacci som tidigare sagt.

Har man användning för 100L+ så är ju FJS-orginal ett mycket bättre val än en berghaus. den är dock lite dyrare men..

jag kom över mitt fjs exemplar för 1000:- så håller man utkik finns det allt fynd att göra.

Link to comment
Share on other sites

VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/6035824.htm?ca=12_s

 

Ganska överkomligt pris tycker jag! Hade själv tänkt skaffa en sån inom en snar framtid, och med fritidsbidraget man får i lumpen på 1100kr så blir priset ungefär 1/10 av vad den kostar i affärerna. =)

Notera dock att detta inte är en riktig Berghaus (med allt vad det kan innebära för kvalitet, service och garanti), utan en kopia. 1500 för denna tycker inte jag låter särskilt billigt, och du får väl fritidsbidrag även om du köper en riktig Berghaus?

Link to comment
Share on other sites

Ska ut och resa i asien i 4 månader, kan inte välja ryggsäck. Finns det nån som har erfarenhet av saccis ryggsäck? Berghaus blir ju överröst av hyllningar av folk som gjort värnplikt, men har inte försvaret tagit den ur tjänst? har erfarenhet av saccis väska?

ja män tjena. du måste vara rik eller nåt? Eller ska du ha säcken till nåt annat specifikt efter du backpackat 4 mån? Dom säckarna som du frågar på är ju bland det dyraste som finns! Är det inte bättre att lägga en extra 1000 lapp på nån aktivitet under resan istället?

 

Jag har rest runt i sydostasien 9 ggr och under de senaste 6 ggr na har jag haft en Everest 750 Traveller som fortfarande ser ut som ny om man duschar av den lite lera och damm. Allt är helt och den är lätt att bära..... jag är mycket nöjd med pris/prestanda.

Ett annat tips är att köpa kopior ( jo det finns välgjorda sådana) när du väl anländer till asien. Kostar en 10 del av fullt Sverigepris!

 

Lycka till med resekassan

 

En kopia är aldrig sydd i samma väv-kvalité som ett original. Plastspännen är av sämre kvalité, sömmar är kanske inte "bar-tacked" som de är på utsatta ställen på en ryggsäck. "Tid är pengar" spelar en stor roll här. För att slippa att köpa fler ryggsäckar som ska användas hårt skulle jag köpa original. Ett erkänt märke har säkert en bra garanti att kunna luta sig mot då skiten skulle träffa fläkten. Det finns en kopia av Berghaus Vulcan som jag har sett att flera varit missnöjda på ett eller flera sätt. Om jag stod bredvid och såg på då två olika färdiga exemplar av samma modell blev märkt med varsitt av två olika märken så fanns det inga tvivel vilken av dem som var bäst. En annan sak är att fundera på om F 70 kanske inte är ett bra val med tanke på flygresor. Jag kanske målar jävlar på väggen men en utvändig aluminumram är ju inte bra att resa med. Kanske stålramen på F 70 klarar sig bättre. Som andra redan påpekat så viktigt är att pröva säcken med vikt. Lycka till! /Gusten :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag äger ingen av ryggsäckarna men lite intresserad av allt man är så blev jag ju självklart sugen på att kolla upp båda två.

 

Kollade endast Recons hemsida och där så ser jag som ingen större skillnad på dessa ryggsäckar förutom att Vulcan är lite större(och jag förstod inte om F70 hade totalt 70L eller 70L i huvudsäcken + fickorna).

Det övervägande dock är att jag, som en kortare människa, ser att Vulcan finns att beställa i ett antal olika storlekar vilket F70 inte gör. Så det jag blev mest sugen på var nog Vulcan....

 

Men vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/vi/6035824.htm?ca=12_s

 

Ganska överkomligt pris tycker jag! Hade själv tänkt skaffa en sån inom en snar framtid, och med fritidsbidraget man får i lumpen på 1100kr så blir priset ungefär 1/10 av vad den kostar i affärerna. =)

Notera dock att detta inte är en riktig Berghaus (med allt vad det kan innebära för kvalitet, service och garanti), utan en kopia. 1500 för denna tycker inte jag låter särskilt billigt, och du får väl fritidsbidrag även om du köper en riktig Berghaus?

 

Åfan...? Då får jag be om ursäkt för mitt misstag... :baskerKav:

 

Jag som var så glad som trodde jag hade hittat ett riktigt fynd... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Bara för att det är en kopia behöver det inte betyda att den är kass. Jag har haft min vulcan kopia i ett par år nu och jag tycker att den har hängt med bra. Den har visserligen inte blivit utsatt för nån extrem användning, men allt beror på vad man ska ha ryggsäcken till. Om man inte har samma krav som kj så kanske man inte behöver ha orginalet, utan kan spendera mellanskillnaden på nått annat.

 

bara mina 2 ören

 

Mvh johansson

Link to comment
Share on other sites

@ johansson_

 

Allt är ju relativt. Ett exemplar är kanske bättre än ett annat. Trist om just det kassa exemplaret skulle hamna hos en som verkligen behöver en ryggsäck som behöver hålla. Min Vulcan har som mest varit packad med 35 kg. Men det kanske kopian klarar, jag vet inte i alla fall. Men just att en ryggsäck tar lång tid att färdigställa gör att den blir dyrare i pris. Jag vill i alla fall inte ta några risker utan köper original men har med mig reservdelar + nål & tråd. /Gusten :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Har använt F70'n nu i ett hårt år som min rese ryggsäck och den ser fortfarande ut som ny-använd(en dusch då och då skadar aldrig). Då har den slängts ombord på flygplan fram och tillbaka, civilt och icke civilt och allt som det innefattar. Ramen är fortfarande i perfekt skick. Som mest så har jag packat ryggsäcken med cirka 20 kg, oftast så går inte min packning över 10-12kg dock.

 

Jag testade att använda en Berghaus Atlas när jag och en kompis vandrade ifrån Amman till Jerusalem och det skulle jag inte rekommendera till någon, Berghausen låg för tätt mot ryggen och det blev alldeles för varmt för mig. Har sedan dess använt F70n på liknande turer och den är betydligt trevligare, mycket tack vare den externa ramen som ser till att du får luft emellan ryggen och ryggsäcken. Enligt min erfarenhet så ligger det mig nära till hjärtat att faktiskt varna dig för att ta en ryggsäck där du inte har luft emellan dig och din ryggsäck.

 

Jag kan, med andra ord, inte annat än att rekommendera Sacci's F70 och även Originalet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft problem med att mina armar somnar ibland när man går med mycket packning (40+ kg). Detta har jag bara märkt med berghaussäckar, och det beror säkert på nån nerv eller så som kommer olyckligt i kläm just med deras system. Tråkigt med sådana här saker som man inte kan upptäcka innan man börjar använda dem "på riktigt"

 

Heter/hette inte den militära Berghausvarianten Trident och inte Vulcan förresten?

Link to comment
Share on other sites

Heter/hette inte den militära Berghausvarianten Trident och inte Vulcan förresten?

Jag har inte tänkt så mycket på det där men jag gjorde en snabb sökning och kom fram till en post på ett ställe som heter robsforum.nu som säger:

(Urklipp ur posten:)

"Jag tycker du ska välja en berghaus Vulcan då den är prisvärd och den finns även att köpa som beg surplussäck från belgiska försvaret..

Jag har både en Vulcan och en Berghaus Trident (kustjägarsäcken)

Berghaus vulcan går under lite olika namn beroende på vilket förband som använt dom om du letar på surplusmarknaden så heter den även Berghaus Crusader och används av SAS, det du ska tänka på om du köper en Crusader eller en trident så skiljer dom sig lite från Vulcan bla. så är dragkedjorna på sidofickorna vända tvärsom så dom ej passar civila säcken sedan har dom tagit bort dragkedjan i botten på dom.."

Link to comment
Share on other sites

Betrf. Berghaus kopiorna som säljs på b.la Blocket så kontaktade jag faktiskt killen för ett par dagar sedan för att ställa lite frågor. Nyfiken är man ju ändå på något som säljes för halva marknadspriset;

 

I mitt första email så frågade jag om storleks systemet som deras ryggsäcker använder sig utav. Iom att dom jämför dom med Berghaus som då har olika storlekar. Jag frågade även om vilken nylon typ dom använde sig utav. Detta var svaret:

 

Vi har en multistlk i syfte att dra ner på produktionskostnaden. Den har

visat sig fungera väl på personer mellam 165 cm-190 cm. Personer över 190 cm

bör pröva stlken.Nylontyget är ngt styvare på Berghaus vulcan.Funktionen är

dock densamma avseende detta.

---

Jag var efter detta emailet fortfarande lite nyfiken på nylon tyget och även då vilka FN trupper dessa säckar hade sålts till (eventuellt så kanske man kunde verifiera att dom hade sålts till FN trupper via sina vänner/kollegor och då även få reda på via sagda vänner/kollegor hurpass bra dessa säckar hade varit för dom). Detta är svaret:

 

Inofficiell försäljning till enskilda soldater.Huvudsyftet är att bära civil

utrustning som vid resor o anslutning till leave.Ngn hemställan typ den du

nämner varken får eller kan göras då vi arbetar som yoff. och en markerad

gräns här emellan skall finnas.Du behöver ej bry dig över nylontyget, det

håller.

 

Och det var det senaste emailet.

---

MvH

Johan

Edited by Johan Sjö
Link to comment
Share on other sites

Frågan är om du inte kommer använda säcken efter resan till annat?

Lägg lite mer slantar och köp dig en säck som funkar bra till annat även.

bhrl3iv0.jpg

125Lit Norröna du lär inte ha problem att få med dig grejer alla fall.

Förbannat hållbar och slitstark.

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle även jag bruka mig av Berghaus Vulcan (i mitt fall trident). Den är väldigt simpel (vilket iofs. 70L säcken, även den är) samt sjukt hållbar. Dessutom hade jag varit LIVRÄDD för att använda en ryggsäck med extern ram när man ska ut och resa. Dom som lastar bagage lär ju knappast lägga ryggsäckarna på bandet utan snarare kasta och då finns faktiskt risken att man skadar ramen. Jag kanske är nojjig, men det är så jag resonerar iaf. Berghausen kan man dessutom stå å sparka på som en moralhöjare, vilket jag antar att man inte kan göra med 70Litarn'. (/Personlig erfarenhet)

 

 

:baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...