Jump to content

INFO: Bevakningssoldat, beriden högvakt?


Recommended Posts

Hej!

 

Blev lite dumt med min mönstring, så nu finns bara några få befattningar kvar. En av dem är beriden högvakt. har kikat en del på nätet, och befattningen verkar rätt trevlig! Jag har sökt här och läst ett par trådar. Har dock ett par frågor:

 

1. Är det mycket häst? Hur mycket av tiden man ligger inne består av hästrelaterade saker?

2. Hur många killar/tjejer är det på befattningen? Är det bara tjejer, blandet, eller hur är det?

 

Jag är inte super-hästintresserad, men tycker det är ett coolt djur indeed, de är vackra. Så vad tror ni, är det en bra befattning om man tycker högvakt verkar coolt, men inte är helt häst-galen?

 

Tack på förhand :)

Link to comment
Share on other sites

Ang antalet tjejer så är ju detta den utbildningen i FM som har absolut störst antal. Dom sa att det låg 70 eller 80 tjejer på 4.Skvadron förra året.

När man pratade med Skvadronfolket ang hästtjänst sa dom att det var ganska mycket. Det ska ju inte bara ridas utan mockas och matas etc.

Dock finns det ju en del Skvadronare här på forumet så du kommer garanterat få svar snart. Om inte annat kollar du i dom gamla trådarna. Är nästan säker på att detta tagits upp förrut.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Blev lite dumt med min mönstring, så nu finns bara några få befattningar kvar. En av dem är beriden högvakt. har kikat en del på nätet, och befattningen verkar rätt trevlig! Jag har sökt här och läst ett par trådar. Har dock ett par frågor:

 

1. Är det mycket häst? Hur mycket av tiden man ligger inne består av hästrelaterade saker?

 

Hästtjänsten varierar ganska rejält. I början är det MYCKET hästtjänst (efter ungefär 5 veckor drar det oftast igång) då alla ska lära sig rida och hantera hästarna. Det blir en del mockande istallen och sånt men det är ett bra sätt att komma in och lära sig att hästarna inte är så farliga som man tror.

 

Och för att få det klart så är det INTE bara hästar och excersis som gäller. Utbildningen är väldigt varierande och man får prova på en hel del. Det är massvis med strid och SIB (strid i bebyggelse för er som inte kan förkortningarna än) och mängden övningstid verkar bara öka för varje årsgång.

 

 

 

2. Hur många killar/tjejer är det på befattningen? Är det bara tjejer, blandet, eller hur är det?

 

Vill minnas att förra året var det nära 40% tjejer om jag inte minns helt fel (nån från 06 gänget får rätta mig). I min pluton så var det runt 9 tjejer (av 45) när vi muckade.

 

Det är en tjänst som lockar en del och andra hamnar där.

 

 

Jag är inte super-hästintresserad, men tycker det är ett coolt djur indeed, de är vackra. Så vad tror ni, är det en bra befattning om man tycker högvakt verkar coolt, men inte är helt häst-galen?

 

Man behöver inte alls vara intresserad av hästar sen innan. Rid och hästurbildningen är MYCKET kvallitativ (motsvarar över 3 år på vanlig ridskola). I slutet så kunde alla rida riktigt bra och alla kunde hantera även stallets mördarhästar (många har säkert hört talas om Morgan ;) ).

 

Men det är absolut en utbildning jag varmt kan rekomendera plus att man blir en riktig tjejmagnet (hästar och uniform, vad kan gå fel ;) )

 

Fler frågor besvaras gärna

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju kanon! :D Mjo, jag tycker hästar är häftigt, att kunna rida känns verkligen som en najs erfarenhet. Att det är stridsövning är bra det också, att panga lite vill man ju!

 

Sedan funder jag på när man vaktar slottet, använder man hästen då? eller är det bara under högvakt man använder häst? För högvakt är väl det man gör under statsbeslk osv, i fina uniformer?

Link to comment
Share on other sites

I slutet så kunde alla rida riktigt bra och alla kunde hantera även stallets mördarhästar (många har säkert hört talas om Morgan ;) ).

ROFL!! :rodna:

Nåja åka häst på ett relativt prydligt sätt är nog en lite mer relevant beskrivning. ;) Tro inte att ni kan spela Allan inför jämnåriga hästtjejer efter Rid och hästutbildningen på K1, jag har hört allt för många pinsama historier av tjejkompisar om kaxiga fd MP eller 4.skv :D

Ödmjukhet grabbar ödmjukhet B)

Link to comment
Share on other sites

I slutet så kunde alla rida riktigt bra och alla kunde hantera även stallets mördarhästar (många har säkert hört talas om Morgan ;) ).

ROFL!! :blink:

Nåja åka häst på ett relativt prydligt sätt är nog en lite mer relevant beskrivning. ;) Tro inte att ni kan spela Allan inför jämnåriga hästtjejer efter Rid och hästutbildningen på K1, jag har hört allt för många pinsama historier av tjejkompisar om kaxiga fd MP eller 4.skv :rodna:

Ödmjukhet grabbar ödmjukhet B)

 

Ödmjukhet är såklart nr 1 :clap: Fast rida lektion och åka häst upp på slottet är ju två olika saker ;)

 

Klantigt uttryckt av mig dock, tänkte mera säga att man faktiskt kan kontrollera hästen relativt efter en så pass kort period när andra får slita länge innan de ens får börja gallopera :D

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju kanon! :D Mjo, jag tycker hästar är häftigt, att kunna rida känns verkligen som en najs erfarenhet. Att det är stridsövning är bra det också, att panga lite vill man ju!

 

Sedan funder jag på när man vaktar slottet, använder man hästen då? eller är det bara under högvakt man använder häst? För högvakt är väl det man gör under statsbeslk osv, i fina uniformer?

Högvakten går på slottet varje dag 24 timmar om dynget alltså itne bara vid statsbesök. Görs det en pågång med häst rider man in på borggården, gör avsittning och så förs hästarna bort av ett antal personer. Efter det fortskrider vaktavlösningen som vanligt. Dvs, till fots.

Du har aldrig posttjänst med hästen.

Ja finuniform bärs mellan kl 06 - 18 om jag inte missminner. Och då ser ju vi Livgardister givetvis extra fina ut.

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju kanon! :D Mjo, jag tycker hästar är häftigt, att kunna rida känns verkligen som en najs erfarenhet. Att det är stridsövning är bra det också, att panga lite vill man ju!

 

Sedan funder jag på när man vaktar slottet, använder man hästen då? eller är det bara under högvakt man använder häst? För högvakt är väl det man gör under statsbeslk osv, i fina uniformer?

 

Man använder bara hästarna som transportmedel nder högvakterna. Men det är både ridvakter och fotvakter, enda skillnaderna är färsättet och några utrustningsdetaljer (plus att själva vaktceremonin blir lite annorlunda när man rider).

 

Men högvakt är både roligt och enormt segt. När rutinen väl sitter så går högvaktsdygn enormt fort (även om man kanske inte tycker det när man står post kl 1 på natten och NK-klockan hånande står och snurrar framför ansiktet på en ;) ).

 

EDIT: Bah, pucktvåa (och av en gardist såklart :P)

 

Man bär Model Ä (paraduniformen) mellan 08-20.00 och resten av tiden m90

Edited by Maul
Link to comment
Share on other sites

Det låter ju kanon! :D Mjo, jag tycker hästar är häftigt, att kunna rida känns verkligen som en najs erfarenhet. Att det är stridsövning är bra det också, att panga lite vill man ju!

 

Sedan funder jag på när man vaktar slottet, använder man hästen då? eller är det bara under högvakt man använder häst? För högvakt är väl det man gör under statsbeslk osv, i fina uniformer?

 

Man använder bara hästarna som transportmedel nder högvakterna. Men det är både ridvakter och fotvakter, enda skillnaderna är färsättet och några utrustningsdetaljer (plus att själva vaktceremonin blir lite annorlunda när man rider).

 

Men högvakt är både roligt och enormt segt. När rutinen väl sitter så går högvaktsdygn enormt fort (även om man kanske inte tycker det när man står post kl 1 på natten och NK-klockan hånande står och snurrar framför ansiktet på en ;) ).

 

EDIT: Bah, pucktvåa (och av en gardist såklart :P)

 

Man bär Model Ä (paraduniformen) mellan 08-20.00 och resten av tiden m90

 

G-bat...lite snabbare och lite bättre än D-bat vettu ;)

Link to comment
Share on other sites

jag muckade i höstas från 4e skv. innan jag ryckte in tyckte jag att det skulle vara pest o pina att rida o ha stalltjänst. okej det är kanske inte så roligt att mocka en hel förmiddag, men hästarna är väldigt speciella där och de gör det till en spänning att vara med dom. :rodna: För övrigt så hade vi mycket strid och fick skjuta en hel del. vilket jag tyckte var riktigt skoj, och många av befälen är riktiga stridspittar. :D

den cermoniella delen är givetvis stor, men det är roligt att få chansen att gå drabantvakt, rida kortege och dyl. det är inte många som vet hur det känns att rida mitt inne i sthlm, förbi stureplan o allt det där med djur som kan hitta på vad som helst, det är en speciell känsla kan jag lova!

nu när jag har muckat inser jag hur mycket jag saknar allt, inkl hästarna, och det trodde jag verkligen inte!

det är iaf en rolig och varierande tjänst och dessutom gör det inte saken sämre att man har nära till stan största delen av tiden. :P

Link to comment
Share on other sites

Ödmjukhet är såklart nr 1 :) Fast rida lektion och åka häst upp på slottet är ju två olika saker ;)

 

Klantigt uttryckt av mig dock, tänkte mera säga att man faktiskt kan kontrollera hästen relativt efter en så pass kort period när andra får slita länge innan de ens får börja gallopera :ph34r:

Kan vara så att man kan gå lite fortare fram med 18åriga soldater än med 7åringar, men jag har för mig att man fick göra det rätt tidigt ( gallopera tillhör ju så att säga inte den högre skolridningen), nu var det visserligen ca 25år sedan jag var i den sittsen B) . Men ridskolan lyckades ialla fall göra mig till en rätt hygglig hoppryttare innan jag kom till K1.

Jag vet visserligen inte vad du har för erfarenhet från ridskolor.

Men nu håller vi på att glida OT med jämförelsen mellan ridutbildning på K1 och ridskola :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Blev lite dumt med min mönstring, så nu finns bara några få befattningar kvar. En av dem är beriden högvakt. har kikat en del på nätet, och befattningen verkar rätt trevlig! Jag har sökt här och läst ett par trådar. Har dock ett par frågor:

 

1. Är det mycket häst? Hur mycket av tiden man ligger inne består av hästrelaterade saker?

2. Hur många killar/tjejer är det på befattningen? Är det bara tjejer, blandet, eller hur är det?

 

Jag är inte super-hästintresserad, men tycker det är ett coolt djur indeed, de är vackra. Så vad tror ni, är det en bra befattning om man tycker högvakt verkar coolt, men inte är helt häst-galen?

 

Tack på förhand :)

 

Jag muckade från 4.skvadron nu i höstas och jag var vid inryck lite tveksam till tjänsten men jag hade skitkul!

 

Ingen hästerarenhet alls sen tidigare men det jag har lärt mig under de 10 mån jag låg inne det är svincoolt tycker jag. Vi fick hoppa hinder och allt möjligt :dong: I början var jag riktigt skakis inför hästarna, de är ju stora! Men det släppte och det är jädrans maffigt att rida i stockholm ;-)

 

Sedan är det mycket strid också. Då menar jag mycket! Vi hade mest övningstid spenderat på strid på hela dragonbataljonen. Dvs,. vi bräckte både mp och mp/säk. Hah! :ph34r:

 

Jag var kulspruteskytt till befattningen och det var hur kul som helst men tungt. Många riktigt bra befäl finns det på 4. skvadron också.

K1 andan är också något särskilt. Det är många trevliga tillställningar inom förbandet som inte alls förekommer på andra förband.

 

Du kommer inte ångra dig!

 

 

/Värjan :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Okej, nu är jag riktigt taggad. :D

 

Det finns dock en liten hake, här är hela min historia:

 

Jag skulle egentligen mönstrat den 16:e November 2006, men var tyvärr tvungen att flytta denna tid pga att det körde ihop sig helt i skolan. Förra veckan fick jag brev från Pliktverket där det stod att de inte skulle kalla mig till mönstring eftersom det fanns så få befattningar kvar. De radade sedan upp denna befattning tillsammans med lite andra mekanikerbefattningar samt jägarbefattning i Karlsborg. Var jag intresserad av nån av dessa skulle jag skicka ansökan om att få mönstra innan 31 Januari 2007. Så jag skall ringa och prata lite med dem imorgon, för att fråga hur jag skall göra samt ansöka om att mönstra.

 

Så de måste ju finna mig lämplig på mönstringen först, men jag har både fysik och brains (okej det lät skryt, men jag tror jag har nog av dem båda iaf), och är dessutom villig att göra lumpen, så det verkar ju ljust på pappret iaf. Sedan vet man ju aldrig vad psykologen tycker om mig :D

Edited by Eindpeng
Link to comment
Share on other sites

vet inte, jag är 1.91 lång så jag hoppas det räcker/inte är för långt..

 

EDIT: Så, ringde dem idag. Han verkade glad att jag var intresserad och instruerade mig hur jag skulle göra. Så nu är ansökan inskickad, bara vänta nu. Känns bra. Återkommer!

Edited by Eindpeng
Link to comment
Share on other sites

Är det minimilängdkrav på beridna högvakten, på samma sätt som MP har?

 

Man får inte vara för kort, det är det enda kravet jag känner till.

 

Det var det jag menade, MP har ju krav på minst en femma i längd, kan tänka mig att beridna högvakten har samma siffra.

Link to comment
Share on other sites

de roliga e att musikkåren, som är ordentligt mycket mer ceremoniella och syns mycket mer i det civila än oss MP, har en tjej som är ungefär hälften så lång som dom andra... var ligger logiken? =S

 

EDIT: okej, de där va onödigt mkt OT, ber om ursäkt :baskerPa:

Edited by MPMöller
Link to comment
Share on other sites

Är det minimilängdkrav på beridna högvakten, på samma sätt som MP har?

 

 

Det fanns ett förr. I min årskull hade man tagit bort det. Detta ledde till att 4. pluton ( de kortaste) var bisarrt korta! Vi snackar dvärgväxt längdmässigt. Detta ansåg man dock vara lite IG på högvakterna sedan (när 4pluton avlöstes av 1pluton såg det väldigt komiskt ut), därför är nu längdkravet återinfört, men vad det ligger på vet jag icke.

 

 

 

 

/Värjan :navy:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej!

 

Jag ska snart svara på lämplighetsundersökningen och har kollat mkt på befattning som jag skulle vlija ha i lumpen.

 

Just nu lutar det åt bevakningssoldat/gruppchef, beriden högvakt.

 

några frågor:

 

om man är bevakningsgruppchef, är det lika meriterande som om man skulle varit gruppchef ngn annanstans(läste ngt om det)?

 

hur ofta går man högvakt? är man emellan alla andra förband?(inget emot att gå högvakt, det är ett av skälen till varför jag vill ha denna befattning)

 

Krav under mönstringen? vad var minimum? styrka? allt?

 

Tack på förhand// FireEagle

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag ska snart svara på lämplighetsundersökningen och har kollat mkt på befattning som jag skulle vlija ha i lumpen.

 

Just nu lutar det åt bevakningssoldat/gruppchef, beriden högvakt.

 

några frågor:

 

om man är bevakningsgruppchef, är det lika meriterande som om man skulle varit gruppchef ngn annanstans(läste ngt om det)?

 

hur ofta går man högvakt? är man emellan alla andra förband?(inget emot att gå högvakt, det är ett av skälen till varför jag vill ha denna befattning)

 

Krav under mönstringen? vad var minimum? styrka? allt?

 

Tack på förhand// FireEagle

Meriternade med hänsyns till vad? Söka jobb i det civila, söka till US, söka till YOP etc?

 

4:e Skvadron går högvakt ca 70 dyng enligt LG's hemsida.

 

Hur menar du med att man går högvakt mellan alla andra förband?

Link to comment
Share on other sites

Jag blev idag preliminärt antagen (med 99.9% chans att få den) till denna befattning, och jag som inte har suttit på en häst sedan jag var 5 :)

 

Inryck i oktober 08, ser fram emot det :lala: .

Edited by Hannes
Link to comment
Share on other sites

okej, lite otydlig. förlåt. :D

 

meriterande till utlandstjänst och yrkesofficer.

 

angående högvakt mellan förband, alltså ibland går t.ex. t2 på högvakt eller den är bara ceremoniell?går de högvakt när ingen annan gör det? hoppas det blev tydligare.

Link to comment
Share on other sites

Ja, de går högvakt när ingen annan gör det. Nu när vi har färre förband än tidigare så bestrids högvakten nästan enbart av Livgardets (och marinens och flygvapnets) paradförband. Övriga förband gör kortare inhopp, en vecka eller så per gång.

Edited by C DK012
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...