TForce Posted December 27, 2006 Report Share Posted December 27, 2006 Jag har som vanligt för mycket tid under mellandagarna och sitter här och funderar om alternativ till mina benplattorna. Jag har två stycken benplattor men jag har aldrigt satt på dem för jag tycker de bara är ivägen och man ser bara ut som en större julgran. Samt jobbigt ta av och ta på. Fler nackdelar är ju att de ivägen för M90byxornas sidofickor. Därför funderar jag på alternativ. Ngn slags "bonerigg" som sitter utanför M90 fickan/fickorna så att man kommer åt det som är innanför M90 fickorna samt att man har möjlighet att fästa fickor utanför. Fråga 1. Finns det redan ngn kommersiell "bonerigg" att köpa. Bäst vore ju att man kan plocka av "boneriggen" Fråga 2. Ngn som funderat som jag i dessa banor? Fråga 3. Fundera på syslöjd typ en enrad "bonerigg" nedanför fickans dragkedja med grön vävtyg eller att jag slaktar mina recon benplattor och syr fast dessa utanför M90byxornas utsidan nedanför dragkedjan. Nu vill jag ha konstruktiva svar och inget från diverse paragrafryttare om att man inte får ändra sin uniform. Givetvis skall M90 byxan kunna återställas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Vad ska du bära i dom extra bärytorna du får då? Lätta saker eller tyngre? Volymkrävande eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Kan man gora en form som du helt enkelt lagger i fickan som ger utrymme for dig att komma at grejorna medan benplattan sitter pa utsidan av fickan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 28, 2006 Author Report Share Posted December 28, 2006 Vad ska du bära i dom extra bärytorna du får då? Lätta saker eller tyngre? Volymkrävande eller? Tanke är att kunna montera diverse extra ammofickor, lilla materialfickan, kanske även materialfickan (tvivlar) och min magdumpficka på utsidan av M90byxornas sidofickor så att du även kan komma åt innehållet i dina m90sidofickor. Troligtvis kan man bara ha lätta fickor och man vill ju slippa skrammel. Detta kan man inte göra som det är nu för benplattorna blir bara ivägen för dina M90 sidofickor. Jag kollade lite på detta inatt..möjligvis att man syr på knappar på utsidan av sidofickorna som håller överdelen av benplattan och att man sen spänner det nedersta bandet bara. Kan man gora en form som du helt enkelt lagger i fickan som ger utrymme for dig att komma at grejorna medan benplattan sitter pa utsidan av fickan? Hmmm låter som en intressant lösning på problemet. Ngt som helt enkelt medger en luftspalt inne i m90 sidofickan så att man kan komma in med sina fingrar trots att benplattan ligger över. Du är kreativ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 (edited) @TForce Alla lösningar har ju för och nackdelar. Benplattan är ju designad för att den skall kunna lösa ett antal olika uppgifter. Den är lite lagom överbyggd för att hålla för ett par fyllda magasinsfickor, samtidigt som den är platt nog utifall att man kör något mera lågprofil, eller ett pistolhölster. Just modularitet är en stor plats- och volymtjuv, så frågan är nästan om du inte skall bestämma dig för en icke-modulär lösning. Skall du ha magasin på låret, då så skaffa en benrigg som bara är dimensionerad för att rymma önskat antal magasin, och som då klarar sig med bara en rem runt benet, kanske fäst med ett sticklås. Modulär lösning monterad direkt på byxorna tror jag är det sämsta du kan hitta på, finns liksom en anledning till att våra modulära grjor är gjorda i Cordura-väv. Och ja, Coolhand är helt vansinnigt påhittig! Edited December 28, 2006 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 @ Sytare :P Ska tanka lite mer pa varat projekt inom en snar framtid! @ Tforce Tactical Tailor har en benplatta som verkar vara lite mindre an forsvarets, men har inte sett FM's pa nara hall. Dock blir VARJE benplatta svarare att kontrollera sa fort du lagger pa en massa vikt. Har ett 5.56mag och en glock pa min platta och om jag inte satter fast den ordentligt sa kan den vara mycket irriterande da man springer... Tanken med "insatsen" var att om den ar gjord i styvare plast, sa kan du fortfarande spanna plattan tajt men anda na fickorna. Ett annat alternativ ar ju att skaffa arktis smocken och vips har du mer fickor pa jackan och kan kanske undvara en. Angaende magdump, kolla in recons magdump ficka eller nagot likt Maxpeditions Rolly Polly, tar ingen plats forran du behover en Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Annars kan man ju ta en mindre platta beroende på vad man behöver på den och så kan man om man vill få upp den ovanför benfickan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Det finns ju extensions till pistolhölster. Jag kommer inte ihåg exakt men är det Bianci som tillverkar dem? Du får inte plats med mycket men en 88:a och ett mag går /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Snigel har annars http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=270 eller med hölster http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=272 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Efter att ha sett bilderna sa tror jag nog att Tactical Tailors ar bra mycket mindre an FM's: Bild pa min rigg: Utan fickor: Storleken ar runt 14x20cm Bianchi's Extender ser ut sa har: (Bilden tagen ifran tradera) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 28, 2006 Author Report Share Posted December 28, 2006 Annars kan man ju ta en mindre platta beroende på vad man behöver på den och så kan man om man vill få upp den ovanför benfickan. Oki var för man tag på denna ngt mindre benplatta? Om den ligger ovanför benfickorna så är det också en lösning. Detta forum är toppen. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 28, 2006 Report Share Posted December 28, 2006 Den mindre benplattan som Hornet har på sin bild har jag sett på rangershop Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 28, 2006 Author Report Share Posted December 28, 2006 Den mindre benplattan som Hornet har på sin bild har jag sett på rangershop Hej Suck den hemsidan är ju hemsk. Visst jag kan tyska men försök hitta ngt på deras sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Den heter Multi Adapter Holster . Hittas under BW Spezialausrüstung > Ausrüstungszubehör Längst ner . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Ursäkta en möjligtvis naiv fråga men vad tusan ska du med två benplattor till? Ska du bära ihäl dig? Bara för att ni nu har fått en stridsväst med rätt schysta möjligheter till att fästa diverse fickor innebär ju inte det att man per automatik måste fylla varenda litet band på hela västen med fickor. Behöver du verkligen bära så mycket för din tjänst som hemvärnssoldat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Den mindre benplattan som Hornet har på sin bild har jag sett på rangershop Hej Suck den hemsidan är ju hemsk. Visst jag kan tyska men försök hitta ngt på deras sida http://www.ranger-onlineshop.de/1349974.ahtml Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Jag tror ifs att den mindre benplattan är förliten att fästa magfickor på . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtX Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 . . . . . . och min magdumpficka . . . . . Svenska soldater kommer att dö i stora antal i sin iver att spara FM de få kronor ett magasin kostar ! Det är faan ta mig helt otroligt att det fortfarande utbildas i att ta vara på sina tomma mag !!! Låt gravitationen ha sin gång, låt skiten gå i backen och koncentrera dig på att få i det fulla magasinet istället för att oroa dig för vad du ska göra med det tomma ! För övrigt kan jag inte för mitt liv föreställa mig vad du behöver TVÅ benplattor till utöver vad som får plats på/i västen . . . . . . Vore intressant att veta, jag kanske glömmer halva utrustningen hemma . . . . ??? LtX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Svenska soldater kommer att dö i stora antal i sin iver att spara FM de få kronor ett magasin kostar ! Det är faan ta mig helt otroligt att det fortfarande utbildas i att ta vara på sina tomma mag !!! Låt gravitationen ha sin gång, låt skiten gå i backen och koncentrera dig på att få i det fulla magasinet istället för att oroa dig för vad du ska göra med det tomma ! OT så om du får framåt innan du legat på knä letat mag så lär du få slut på mag o det är ej direkt jätte bra .... Slut OT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Svenska soldater kommer att dö i stora antal i sin iver att spara FM de få kronor ett magasin kostar ! Det är faan ta mig helt otroligt att det fortfarande utbildas i att ta vara på sina tomma mag !!! Låt gravitationen ha sin gång, låt skiten gå i backen och koncentrera dig på att få i det fulla magasinet istället för att oroa dig för vad du ska göra med det tomma ! OT så om du får framåt innan du legat på knä letat mag så lär du få slut på mag o det är ej direkt jätte bra .... Slut OT Diskussionen angående om man ska släppa maggen eller stoppa ner dom i en ficka finna på annan plats, fortsätt med den där. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Ursäkta en möjligtvis naiv fråga men vad tusan ska du med två benplattor till?Ska du bära ihäl dig? Bara för att ni nu har fått en stridsväst med rätt schysta möjligheter till att fästa diverse fickor innebär ju inte det att man per automatik måste fylla varenda litet band på hela västen med fickor. Behöver du verkligen bära så mycket för din tjänst som hemvärnssoldat? 2 benplator är rätt onödigt ja Men en stor är bra om man ska ha flerbruksficka stor på den tex eller flera fickor medan den lilla platan är riktigt bra för endast 2st magfickor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 29, 2006 Author Report Share Posted December 29, 2006 (edited) Ursäkta en möjligtvis naiv fråga men vad tusan ska du med två benplattor till?Ska du bära ihäl dig? Bara för att ni nu har fått en stridsväst med rätt schysta möjligheter till att fästa diverse fickor innebär ju inte det att man per automatik måste fylla varenda litet band på hela västen med fickor. Behöver du verkligen bära så mycket för din tjänst som hemvärnssoldat? Hej Som jag skrivit innan tycker jag att försvarets vanliga benplattor bara är ivägen och jobbiga att ta av och på. Därför ligger de just nu lagrade i trosspackningen. Förnärvarande har jag ingen användning för dem. Jag tycker även att jag hållt igen med fickor på västen och tja enda överdriften är väl AK4bajonetten och den extra M90vattenflaskan. Min tanke med små benplattor eller ngn slags bonerigg är väl att dunka på fler magasinfickor, kanske magdumpfickan samtidigt som jag vill kunna komma åt fickorna i M90 byxorna. För jag vill kunna ha möjlighet att ta med mig minst 12 ak4 magasin som skall vara lätt nåbara. Som min väst just nu är konfiguerad kan jag bara ha med 2+2+3 magasin. (2magfickor+lilla materialfickan) och precis som du skriver kan jag faktiskt inte dunka på fler magfickor eller andra fickor utan att bli för klumpig. Jag vill ju tex kunna ligga ner o skjuta eller kunna bära en ryggsäck med västen på. Så skall jag kunna ha med mig fler nåbara magasin (med magpul) måste jag expandera till benen. Hursomhelst..Hornets lösning verkar ju vara oki så jag skall köpa in en eller två sådana små benplattor och prova. Man kanske kan klara 2-3 magasinfickor per ben. 4-6 magasin per ben. Svaret på din sista fråga..Nej som vanlig hemvärnssoldat klarar jag mig med 2+2+3 och övriga magasin materialfickorna men jag drivs av att vilja experimentera mig fram och bli den perfekta ÜberHVsoldaten och ja därför köper man lite prylar då och då. Jag tycker det kul att testa nya saker samtidigt som man måste hitta en lagom balans mot paragrafryttarna så att man inte sticker ut för mycket i plutonen. Jag vill även passa på att tacka för alla konstruktiva förslag jag fått på denna tråd. Edited December 29, 2006 by TForce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 (edited) @TForce Jag läser dina inlägg just nu och skakar lite på huvudet, främst då baserat på mina egna erfarenheter med benplatta. Ett fullladdat Ak 4 magasin väger enligt SoldF.com uppgift 1,05 kilo. Det du talar om här är vikter på 4-6 kilo, per ben. Du är ju villig att experimentera, så jag tycker att du skall testa att applicera dessa vikter i någon form på benplattorna, och sen försöka springa. Jag vet idag inga benplattor/benriggar som hjälpligt kan tänkas hantera dessa vikter utan att hänga och slänga all herrans väg. Du kanske kan få kronans att sitta hyffsat stadigt, men då har du nog strypt blodflödet i låret, och du kommer att uppleva vissa svårigheter att förvara saker i benfickorna över huvud taget. Rent allmänt, om vi nu tittar på dina alternativ som du presenterade här ovan, skulle du försöka montera fickor med denna vikt på byxorna direkt, ja, antingen släpper sömmarna, eller så river du sönder byxorna. Inte heller det är någon lysande lösning. Min erfarenhet av benplatta är att den är rent h-vetiskt jobbig när man lastat den för tungt. Däremot så är det helt ok när man lastar den med mindre vikter. T.ex. en kniv och en duellficka/flerbruksficka. Baserat på dina tidigare nämnda önskemål så tror jag att du skulle vara mest bejhälpt av en färdig ben-rigg från Blackhawk eller motsvarande företag. Just BHI har en rigg som rymmer fyra st 5,56 magg, eller två 7,62. De kommer med luftspalt (IVS), och de kommer med sticklås till benremmarna. Behöver du komma åt något i benfickan, öppna sticklåset, öppna fickan, ta ut mtrl, stäng ficka och sticklås. Detta är mina fem öre, och det är ungefär 10 minuters arbete jag lagt ner på att formulera detta inlägg. Tillägg på ovan skrivna: När jag burit benplatta så har jag sett till att ha så lite scheit i benfickorna som möjligt. Det tenderar att göra ont att ha något som trycker mot ett och samma ställe på benet en längre tid. Edited December 29, 2006 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Ok, att du vill experimentera kan jag köpa men det jag vänder mig mot, inte mot dig utan en allmän reflektion, är att folk verkar tro att man måste bära på sig hela stridspackningen i västen. För att ta ditt exempel med fickor på västen, du säger att du inte får plats med mer magasinsfickor där. Har du flerbruksficka stor på västen? Vad har du isåfall i dom? Skulle den utrustningen kunna bo i/på stridssäcken istället? Om du skippar flerbruksficka stor x 2 på västen får du helt plötsligt plats med några magasinsfickor till. Skulle du kunna flytta över vattenflaskan till stridssäcken och istället använda en vätskeblåsa? The Swede *Frågvis och nyfiken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted December 29, 2006 Report Share Posted December 29, 2006 Tycker nog som Sytare att desto mindre vikt, desto battre, men da de plattor du kollade pa rangershop inte kostar mycket, kop och testa Sedan, avlagg rapport om vad resultatet blev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 29, 2006 Author Report Share Posted December 29, 2006 (edited) Ok, att du vill experimentera kan jag köpa men det jag vänder mig mot, inte mot dig utan en allmän reflektion, är att folk verkar tro att man måste bära på sig hela stridspackningen i västen.För att ta ditt exempel med fickor på västen, du säger att du inte får plats med mer magasinsfickor där. Har du flerbruksficka stor på västen? Vad har du isåfall i dom? Skulle den utrustningen kunna bo i/på stridssäcken istället? Om du skippar flerbruksficka stor x 2 på västen får du helt plötsligt plats med några magasinsfickor till. Skulle du kunna flytta över vattenflaskan till stridssäcken och istället använda en vätskeblåsa? The Swede *Frågvis och nyfiken* Jo jag försöker verkligen köra konceptet stridsväst, stridssäck 2000 och trosspackning i bärsäck 2000 men men men bärsäck 2000 tar man endast med på en kostaövning då vi övernattar. I övrigt lämnar den aldrig lägenheten. Stridssäcken har en tendens till följa med ngn annan båt, lastbil, tält, samlingsplats eller på ngt sätt vara onåbar en stund så därför har jag väldigt mycket i stridsvästen och i min buttpack. Bitter erfarenhet tyvärr därför har jag aldrig stridsväst light på. Nu har jag tyvärr har jag ingen kamera utan jag försöker mig på en beskrivning i text. Detta är nu max konfigurationen, fickor i parantes betyder att de normalt är bortplockade. Jag har alltid vätskeblåsa och minst 1 vattenflaska för efter två dagar är vätskeblåsan slut och jag tycker det knöligt att ta ut den o fylla på. Flaska 1 är för reserv till mig o flaska 2 till en kompis som glömt vatten eller reserv2 Västen ligger på marken och man står framför den. Vänster västsida : (höger arm) Handfängselficka med handbojor mora 2000 kniv hängade i öglan 2 st magfickor, lilla materialfickan med 3 magasin Bältet: Materialficka nästan längs fram, vattenflaska1, karbinhake, knäppet Vänster materialficka brukar jag ha läsklina, verktyg för ak4, ammo, extra mag mössa Höger västsida : (vänster arm) (AK4 bajonett), Karbinhake, duellfickan recon kombifodralficka precis under duellfickan Bältet: Materialficka nästan längs fram, (vattenflaska2), karbinhake, knäppet precis under materailficka en recon magdumpficka Höger materialficka brukar jag ha diverse verktyg,handskar,ammo, extra mag hjälmunderrlag Ryggfickan : Vätskeblåsa Source 2.5 liters köpt från www.recon.se Under bältet mot baken : En 7 liters bakväska "Buttpack" (snigel) från www.recon.se höjbar...kan ha den uppe på ryggen eller på baken så att man får plats med ryggsäcken. Brukar alltid ha den i lägsta läget så att jag när som helst kan ta på mig ryggsäcken. Jag har i bakfickan mat, regnkappa, armbågs o knäskydd. (rekommenderas starkt till att man skaffa bakväska) Jag har två karbinhakar så att jag kan montera skyddsmaskväskan under vänster arm men normalt hänger skyddsmaskväskan på stridssäcken via två karbinhakar Övrigt Stridssäcken har jag två st. 20L sidofickor från recon. Motivering till placeringar Materialfickorna långt fram för att kunna nå dessa med händerna samma sak med flaskorna magfickorna blir ett stöd för höger armbågen vid stående, knästående skytte Ryggen skall vara fri för ryggsäcken. Upplevelse Jag har alltid västens innefickor tomma vid övningens början men under övningens gång flyttas utrustning från materialfickorna till västens innefickor. Typiskt är att kompass, handskar, ak4verktyg och hjämlunderlag slutgrupperas där. Efter övningen lägger jag dessa tillbaka till materialfickorna. Saknar Jag skulle gärna ha 1-3 stycken lilla materialfickan för ersätta magasinfickorna så att jag får bättre plats med magasinen. Bättre benplattor Fler karbinhakar oj jag beklagar textmassan och förstå att jag har min väst på mig när jag skriver det här Edited December 29, 2006 by TForce Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 @ TForce *Obs ej ironi* Jag brukar själv vara duktig på att bära med mig pryttlar. Förutom kniv, vatten, godis & ammo så vill jag ha med en fältskjorta 90 & innerstrumpor. Detta bara för att om ryggsäcken & jag själv har samma koordinater. Jag har ovanan att svettas som en hormonstinn gris vid ansträngning & då är det skönt att kunna byta skjorta. Men, det jag vill komma fram till är om du har bilder på hur din väst ser ut buren? Svettiga hälsningar Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 30, 2006 Author Report Share Posted December 30, 2006 @ TForce *Obs ej ironi* Jag brukar själv vara duktig på att bära med mig pryttlar. Förutom kniv, vatten, godis & ammo så vill jag ha med en fältskjorta 90 & innerstrumpor. Detta bara för att om ryggsäcken & jag själv har samma koordinater. Jag har ovanan att svettas som en hormonstinn gris vid ansträngning & då är det skönt att kunna byta skjorta. Men, det jag vill komma fram till är om du har bilder på hur din väst ser ut buren? Svettiga hälsningar Gusten Oki skall försöka ordna en kamera. Nej jag har inga bilder och jag äger inte ens en kamera. Jag skall försöka gå till mitt jobb o låna en kamera och ta lite bilder. Ja men då tycker jag att en buttpack borde passa dig perfekt. Där har du 7 liter som du kan använda till att lägga ner en fältskjorta 90, regnkappa, tröja 90, sockar, godis o lite mat. Buttpacken hänger smidigt med och man märker inte att den är med tillskillnad från när man bär ryggsäcken. Den är höjbar/sänkbar och rätt så lätt att koppla loss från stridsvästen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted December 30, 2006 Report Share Posted December 30, 2006 @ TForce Tanken har slagit mig att skaffa en buttpack. Jag har fördelen att lätt kunna titta upp till Recon-Måns och kolla innan köp. /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TForce Posted December 30, 2006 Author Report Share Posted December 30, 2006 @ TForce Tanken har slagit mig att skaffa en buttpack. Jag har fördelen att lätt kunna titta upp till Recon-Måns och kolla innan köp. /Gusten Bara köp du kommer inte ångra dig Jag rekommendera även recons magdumpficka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts