Jump to content

Nijmeegen Pin -06

Recommended Posts

Har en fråga angående Nijmeegen Pins märket från den "1/4 genomförda marschen!"

Någon som har för avsikt att bära denna till sin m/87 och isåfall hur bär ni den?

- UniR FM (tha latest) avhandlar ju inte denna typ av "special" pin.

Kan man bära den på ribban eller i anslutning till den kanske?

Personligen ser jag den som ett civilt märke dvs en helt vanlig pin, så jag tänker inte bära den på uniformen. Även om det skulle vara möjligt att fästa den på medaljbandet så skulle det inte funka när det även ska sitta ett märke med en siffra där.

Enkelt: Det finns inget generellt bärandetillstånd för märket du beskriver. Du måste alltså själv ansöka om det hos HKV/PROT. Innan du erhållit tillstånd får du inte bära märket till uniformen.

/mdn

nahoj risken är nog stor för det ja

eftersom man varit extremt restriktiv tidigare med bärandetillstånd ex karoliner marchen mfl som inte får bäras så är jag tveksam till att en Nijmeegen pin för 1/4s avklarad march kommer få bäras

Om jag minns rätt vill Hkv/Prot inte heller att man bär medaljen i den upphängningsmojäng som följer med utan den ska endast hänga i bandet. Men danskarna har det ju ännu krångligare med sina medaljband som ska vara vikta på ett annat sätt.

För en som turligen nog inte traskade förra sommaren, hur ser tingesten ut?

Orkar inte ta någon bild nu, men en skiss som kommer från en artikel om framtagandet från 4daagse.nl

ontwerp3.jpg

Färgen är guld (nja gulmetall av något slag) och 4:an har holländska flaggans färger.

Edit: Hittade en sida (på 4daagse.nl) med bilder från tillverkningsprocessen där den slutgiltiga produkten syns bättre.

Edited by 106

Har en fråga angående Nijmeegen Pins märket från den "1/4 genomförda marschen!"

Någon som har för avsikt att bära denna till sin m/87 och isåfall hur bär ni den?

- UniR FM (tha latest) avhandlar ju inte denna typ av "special" pin.

Kan man bära den på ribban eller i anslutning till den kanske?

Hmmm... nja, har personligen inte ens hort talas om "medaljen" ifraga men kan inte tanka mig att den far baras till svensk uniform. Personligen sa raknar jag "pins" som bjafs och skall darf;r inte heller baras pa svensk uniform.

Hmmm... nja, har personligen inte ens hort talas om "medaljen" ifraga men kan inte tanka mig att den far baras till svensk uniform. Personligen sa raknar jag "pins" som bjafs och skall darf;r inte heller baras pa svensk uniform.

Jaså, du har inte hört talas om medaljen och ändå drar du slutsatser om den?

Sök lite på internet eller i närmaste UniRFM 2003 så hittar du den, med bärandetillstånd och allt.

/K

Krook, hittade du den i UniR FM 2003, isåfall är jag en dålig människa som inte hittat den och ska isåfall ha bassning på det.. :D

-vilken sida isåfall? reglerar den verkligen "Pins":en?

jag pratar inte medalj här som vissa verkar tro.. hursomhelst gör det detsamma igentligen men vore kul om någon visste något om hur den isåfall skall bäras.

Krook, hittade du den i UniR FM 2003, isåfall är jag en dålig människa som inte hittat den och ska isåfall ha bassning på det.. :mellow:

-vilken sida isåfall? reglerar den verkligen "Pins":en?

jag pratar inte medalj här som vissa verkar tro.. hursomhelst gör det detsamma igentligen men vore kul om någon visste något om hur den isåfall skall bäras.

Nej, jag avsåg medaljen eftersom Tullus inte hade hört talas om den ens.

Men du A-M, inga pins till uniformen, what so ever.

/K

Varför i hela friden skall man överhuvudtaget fundera på att bära en pin till uniform som säger "jag har betalat en avgift, åkt till Nederländerna förgäves och bara fått gå en marschdag"?

Pinnen är ett tröstpris helt enkelt.

/P

/K

Då undrar ju jag självklart - soldatprovsmärket som jag sett ett otal folk bära omkring på (hängandes på stroppen till blixtlåshandtaget på ena bröstfickan m/90), är inte det ett/en pin?

/K

Då undrar ju jag självklart - soldatprovsmärket som jag sett ett otal folk bära omkring på (hängandes på stroppen till blixtlåshandtaget på ena bröstfickan m/90), är inte det ett/en pin?

Nej det benäms SOLDATPROVSMÄRKE och är såldes reglerad för bärande i UniR FM 2003

Oj fick man ett pin. Jag verkar dock inte fått något.

Jag fick min i tisdags så det kan ju handla om försening från postens sida. Om du inte fått någon inom en vecka så kanske du borde kontakta antingen FBU eller de holländska arrangörerna. Tror det fanns en länk på en av sidorna jag länkade till som var för de som inte fått någon pin än.