Jump to content

Fallskärmsjägare kull 88


Recommended Posts

Jag rättar in mig i ledet. "Pliktverket bifaller din ansökan om att få genomföra ytterligare utredning". Hyfsad puls när man öppnade kuvertet om man säger så...

 

Nu blir det garanterat inte svårt att motivera sig till riktigt hård träning!

 

Jag är kallad till den 18:e april, (vet att paratrooper88 är i en annan grupp ). När ska ni andra dit?

 

Vilja mod uthållighet

 

:banghead:

 

Då stöter du rimligtvis på undertecknad. :camo:

 

Av allt att dömma verkar det som att jag kommer få flyga söderut.

 

"Du som bor i Östersund, Sundsvall eller norr en tänkt linje mellan dessa städer kan få möjlighet att flyga."

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

antonanton: Det är nog en god idé åtminstone, att köra på det receptet.. Men är du inte nämnvärt bättre vid veckans slut så spelar det ju ingen roll, det får ta den tid det tar. Även om det är jävligt segt. Hoppas få se dig i Karlsborg v. 716 iaf! :camo:

 

Nä precis inget blir bättre av att stressa även om man vill tro det. Tack ska du ha, det gör vi absolut!

18 april ska jag dit för övrigt.

Link to comment
Share on other sites

>Fick även reda på att jag är något plattfot vilket jag är rätt övertygad om kommer leda till problem med m90 kängorna. Krävs lite research från min sida där.

 

Har själv tendens till plattfot. Det gjorde egentligen inte någon skillnad för mig. Det som kan vara bra är att efter testperioden satsa på att skaffa sig ett egna par sulor som bygger upp under hålfoten mer. Själv körde jag i m90 kängorna en sula gjort i skumgummi senare in i utb. I fält kan man köra med andra kängor som kanske passar bättre. Vad som passar en är ju iofs individuellt.

 

>Skorna sitter väldigt bra när jag snör dem ordentligt och löpsteget känns helt rätt. MEN, efter 3-4 kilometer så börjar det göra ont i fötterna. Vid 5-6 kilometer kan jag knappt stå upp för att det gör så ont. Detta är efter min andra löprunda. Jag får alltså inte skavsår på något ställe, eller någon form av stickande smärta utan det känns mer som om någon står och slår med en hammare över precis hela foten. Vad ska jag göra åt det här?

 

En sak som du kan tänka på är hur din fot är uppbyggd. Eftersom du har tendens till plattfot kan det innabära att din fot blir bredare än normalt och vanligtvis kanske du brukar ha något bredare skor. De skor jag har haft för tävling har oftast varit ganska smala i själva botten, vilket kan innebära obehag om man har bredare fötter. Dels kan det kännas som om uppbyggnaden i hålfoten trycker upp för hårt i hålfoten, dels kan det kännas som om man inte får plats på bredden. Som du själv nämner så snörar du skorna ordentligt. Jag skulle nog välja att testa med lösare snörning så att foten får bra med utrymme. Om det fortfarande inte hjälper så kan du testa att plocka ur sulan och stoppa in en sula som passar din fot bättre. Utöver detta så rör sig foten rätt mkt fram och tillbaka när du springer, om du har för hårt snörat så brukar konsekvensen hos mig vara skavsår. Att även tänka på är att foten sväller under ett lopp samt att i backar nedför så kommer du behöva tillräckligt med utrymme framför foten så att du inte slår emot framkanten med naglarna. Om det var tävlingsskor som du köpte, tänk då på att tävlingsskor inte är lika sköna som vanliga löparskor. Mindre upptagning av stötar osv. Tänk på att springa med rätt underlag när du tränar.

 

>Fotbad?

 

Fotbad är inte att underskatta. Det är riktigt bra och ni kommer att vara tvugna att ha vårdade fötter (hälar, tramdynor, naglar etc.) Detta reducerar allt från nageltrång och fotsvamp till sprucken hud och blåsor. En konsekvens till blåsbildning och övriga faktorer kan vara att man ändrar sin vanliga gång eller löpstil pga smärta. Detta kan sedan i sin tur resultera i överbelastning pga ändrad löpstil. Klippt nageln horisontellt.

Fotbad ger renare fötter dessutom, du minskar risken för infekterade sår vid tex. bortryckning av tejp vid tejpning av fötter. Om du får infektion kan det få trista konsekvenser.

 

Lycka till

 

Alla ¨år en "stickande känsla/smärta" i foten i början när man anvädner kängor. Det är fettsäckarna i fotsulan som pressas sönder och det gör skitont. Det är bara att gå på, så försvinner det efter 2-3 veckor.

Link to comment
Share on other sites

Trillade ner ett brev i min brevlåda igår också. 18e april stod det på det, med hemkomst 20e. Någon som har koll på om vi naturare skriver några nationella prov eller nått annat spännande under denna period? För övrigt är det taggning till tusen som gäller nu!

 

EDIT: April givetvis...

Edited by Kylskåp
Link to comment
Share on other sites

Nej du Axly, helt ensam blir du inte, jag ska också dit den 16:e! Vi får stödja varann med våran SOLDF-mentalitet så ska det nog gå vägen :)

Bara att hoppas att man kommer vara tillräckligt förberedd med mina mål:

 

Löpning 10000m: Under 40 min

Simning 1000m: Under 18 min

Chins: Minst 20

Marsch: Gå hur länge som helst med hur tung packning som helst :)

 

Har ni andra några direkta mål innan den "ytterligare utredningen"?

 

63 dagar kvar...

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått uppfattningen att hur mycket man klarar kraven med inte är särskilt viktigt sålänge man klarar dem. Det viktiga är hur du uppfattas som person och om du är en teamplayer eller inte. Det är sedan under testperioden man måste ligga betydligt längre bort ifrån kraven.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått uppfattningen att hur mycket man klarar kraven med inte är särskilt viktigt sålänge man klarar dem. Det viktiga är hur du uppfattas som person och om du är en teamplayer eller inte. Det är sedan under testperioden man måste ligga betydligt längre bort ifrån kraven.

 

Alldeles riktigt. Att ha rätt inställning är nästan viktigare än att springa milen under 40 minuter. Där är FJS väldigt selektiva. Bara de som har ett stabilt psyke och har rätt inställning till tjänsten och givetvis klarar de fysiska kraven på ett bra sätt blir uttagna, för att de som rycker in ska ha en ärlig chans att klara testveckorna och utbildningen.

Link to comment
Share on other sites

Värst vad ensam jag verkar bli den 16:e då.. ;P

 

När morsan ropade att jag fått brev från pliktverket rös jag och håret reste sig i nacken. Jag ska upp och roa mig den 16:e och köra skiten ur mig....frågan är bara om jag hinner... :)

Jag kommer hem den 16:e från Tjekien och träningsläger och har ca:5 timmar på mig att ta mig till Kalborg från Halmstad....ska se om man kan få flytta datum... ;-)

 

annars: mitt pers på milen är 38.27

 

Axly....det finns inte en chans i världen att du simmar en mil på 40 minuter....jag har simmat i 8 år och ska man simma 10 000 tar det för oss ca: 2 1/2 - 3 1/2 timme..... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Återigen, den info ni kommer få om extramönstring, testperiod och allt annat läskigt hittar ni på

 

Fallskärmsjägare.se

 

Jag rekomenderar alla som ska söka och ännu inte varit inne på sidan att gå in där och läsa.

 

I övrigt, lycka till!

Edited by Nr.2
Link to comment
Share on other sites

Har redan varit där Fallskärmsjägare

och "lusläst" allt, och vem här som inte är ny har inte gjort det? ;-)

 

Börjar bli riktigt trött på min förkylning som hållt mig borta från träning i över en vecka nu.

 

Angående mål på extramönstringen:

 

Ser fram emot att se om jag har det som krävs. Det jag med säkerhet kan säga är att jag aldrig kommer att ge upp frivilligt, och om jag sen inte räcker hela vägen är det bara att lyfta på hatten åt de som gör det. Sen siktar jag såklart på att prestera maximalt av min förmåga på de fysiska testerna. Den psykiska biten är nog otroligt svår att förutsäga, och eftersom det är den viktigaste biten är det bara att hoppas på att man har tillräckligt tjockt pannben och bedöms vara en "team player".

Edited by Raider88
Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag byter ämne lite tvärt, men när ni simmar, använder ni då benen ö.h.t. (i frisim då givetvis)? Jag snackade med en simmare som sa att många framstående elitsimmare knappt använder benen under längre distanser i frisim.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag byter ämne lite tvärt, men när ni simmar, använder ni då benen ö.h.t. (i frisim då givetvis)? Jag snackade med en simmare som sa att många framstående elitsimmare knappt använder benen under längre distanser i frisim.

 

Visst blir man otroligt trött i benen, men jag kan å andra sidan inte simma t.ex hundra längder på någon vidare bra tid utan benen.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag byter ämne lite tvärt, men när ni simmar, använder ni då benen ö.h.t. (i frisim då givetvis)? Jag snackade med en simmare som sa att många framstående elitsimmare knappt använder benen under längre distanser i frisim.

 

Jag använder benen bara till att hålla balansen i princip när jag simmar långsamt till medelfart, simmar jag snabbt asså över 85% så tar jag i med benen. benen ger inte mkt fart! om man testar att bara simma med benen så märker man att man blir helt slut direkt och det går inte fårt framåt.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag byter ämne lite tvärt, men när ni simmar, använder ni då benen ö.h.t. (i frisim då givetvis)? Jag snackade med en simmare som sa att många framstående elitsimmare knappt använder benen under längre distanser i frisim.

 

Benen använder man för att få ett bättre vattenläge. Om du tänker dig att du endast skulle simma med armarna och ha benen som "balans" har du en vattenhållning som mest liknar en plog....man för mer vatten än nödvändigt framför en. Har man en jämn benrytm kommer bröstet mer upp ur vattnet vilket gör att i stället för att skjuta det framför dig kommer det under dig.... :happy:

 

Själv har jag också svårt att få till det och två banor bort simmar en f.d. landslagssimmare. Har frågat honom om tips och han sa precis vad jag nyss skrev, sen la han till att om du får vatten på ryggen när du simmar går det för långsamt.... :-P (det ser bokstavligen ut som om han stutsar på vattnet när han simmar) :/

 

Det jag tror kommer vara värst är inte simningen. Vattenfyspasset som är sist tror jag kommer vara det psykiskt jobbigaste. Testa att trampa vatten i tio minuter med variation händer över vattnet, armbågar över vattnet, axlar över vattnet i 20 sek intervaller samt kullebyttor fram/bak och dyka ner till botten. Då förstår ni vad jag menar...spc. om passet är 40 min långt..... :happy: Det är psykist för du har en bra bit in till kanten och bara massa vatten runt omkring dig...

 

Nu är det lunch för mig.....ha'd

Link to comment
Share on other sites

Till dom simkunniga: Finns det någon möjlighet att "tryckutjämna" när man dyker ner på säg 4 meter och det trycker som fan i öronen, eller är det bara att skita i det?

 

När man trampar vatten, är det tillåtet med valfri benteknik? Eller måste man trampa som när man trampar en cykel? :)

Link to comment
Share on other sites

Till dom simkunniga: Finns det någon möjlighet att "tryckutjämna" när man dyker ner på säg 4 meter och det trycker som fan i öronen, eller är det bara att skita i det?

 

När man trampar vatten, är det tillåtet med valfri benteknik? Eller måste man trampa som när man trampar en cykel? :)

 

När det riktigt spränger i öronen hjälper det att hålla för näsan med ena handen och hålla munnen stängd samtidigt som du blåser. Då bildar du ett tryck som "blåser" ,trycker, ut trumhinnorna igen.

 

Jag vet inte hur de vill att man ska trampa men teckniken vi använder gör det "lättast" att stanna uppe. När kroppen är rak sjunker den lättare än en som inte är det, därför ska man inte "cykla" eller sparka brösttag med benen, då blir kroppen "rak" i någon sekund som gör att man sjunker. Benen ska vara som när man sitter på en stol, 90 grader, och sen ska man rotera underbenen endast i cirkelrörelser in mot mitten. (som armen rör sig när man kastar ett lasso) Det gör det lättare att stanna uppe och det är inte lika ansträngande..... :)

Link to comment
Share on other sites

Okej! Ska testa..

 

När jag trampar vatten kör jag "bröstsimsrörelser" med benen.. Verkar funka ändå, med tanke på att 20 minuter med händerna + underarmarna ovan vattenytan inte är särskilt jobbigt. Fast det är klart, med övningar mellan varven lär det ju kännas.. :)

Edited by Axly
Link to comment
Share on other sites

Lite tråkigt att det badhus man har köpt årskort på har fått stänga på grund av renovering och omfattande stormskador. Känns som att det är den delen jag behöver träna mest på. Några tips på några bra pass med mycket vattentramp? Kör ni intervaller eller i ett sträck till ni inte orkar mer, hur gör ni med händerna osv?

 

Kör också "bröstsimsrörelser" när jag trampar, men cuatros teknik verkar vara lite mer raffinerad om jag förstått det hela rätt. Det verkar som det gäller att prova sig fram lite.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...