Jump to content

INFO: Bevakningssoldat, beriden högvakt?


Recommended Posts

okej, lite otydlig. förlåt. :banghead:

 

meriterande till utlandstjänst och yrkesofficer.

 

angående högvakt mellan förband, alltså ibland går t.ex. t2 på högvakt eller den är bara ceremoniell?går de högvakt när ingen annan gör det? hoppas det blev tydligare.

I min testgrupp till YOP var det iaf en eller två som legat som Bevaknings-GB. Som jag uppfattat det är det väl egentligen ingen tjänst som är direkt meriterande till YOP. Dom går mest på lämplighet. Är du lämplig att bli Officer så har du goda chanser. Lättast om man gjort GU i nån chefsbefattning. Visa framfötterna, kämparglöd och vilja att ta ansvar under GU så löser det sig säkert. Dock är det ju så att man har störst chanser att bli Officer inom det området man gjorde GU som. Dvs. Räkna inte med att bli Jägarbefäl. Detta är ju dock något som gäller alla och inte specifikt bevakning. Killen som körde Strv122 i lumpen kanske inte har så stora chanser att bli Officer i Flottan och vice versa. Du förstår säkert.

 

Hur är det med övningar? Om resten av folket ska iväg på övning, måste vi stanna kvar då och le för kamrorna?

Ja. 4:e Skvadron går överlägset mest högvakt i Sverige (rent excercismässigt den bästa också) på bekostnad av annan utbildning om det är det du menar. Dock får ni grundläggande utbildning i strid och bevakningstjänst.

Tänk även på att hästerna tar tid även när dom inte används. Det ska putsas och städas och utfodras. Tar upp en del tid enligt dom på 4:e Skv jag pratat med. Och då dom inte förväntar sig att man ska kunan rida är ju även det en grej som tar tid.

Edited by Svempa
Link to comment
Share on other sites

En annan snabb fråga, hur är det med GSU:n?

 

Hade trott att det var som för alla andra men så hörde jag att det ingick hästar i den, är detta sant eller börjar man med dom först senare?

Link to comment
Share on other sites

En annan snabb fråga, hur är det med GSU:n?

 

Hade trott att det var som för alla andra men så hörde jag att det ingick hästar i den, är detta sant eller börjar man med dom först senare?

Det här får nån 4:e Skvadronare bekräfta eller dementera: Men min bedömning är ju att lära sig rida (och rida bra och fint i formation) är inte nåt man lär sig på en lunchrast. Därav låter det ju rimligt att man redan börjar med det under GSU.

Edited by Svempa
Link to comment
Share on other sites

En annan snabb fråga, hur är det med GSU:n?

 

Hade trott att det var som för alla andra men så hörde jag att det ingick hästar i den, är detta sant eller börjar man med dom först senare?

Det här får nån 4:e Skvadronare bekräfta eller dementera: Men min bedömning är ju att lära sig rida (och rida bra och fint i formation) är inte nåt man lär sig på en lunchrast. Därav låter det ju rimligt att man redan börjar med det under GSU.

 

Okej, tack för svar. Får hoppas att någon annan kan svara lite mer precist bara :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Maul tog väl upp det mesta här och det stämmer riktigt bra det han säger.

 

Blir bra mycket hästtjänst och exercis (bäst i Sverige ffs!). Dock är tjänsten på 4.skvadron jävligt varierande! Vilket gör att den ena dagen inte är den andra lik.

 

Ligger själv inne på 4.skv nu och här om dagen hade vi SIB (strid i bebyggelse) för att nästa dag ta en tur in till K1 för att rida lite i solskenet.

Link to comment
Share on other sites

Låter mycket trevligt, det är inte en massa sitta vid ingången och kolla leg då? Har hört en del tråkigt om sådan saker.

 

Har igentligen ingen erfarenhet av hästar eller ridning (eller ja, åkte häst (red alltså inte)) någon gång när jag var fem kanske, men jag har enorm respekt för dessa djur, deras styrka och hur dom har hjälp till i männsikans utveckling. Jag ser som sagt fram emot lumpen något enormt.

 

Och hur var det nu med det där om hästar redan under GSU om någon hade ett definitift svar?

Edited by Hannes
Link to comment
Share on other sites

Det är än så än så länge 5.skv som sköter ingången och kollandet av legitimation ;)

 

Det är ENORMT många som inte har någon riderfarenhet alls när man rycker in så du lär passa in bra. Dom flesta som har ridkunskaper sen tidigare är oftast tjejerna med vissa undantag givetvis.

 

4.skvs GSU sträcker sig över hela värnplikten kan man säga så hästar och sånt är med överallt nästan oavsett vilket skede man är i utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en liten fråga om någon har kunskap om ämnet. Jag vet inte om det är så att jag bara är nervös men får vi göra den tredje terminen? Enlig något info jag hittade ska nämligen bara vissa förband erbjuda detta alternativ så jag blev aningen orolig.

 

Har frågat på lumpen.nu men inte fått svar så jag hoppades att någon här kanske skulle veta.

 

Tack för svar ;-)

 

 

 

Edit:

 

Fan! Dubblepost, ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag---> :D

Edited by Hannes
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hej!

 

länge sen man skrev i denna tråd!

 

Jo mönstringen är avklarad, valde bavakningsgruppchef beriden högvakt som andra hands val, men det verkar mest troligt att jag får det med de vindarna som blåser inom försvaret just nu :lala:

 

Iallafall!

 

fråga:

 

Ligger man inne den mesta av tiden? det är väl inte en sån "lökig" tjänst där man har utb. en vecka, teori en vecka sedan lov en vecka?

 

Pliktverket ska ge besked om tjänst snart >:-( Längtar!!!!

 

MVH

FireEagle

Link to comment
Share on other sites

Hästutbildningen börjar när man flyttar in till Kavallerikasern ca 5 veckor in i utbildningen.

 

Oftast ligger man inne i veckorna och är lediga på helgerna, men ibland får man stanna kvar även på helgen om man har stalltjänst eller högvakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...