Jump to content

Riktigt bullriga militärflygplan?


kerran

Recommended Posts

Hej.

 

Vilka militärflygplan känner ni till som bullrar oerhört mycket?

 

De behöver inte vara i aktiv tjänst längre.

 

Jag har hört civila Concorde starta med EBK och det lät MYCKET, jag har också förstått att RAFs ur tjänst tagna(tjänstgjorde 1953-1984) kärnvapenbombare Avro Vulcan ska ha haft 4 väldigt snarlika motorer från Rolls-Royce/Snecma Olympus..som också lät fruktansvärt mycket vid take off med EBK tänd.

Vulkan borde ligga bland de 10 bullrigaste bombplan världen skådat om den lät minst lika mycket som Concorde...

 

Gripen tycker jag personligen bullrar väldigt mycket, den måste väl vara den kärra SAAB byggt som bullrar mest med EBK tänd?

Tycker Draken och Viggen låter betydligt "mindre" än Gripen...Lansen låter också väldigt mkt...Tvingades inte FV buller isolera ett flertal hus i flottiljernas omginving när FV bytte ut sina Draken och Viggen mot Gripen?

 

Tror ni Gripen kan kvala in bland de 10-15 bullrigaste jaktplanen i världen?

 

Har tyvärr aldrig hört amerikanska kärrorna F-4 Phantom, F-14 Tomcat och F-15 Eagle på nära håll starta med EBK tänd. Låter någon av dessa mer än Gripen tror ni?

 

F/A-18 Hornet har jag däremot hört flera gånger...och den är nog snäppet värre än Gripen när det gäller buller.

Tyckte den lät ordentligt högt på FV flygdag i juni...

 

Skulle vara intressant att veta om de nya Dassault Rafale, BAe Eurofighter & Lockheed-Boeings F-22 Raptor är bland de bullrigare stridskärror världen hittils skådat.

 

Nya civila kärror från Airbus och Boeing blir ju bara tystare och tystare..

 

Är det någon på forumet som hört ryssarnas stridsplan från Sukhoi och Mig på nära håll göra take off?

Låter de annulunda än västerländska kärror på något sätt?

 

 

MvH Kerran

 

 

Bild på RAF Avro Vulcan:

http://www.airliners.net/open.file/0978516/M/

Link to comment
Share on other sites

Lansen är nog en av dom bullrigaste flygplanen i Svenska flygvapnet.

 

Det gavs något stöd för bullerisolering inför gripen basering på F21. Minns inte hur dom gjorde exakt men en del av dom boende lyckades få "kompensation".

Har även för mig att EBK starter är nästan helt förbjudna på F21..

 

Gissar att akustiken på en motor med litet utsläpp ger hög bullernivå, men det finns säkert någon som kan säga hur det egentligen är.

Link to comment
Share on other sites

Har surfar runt nu och läst e del på utländska flygforum.

 

Tydligen ska USAs överljudsbombare Rockwell B-1B Lancer, låta enormt mycket vid takeoff med EBK tänd. OM den låter mest av alla bombare i världen ska jag låta osagt men efter vad jag läst låter den troligen mest av alla luftfarkoster som amerikanska staten opererar nu, bortsett från när NASAs rymdfärjor av modell Rockwell Space Shuttle startar. Det ska tydligen vara ett oslagbart brutalt buller...när motorernas 38 miljoner hästkrafter ger full dragkraft.

 

Rockwells prylar låter tydligen :clap:

 

 

Bild på USAF Rockwell B-1B Lancer som startar:

 

http://www.airliners.net/open.file/1089944/M/

 

 

Bilder på NASA Rockwell Space Shuttle som startar.

 

http://www.airliners.net/open.file/0898227/M/

 

http://www.airliners.net/open.file/1148911/M/

Edited by kerran
Link to comment
Share on other sites

För jetmotorer så är det generellt så att rena turbojetmotorer(enkelströmsmotorer) är bullrigare än turbofläktmotorer( dubbelströmsmotorer)

 

För turbofläktmotorer så låter high bypass motorer minder än low bypass. Med bypass menas kvoten mellan totalt massflöde genom motorn och massflödet som går igenom kärnan på motorn (Kärnan= kompressor, bränkammare och turbin).

Viggens motor har faktiskt högre bypass kvot än Gripens, så Gripen borde vara bullrigare ;) men Viggen är ju också lite större. Jag brukar uppleva Gripens motorljud som lite vassare än Viggens.

Draken med sin rena turbojet är rätt bullrig :clap:

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade lite med en av de som var med och jobbade på buller-"problemet"

med Gripen under utvecklingsfasen och hans lakoniska svar var att om man

vill ha en liten, stark och säker motor så blir den helt enkelt inte tyst. Det är en

ekvation som inte går ihop. Jämför med USAF:s träningsplan (T-38 ? Minne

av betong) som anses vara enormt jobbigt att lyssna på med ett högt, vinande

motorljud.

 

Yak-141 anses av många vara ett av de bullrigaste plan som finns. Besättningsmän

på västerländska skepp som skuggade ryska skepp med Yak-141 stationerade ombord

tyckte ofta att ljudet var jobbigt på nästan en kilometers avstånd.

Link to comment
Share on other sites

Yak-141 anses av många vara ett av de bullrigaste plan som finns. Besättningsmän

på västerländska skepp som skuggade ryska skepp med Yak-141 stationerade ombord

tyckte ofta att ljudet var jobbigt på nästan en kilometers avstånd.

Du blandar inte ihop Yak 141 med någon annan Yak produkt? Med tanke på att den inte kom längre än till prototypstadiet...

Link to comment
Share on other sites

 

Yak-141 anses av många vara ett av de bullrigaste plan som finns. Besättningsmän

på västerländska skepp som skuggade ryska skepp med Yak-141 stationerade ombord

tyckte ofta att ljudet var jobbigt på nästan en kilometers avstånd.

Du blandar inte ihop Yak 141 med någon annan Yak produkt? Med tanke på att den inte kom längre än till prototypstadiet...

 

Visst är det så, jag har fått uppgiften från en man som jobbade som ytbärgare på

ett fartyg i USN som ofta hade som uppgift att "skugga" ryssarna under deras övningar.

Han brukar ha koll på detaljerna (och har ett till synes outtömligt förråd på historer,

real deal - inget fejk) men jag slarvade och kollade inte källan utan skrev ur minnet.

Det är självklart Yak 38. Så här skrev han:

 

I vaguely remember the early 135s taking off from Sky Harbor making the whole

house shake when I was a lad, but the loudest jets I have personally

experienced were Yak 38 Forgers. Running up all three engines for takeoff on

the ship next to ours (approx 1 mile off to port), guys on our weather decks

had to yell to be heard over the thunder of those little awful jets. We could

easily hear them passing by while we were out generating our own noise in a

rather un-quiet helicopter.

 

Enligt många kännare så ser bullertopplistan ut så här (utan inbördes ordning):

 

B-1 (inte B-1B)

Tu-160

EA-6B

T-37

KC-135A (med vatteninsprutning vid start)

Edited by CBRN-fåne
Link to comment
Share on other sites

Min lista toppas utan tvekan av B-1B, men jag kommer aldig se denna lista som negativ :wub:

 

 

Sedan har det mycket med närhet och kraftigt effekt pådrag. Kommer nog inte glömma en viss holländsk F-16 ( Dala Järna i augusti) som kom glidande längs banan ed ställ ut och hög nosföring för att sedan gå över till full ebk och vänta buken till....billarm bakom en började tjuta. En göteborgare fnittrar hysteriskt bredvid.

 

EBK= :) 4*EBK= :banghead: Så just därför är rotestart med F-15 eller display med B-1B högst upp på bröööl listan. Med tanke på att displayrutinen med B-1B nu spetsats till (rollar och annat) så lär den hålla den platsen ett tag.....även om jag nu blev nyfiken på att få se en Tu-160...

Link to comment
Share on other sites

B-1 (inte B-1B)

Tu-160

EA-6B

T-37

KC-135A (med vatteninsprutning vid start)

 

Jag tänkte just nämna Prowlern, en gång i tiden när jag var en sk geo-bachelor, dvs bodde på logement utan familj i Yuma brukade VAQ-129 tror jag de, "Pugets"/"Vikings" träningsskvadronen för EA-6Bs väcka mig när jag försökte sova ruset av mig! Fruktansvärt högljudda.

Link to comment
Share on other sites

hade inte jänkarna ett propellerplan i slutet av 40 talet på prototypstadiet där propellern gick i överljudsfart, detta resulerade i konstanta ljudbangar då proppelern ju har högre hastighet ju längre ut man kommer.

Det var 1955-56 och flygplanet du tänker på var Republic XF-84H "Thunderscreech". De båda prototyperna gjorde 12 flygningar, varav 11 slutade med nödlandning.

 

Minns annars en flyguppvisning där det som lät absolut värst var en T-6. :baskerHV: Vete f-n vad han hade gjort med den propellern men jag har aldrig (vare sig förr eller senare) hört något propellerplan från VK2 låta så illa, det ljudet brukar ju annars vara som ljuv musik.

Link to comment
Share on other sites

hade inte jänkarna ett propellerplan i slutet av 40 talet på prototypstadiet där propellern gick i överljudsfart, detta resulerade i konstanta ljudbangar då proppelern ju har högre hastighet ju längre ut man kommer.

Det var 1955-56 och flygplanet du tänker på var Republic XF-84H "Thunderscreech". De båda prototyperna gjorde 12 flygningar, varav 11 slutade med nödlandning.

 

Minns annars en flyguppvisning där det som lät absolut värst var en T-6. :) Vete f-n vad han hade gjort med den propellern men jag har aldrig (vare sig förr eller senare) hört något propellerplan från VK2 låta så illa, det ljudet brukar ju annars vara som ljuv musik.

 

 

Harvard/Texans propellerspetsar är uppe vid ljudvallen och bökar och kan därmed låta väldigt skumt och rent otrevligt stundtals.

Link to comment
Share on other sites

Jag minns fortfarande första gången jag hörde gripen/viggen göra en överflygning. Det kändes som om hela logementet skakade och min nya logementskamrat tittade oroligt på mig och frågade "ska dem flyga på natten också???". Till slut blev det hela en vanesak. Enligt uppgift från en IC ska en Gripen med motorn igång ha ett sådant kraftigt och skärande ljud att teknikerna har små bås som de kan vara i för att skydda dem från ljudet när de inte behöver vara i närheten av planen. Det var lite OT om flygvapnets bullergrad.

 

Ett av amerikanska flygvapnets bullrigaste typer ska ha varit B25 Mitchell. Något som berodde på konstruktionsmissar och ledde till utbredda hörselnedsättningar hos deras besättningarna. Samma sak kan säkert gälla för andra VKII-typer. Tänk tillexempel på den stackars sate som bemannade kulsprutan som satt i motorgondolen på ryssarnas flygande fästning PE-8. Det kan inte ha varit särskilt behagligt.

 

Jag vill även minnas att Tu-95 Bear ska låta något alldeles enormt.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen som har nämnt Tunnan. Den förde ett ohyggligt (förvisso vackert) oljud som tillsammans med Lansen överträffade både Viggen och Gripen. Vilken av de senare som lät mest låter jag vara osagt, men Gripen hade vad mina öron erfor en annan karaktär på ljudet än de övriga. Mina erfarenheter är ganska begränsade och bortsett från Gripen som jag har sett ett flertal gånger så upplevdes de andra på Flygvapnets dag i somras.

 

/L

Link to comment
Share on other sites

Ett av amerikanska flygvapnets bullrigaste typer ska ha varit B25 Mitchell. Något som berodde på konstruktionsmissar och ledde till utbredda hörselnedsättningar hos deras besättningarna.

Huvudorsaken till att B25 uppfattades som väldigt bullrigt av besättningen var att piloterna satt precis

i jämnhöjd med propellrarna. Ett antal piloter strök också med när en propeller flög i bitar på grund av

stridsskador.

Link to comment
Share on other sites

AV-8B Harrier hör väl också bland dem som är kända för att vara bullriga. :banghead:

Jag upplever inte Harriern som vaerre aen resten, ganska normal, fast den "gnaeller" eller tjuter ofta paa ett speciellt saett.

Link to comment
Share on other sites

AV-8B Harrier hör väl också bland dem som är kända för att vara bullriga. :mellow:

Jag upplever inte Harriern som vaerre aen resten, ganska normal, fast den "gnaeller" eller tjuter ofta paa ett speciellt saett.

Ungefär som A-10 Tunderbolt?

Link to comment
Share on other sites

Sag en B1 lagflyga over banan under Farnborough 04, attans vad det lat nar piloterna drog pa!

Jaktplan o.dyl. lat mest som irriterande insekter i jamforelse.

 

En "rolig" detalj: forsta dagen (innan allmanheten slapps in) uteblev planet da piloterna misstagit flygfaltet och istallet lagsniffat over en annan flygplats. Blev ett valdans liv efterat.

GPS felmarginal, kartlasning etc var det stora samtalsamnet bland oss pa marken.

Link to comment
Share on other sites

B-1B låter som den ska och rollar över till inverterat läge. För de som inte sett en B-1B så är det rätt många ton och meter maskin som det rullas runt med däruppe.

 

:rolleyes:

 

Denna uppvisning gjordes dock vid ett ställe där displayerna har en tendens att ibland bli en aning vassare än övriga, med ljudbangar osv, Edwards AFB

 

 

Jag har aldrig tyckt att Tunnan för något direkt med väsen, den viner en del men i jämförelse med Viggen och Gripen är den iaf enligt mig snäll.

 

Vad gäller Harriern är den elak på det viset att så länge den flyger "normalt" så är den mysig men när munstyckena kommer ner och den börjar sin hovershow så är det mysiga slut. Då detta också genomförs nära publiken så....

Edited by Danne
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag läste nyligen att propellerdrivna spanings och kärnvapenbombaren, Ryska TU-95 Bear tydligen låter fruktansvärt mycket. Bear är ska vara känd av piloter för att dom kunde hörra dom även fast dom satt i sin egen cockpit med en dånande högprestanda motor bakom ryggen.

 

Jag har hört många propeller kärror, men kan inte minnas att någon lät högt. Tex tycker jag inte att en C-130 låter mer än en Boeing 737..snarare mindre.

 

Vet någon på forumet varför TU-95 Bear bullrar enormt?

Link to comment
Share on other sites

Lansen är nog en av dom bullrigaste flygplanen i Svenska flygvapnet.

 

Det gavs något stöd för bullerisolering inför gripen basering på F21. Minns inte hur dom gjorde exakt men en del av dom boende lyckades få "kompensation".

Har även för mig att EBK starter är nästan helt förbjudna på F21..

 

Gissar att akustiken på en motor med litet utsläpp ger hög bullernivå, men det finns säkert någon som kan säga hur det egentligen är.

 

Håller inte med dig, när jag var på flygdag 21 Aug 2005. Var både Lansen och JAS där kan säga dig att JAS lät mycket högre.

Lansen var mer som en fis.

Link to comment
Share on other sites

Vet någon på forumet varför TU-95 Bear bullrar enormt?

 

Som Nestor nämnt så har TU-95 2st propellerpar per motor.

 

Det som är speciellt med dom är att medan ena propellerparet snurrar medurs, snurrar det andra propellerparet moturs.

Fördelarna med det ska tydligen vara att det ökar flygplanets fart och lastförmåga.

 

Men det är också orsaken till TU-95 omtalade ljudnivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...