Jump to content

INFO: Sjukdom i lumpen.

Recommended Posts

Vad gör man om man har en sprängande huvudvärk, och man ska samma dag ska ha fysträning när man ligger i lumpen?

Tar och knallar ner till sjukan/syster vid lämpligt tillfälle för att kolla upp orsaken till huvudvärken och för att få något mot den.

Det kan ju faktiskt vara så att det väldigt obra att ha fysträning vis sprängande huvudvärk.

Vad gör man om man har en sprängande huvudvärk, och man ska samma dag ska ha fysträning när man ligger i lumpen?

Man biter ihop tar ett djupt andetag och fortsätter, se det även från den ljusa sidan "Jag har ont alltså finns jag"

:clap:

• Forumsledning

Man anmäler sig sjuk, först går man upp och innan morgonvisitation går man till sjukan där en syster/läkare bekräftar din status och du får ett sjukintyg och eventuell värktablett/medecin motsv. Det visar du upp för befälet om vad som gäller för dig.

..detta är en fråga som berör icke inryckta alltså in i pliktverket..

*flytt*

Har man en liten förkylning eller andra småskavanker men deltar fullt ut i tjänsten för övrigt räcker oftast att prata med något plutonsbefäl för att slippa den jobbiga löprundan som garanterat kommer få sjukdommen att explodera i kroppen. Är man lite sjukare blir det besök hos syster.

Guest Gordon78

Jag skulle vilja påstå, att det första du gör efter morgonbestyren är att samverka med din plutonchef, motsvarande.

Finner han det nödvändigt, efter samråd med dig, skriver han under en "sjuklapp". Därefter promenad ner till sjukan.

Det vanligaste bör vara att du antingen får möjlighet att ta en huvudvärkstablett och vila eller så anpassar det ansvariga befälet fysen för dig. Dvs du kanske kan ta en promenad?

Det beror helt och hållet på.

Besök på sjukan undviks så länge det är möjligt, om ni kan lösa det själva på plats.

Det befälen sa till oss första dagarna var att man inte skulle springa till sjukan för minsta lilla, utan hade man nått problem så skulle man säga det till dom, så frågar dom vad man tycker man ska göra ist.

asså dom är ju också människor och förstår nog hur man har det...

Konstaterar i normalfallet att du är en idiot som inte drack tillräckligt igår (alt är smått koloxidförgiftad av bivack i tält m/ä) och får lida intill dess att vätske(syre)balansen är återställd, annars är kimsters svar klockrent.

Edited by Munin

Ser ut att skilja sig mellan olika regementen. På amf1 anmälde man sig till befälet på sjukmönstringen som hölls 15 minuter innan morgonvisitation.

Sen kom man överens med befälet om man behövde gå till sjukan, eller man kunde komma till en uppgörelse om t ex lättnare fys, på plats.

Jag har en benägenhet att få ganska rejäl huvudvärk om jag får för lite sömn. Finns det risk att man får frisedel om det händer flertalet gånger i lumpen? :dribble: Jag nämde det på mönstringen och så men de sa att det nog inte var något problem.

För det mesta går det ju att bita ihop.. men ibland är det som sagt för jävligt.

Jag har en benägenhet att få ganska rejäl huvudvärk om jag får för lite sömn. Finns det risk att man får frisedel om det händer flertalet gånger i lumpen? :navy: Jag nämde det på mönstringen och så men de sa att det nog inte var något problem.

För det mesta går det ju att bita ihop.. men ibland är det som sagt för jävligt.

Nä det är nog ingen fara. Eftersom du vet om detta så gäller det ju bara att försöka anpassa sig lite. Är man på kasern har man ju oftast möjlighet till mycket sömn och dom gångerna du är ute i fält (du är ju iofs vagnsbesättning så du får ju sova lite mer även då:)) och sömn är bristvara får du väl se till att ha med dig tabletter och givetvis även att dricka mycket vatten.

Man ska väl dricka en 5 - 6 liter per dag har jag för mig att dom sa till oss. Rätt få som lyckas med det. Man märker en klar skillnad i koncentrations och prestationsförmåga när man håller sig till dettta.

Edited by Svempa

Nä det är nog ingen fara. Eftersom du vet om detta så gäller det ju bara att försöka anpassa sig lite. Är man på kasern har man ju oftast möjlighet till mycket sömn och dom gångerna du är ute i fält (du är ju iofs vagnsbesättning så du får ju sova lite mer även då:)) och sömn är bristvara får du väl se till att ha med dig tabletter och givetvis även att dricka mycket vatten.

Man ska väl dricka en 5 - 6 liter per dag har jag för mig att dom sa till oss. Rätt få som lyckas med det. Man märker en klar skillnad i koncentrations och prestationsförmåga när man håller sig till dettta.

Jag bugar och bockar för svaret, tack!

Ja, man får väl se till att anpassa sig och bita ihop när det väl kommer. Kan mycket väl vara 1 dag i veckan om det är så :Malaj:.. Man vill ju helst inte bli känd som den som "smiter" undan. Varken hos befälen eller hos lumparna!

Man biter ihop tar ett djupt andetag och fortsätter, se det även från den ljusa sidan "Jag har ont alltså finns jag"

:bash:

Hört talas om "stroke" som kan drabba alla när man minst anar det :Malaj:

:baskerFN:

Hört talas om "stroke" som kan drabba alla när man minst anar det :baskerPa:

Så länge du inte har svimmat är det ingen större fara. Skulle du svimma kan du gå och uppsöka läkare.

Pappsen

Så länge du inte har svimmat är det ingen större fara. Skulle du svimma kan du gå och uppsöka läkare.

Pappsen

Märks att du aldrig haft migrän, riktigt sprängande huvudvärk i alla fall :2guns:

Jotack, migrän känner åtminstone jag till.

Vill minnas att man var fruktansvärt ljuskänslig när man hade sina anfall. :lala:

Lyckligtvis är det väldigt länge sedan man hade sitt senaste migränanfall. :)