Jump to content

Värnplikt


Recommended Posts

Såg detta klippet på youtube.com vet inte om det var ett skämt eller inte men jag antog att det avr på riktigt: http://www.youtube.com/watch?v=w1i0Pk0ssqI

 

Gammal video men jag tror inte att 'kustjägar-andan' har försvunnit. Är det främlingsfientligt hos vissa tjänster eller var det bara på skoj?

 

mvh Diaz

Link to comment
Share on other sites

Det förekomer myket grova skämt om både invandrare, kvinnor, Homosexuella mm bland värnpliktiga har man märkt men att det skulle vara någon uttbrädd fientlighet har jag svårt att tro mest på skämt nivån

Link to comment
Share on other sites

den videon är lite drygt 10 år gammal (inspelad runt 93 nån gång vill jag minnas) och är en del av en dokumentär som TV3 gjorde.

 

jag kan säga att de senaste åren har det jobbats mycket med att minska just rasism, mobbing och liknande inom försvarsmakten...

andan lever väl vidare till viss del, men sånger som den i videoklippet är inte tillåtna längre....

 

sedan att hormonstinna 20 åringar har ett visst behov av att hävda sig gentemot varandra är något vi lär få leva med ganska länge.

enda man egentligen kan göra är att visa att sådant beteende inte är tolererat.

Link to comment
Share on other sites

den videon är lite drygt 10 år gammal (inspelad runt 93 nån gång vill jag minnas) och är en del av en dokumentär som TV3 gjorde.

 

jag kan säga att de senaste åren har det jobbats mycket med att minska just rasism, mobbing och liknande inom försvarsmakten...

andan lever väl vidare till viss del, men sånger som den i videoklippet är inte tillåtna längre....

 

sedan att hormonstinna 20 åringar har ett visst behov av att hävda sig gentemot varandra är något vi lär få leva med ganska länge.

enda man egentligen kan göra är att visa att sådant beteende inte är tolererat.

 

Ahh okej det är ju lugnt så länge det inte är hat...

Link to comment
Share on other sites

den videon är lite drygt 10 år gammal (inspelad runt 93 nån gång vill jag minnas) och är en del av en dokumentär som TV3 gjorde.

 

jag kan säga att de senaste åren har det jobbats mycket med att minska just rasism, mobbing och liknande inom försvarsmakten...

andan lever väl vidare till viss del, men sånger som den i videoklippet är inte tillåtna längre....

 

sedan att hormonstinna 20 åringar har ett visst behov av att hävda sig gentemot varandra är något vi lär få leva med ganska länge.

enda man egentligen kan göra är att visa att sådant beteende inte är tolererat.

 

Ahh okej det är ju lugnt så länge det inte är hat...

 

Vad är det som är lugnt?

Link to comment
Share on other sites

Klippet är som tidigare nämnts från TV3's dokumentär "Blod, svett och bajs" från tidigt 1990-tal och i den förekommer en hel del som skulle få dagens PK-kommitté att gå i taket.

 

Dock så är det inte så idag, om jag förstått det hela rätt (tänker på det grövsta) utan tror det bytts mot en mer "skämtsammare" attityd som Hornet skriver, jag tror också det handlar mycket om jargong, på samma sätt som det svärs något helt enormt i det militära.

Link to comment
Share on other sites

Vad vet du om hur mycket det svärs i det militära?

 

Sen jag ryckte in i augusti så har mitt bruk av svordomar sjunkit drastiskt, just för att det svärs så lite bland befälen och mellan soldaterna som en följd av detta.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om någon annan har upplevt samma sak men jag tycker mig ha märkt att plutoner utan kvinnor (vpl och otherwise) har betydligt grövre språkbruk. När jag jämför mig egen 100% testosteron pluton med de andra plutonerna på kompaniet (som alla har kvinnor) så framstår dom som något mindre... ovårdade i sitt språk och till viss del beteende.

Och fråmlingsfientlighet? Aldrig öppet, men när man diskuterar politik med kamraterna på logementet och plutonen så märks det att många är troligen "främlingsnegativa", snarare än "fientliga". Kanske i större utsträckning än i det civila.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl också att rent statistiskt är unga män mer negativa till invandring osv. Då majoriteten av de som gör vpl är just unga män borde alltså det vara mer vanligt förekommande. Sedan behöver detta ju inte vara ett försvar för främlingsfientlighet. När jag gjorde vpl 98 upplevde eller hörde jag över huvud taget inget främlingsfientligt, nu är jag iofs själv inte av utländsk härkomst och kanske hade jag reagerat annorlunda om jag varit så.

Link to comment
Share on other sites

Såg detta klippet på youtube.com vet inte om det var ett skämt eller inte men jag antog att det avr på riktigt: http://www.youtube.com/watch?v=w1i0Pk0ssqI

 

Gammal video men jag tror inte att 'kustjägar-andan' har försvunnit. Är det främlingsfientligt hos vissa tjänster eller var det bara på skoj?

 

mvh Diaz

 

Det hade nog inget med kustjägarandan att göra och inte ens en av KustJs sanktionerad sång (mej veterligt) En gissning är att någon enskild Vpl på pluton har fört in den i sångarkivet. Jag kan påpeka att jag och flera av mina kolleger höjde på ögonbrynen när vi såg filmen och hörde sången...

Link to comment
Share on other sites

Finns/funnits trådar om detta...

 

Sånger Blod, Svett och Bajs (stängd)

Blod, svett och bajs. Svenska kustjägare, Filmen finns på nätet

 

Skulle gärna bara vilja ha en vidareutveckling av di diaz på döljande:

 

den videon är lite drygt 10 år gammal (inspelad runt 93 nån gång vill jag minnas) och är en del av en dokumentär som TV3 gjorde.

 

jag kan säga att de senaste åren har det jobbats mycket med att minska just rasism, mobbing och liknande inom försvarsmakten...

andan lever väl vidare till viss del, men sånger som den i videoklippet är inte tillåtna längre....

 

sedan att hormonstinna 20 åringar har ett visst behov av att hävda sig gentemot varandra är något vi lär få leva med ganska länge.

enda man egentligen kan göra är att visa att sådant beteende inte är tolererat.

 

Ahh okej det är ju lugnt så länge det inte är hat...

 

Förstår dig inte riktigt, vad är det som är lugnt så länge det inte är hat?

 

 

//Affe

Edited by alfie
Link to comment
Share on other sites

Nu är det väl också att rent statistiskt är unga män mer negativa till invandring osv. Då majoriteten av de som gör vpl är just unga män borde alltså det vara mer vanligt förekommande. Sedan behöver detta ju inte vara ett försvar för främlingsfientlighet. När jag gjorde vpl 98 upplevde eller hörde jag över huvud taget inget främlingsfientligt, nu är jag iofs själv inte av utländsk härkomst och kanske hade jag reagerat annorlunda om jag varit så.

 

 

Jag kan säga att jag är av utländsk härkomst. Och det där snacket om främlingsfientlighet på förbanedn tror jag är olika beroende på vilket förband eller typer av soldater (vpl och officerare) som tjänstgör. Det bemötande och de saker som sades till och i min närhet varierade kraftigt. Som du själv säger, just DU kanske inte reagerade på det, men kanske hade upplevt det annorlunda m du själv hade varit av utländsk härkomst.

Med detta vill jag nog säga att det förekommer minst lika mycket (både öppen) som dold rasism inom FM som i vilken arbetsplats som helst.

Civilkurage är ledordet för att kunna komma åt sådana problem. Både gentemot invandrare, religion, sexuell dragning eller kön.

 

God fortsättning!

 

PS. detta var inte menat som något personligt! :rolleyes: DS.

Link to comment
Share on other sites

Dock måste det ju sägas att försvarsmaktens uppgift är att vakta det svenska territoriet mot utlänska representanter som är här utan tillstånd tex "Röda Armén".

Det är samtidigt mycket svårt att motivera någon att slåss fär ett komplicerat resonemang, därför KAN det föreligga en viss inneboende tendens att vilja exkludera det som inte definierar den svenska försvarsmakten.

 

Jag vill bara peka på att det kan förekomma en konflikt i vissa avseenden mellan vad som är effektivt och vad som är moraliskt.

En amerikansk utvärdering av Wehrmacht efter Vk2 pekade på en att organisationen var så effektiv eftersom den helt saknade moral.

Försvarsmakten är inte heller en vanlig arbetsplats om vi måste gå i krig vilket man tränar för så kommer vi att döda tusentals människor, och när man gör det så vill man avhumanisera fienden för att leva med sig själv lite lättare.

Link to comment
Share on other sites

Dock måste det ju sägas att försvarsmaktens uppgift är att vakta det svenska territoriet mot utlänska representanter som är här utan tillstånd tex "Röda Armén".

Det är samtidigt mycket svårt att motivera någon att slåss fär ett komplicerat resonemang, därför KAN det föreligga en viss inneboende tendens att vilja exkludera det som inte definierar den svenska försvarsmakten.

 

Jag vill bara peka på att det kan förekomma en konflikt i vissa avseenden mellan vad som är effektivt och vad som är moraliskt.

En amerikansk utvärdering av Wehrmacht efter Vk2 pekade på en att organisationen var så effektiv eftersom den helt saknade moral.

Försvarsmakten är inte heller en vanlig arbetsplats om vi måste gå i krig vilket man tränar för så kommer vi att döda tusentals människor, och när man gör det så vill man avhumanisera fienden för att leva med sig själv lite lättare.

 

 

Min fråga till dig är i så fall, vad är "Svenskt" idag? Sverige är idag ett multinationellt land, där mångfalden är ett faktum.

Jag förstår hur du menar med att man vill "avhumanisera" sina fiender. men det är inget som försvarsmakten jobbar aktivt med, det är något som kommer att ske individuellt hos den enskilde soldaten. Ett välkänt faktum; alla krig har resulterat i att avhumanisera fienden för att lättare kunna åsamka dessa lidande. Räkna med att fi gör detsamma mot svenska soldater.

 

Dock anser jag att det är ganska skrämmande att man skickar iväg killar och tjejer utomlands som har en skev bild av den ickesvenska befolkningen i Sverige, för att bidra till fredsframtvingande och fredsbevarande insatser.

Link to comment
Share on other sites

Pluralismen kommer dock troligtvis att försvinna om det blir krig , nu tar vi lite polit men inte så mycket om våra åsikter.

Det finns en politisk åskådning som håller demokrati över allt annat Liberalismen och vad vill ingen liberal ha någonsin dom försöker alltid undvika det även in absurdum, Krig

Krig är det snabbaste mest effektiva sätt att avdemokratisera en befolkning som finns, blir det krig så kommer det att finnas en man (med största sannoliknet en man) som det svenska folket kommer att vända sig till under kriget var det Per-Albin Hansson och det han sa det var sanningen om Sverige.

Det dröjde till 80-talet innan man vågade skriva mer nyanserad historia än vi var neutrala, samtidigt som tant Agda växlade in sina 100-lappar på riksbanken mot guld som kunder ha varit tandimplantat innan 1945.

 

Och en dag så kommer generalerna att gå in på vår ledares kontor och säga att all den här PK skiten som dom tycker finns i hur soldater ska vara måste bort, och eftersom ett stark försvar då är viktigare än om värnpliktiga har tidningar men nakna flickor i skåpen så kommer det att tas bort. Problemet med politik all politik, det spelar ingen roll vem som bestämmer så kommer man att ta bort saker tills någon sätter stopp och då kommer man sedan länge ha fått slut på PK frågor att ta bort.

 

Försvarsmakten jobbar inte aktivt med att avhumanisera fienden för att det inte finns någon, när jag gjorde lumpen så bestod den troliga fienden av 3 ryska mekaniserade divisioner som skulle penetrera det som fanns kvar av kalixlinjen. Hur beskrevs oftast ryssarna ?

 

1 Befälen var korkade för han hade för lite utrustning eller i alla fall betydligt mindre än oss per soldat

2 Soldaterna kunde inte improvisera

3 Dom luktade ofta vodka

4 Fordonen dom använde var olämpliga fär ett anfall mot sverige vintertid

 

Kort sagt ryssarna var mobbade, tja vi träffade ju inga ryssar så det gjorde ju inget?

Hade det varit krig så är det där rena pikniken av vad som skulle sägas och göras, en stad kanske har brandbombats och man kallar dom barnamördare. Om sedan några soldater skjöt lite krigsfångar efter det så skulle det nog inte hända så mycken någon kanske hade en fru som dött och sedan är dom ju så bra soldater.

 

USA demokratins högborg internerade sin Japanska befolkning bara för att tyskarna hade genomfört lite skjyssta sabotage operationer under Vk1, och så säger folk att vi inte skulle kunna påstå att vi är Svenska på ett visst sätt igen.

Men som vanligt så tänker inte folk på att världen kan förändras.

Link to comment
Share on other sites

Alfie: För mig skulle det vara lugnt eftersom jag är van att mina vänner brukar driva med mig om sånt där, jag är själv invandrare. Det hjälper ju bara till att mjuka upp den ansträngda synen på rasism och liknande det är ju bara att skämta om enligt mig. Kolla bara på Dave Chapelle :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Min teori är att dom som var rasister i tredje riket är samma personersom blivit antirasisteri sverige, den konformativa medelsvensson (att Heinz).

Dom som kan se rasism för var det och tycker att det är fel skulle aldrig komma på tanken att tex kritisera Nogger Black, dom som gör det är konformisterna dom som vill vara ifred och bara gör vad sammhällsklimatet förväntar sig att dom ska göra.

I sig är ju problemet olösligt så länge människor antar saker och lär sig av andra så kommer det att finnas rasism. Rasism är bara en variant av att man litar på vad ens vänner och familj säger eller som man läser sig till.

Rasism ligger i generna inte den farliga versionen där man vill bygga gaskammare eller förvandla slaviska länders huvudstäder till vattenreservoarer utan den där rasismen att man ska vara försiktig mot främlingar och lita på dom man känner. Om världen är grå och man får en karta som beskriver vad som är svart och vitt är det inte konstigt att folk mår sämmre nuförtiden.

 

Nej det var tur att vi stoppade negerbollen, herregud folk som åt den skulle säkert bygga koncentrationsläger på tomten direkt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...