Jump to content

15 år sen Gottrörakraschen


Vildmannen

Recommended Posts

Kommer inte ihåg något från det hela pga min låga ålder för tillfället, men har hört mycket efter .. Är intresserad för att jag själv håller på med flygning och för att min pappa har jobbat på SAS.

När jag tänker på kraschen så tänker jag mest på Piloten som inte var i tjänst, som tog sig fram till de två andra piloterna som inte kunde tänka riktigt klart ..

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg något från det hela pga min låga ålder för tillfället, men har hört mycket efter .. Är intresserad för att jag själv håller på med flygning och för att min pappa har jobbat på SAS.

När jag tänker på kraschen så tänker jag mest på Piloten som inte var i tjänst, som tog sig fram till de två andra piloterna som inte kunde tänka riktigt klart ..

Alla påståenden att piloterna där framme inte kunde tänka klart håller jag för stark mytvarning. De lyckades ändå flyga ned ett kraftlöst plan till en tämligen lyckad nödlandning. Detta klarar man inte av om man inte tänker klart. Precis som med United Airlines Flight 232 handlar det inte om att en person gjorde allt själv utan om Crew Resource Management där alla arbetade mot ett gemensamt mål och utnyttjade resurserna till max för att lösa uppgiften.

 

EDIT: Det jag själv minns av kraschen var TV-bilderna där det syntes så tydligt vilka som antagit "brace position" och vilka som inte gjort det. Det var en del blåa näsor. :Malaj:

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg något från det hela pga min låga ålder för tillfället, men har hört mycket efter .. Är intresserad för att jag själv håller på med flygning och för att min pappa har jobbat på SAS.

När jag tänker på kraschen så tänker jag mest på Piloten som inte var i tjänst, som tog sig fram till de två andra piloterna som inte kunde tänka riktigt klart ..

Alla påståenden att piloterna där framme inte kunde tänka klart håller jag för stark mytvarning. De lyckades ändå flyga ned ett kraftlöst plan till en tämligen lyckad nödlandning. Detta klarar man itne va om man itne tänker klart. Precis som med Utnited Airlines Flight 232 handlar det inte om att en person gjorde allt själv utan om Crew Resource Management där alla arbetade mot ett gemensamt mål och utnyttjade resurserna till max för att lösa uppgiften.

 

/J

 

Självklart gjorde de en storinsats, de två längst fram.. Dock tror jag att det var väldigt bra att någon "utifrån" hjälpte till eller vad man ska kalla det hela. Att få ner en stor md80 där de fick ner den kan inte vara speciellt enkelt så jag beundrar de två tjänstgörande piloterna mkt. Men myterna talar ju om att den ena piloten satt och bad för sig själv, enligt mig tänker man inte riktigt klart under en sådan situation.

Link to comment
Share on other sites

Alla påståenden att piloterna där framme inte kunde tänka klart håller jag för stark mytvarning. De lyckades ändå flyga ned ett kraftlöst plan till en tämligen lyckad nödlandning. Detta klarar man inte av om man inte tänker klart. Precis som med United Airlines Flight 232 handlar det inte om att en person gjorde allt själv utan om Crew Resource Management där alla arbetade mot ett gemensamt mål och utnyttjade resurserna till max för att lösa uppgiften.

Att det löste sig betyder ju inte att alla var så högt upp i stresskonen att de "tänkte klart", inte heller att CRM fungerade väl eller att man hade en gemensam målbild. Därmed inte sagt att det inte gjorde det, men läser man utskriften från CVR kan man undra vem som var befälhavare och då särskilt under den sista minuten.

 

Utskrift från CVR

Link to comment
Share on other sites

Alla påståenden att piloterna där framme inte kunde tänka klart håller jag för stark mytvarning. De lyckades ändå flyga ned ett kraftlöst plan till en tämligen lyckad nödlandning. Detta klarar man inte av om man inte tänker klart. Precis som med United Airlines Flight 232 handlar det inte om att en person gjorde allt själv utan om Crew Resource Management där alla arbetade mot ett gemensamt mål och utnyttjade resurserna till max för att lösa uppgiften.

Att det löste sig betyder ju inte att alla var så högt upp i stresskonen att de "tänkte klart", inte heller att CRM fungerade väl eller att man hade en gemensam målbild. Därmed inte sagt att det inte gjorde det, men läser man utskriften från CVR kan man undra vem som var befälhavare och då särskilt under den sista minuten.

 

Utskrift från CVR

Jag ser inget speciellt med det. Den assisterande piloten är verbal och hjälper de andra att hålla sig koncenterade på det som är viktigast för dem: att flyga planet. Jag tycker det är övertolkning att se det som att han tog över.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...