Jump to content

INFO: Får man fria läkemedel genom lumpen?

Recommended Posts

Lumpen står inte för någonting...

Men däremot så kan du få igen pengar i utbyte mot kvitto om du handlar receptbelagda läkemedel under värnplikten.

Bäst är dock att få det genom sjukan då det är betydligt enklare och att man inte ligger ute med pengarna, men sjukvårdsenheterna brukar inte vara så belamrade med receptbelagda läkemedel.

Lumpen står inte för någonting...

Men däremot så kan du få igen pengar i utbyte mot kvitto om du handlar receptbelagda läkemedel under värnplikten.

Bäst är dock att få det genom sjukan då det är betydligt enklare och att man inte ligger ute med pengarna, men sjukvårdsenheterna brukar inte vara så belamrade med receptbelagda läkemedel.

Om jag handlar receptbelagda läkemedel på min hemort när jag har permission kan jag då visa upp mina kvitton på regementet och därmed få full ersättning?

Johan_soldat

Du klistrar fast kvittot på ett A4-ark, skriver namn, personnummer, pluton och kompani/skvadron och sen brukar det vara biff, förutsatt att det är receptbelagda läkemedel.

Då är det bra att ha snackat med läkaren på förbandet först ochvisat upp ditt recept och få hans eller hennes godkännande. Adjutanter brukar kunna vara lite kluriga annars.

Johan_soldat

Du klistrar fast kvittot på ett A4-ark, skriver namn, personnummer, pluton och kompani/skvadron och sen brukar det vara biff, förutsatt att det är receptbelagda läkemedel.

Coolt. Trillar pengarna ut på baksidan av pappret, eller vad händer efter att jag fäst kvittot och skrivit informationen? ;)

Det är väl lite olika beroende på var man ligger inne nånstans. I Boden var det bara att ta med sig receptet och vpl-kortet till apoteket sedan var saken biff. Jag behövde inte lägga ut ett öre själv. Tydligen har Apoteket där ett ganska bra samarbete med FM. Det funkade även hemma i Göteborg. Men, som sagt, det varierar nog mellan olika ställen.

Edited by Lord Väder