Jump to content

..:: Nyheter på forumet Jan 2007::..

Kimster

Recommended Posts

• Super Administrators

Hej igen. ( torka munnen och ta en tablett nu ni är inne igen..)

Efter den vanliga dansen med massa meckande med databasen osv. och saker man inte begrep men som man borde har förståt för så var det sist också och andra små egenheter forumet har haft för sig under uppdateringen..

Saker som att den tyckte mitt Desert skin var inte alls kul, även om det var anpassat och byggt enligt den strukturen som den versionen skulle innebära.. men men.. jag ska givetvis sätta mig ner och få ordning på det, men det kommer ta ett tag och jag hoppas ni kan stå ut med det blåa fram tills dess, om vi inte slänger in en annan kulör bara som reserv så länge, kanske Henke kan fixa nått där. Armyskinnet är .. ännu värre men våran målsättning är att det ska upp också i någon form.

I övrigt då, förutom skalbajsandet har det ju hänt lite. Bakgrunden tlll uppgraderingen är som vanligt att vi måste hålla oss ajour med teknik och säkerhet osv. för att ha ett så stabilt forum som möjligt. Vi känner inte för att hamna efter och sen efter ett tag "bli tvungna" att uppgradera 5-6 versioner pga nått fel som uppståt och vi står där utan support och sånt halvtrevligt.

Så nyheterna då, rakt upp och ner.

Profilen är helt omgjord

-Vännerslista

-kommentarer till medlemmar

-besökare på profilen

-lite bättre koll på vad användaren skrivit de senaste gångerna

-Man kan även nu värdera eller betygsätta medlemmar. Detta kommer vi ta upp lite nogrannare sen om även kolla om det är något vi behöver styra med regler motsv. Våra erfarenheter kring betyg av ämnen har gett lite och vi vill inte det ska missbrukas på något barnsligt sätt.

-Man kan sätta sitt kön, vilket är bra nu när det ploppar in lite mer o mer tjejer. tjejer är välkomna hit också det hoppas jag alla är med på? :eeh:

-och sen lite lättare att ändra vissa detaljer i profilen vilket ni säkert kommer märka

Texteditorn och även den omgjord

Lättare att skriva och fixa in länkar och sånt krafs

Lättare att lägga till filer.. som ni iofs inte har rätt till ändå.. men jag får det lätt.. bra va? :)

Nytt utseende.. och där måste jag lära mig en massa om skinnet ska passa

Vill ni veta mer så klicka på BB code help för mer detaljerat vad de olika sakerna gör.

Tekniken bakom har fått sig en putsning

Alla actions man gör ska numera hända direkt (mer eller mindre) och det ska synas

Söklänken har fått ny design

Nyare RSS funktioner

Ett ton med nyheter får BlåGul i administreringen

Mer kontroll av konton och grupper

Färbättrade säkerhet både i kod och SQL

Automatisering av bildhantering där den förminskar ner bilder direkt som är förstora i t.ex profilen

bla bla

..och 20-30 tal saker till som bara blir jobbigt att räkna upp.

Ni lär säkert hitta och förvirra er totalt ändå..

Nu när ni hittar något ni inte förstår er på så skriver ni här så länge tills att allt är 100% igen. För då flyttar vi över alla kommentarer till våra vanliga fråge och feedbacktrådar.

Viktigt är också om något är trasigt att ni rapporterar det och tala då om så mycket ni kan så går det snabbare hoppas jag.

Nu känner jag även på mig att några kommer tycka AH MEN DET DÄR VART JU BARA SÄMRE ÅH VAD DUMT DET VAR BÄTTRE FÖRR osv osv.. ja det kanske det var men lugna er lite med sånt och ni kanske vänjer er.

Jag känner också att vissa saker är.. "öh jaha.. varför har dom gjort så?" som typ smilyesarna som jag tycker är lite svårare nu med bara liten ruta... kanske det går att ändra på i framtiden men nu så biter vi ihop ett tag och så kan vi gnälla lite sen när vi är varmare i byxorna okej?

Jag och mina kollegor är själva inte helt inkörda än på det hela så det är mycket nytt för oss också, om vi inte kan svara direkt.

Tally ho :)

/Kimster

Tjenis har vissa problem med att lästa trådar ej markeras som lästa. Dessutom loggades jag av någon anledning ut när jag uppdaterade sidan.

Jag är är övertygad om att detta har med inkörningsproblem att göra och att det snart är åtgärdat men tänkte att det kunde vara bra att känna till för våra högt aktade BG.

stort + för en snygg design på forumet! känns,,,,,,,fräsht möpigt på nått sätt :angry:

Jag är lite tveksam till nya medlemssidorna men man vänjer sig nog snart, bra jobbat. Nya desert skin är riktigt snyggt, forumet har fått en riktig make-over. SoldF ligger före FM i att till och med graderna är i öken färg.

Jag har några funderingar som jag inte får bukt med, är det min dator eller har andra liknande problem?

1) Jag kan inte klicka mig in i medlemmarnas profiler direkt från trådarna utan måste högerklicka och sen välja öppna

2) Väl inne i profilen kan jag se flikarna topics och replies, resterande är bara ihopkrymta

3) Alla klickboxar (t.ex kön etc.) är tomma (ingen text) och väldigt små

• Super Administrators

Eller ännu bättre, medlemmarna tänker till en liten extra gång innan så blir det inte fel..

Eller så berättar man vad felet var och kom man sen själv på lösningen, så berättar men den med, så allllla andra som kanske hamnat i samma sits kan hitta svaret.

..i övrigt.. nope blir inget raderande på använda nivå, det skulle bara bli pannkaka när folk börjar radera inlägg som de plötsligt inte vill/kan/vågar stå för.

I FF 2.0.0.1 under Win XP Pro får jag inte drop down-menyerna att funka när jag ska editera i min profil, t.ex välja kön etc. Likaså ser jag ingenting under my content när jag klickar på de olika flikarna. Funkar dock i IE 7.