6111 Posted December 26, 2006 Report Share Posted December 26, 2006 (edited) Någon som kommer ihåg ungdoms övningen Sydfront (ja namnet är taget från det lite större övningen). Ungdomar från spridda delar av landet deltog. Ja det är ju ett tag sedan mitten av 90 talet så de som var med lär ju inte vara ungdomar längre. Är nog inte helt vaken. Bör kanske förtydliga mig lite. Övningen var på Revinge fältet och var uppdelad på de över 18 år och de under 18. Går/gick att genomföra roliga övningar även om man följer "boken" till 100%. Edited December 26, 2006 by 6111 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Den riktiga "sydfront" övningen gick hösten 1982 under sept. Och det var ingen liten övning, jag tror att vi var ca. 20-22000 man som var med he he. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted January 5, 2007 Report Share Posted January 5, 2007 Den riktiga "sydfront" övningen gick hösten 1982 under sept. Och det var ingen liten övning, jag tror att vi var ca. 20-22000 man som var med he he. ja, jag läste om den i nån militärhistoria-bok såg rätt så kul ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6111 Posted January 5, 2007 Author Report Share Posted January 5, 2007 Den riktiga "sydfront" övningen gick hösten 1982 under sept. Och det var ingen liten övning, jag tror att vi var ca. 20-22000 man som var med he he. ja, jag läste om den i nån militärhistoria-bok såg rätt så kul ut Tja finns ju en anledning till att vi döpte övningen till Sydfront. Vår övning var dock in lite mer blygsam skala. Var förövrigt med på en sista riktigt stora övningarna under GU (våren 94) kommer dock ej ihåg vad denna hette. Mycket pansar på Revinge fältet var det. Helt omöjligt att framrycka längs någon väg utan att stötta på lede fi, eller egen trupp. Vi bytade sida typ varranan dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Millitant HV-are Posted January 6, 2007 Report Share Posted January 6, 2007 Någon som kommer ihåg ungdoms övningen Sydfront (ja namnet är taget från det lite större övningen). Ungdomar från spridda delar av landet deltog. Ja det är ju ett tag sedan mitten av 90 talet så de som var med lär ju inte vara ungdomar längre. Är nog inte helt vaken. Bör kanske förtydliga mig lite. Övningen var på Revinge fältet och var uppdelad på de över 18 år och de under 18. Går/gick att genomföra roliga övningar även om man följer "boken" till 100%. Just denna var jag inte engagerad i, då jag var på utlandstjänst. Men 1988 (kristiflygare) genomfördes en liknande övning och antalet ungdomar på revingefältet beräknades då till ca 150. Minns det som i går när alla sjorde skyttelinje framåt gå på marsch. Det var mäktigt och tyvärr svunna tider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts