Jump to content

Australien - Jobba - Resa

carl0s

Recommended Posts

Finns en del matnyttig info här: http://www.worktravelcompany.se/

En f.d. jobbarkompis åkte iväg på ett "work and holiday"-visum. Han skulle varit borta i sex månader men hade hade en lite väl stor förkärlek till australiensisk öl så pengarna han hade lagt undan räckte bara 3 månader. Han fick dessutom bara ganska ointressanta jobb, diskare på restaurang, där blev han dessutom blåst på en del av sin lön och så åkte han omkring i Sydneys förorter och knackade dörr och sålde sidenskjortor.

En annan jobbarkompis var också nere på ett likadant visum och åkte runt och sålde tavlor i förorterna precis som min andre jobbarkompis.

Summa summarum ska man nog inte räkna med några statusjobb och risken att bli blåst på lön är nog stor, särskilt om man jobbar svart.

Hur blir det om man inte vill jobba utan studera?

Finns det några som hjälper till med det också?

Vad gäller att komma in på skolor och sånt vet jag inte däremot står följande på sidan jag länkade till innan:

På ett Working Holiday visum får du studera max 4 månader i Australien och 3 i Nya Zeeland. Du kan söka ett student visum och fortfarande åka med vårt program.

Min bror är nere i Australien just nu, och han fick hjälp av Work & Travel. W&T fixade biljetter, några dagar på ett hostel och några kurser om hur man söker jobb. Det är ungefär vad jag känner till om dem. Man får en liten start på resan.

Att man sedan som min bror bara slappar, lär sig surfa och spela på ett sånt där aboriginier-rör (Wombigenoo?) och endaste skymt av jobb var att hjälpa en kille flytta en dag är en annan sak :P .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...