Jump to content

Tyvärr..?

Recommended Posts

Hejsan allihopa,

Jag är ny på detta forum och detta är mitt första inlägg. Jag är jätteintresserad (!) av att gå kustjägareutbildningen på lumpen (jag är nästan säker på att jag klarar minst 7or på allt). Problemet är dock att jag är säker på att jag inte kommer att klara av syntestet som är ett krav (utan korrigering). Jag hade då tänkt att göra en ögonlaser operation till vilket pris som helst för att klara det där syntestet. Nu är det så att jag har insett att det inte lönar sig att oroa sig inför detta års mönstring, 2007 utan får sikta på nästa års eller nästnästa 8-/ Det tar ju tid att läka ögonen efter sådan operation. Jag undrar om man får göra mönstringen mer än en gång. Om inte kan man skjuta upp den ett eller 2 år eller blir jag för gammal då?

Det är verkligen så att jag vill komma in på den utbildningen. är livsviktigt för mig har drömt om att vara fallskärmsjägare lr KJ sedan 3 år tillbaka. I framtiden kanske man kan komma in på Nationella insatsstyrkan eller SSG. :)

Jag vill också lägga till att jag söker seriösa svar och att jag inte alls skryter om mina framtidsplaner utan är jätteorolig för syntestet. Jag kanske gjorde tråden för att jag söker medlidande, jag vet inte riktigt... :)

MVH Diaz

Det hade säkert gått för några år sen men jag tror inte det funkar idag. Såpass få platser att det inte är lönt för Pliktverket att fixa speciallösningar åt folk utan man kan plocka lämpliga personer direkt.

Men det finns bara ett säkert sätt att få ett korrekt svar och det är att ringa Pliktverket och fråga.

Ett tips ang laseroperationer också: Hörde av en ögonläkare att sådana operationer inte bör genomföras innan man växt klart och det har man tydligen först garanterat gjort det vid 20 års ålder. Gör man en opertation tidigare kan synfelet komma tillbaks i viss mån igen. Ka nju kännas lite surt då dom där operationerna inte brukar vara dom billigaste.

Mitt sista tips är att kolla runt på andra utbildningar som kan vara intressanta, och inte bara stirra dig blind på en enda, ifall du inte får uppskov. Det är enklare att få göra lumpen om du kommer till mönstringen med en klar bild av vad du vill göra samt givetvis visar dig motiverad inför det hela. Jag kan tipsa om t.ex. Skyttegruppchef, som jag låg inne som, det var väldigt roligt. Kollar du runt lite på den här sidan och på lumpen.nu hittar du säkert lite olika utbildningar som kan vara intressanta.

Edited by Svempa

• Super Administrators
Hejsan allihopa,

Jag är ny på detta forum och detta är mitt första inlägg. Jag är jätteintresserad (!) av att gå kustjägareutbildningen på lumpen (jag är nästan säker på att jag klarar minst 7or på allt). Problemet är dock att jag är säker på att jag inte kommer att klara av syntestet som är ett krav (utan korrigering). Jag hade då tänkt att göra en ögonlaser operation till vilket pris som helst för att klara det där syntestet. Nu är det så att jag har insett att det inte lönar sig att oroa sig inför detta års mönstring, 2007 utan får sikta på nästa års eller nästnästa 8-/ Det tar ju tid att läka ögonen efter sådan operation. Jag undrar om man får göra mönstringen mer än en gång. Om inte kan man skjuta upp den ett eller 2 år eller blir jag för gammal då?

Det är verkligen så att jag vill komma in på den utbildningen. är livsviktigt för mig har drömt om att vara fallskärmsjägare lr KJ sedan 3 år tillbaka. I framtiden kanske man kan komma in på Nationella insatsstyrkan eller SSG. :baskerHV:

Jag vill också lägga till att jag söker seriösa svar och att jag inte alls skryter om mina framtidsplaner utan är jätteorolig för syntestet. Jag kanske gjorde tråden för att jag söker medlidande, jag vet inte riktigt... :unsure:

MVH Diaz

helt normalt att vara orolig, det säger jag inget emot alls. Men jag tvivlar lite på att du har bestämt dig redan nu för vad du vill göra under stora delar resten av livet. Du bör inte snöa in dig för mycket på något du inte ens vet om du kommer få göra. Jag håller också med att för några år sen kanske det hade funkat, men idag är det så få som får göra vpl och konkurrensen är stenhård. Så minsta lilla fel man har så blir chanserna avsevärt mycket mindre idag, pga att det är så många andra som söker och inte har några synfel eller hörserl fel eller sämre kondition etc. Självklar ska du satsa mot ditt mål men du får inte ge upp allt annat, tänk om det blir blankt nej att ens få göra värnplikt.. jag hoppas du har planer för det med. Tänk om du tycker lumpen var tråkigt? eller på annat sätt inte vill syssla med det militära efter..

Jag tycker du ska lugna dig lite med dina "livsviktiga" önskemål för livsviktigt är det inte kan jag lova dig... du kommer upptäcka senare i livet vad som verkligen är livsviktigt.

Ang. operation skulle jag kolla upp det där riktigt noga, för att laga ögon och det blir fel.. då kan det bli men för livet, och det är inte som att bryta benet som läker ihop.... ögon är onetime use only, några av de få kroppsdelar en läkare inte kan byta ut, så var rädd om dom, värnplikten är inte värt trasiga ögon.

och som parantes kan jag säga att du kan söka till SSG utan att gjort lumpen på ett jägarförband, jägare har inte på nått vis "företräde" utan det är individens kapacitet som mäts och inte var man gjorde lumpen.

Tack för alla svar! Jag ska nog kolla runt lite på andra tjänster och om det går kanske gå utbildningen KJ i efterhand (om det går?). Hur långt tror du jag kan skjuta upp mönstringen, ett år kanske? Ska skriva brevet idag. Som sagt tack!

MVH Diaz

Först och främst: välkommen till forumet!

För det andra: Taskig rubrik, den säger ingenting som helst om trådinnehållet, så tänk på det till nästa gång.

För det tredje: Det finns andra utbildningar som också är roliga och givande än de som slutar på -jägare. Om man vill vara jägare funkar väl en jägarexamen och en studsare perfekt? :unsure: Om du vill kolla upp lite utbildningar så finns ett arkiv med beskrivning för nästan alla utbildningar i försvaret i dag på www.lumpen.nu

Klicka på "utbildningar" och egen sökning. Välj en försvarsgren, eller något annat alternativ och sök så får du massor av resultat. På sidan finns även berättelser av en del som gjort lumpen där de ger en liten beskrivning av sin befattning. Klicka bara på "berättelser" 8-/ .

Ang. skyttesoldat så hörde jag mig för hos pliktverket, då det var det jag siktade på :baskerHV: . Det är en stridande befattning A, vilket kräver bra okorrigerad syn, enligt den jag pratade med iaf. Så där rök det. Fick lite förslag och kollade runt lite och försöker nu med närskyddsoldat istället.

Lycka till!

Edited by Munken_swe

Som så många andra säger;

Stirra dig inte blind på tjänster som slutar på -jägare.

FM har en uppsjö av intressanta och krävande tjänster som inte kräver örn-syn.

Ta stabsassistent tillexempel.

Efter att ha hört med folk som haft den tjänsten så kan det vara jäkligt tufft att hålla koll på 3 DART:ar, 4 telefoner och en fax samtidigt som du är vrålhungring och fått lite sömn.

Gilla läget :)

MatsLennarth: Javisst. Det är de jag tycker verkar ha tuffast utmaningar och med enligt berättelserna på lumpen.nu ha de seriösaste aspiranterna. Jag tycker att den är väldigt meriterande och eftersom målet är NI så lär de vara mer intresserade av att jag har den gyllene treudden än en någon anna utbildning vad jag har uppfattat. Jag säger dock inte att de andra utbildningarna är dåliga! Att komma in på någon av dessa två stannar detta, för många, vid en dröm.

Jag var nog lite för orolig vid trådstarten :P har accepterat läget nu och får se vad min mönstring visar. Men nationella insatsstyrkan är mitt mål så jag tänkte ju svårare utbildning desto roligare och en klar fördel för jobbet.

Men nationella insatsstyrkan är mitt mål så jag tänkte ju svårare utbildning desto roligare och en klar fördel för jobbet.

Precis som Kimster skrev ang SSG så måste du ju inte vara KJ eller motsvarande för att komma med i NI (aka M D).

utan det är individens kapacitet som mäts och inte var man gjorde lumpen.

Det är ju inte precis så att du går direkt från att va KJ till NI, Du har ju ändå 5år som "vanlig" polis innan du kan söka till NI.

Personligen skulle jag hellre satsa på Piketen.

Edited by FISHY

Men nationella insatsstyrkan är mitt mål så jag tänkte ju svårare utbildning desto roligare och en klar fördel för jobbet.

Precis som Kimster skrev ang SSG så måste du ju inte vara KJ eller motsvarande för att komma med i NI (aka M D).

utan det är individens kapacitet som mäts och inte var man gjorde lumpen.

Det är ju inte precis så att du går direkt från att va KJ till NI, Du har ju ändå 5år som "vanlig" polis innan du kan söka till NI.

Personligen skulle jag hellre satsa på Piketen.

Jag vet att jag inte måste vara KJ för NI men konkurrenterna är ju elidsoldater så varför inte + Att det kan vara kul med meriter...

Jag räknade med de 5 polisåren eftersom min plan är polishögskolan men KJ kunde vara något meritarande samt är högt uppskattat av mig.

Men det är nog ingen fara eftersom man kan komma med i dessa elitstyrkor utan att ha gått någon "super"utbildning. :ph34r:

Om du bara satsar på att jobba inom NI i framtiden så är mitt tips att skippa lumpen.

1 Års studier(pedagogik/psykologi/kriminologi) eller 1 år jobb där du jobbar med andra människor ger bättre meritvärde än lumpen om du skall söka till polishögskolan vad jag förstått utav de jag pratat med inom polisen.

// E

• Super Administrators
...

Jag tycker att den är väldigt meriterande och eftersom målet är NI så lär de vara mer intresserade av att jag har den gyllene treudden än en någon anna utbildning vad jag har uppfattat.

...

Det där har du uppfattat helt åt skogen isåfall. Det där finner jag helt grundlöst så länge det inte kommer från polisens rekryteringsfolk direkt och även om det vore så skulle det låta otroligt suspekt. Varför skulle en KJ-utbildning vara mer meriterande än t.ex MP-utb. för ett jobb inom polisen?

spekulering

NI lär jobba precis som jag tror SSG och många andra enheter i landet jobbar, med olika sorters folk med olika specialitér och kompetens på olika tjänster, det finns ingen "generell" bild av vilken bakgrund man ska ha, förutom den sociala, psykologiska och fysiska biten.

...och dessutom, NI som är poliser lär med stor sannolikhet titta 100 gånger mer på vad man har åstadkommit som polis och vilka poliskunskaper man har, än vad man gjorde lumpen.

någon polis på forumet får gärna yttra sig om det finns mer insikt.

Precis som i allt annat är man ju grön i början, det är ingen som kräver att du ska kunna allt, men dom ser ju rätt fort om du är rätt material för dom och att du kan lära dig saker. Men det viktigaste är ju ändå psyket och sen är det ju inte så superb att du är en "muskelklump" ;) om du ska till NI då smidighet och rörligthet är av stor vikt.

Förrut var det ett krav att du skulle ha varit ex antal år hos piketen innan du kunde söka till NI, men så är det inte nu.

EDIT-Stavar'n

Edited by FISHY

• BlåGul -1

@Diaz

Visst är det bra att du siktar högt men mitt råd till dig är att sikta lagom högt. Ju högre elevation du har desto större risk är det att du får tillbaka verkansmedlet i huvudet.

Något förenklat är det så här:

De bästa ur en årskull (med motivation) blir jägare.

De bästa ur jägarkategorin bli KJ eller FJS:are.

De lämpade som söker ur respektive utbildningsgren inom FM blir officerare och kan sedan söka jägartjänst.

Så långt militärtjänst.

5000 söker PHS varje intag.

Ca. 300 blir antagna och antalet kommer att minskas pga. neddragningar.

Dessa måste göra ca 5 års ordinarie tjänst inom Ordningen för att kunna bli något annat.

Några av de mest lämpade av dessa blir Piketpoliser.

De absolut bästa på polisiära insatser kommer ifråga för NI.

Ställ dig själv frågan:

Är du byxad ett scenario ala Black Hawk Down? Skulle du kunna agera i såna förhållanden, tror du?

Anser du dig vara ett ämne för ett av världens bästa militära förband?

Anser du dig vara ett ämne för en av världens bästa polisiära enheter?

För det är det som du gapar efter: The best of the best.

Tips: Sikta på att få göra lumpen i stridande befattning, utvärdera det, fundera över vad nästa steg är (polis eller militär eller något annat), sök vidare. Lägg inte ut 10-15 år av din framtid så där rakt av. Det blir lätt galet då.

/K

Enligt PHSs hemsida så kommer ca 500 in.

@Krook

"Är du byxad ett scenario ala Black Hawk Down? Skulle du kunna agera i såna förhållanden, tror du?"

Det är ju det man ska lära sig under polisutb. och NIs utbildning...

Edited by AMFKSP

• BlåGul -1
Enligt PHSs hemsida så kommer ca 500 in.

@Krook

"Är du byxad ett scenario ala Black Hawk Down? Skulle du kunna agera i såna förhållanden, tror du?"

Det är ju det man ska lära sig under polisutb. och NIs utbildning...

I dagsläget ja, i framtiden nej pga. nedskärningar i antalet polisstuderande. Jag drog till för att det skulle bli tydligt hur det kan se ut när det väl är dags för någon som inte ens har mönstrat.

Angående scenariot jag målade upp så var det för att Diaz skulle få en målbild av vad det var han suktade efter. Självklart vet jag att det inte bara är att ta en 17-åring och slänga ner i Mogadishu utan att det krävs viss utbildning. Syftet var att till del avglorifiera och nyansera målet i kombination med att frammana en seriös självrannsakan: Är det detta jag vill och med utbildning ska mäkta med?

/K

Krook har ju rätt. Jag har känt några av de mest motiverade, mest hängivna MÖParna ni kan tänka er, och de hoppade båda av inom 2 veckor på K3. Tro mig när jag säger att din bild av det är väldigt, väldigt långt från verkligheten. Utan tvekan ett resultat av för många filmer.

Jag har vart där själv och vet precis hur du tror att det är, så lita på en annan när jag säger att du inte har en aning om vad du gapar efter.

Mönstra, ryck in... Klara dig igenom GJUn. Sen kan du börja fundera på NI, SSG, SEAL eller vad det nu är tror du vill göra.

Edited by Nahkampf

Antalet polisstuderade kommer att öka, inte minska. Till hösten 2007 kommer över 800 elever att tas in (ca 830 om jag inte minns fel), och den siffran kommer att öka för varje ansökninsperiod.

Sen är jag väldigt skeptisk till personer som säger att dom vill till NI/SSG utan att ens vara utbildade poliser eller gjort lumpen. Som att drömma om bli fotbollsproffs utan att någonsin ens ha rört en fotboll, ännu mindre spelat en riktig match...

Diaz: Mitt tips är att som Krook sa sikta lagom högt och ta ett steg i taget. Börja med mönstrigen och satsa på att få göra lumpen i överhuvudtaget. Finns många bra och givande tjänster utöver jägare som kommer ställa dig på prov...

Självklart vet jag vad det är jag suktar efter men det är ju det som är grejen. Alla dessa förvarningar visste jag ju men det är som sagt mitt mål. Min första fråga var om jag kunde flytta fram mönstringen pga av ögonoperation. Sedan sade någon att lumpen inte var lika meriterande som en kurs kriminologi. Hur skulle det gå till när jag då inte har gått någon militär utbildning? :-(

Off Topic:

Jag har redan lärt mig rätt mycket nya grejor på detta forum :D

NI söker bra och dugliga poliser med mycket bra fysisk status. MEN detta innebär inte att alla som jobbar i NI är f d fallskärmsjägare eller kustjägare.

Jag har förmånen att ha en f d NI - polis som chef och han gjorde lumpen som kryptobiträde. NI går på din polisiära kompetens samt hur du är som människa, inte på var du gjorde lumpen. (Att min chef är en best var det gäller fysen hör inte hit... ;) )

(Återigen) MEN har du gjort lumpen på typ FJS eller KJS, så har du troligen den fysiska grunden för en NI - tjänst, men det kan du ju ha om du har spelat hockey på hög nivå eller sysslat med annan idrott också!

• BlåGul -1
Antalet polisstuderade kommer att öka, inte minska. Till hösten 2007 kommer över 800 elever att tas in (ca 830 om jag inte minns fel), och den siffran kommer att öka för varje ansökninsperiod.

Jaså? Det har ju de senaste åren varit bestämt att antalet studerande skulle skäras ner med några hundra och att en skola skulle bort. När ändrade man sig?

/K

Det är nog snarare det motsatta. Jag läste i Nya Wermlands Tidningen att man funderade på att starta polisutbildning vid Karlstads Universitet. Dock så tror jag att man fått avslag.

Har inte den nya regeringen dessutom en vision att öka antalet poliser?

Fru Frippe: Okej, Tack

Det är nog snarare det motsatta. Jag läste i Nya Wermlands Tidningen att man funderade på att starta polisutbildning vid Karlstads Universitet. Dock så tror jag att man fått avslag.

Har inte den nya regeringen dessutom en vision att öka antalet poliser?

Jo, sant.

Jaså? Det har ju de senaste åren varit bestämt att antalet studerande skulle skäras ner med några hundra och att en skola skulle bort. När ändrade man sig?

/K

Ca 830 platser är siffran jag fick höra av en polis precis innan jag skulle skriva det roliga svenskaprovet...

Finns en del info om detta på nätet, en snabb sökning gav: SvD

Finns mer info om man tar sig tid och kollar igenom budgetpropositionen för 2007.

• 10 months later...
och som parantes kan jag säga att du kan söka till SSG utan att gjort lumpen på ett jägarförband, jägare har inte på nått vis "företräde" utan det är individens kapacitet som mäts och inte var man gjorde lumpen.

Hej Kimster!

Undrar bara på vilka tjänster från vilka förband det plockas soldater från? Jag vet att det inte handlar om särskild många nymuckade när det gäller SSG men vilka förband tillhör officerarna som blir antagna till SSG till? Och när kan man komma i fråga att söka till SSG? Söker dem dig? Någon som vet något eller har en bra länk, länka gärna tack.

Mvh Diaz

Hej Kimster!

Undrar bara på vilka tjänster från vilka förband det plockas soldater från? Jag vet att det inte handlar om särskild många nymuckade när det gäller SSG men vilka förband tillhör officerarna som blir antagna till SSG till? Och när kan man komma i fråga att söka till SSG? Söker dem dig? Någon som vet något eller har en bra länk, länka gärna tack.

Mvh Diaz

Det finns dumma frågor.

Detta uppdrag tog mig cirka 5 sekunder att utföra. Jag tog hjälp av musen för att klicka mig in på http://www.google.se (Favoriter), därefter skrev jag snabbt och snärtigt "SSG" i sökrutan och satte en fingertopp på "Enter", varpå jag applicerade ett tryck av lättare karaktär. Det första alternativet var detta: http://www.mil.se/article.php?id=10142

Edited by rnc

Ni ungdomar ska inte glömma att livet i specialstyrkornas vardag säkert inte alltid är så glamouröst och fartfyllt som det framställs i hollywood. Det finnns säkert dagar av smärta, dödsångest, avsaknad av fritid och vänner. Visst kan man ha drömmar, men vill bara understryka att man antagligen lätt kan bli besviken. Carpe Diem - Fånga dagen

LYCKA TILL!

NI struntar fullkomligt i om du har en vpl bakgrund eller inte av vad jag har förstått och fungerar inte alls så bra som merit av vad jag har förstått så det ska nog inte vara några problem. Vill du lägga en bra grund för polisiärt yrke så är det juh självklart att du ska satsa på mp/säk 2.skvadron (f.d mp-jägare), får du ligga mycket i fält samt läsa lite juridik.