Jump to content

Utlandstjänst som Ingenjörsoldat?

Recommended Posts

nå som har gjort utlandstjänst som ingenjörsoldat och kan berätta ltie om uppgifter? Är det bara bygga bro, bygga väg uppgifter man får?

Gör själv lumpen som ing soldat med ksp 90 och funderar på NBG men om man åker utomlands och bygger väg/bro finns det ju mer givande saker att göra...

nå som har gjort utlandstjänst som ingenjörsoldat och kan berätta ltie om uppgifter? Är det bara bygga bro, bygga väg uppgifter man får?

Gör själv lumpen som ing soldat med ksp 90 och funderar på NBG men om man åker utomlands och bygger väg/bro finns det ju mer givande saker att göra...

Varför står det Infanteriet i din profil när du är ingenjör?

Ja, bygger vägar, broar, camper är vad ingenjörer gör. Sedan ska ni ju kunna andra saker mer inriktade på strid, minera, bryta mineringar, bygga värnsystem, fördröja fienden osv.

gjorde denna profil i största hast, dessutom skulle min befattning spela någon roll på ett forum?

Iaf tack för svaren, har du själv varit utomlands som ing soldat eller är det vad du har hört och läst?

Vore kul att få en bild som stämmer överens, det är inte jämnt som uppgifterna på FM hemsida stämmer överens med verkligheten, vore ju trist att sitta och pilla med en bro när man väl drar iväg med NBG

• Super Administrators

Då ska vi reda ut en sak först

Om det tog dig 10 sekunder eller 10min att skapa profilen spelar ingen roll, du har kommit till vad vi vill ha, ett seriöst forum där ingen ljuger om sin identitet. Ens trovärdighet brukar i första hand värders i hur ärlig man är om sig själv. Så, detta är inget forum du kan slänga in lite inlägg här o där och tro att det kvittar, ska man vara här så sköter man sig och gör allt med eftertanke och medvetenhet att inte vilja fördärva för andra.

Man kollar runt och man läser regler och FAQ och försöker sätta sig in hur normerna fungerar här.

Så var vänlig fixa profilen. Förbjudet att ljuga, men man får vara anonym.

Beträffande Ingenjörsoldat och utlandstjänt är de inte så många som har gjort utlandstjänst som just Ing.soldat, men några finns här. Så de kan säkert svara om de finner tråden givande.

• BlåGul -1

Jag har varit på ett Ingenjörkompani, dock ej som Ingsoldat.

Våra soldater med "Ing-specialitet" byggde väg, röjde minor och EOD:ade i allmänhet, samt byggde det som behövde byggas. Dessutom fick de ta reda på det andra inte hann med.

Väldigt allround alltså. Det innebär väldigt krävande stundtals, ovisst stundtals, och förhoppningsvis väldigt givande som helhet.

/K

Sådär nu är min profil ändrad.

Tack för svaren, men en sak ska jag klargöra också, det är som ing soldat i NBG jag funderar på att söka, eller det finns en bra möjlighet för mig att söka så jag undrar ltie vad uppggifterna i en R10 trupp kan komma att bestå av, sen är jag KSP-skytt om det nu gör någon skillnad vet jag ju inte men det känns ändå värt att nämna.

Som jag fattade det kommer det dock att följa med EOD-män som är Yoffs från swedec och dessutom minröjare, det kanske också är värt att nämna, sen kommer ju NBG att ha åtskilliga skyttesolder med så vad återstår?

Bygga vägar och bro? Det låter faktiskt inte så värst kul, vad är chansen att få komma med som vanlig skyttesoldat i NBG om man har en GU som ing soldat är min avslutande +fråga

• 1 year later...

Lönen för en speciel befattning kan du se när du läser befattningslistan när du söker. I gämnförelse med skyttesold så ska man säga att skyttesoldat alltid är de som har sämst betalt. Sedan finns det de som har lika dåligt betalt, men mig veretligen är det alltid skyttes lön som är botten.

Jag gjorde GU på Ing 2 som Närskyddsgruppbefäl, har nu tjänstgjort i NBG som C Luftburen jägargrupp.

Söka går alltid, alla har vi vår GSU i grunden, sen är det bara att lära sig =)

Och steget från Ing soldat till skyttesoldat bör inte vara så stort.

Tack för alla svar. Tyvärr så hade svaren inte någonting med frågan att göra. Jag är ledsen om jag formulerade mig konstigt i mitt förra inlägg. Det jag vill veta är vad en ingenjörssoldat har för befattningslön.

Tacksam för svar.

/Nyllet

• BlåGul -1

Tidigare så hade Ingenjörssoldat samma befattningsarvode som Skyttesoldat, dvs lägst.

Numera så finns det inte så många Ingenjörssoldatsbefattningar i Utlandsstyrkan men det är väl troligt att det skulle röra sig om ca 21500:- plus de vanliga tilläggen.

EOD och sånt brukar däremot ha högre ersättning.

/K

Tidigare så hade Ingenjörssoldat samma befattningsarvode som Skyttesoldat, dvs lägst.

Numera så finns det inte så många Ingenjörssoldatsbefattningar i Utlandsstyrkan men det är väl troligt att det skulle röra sig om ca 21500:- plus de vanliga tilläggen.

EOD och sånt brukar däremot ha högre ersättning.

/K

Njae, så där har det inte alltid varit...

Under SR01-02 så lovades ing soldater och Gruppchef högre lön eftersom de alla rekryterats med civila färdigheter som snickare,röris, elektriker mm.

Väl insatta i KS01 sommaren 99 så fick vi "skyttesoldatslön". Eftersom vi inte tyckte detta var skäligt började vi på Gruppchef nivå att skicka målaren på "elektrikerjobb" och vice versa... Detta ledde till tre saker.

1: arbeten fick en varierad kvalitet och tog i regel längre tid.

2: ing kompaniet kallades Ego coy istället för Eng coy av kollegorna i battaljonen.

3: efter två veckor kom CO och meddelade att givetvis skulle lönen korrigeras!

jag vill minnas att ing soldaten hade 1500 mer i grundlön än sin skyttekollega, trots att vi mestadels av tiden gjorde samma jobb....

/

Ljungan

• BlåGul -1

@SFC Ljungan.

Så går det när man inte håller isär begreppen. Det som hemma kallades pionjärer var något helt annat i Utlandsstyrkan, nämligen det du beskriver. Sedemera så skrevs titeln om till Ingenjör men fortfarande med hantverksuppgifter. Hantverksuppgifterna är nu borta från Utlandsstyrkan i stort eftersom dessa lejats ut till civila. Därför är Ingenjörer numera traditionella sådana som spränger, bygger väg och bro, röjer och har sig.

/K

@SFC Ljungan.

Så går det när man inte håller isär begreppen. Det som hemma kallades pionjärer var något helt annat i Utlandsstyrkan, nämligen det du beskriver. Sedemera så skrevs titeln om till Ingenjör men fortfarande med hantverksuppgifter. Hantverksuppgifterna är nu borta från Utlandsstyrkan i stort eftersom dessa lejats ut till civila. Därför är Ingenjörer numera traditionella sådana som spränger, bygger väg och bro, röjer och har sig.

/K

Tack för förtydligandet av min egen verklighet! :baskerFN:

Jag har själv ofta hamnat i dessa diskussioner med bla befäl, anhöriga till mina soldater mm...

För att ytterliggare klargöra så var ingenjörerna på KS01 utbildade på brobygge, sprängtjänst, min o AMröj ( två EOD plt) .

Detta hindrade dock inte driftiga PC:s från att "krydda" detta med att rekrytera kunnigt folk med civila meriter från byggbranschen.

Extra Lustigt blev det ju när vi Ingenjörer åkte på förstärkning till FS09-10 som IMPT2 och där hade eskort o skydd som huvudsyssla medan de civila som vi ofta eskorterade gjorde just pionjöärsbitarna.

( Vi byggde ändå, gick liksom inte att stoppa oss när Norrmännen haft det hett i Maimana och vi saknade hescovallar runt campen... )

Väl mött med spade och pentyl!

/

Ljungan

• BlåGul -1

Ja, jag säger inte att det var fel med hantverkskunniga Pionjärer i Utlandsstyrkan utan tvärtom tycker jag att det var bra (eller hur GolfFoxtrot5?). Nu jobbar samma gubbar åt Koncortiet.

/K

nog saknar jag möjligheten för oss hantverkare att åka ut och göra en insats inom firman, inte för egen del, men tycker de e himla synd om våra unga hantverkare som kan/vill göra en insats med hammare rötång mm för att se till att våra grabbar och tjejer får det så fint som dom förtjänar men som idag inte får den möjligheten, tyvärr e de väl så att de e för dyrt i dagsläget att ta med en grp hantverkare trots att dom gör en himla massa nytta och naturligtvis kan användas till annat oxå (vakttjänst bl.a), fast vi får väl hoppas att det blir ändring och att rekoderliga hantverkare kommer med igen.

nog saknar jag möjligheten för oss hantverkare att åka ut och göra en insats inom firman, inte för egen del, men tycker de e himla synd om våra unga hantverkare som kan/vill göra en insats med hammare rötång mm för att se till att våra grabbar och tjejer får det så fint som dom förtjänar men som idag inte får den möjligheten, tyvärr e de väl så att de e för dyrt i dagsläget att ta med en grp hantverkare trots att dom gör en himla massa nytta och naturligtvis kan användas till annat oxå (vakttjänst bl.a), fast vi får väl hoppas att det blir ändring och att rekoderliga hantverkare kommer med igen.

Någonstans bakom denna specifika fråga , lurar ett intressantare resonemang kring lönesättning efter kompetens! Men med Försvarets nuvarande inriktning på nymuckade soldater till Utlandsstjänst reduceras kanske krav från soldaterna om högre lön och bättre vilkor.

( Jag vill göra klart att jag för evigt är övertygad om att ålder inte har ngt med erfarenhet att göra. Många av mina soldatkollegor har varit 10 år yngre och äldre än mig , och ingenstans har jag sett skillnader. Vissa Personer är helt enkelt redo, andra inte! )

JAg delar inte GF5:s åsikt om att ingenjörer är i missionen som hantverkare och vaktsoldater. Det fina med Eng coy under KS01 var att kompaniet tränade ingenjörs ( Brobygge, spräng mm) och traditionella skytteuppgifter, med tonvikt på skyttet.

I mina ögon är Ingenjörer/pionjärer skyttesoldater med en extra färdighet. Detta grundat på att jag som ING Grp C under två missioner lagt i genomsnitt 80-90 % av min tjänstgöring på saker som eskorter/vakttjänst,patrulllering, bemanna OP, OPT och CP,VCP, MCP och tilloch med EAgle VCP:s....

GF5 from GA1, Over.

:)

• BlåGul -1

Ingenjörerna i Utlandsstyrkan hade andra uppgifter innan KS01. Swedengcoy i Jwayya var traditionella ingenjörer men väldigt lite "skytte". Pi-plut på Stabskomp på Swelog på de sista bataljonerna i Libanon var hantverkare med tilläggsuppgift bevakning.

Ingenjörplutonen som ingick i St/Ing-komp var mer lik det som kördes i Kosovo men med tillägget väldigt duktiga hantverkare.

/K

hörrni gubbar och tjejer, när är det dax för ansökan till Ing2 och den där EN beredskapstjosan? va inne på deras hemsida men där stod det inget matnyttigt ,har för mej att dom sökte lite vakans befattningar för nån vecka sen och som skulle stå i beredskap året ut men det lär väl sättas upp nån ny styrka efter årsskiftet hoppas man eller kör man på med dom gamla uvarna bara?

Edited by golffoxtrotfive

Ing2 har precis avslutat rekryteringen till EN22. Det var väl en vecka sedan, tror jag. Tjänsterna har legat ute på mil.se länge.

/K

nu hoppas jag att du har fel fel fel, om jag läste rätt(och jag läste i mitt tycke mycket mycket nogsamt) så var det en vakansrekrytering och tjänsterna skulle upphöra den sista december(som jag fattade det)nu brukar du ju inte ha fel men nu hoppas jag att du har tokfel(även solen har ju som bekant fläckar)men samtidigt så borde ju rekryteringen vara igång om det ska sättas upp en ny beredskapsstyrka eller hur?

• BlåGul -1

Det jag hänvisar till var nyrekrytering av nästa beredskapsförband. Utannonseringen av tjänster har nyss avslutats så de håller väl säkert på att plocka med ansökningarna nu. Om det uppstår luckor så får vi nog se dem på mil.se om några veckor-månad.

/K

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Någon som har lite insider info om tider rörande ev ringvecka för EN22?

Jag själv sökte till det internationella ingenjörkompani som det rekryterades folk till för ungefär 2 månader sedan. Till mig ringde de för ganska exakt nu 1 månad sen. Men om jag minns det hela rätt så hette denna EN02 och inte EN22!! Är det samma förband, fast med olika namn?

Jag själv sökte till det internationella ingenjörkompani som det rekryterades folk till för ungefär 2 månader sedan. Till mig ringde de för ganska exakt nu 1 månad sen. Men om jag minns det hela rätt så hette denna EN02 och inte EN22!! Är det samma förband, fast med olika namn?

EN22 heter det, EN02 avslutades för länge sen, 2005-2006 har jag för mig

/b

/b

Tackar så jätte mycket för det snabba svaret!! Han ju knappt att trycka på Post-knappen :rolleyes:

Då passar jag på med en fråga till... Han som ringde sa att de ville ha med mig, och jag svarade ja. Betyder det att jag är med i svängarna då, eller var det mer en runtringning för att få ett grepp om vilka de vill ha med, med tanke på att jag inte har fått några papper från dem ännu!?

/b

Tackar så jätte mycket för det snabba svaret!! Han ju knappt att trycka på Post-knappen :rolleyes:

Då passar jag på med en fråga till... Han som ringde sa att de ville ha med mig, och jag svarade ja. Betyder det att jag är med i svängarna då, eller var det mer en runtringning för att få ett grepp om vilka de vill ha med, med tanke på att jag inte har fått några papper från dem ännu!?

nej, inget är egentligen klart innan du fått papper, organisationen kan förändras, pengar skjutas till eller tas ifrån och 1000 andra saker, om ingen annan från EN22 fått skriftligt besked så kan du nog sitta lugnt i båten ett tag till, om du absolut behöver svar tex mht till studier eller jobb så kan du alltid ringa och fråga han som ringde alt personalavd på ING2

/b

Är ju jättesvårt för mig/oss att svara på hur just denna rekryterare fungerar. Vad han har sagt/menat och hur han har lagt upp sin rekryteringsplan. Men du vet ju själv om du svarade ja på den allmäna frågan om du var intresserad av befattningen xxx eller om det var en mera specifik fråga att du skulle få platsen. Om du svarat ja på den senare varianten så har du tackat ja till ett muntligt icke bindande erbjudande, i praktiken.