Jump to content

Officiell flygdagstråd 2007

BJK

Recommended Posts

Har vi några skojiga flygdagar i Sverige under 2007 då?

I maj ska det i alla fall tydligen bli något europeiskt fly in för SK50 Saab Safir på Säve i Göteborg (ev i kombination med något om gamla F9 säger ryktena).

• Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så, nu har vi en flygdagstråd för 2007 också.

/E

Men, jag...ville ju börja. :ph34r: :P

Jaja, 2007 är väl ännu tämligen diffust. Med största sannolikhet är Västerås först ut av de lite större händelserna i och med sin sedvanliga roll out i slutet av maj.

Det SFF ännu lagt upp är det här: Flygdagar 2007

De som är med där är främst de årligt fasta (tex Västerås och Örebro) och de som man vet sedan tidigare ( Le Bourget osv).

Flygdagsrykten/Planeringsstadie:

- Saab 70 år, Linköping, sommar-höst (om något)

- Halmstad 700 år, sensommar

- Karlstad, sensommar

Vad FM har planerat, om något, vet jag inte mer än så kallade öppet hus: F17 någongång i april och F7 i maj.

pga avstånd osv lär väl F7 bli det enda jag besöker....

oavsett hur stort det är...

skall försöka skaffa en lämplig glugg till kameran tills dess också

förslag?

har en Nikon D50

ändrar lite....

brännebrona ligger ju i rätt härad också....

Edited by Skuggan

förslag?

Nåt svindyrt.. Jag är väldigt nöjd med mitt 70-200 vr med 1,7x teleconverter. Visst skulle man vilja ha ännu längre brännvidd, men samtidigt är det bra att kunna zooma ut lite ibland också.

Nikons 200-400 f/4,0 känns rent spontant som om den skulle vara alldeles perfekt för flygdagsfoto. Så har du 60-70 lakan över så.. why not.

Som andra-objektiv skulle jag tro att kitobjektivet duger hyfsat bra. Kanske en fisheye för lite spännande cockpitfoto (I know I want one), eller iallafall ett kraftigt vidvinkel för de tillfällena man vill plåta den statiska displayen men inte kan backa tillräckligt.

På F7 i somras hade jag mitt 18-70, kitobjektivet till D70 och mitt relativt billiga 70-300, och det funkade faktiskt bra det med, även om man får vara beredd att missa några bilder pga den långsamma autofokusen.

Vad du vill ha, för foton av flyguppvisningen är iallafall en brännvidd från minst 200mm och uppåt. Gärna 300+ (har ju 340mm med telekonvertern). På Dala Järna fanns det tillfällen då en brännvidd på 200mm funkade bra, men det var ju delvis för att man kom så pass nära, jämfört med F7.

Danne kör ju med ett Sigma 50-500, och jävlar i min låda, jag skulle inte vilja köra det handhållet en hel dag, eller vad säger du Danne? Din vänsterarm måste vara rätt hård vid det här laget? Men 500mm brännvidd ger riktigt trevliga närbilder. Någon som svor på Dala Järna att han inte han zooma ut tillräckligt när det kom in en F-16 på lågan.. :D

/E

förslag?

Nåt svindyrt.. Jag är väldigt nöjd med mitt 70-200 vr med 1,7x teleconverter. Visst skulle man vilja ha ännu .

Danne kör ju med ett Sigma 50-500, och jävlar i min låda, jag skulle inte vilja köra det handhållet en hel dag, eller vad säger du Danne? Din vänsterarm måste vara rätt hård vid det här laget? Men 500mm brännvidd ger riktigt trevliga närbilder. Någon som svor på Dala Järna att han inte han zooma ut tillräckligt när det kom in en F-16 på lågan.. :D

/E

70-200 F2.8 är väldigt fint. Lite billigare är 80-200 F2.8, bra skärpa och bättre än hyfsad autofokus, men ingen VR. 80-200an finns i flera generationer den sista är den här: 80-200 Det priset är bra.

Men...dreggel...har du pengar och en liten dragtraktor så...Big gun

Angående Bigman så är den inte rolig första gångerna, varken skakmässigt eller rent fysiskt. Dock lär man sig och ett stativ att ha som avlastning när tillfälle ges.

Angående F-16 incidenten så blev jag lurad där ja...men som tur var så gjorde han om det två gånger till :D

brumql4.jpg

Denna bild togs alltså inte under 2007 säsongen utan under mörk himmel vid Dala Järna 2006. Eftersom det är nästan en hel dag kvar av 2006 säsongen så...

Edited by Danne

J'Kla synd att det inte blir någon flygdag i Zeltweg Österrike sommaren 2007 :-(

En kvalificerad gissning att det i Sverige blir ungefär som sommaren 2005.

Flygvapnet hade ingen egen flygdag 2005 utan flög runt i riket och gästade lokala flygdagar med J32 Lansen och JAS 39 A Gripen.

Blir det några stora militära flygdagar i USA under 2007 som ni redan nu kan rekommendera?

Roligt vore om flygvapnet arrangerade en stor flygdag på gamla F16 istället.

Då har man chans att locka många besökare...och man gör det enkelt för utländska besökare att hitta dit.

Senaste flygdagen på F16 fältet blev den mest välbesökta i flygvapnets historia?

På 2 dagar var det väl närmare 200 000 besökare..

Det internationella inslaget på denna var också mycket mycket bra, kanske också det det största i FV historia. Swiss Air Force med sitt uppvisningsteam som spakar F-5...gjorde ett kanonprogram och F-18, F-16, Tornado, Harrier, Jaguar, Mirage 2000...flög väl alla fina individuella uppvisningar på denna trevliga flygdag.

• 1 month later...

En kort Heads up:

Örebros flygdag den 6 juni verkar nu vara tillbakaflyttad till onsdagen den 17 maj.

Finns även rykten att vi inom kort kommer ha en svenskbaserad Mustang igen, vilket skulle vara suveränt då Den Gamla Kråkan inte gör särskilt många uppträdanden i Sverige.

Flygdag en onsdag? Även om det är Norges nationaldag...... :baskerKav:

Vidare så kan jag spä på med att det blir lite arrangemang i Göteborg på Säve helgen den 4-6/5 då det är bl a Safirträff och annat flygandes där. :rolleyes:

Kommer antagligen mer info på http://www.aeroseum.se vad det lider misstänker jag.

om nån skulle passera skaraborg påväg till nån flygdag så skulle det vara uppskattat om man kunde få lifta....

har fixat ett telezoom som jag tycker känns hyfsad nu....

ett Sigma 70-300 F4-5,6 DG APO Macro

inte det billigaste i klassen men inte heller det dyraste...

har dock inte hunnit testa det "på riktigt" än...

tror ni det räcker för flyguppvisningar?

låg inom mina budgetramar (men det var fan på gränsen, nu får jag spara några månader igen innan nästa inköp)

• 3 weeks later...
Roligt vore om flygvapnet arrangerade en stor flygdag på gamla F16 istället.

Då har man chans att locka många besökare...och man gör det enkelt för utländska besökare att hitta dit.

Senaste flygdagen på F16 fältet blev den mest välbesökta i flygvapnets historia?

På 2 dagar var det väl närmare 200 000 besökare..

Ja jösses vad folk det var då, och riktigt bra väder med. Tror faktiskt det var någon som strök med pga värmen.

• 1 month later...
Är det något planerat på F-17 iår?

Det verkar inte som att det kommer bli nåt på F17 i år, ingen officiell flygdag iallafall. Däremot kommer det säkert bli en anhörigdag eller "flottiljdag". Om nån vet när den inträffar så vill jag gärna bli informerad, vill komma ner med ett par lumparkompisar och uppleva gamla lumparminnen...

Flygdag en onsdag? Även om det är Norges nationaldag...... :eeh:

Vidare så kan jag spä på med att det blir lite arrangemang i Göteborg på Säve helgen den 4-6/5 då det är bl a Safirträff och annat flygandes där. :blink:

Kommer antagligen mer info på http://www.aeroseum.se vad det lider misstänker jag.

6/5 är det en hel del flyg på Säve, så spana in ovanstående länk för mer info! :)

• 3 weeks later...
Hej, Någon som har koll på F7´s flygdag den 13/5, inget program släppt än!

Mvh

"va, ska man släppa kilarna!?"

Om de håller sig till vad som finns på flottiljen är väl Gripen och Hercules samt Västgöta Veteranflygförenings kärror de som kommer luftas.

Tror jag åker över gränsen till Kjeller på flygdag den söndagen istället.

Det som är kul är att från och med kommande helg så är det flygdagar stackade på hög framöver. Roligast är att det finns en "ny" Mustang på svensk mark. Hade hoppats på att någon arrangör hade bjudit in utländska maskiner, men det verkar bli sparsamt med det....

Edited by Danne

Gjorde en blixutryckning till Säve på söndagen, som visade sig upp sig ett göteborgskt härligt väder med sol och värme. :baskerKav:

Nåja

Anledningen till att jag rullade dit var att fota en svenska klassiker, som för dagen hade samlats i en ansenlig numerär:

loggamr7.th.jpg

Färgen må ha tappat en del i lyster

safirkabin2dl3.th.jpg

Men längst fram sitter en glad 6:a:

morotdw9.th.jpg

Det som skiljde sig från mina tidigare flygdagsträffar med Safirer, var min placering:

motorstarthx0.th.jpg

Det visade sig att det troligen var samma maskin och kanske samma pilot som jag flög Safir sist med...för drygt 10 år sedan.

Dock var checklistan samma:

checklistasb3.th.jpg

Efter att ha väntat på vår tur i kön (i en formation på 3*3 + 2 Safirer) sker sista kontrollerna före vi rullar ut på banan.

lastcheckqn7.th.jpg

Där vi väntade på att de två 3-grupperna framför oss började rulla:

lineupck6.th.jpg

För att sedan rotera i formation med vår gruppledare:

roteraeg1.th.jpg

Sedan började jakten på att få ihop grupperna, med 200m mellan varje grupp och i fallande höjd, för att när detta såg bra ut passera över Säve flygplats till publikens jubel.

svaenged3.th.jpg

Detta var något nytt för mig, som aldrig varit i någon formation större än 4-grupp. Det skall även sägas att många i formationen också saknade rutin på detta men slutresultatet blev ändå enligt mig imponerande. som brukligt sattes de minst erfarna som gruppledare med två mer rutinerade piloter på bägges sidorna ( med den svårare uppgiften att hålla position)

På grupps andra kant fanns en Halmstad Safir:

sekyf11tm9.th.jpg

SLUT DEL 1

SÄVE DEL 2

En till på den gula Halmstadaren:

sekyfeu4.th.jpg

som gruppledare hade vi den antennprydda SE-LYH:

selyhvn4.th.jpg

Formationen tätade ihop sig och jag passade på att njuta av Sveriges framsida "De eeeela gött väder!":

gbgvaderua9.th.jpg

En ensam Safir utgjorde Formationsführer och for som en skottspole fram och tillbaka och ropade order över radion för maskinerna att rätta sig efter:

kontrollantxh9.th.jpg

Nu började vår kära SE-LYh fatta tycke för gruppen framför och de 200metrarna blev....lite mindre och höjdskillnaden...ännu mindre. Detta ledde till att fotografen tyckte det blev lite gropigt. Kanske inte flyga-in-med-en-L159-i-waken-av-en-Beluga turbulens, men otrevligt när man stirrar genom en sökare under en längre tid.

Det är då man trycker på den allsmäktiga knappen bredvid "landställ låst ute" indikatorn och får som feedback en uppfälld flärp fram frontrutan. *iiiiiiiii-paaaaa*

selyhuavgq7.th.jpg

Observera den lite skrämmande beteckningen på den norska Safiren (gula) ovan.....hmmm.

rumporfn0.th.jpg

formationsvy1gd9.th.jpg

Höjdpunkten kom dock ganska snart, när formationen med 11 ädelstenar mullrade in över Säve:

saeveflybyda4.th.jpg

Har lite mer bilder på övriga saker i luften, men det får bli senare.

Egen lärdom från dagen: Om man är trött och hängig efter en skum dag som började 0445 följt av 30+mil bil till gbg och sedan fnutta runt där så finns det lösningar. Tycker man att man börjar bli en trafikfara och nedkörda fönster inte längre hjälper:

Testa Riesen choklad spetsad med peri peri krydda (tillhandahavd av glada men frusna tekniker från Sydafrikanska FV). ALL sömnighet försvinner och man får VTOL prestanda*

*: Vissa andra problem uppstår som inte är förenliga med övrig trafik, egen hälsa och dito svettkörtlar.

Edited by Danne

Egen lärdom från dagen: Om man är trött och hängig efter en skum dag som började 0445 följt av 30+mil bil till gbg och sedan fnutta runt där så finns det lösningar. Tycker man att man börjar bli en trafikfara och nedkörda fönster inte längre hjälper:

Testa Riesen choklad spetsad med peri peri krydda (tillhandahavd av glada men frusna tekniker från Sydafrikanska FV). ALL sömnighet försvinner och man får VTOL prestanda*

*: Vissa andra problem uppstår som inte är förenliga med övrig trafik, egen hälsa och dito svettkörtlar.

Du...den var inte så dum den där peri peri kryddan.....

Själv fick jag sitta bak och halvsova till Bjk och Lasses tjatter på intercom´en........*gäsp* :baskerPa:

Du...den var inte så dum den där peri peri kryddan.....

Själv fick jag sitta bak och halvsova till Bjk och Lasses tjatter på intercom´en........*gäsp* :D

Vadå tjatter, navigera kallas det...... ;)

Kanonfina bilder av en duktig fotograf!! :clap:

Guest koenigsegg88

http://www.f7.mil.se/article.php?id=16607

Flottiljens dag på F7 Såtenäs går av stapeln den 13 maj 2007 och är en dag där hela Såtenäs garnison ges möjlighet att visa upp sig och sin verksamhet för besökare. Flottiljvakten kommer att vara öppen från klockan 09.00 till 16.00.

Flyguppvisningar:

JAs 39 Gripen, J32 Lansen, J28 Vampire, J34 Hawker Hunter, J29 Tunnan samt flygdemonstration med HKP10 Super Puma.

Markutställning:

JAS 39 Gripen, SK60, J32 Lansen, C-130 Hercules, HKP 10 Super Puma, AJS 37 Viggen, SK35 Draken, SK50, J28 Vampire, J34 Hawker Hunter, Rekryteringscentrum, De la Gardie gymnasiet, Flygfältsplutonens fälthållningsfordon, Räddningsfordon, Försvarets motorklubb mm.

Skall själv medverka som parkeringsvakt, så kör försiktigt!

Hej, Någon som har koll på F7´s flygdag den 13/5, inget program släppt än!

Mvh

"va, ska man släppa kilarna!?"

i tidningen idag stod det start 1300

uppvisning med fpl 39, fpl 35, SK50, HKP 10 och nåt mer (J34 tror jag det var)

i övrigt visar de bara flottiljens verksamhet utanför en av hangarerna.

inget märkvärdigt altså.

så vart man puck 2 också... borde läsa klart tråden nästa gång..

jaja, får se om man orkar släpa sig dit, beror helt på vädret...

Edited by Skuggan