Jump to content

Hjälp: Problem med 19" skärm

krp_swe

Recommended Posts

Hej jag har skaffat mig en 19" flatscreenskärm från samsung en syncmaster 930Bf.. men jag måste säga att jag är lite besviken över den.. kan dock bero på handhavande fel därför vänder jag mig hit. Problemen är att jag :

upplever att vissa färger knappt syns.. bla ljustbeige ljust blå mm altså väldigt svaga färger.

Text i olika form särskilt större är väldigt "pixlig" /grumlig eller hur man skall säga .

Bilder samt film upplevs oxå betydligt pixligare och hackigare altså betydligt mer oskärpt än innan.

samt att jag upplever att man blir väldigt trött i ögonen efter att ha suttit nån timma framför skärmen..

jag har ett Ati radeon 9600 256 mb grafik kort detta bör väl räcka eller?

Jag kör med rekommenderad upplösning 1280x1024 (har testat olika)

60 hz i uppdateringsfrekvens Maximalt..

max i färgkvalite osv

kör med digital utgången på kortet (dock ingen skillnad mellan att köra digitalt/analogt)

Ett märkligt iaktagande var att det blev ingen skillnad på nånting efter att jag installerat skärmen.

Har prövat allt jag kan komma på så nu vänder jag mig till experticen på forumet nån som har nåra tips råd ? tack på förhand..

• Super Administrators

Kan inte svara på alla men, en TFT-skärm är oftast sämre bildmässigt generellt än CRT pga av tekniken. Du kan aldrig matcha en CRTskärm i skärpa och färgkontrast med en normal eller billig TFT.

Den du har är väl främst gjord för spel och liknande, och då ska den funka bra. Men efter att ha läst lite tester så har den vissa problem med färgåtergivning och betraktningsvinkel, alltså färgerna ser annorlunda ut beroende på hur snett du tittar på skärmen. Detta är några av de vanliga stora nackdelarna med en TFTskärm. Man kan komma åt det men då får man lägga dubbla priset på en skärm, och det måste man ibland om man som jag sysslar med bilder eller videoredigering och färgkorrigering, och vill kunna se färgerna rätt.

fördelen med TFT är ju att du slipper titta in i en ficklampa som en CRTmonitor är, och TFT är sagd att den ska vara bättre för ögonen. Hur mycket vetenskap och sanning det är i det kan jag inte svara på nu, men så har jag läst. ..+ att den drar mindre ström och tar en fasansfullt massa mindre plats.

även om jag brukar vara försiktig med att installera tredjepartsprogram så har Samsung en applikation som heter MagicTune som visst lär kunna användas för att justera bilden

har du inställnigar på grafikkortet för kantutjämning http://sv.wikipedia.org/wiki/Kantutj%C3%A4mning så kan du pröva att labba runt med dom med

annars.. drivrutiner till grafikkortet kan ju spöka med, generellt är dom nyaste bäst men det kan vara en ide att även prova något äldre

/b

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...