Jump to content

Varför Jägare?


Recommended Posts

Teknikrädsla, otäckt med allt som har fler än 4 rörliga delar. Svårt att sätta sig in i komplexa system såsom flygplan eller vagnar. Svårt att motivera sig som en del i en riktig slagstyrka där alla är små kuggar och del in något stort snarare än en liten grupp.

 

Hade lättare för att gå och springa än att lära mig köra bil så tänkte att en tjänst som jägare kunde passa mig bättre. Blir rädd för högljudda maskiner, gillar inte datorer.

Link to comment
Share on other sites

Det absolut bästa m jägartjänsten var ju att alla var frivilliga så det var ju aldrig ngn som

"förstörde" pg att dom inte ville vara där motsv.

Har även märkt av att alla jägarutb soldater i både US Hv osv har en väldigt hög

utbnivå,oftast den bästa !

 

men kan helt klart erkänna att många ggr undrade man varför man var där & om man var

riktigt normal i huvudet när man bar på 50-70 kg ryggsäck i miltals i blöta osv.

 

Men kan bara säga: skulle aldrig byta K4 mot ngt annat!!!

Link to comment
Share on other sites

Teknikrädsla, otäckt med allt som har fler än 4 rörliga delar. Svårt att sätta sig in i komplexa system såsom flygplan eller vagnar. Svårt att motivera sig som en del i en riktig slagstyrka där alla är små kuggar och del in något stort snarare än en liten grupp.

 

Hade lättare för att gå och springa än att lära mig köra bil så tänkte att en tjänst som jägare kunde passa mig bättre. Blir rädd för högljudda maskiner, gillar inte datorer.

 

jag kan inte hålla med dig på den punkten om teknikrädsla.

vi hade en bv206 och 2 skotrar per grupp (användes dock inte allt för mkt men de är en annan historia). man måste ju även kunna en hel del om samband då man ofta ska operera bakom fiendens linjer. utrustningen måste åxå vara tipptopp då man oftast inte kan byta ut nått som är tasigt osv.

Link to comment
Share on other sites

Teknikrädsla, otäckt med allt som har fler än 4 rörliga delar. Svårt att sätta sig in i komplexa system såsom flygplan eller vagnar. Svårt att motivera sig som en del i en riktig slagstyrka där alla är små kuggar och del in något stort snarare än en liten grupp.

 

Hade lättare för att gå och springa än att lära mig köra bil så tänkte att en tjänst som jägare kunde passa mig bättre. Blir rädd för högljudda maskiner, gillar inte datorer.

 

174 inlägg här på forumet. Är det ngn form av terapi med tanke på din inställning till datorer? :)

Link to comment
Share on other sites

Teknikrädsla, otäckt med allt som har fler än 4 rörliga delar. Svårt att sätta sig in i komplexa system såsom flygplan eller vagnar. Svårt att motivera sig som en del i en riktig slagstyrka där alla är små kuggar och del in något stort snarare än en liten grupp.

 

Hade lättare för att gå och springa än att lära mig köra bil så tänkte att en tjänst som jägare kunde passa mig bättre. Blir rädd för högljudda maskiner, gillar inte datorer.

 

jag kan inte hålla med dig på den punkten om teknikrädsla.

vi hade en bv206 och 2 skotrar per grupp (användes dock inte allt för mkt men de är en annan historia). man måste ju även kunna en hel del om samband då man ofta ska operera bakom fiendens linjer. utrustningen måste åxå vara tipptopp då man oftast inte kan byta ut nått som är tasigt osv.

 

 

Var det bara jag som tog det på lite mer skämt?

Link to comment
Share on other sites

Teknikrädsla, otäckt med allt som har fler än 4 rörliga delar. Svårt att sätta sig in i komplexa system såsom flygplan eller vagnar. Svårt att motivera sig som en del i en riktig slagstyrka där alla är små kuggar och del in något stort snarare än en liten grupp.

 

Hade lättare för att gå och springa än att lära mig köra bil så tänkte att en tjänst som jägare kunde passa mig bättre. Blir rädd för högljudda maskiner, gillar inte datorer.

 

jag kan inte hålla med dig på den punkten om teknikrädsla.

vi hade en bv206 och 2 skotrar per grupp (användes dock inte allt för mkt men de är en annan historia). man måste ju även kunna en hel del om samband då man ofta ska operera bakom fiendens linjer. utrustningen måste åxå vara tipptopp då man oftast inte kan byta ut nått som är tasigt osv.

 

 

Var det bara jag som tog det på lite mer skämt?

 

Förhoppningsvis var det fler än du, för nog var det på skoj allt, jag var inte ens jägare.

Link to comment
Share on other sites

Mycket utbildningstid, motiverade kamrater, hängivna befäl, mycket ansvar, intressanta uppgifter, erfarenhet av att verka under svåra förhållanden. Sen till liten del också statusen...

 

En sammanfattning som passar även mig. Skulle bara vilja lägga till att det känns som en stor utmaning, både psykiskt och fysiskt.

Link to comment
Share on other sites

men kan helt klart erkänna att många ggr undrade man varför man var där & om man var

riktigt normal i huvudet när man bar på 50-70 kg ryggsäck i miltals i blöta osv.

 

Inte för att jag vet hur mycket packning jägare springer runt med, men det där låter faktiskt lite overkill :P

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

nej det är inga fantasisiffor, då det förekommer att vissa packningar (inte alla) kommer upp i 70kg. Främst de som får äran att bära GRK och Robotar motsv. Men det är oftast max, pratas det högre som 80-90kg är det oftast nån som drömmer, ljuger, överdriver eller liknande, beroende på omständigheterna.

50kg är inte ovanligt alls under flera övningar under andra hälften av vpl utb på jägarförband.

Det finns någon tråd som tar upp kilona i en jägarryggsäck.

 

slut förtydligande

Link to comment
Share on other sites

"spännande", motiverade kamrater, gymnasiemöpp var jag, fysikt och psykisk utmaning, jag visste att man fick vara med om mycket mer än om jag skulle valt nån "vanlig" tjänst, hårdare befäl (gymnasiemöpp igen), jag ville ha något att vara stolt över och sist så ville jag lära mig uppskatta saker och ting (bortskämmd)..

 

Fbjs 04/05

Link to comment
Share on other sites

"nej det är inga fantasisiffor, då det förekommer att vissa packningar (inte alla) kommer upp i 70kg. Främst de som får äran att bära GRK och Robotar motsv. Men det är oftast max, pratas det högre som 80-90kg är det oftast nån som drömmer, ljuger, överdriver eller liknande, beroende på omständigheterna.

50kg är inte ovanligt alls under flera övningar under andra hälften av vpl utb på jägarförband.

Det finns någon tråd som tar upp kilona i en jägarryggsäck."

 

 

@kimster, GRK/RB kommer en bit över 90kg om man räknar total vikt buren. Men som sagts 1000 ggr innan, det är inga längre sträckor.

Link to comment
Share on other sites

Är det skoj?

Vad jag har förstått så ska man inte söka jägartjänst för att de ska vara skoj.

 

Det är rätt och svårt och veta det innan man har gjort värnplikten..

 

/G.. (som varken har gjort värnplikten eller ska göra den som jägare..)

Link to comment
Share on other sites

Mycket utbildningstid, motiverade kamrater, hängivna befäl, mycket ansvar, intressanta uppgifter, erfarenhet av att verka under svåra förhållanden. Sen till liten del också statusen...

 

 

Då skulle nog en tjänst som vagnchef på Stridsvagn 122 passa dig som handen i handsken.

 

I övrigt, varför skulle jägarförband ha mer utb.-tid än övriga?

Link to comment
Share on other sites

Mycket utbildningstid, motiverade kamrater, hängivna befäl, mycket ansvar, intressanta uppgifter, erfarenhet av att verka under svåra förhållanden. Sen till liten del också statusen...

 

 

Då skulle nog en tjänst som vagnchef på Stridsvagn 122 passa dig som handen i handsken.

 

I övrigt, varför skulle jägarförband ha mer utb.-tid än övriga?

 

Vagnchefs tjänst skulle nog passa mig väldigt bra. Anledningarna till att jag inte ska bli det är att jag är helt ointresserad av motorer samt att jag vid ev utlandstjänst gärna jobbar på marken med "locals". Sen sägs det ju att halva värnplikten är vård av vagnen.

 

Jag har fått bilden av att jägarförband har betydligt mer kvällstjänst och jag vet att de har mer fältdygn är ex de flesta värnpliktiga vid "icke-jägarförband".

Link to comment
Share on other sites

Swede : Word word :wub:

 

aldrig sett en jägare göra Halt,Eld,Rök,Bakåt :eeh::

 

Hört talas om sammanstöt? halt eld rök bakåt är ju det enda stridsförfarande en jägargrupp på und verkligen behärskar :D Sen att du aldrig sett det, well, det är ju skogstroll du pratar om, du ska inte se dom hehe

 

 

Jag ville bli jägare för jag hade hört och trodde på myten. Det finns nog få människor som verkligen tycker det är skoj att gå så mycket som man får göra. Marsch hit och dit måste vara bland de tråkigaste sysslorna en människa kan utföra. Nä, jägare på und är ingen plats för dom som vill ha skoj, utan för dom som vill testa sin förmåga att bita ihop fast det är tråkigt.

Edited by prsk
Link to comment
Share on other sites

Det absolut bästa m jägartjänsten var ju att alla var frivilliga så det var ju aldrig ngn som

"förstörde" pg att dom inte ville vara där motsv.

Har även märkt av att alla jägarutb soldater i både US Hv osv har en väldigt hög

utbnivå,oftast den bästa !

 

Har hört (eller läst) att jägarsoldater kan ha svårt att komma med i US om de inte söker tjänster som motsvarar deras GU, dvs. Spaningssold osv. Mycket skulle tydligen bero på att just jägarsoldater arbetar mycket i små grupper och inte har så mycket erfarenhet av grupper storlek större där mycket folk är involverade.

 

Någon som vet om detta stämmer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...