Jump to content

Fallskärmsjägare kull 88


Recommended Posts

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När ni är i simhallen, är det bara simning som gäller då eller kör ni andra övningar också?

 

Jag simmar sista halvan av varje längd under vatten. Bygger upp både förmågan att hålla andan och man lär även hjärnan hur det känns att inte få luft hur gärna den än vill.

Link to comment
Share on other sites

När ni är i simhallen, är det bara simning som gäller då eller kör ni andra övningar också?

 

Jag simmar sista halvan av varje längd under vatten. Bygger upp både förmågan att hålla andan och man lär även hjärnan hur det känns att inte få luft hur gärna den än vill.

 

Jag brukar köra vattenfyspass lite då coh då, när man trampar vatten i olika lägen så när man har trampat vatten med armarna rakt upp i ca 40-50 sek då man är trött så dyker man ner till botten några ggr i rad gör några kullerbyttor hoppar upp på bassängkanten kör 10 snabba armböj, simmar 25m allt vad man har, och håller på så. det är dock mkt lättare att köra 2 eller flera, för annars blir det så svårt att pressa sig. för mig i varefall. har ju hört att det är riktigt tungt vattenfyspass på fjs förtest så nog bra att man tränar på det innan.

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft någon direkt struktur på vattenfyset förutom vattentrampet. Jag kör i nuläget 5 x 1 minut med händerna vid vattenytan, 1 minut med armarna sträckta rakt upp, 1 minut med händerna under vattnet, 1 minut med händerna vid vattenytan, 1 minut med armarna sträckta rakt upp.

 

Jag ökar med 1 set varannan vecka.

 

Sen har jag hållit på en hel del med att lägga banor med ringar på botten som man ska dyka efter och hämta upp ringarna. Då jag har varit där med en kompis mycket så har vi turats om att lägga banorna och försökt stegra svårigheten.

 

Det som är problemet för min del med att träna vattenfys är att när det är motionssim i simhallen är det ganska mycket folk där och då brukar det bara bli 10-15 minuter precis innan de stänger som man kan köra mer vattenfys-inriktat. Jaja, nu ska jag ut och kötta backintervaller.

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft någon direkt struktur på vattenfyset förutom vattentrampet. Jag kör i nuläget 5 x 1 minut med händerna vid vattenytan, 1 minut med armarna sträckta rakt upp, 1 minut med händerna under vattnet, 1 minut med händerna vid vattenytan, 1 minut med armarna sträckta rakt upp.

 

Jag ökar med 1 set varannan vecka.

 

Sen har jag hållit på en hel del med att lägga banor med ringar på botten som man ska dyka efter och hämta upp ringarna. Då jag har varit där med en kompis mycket så har vi turats om att lägga banorna och försökt stegra svårigheten.

 

Det som är problemet för min del med att träna vattenfys är att när det är motionssim i simhallen är det ganska mycket folk där och då brukar det bara bli 10-15 minuter precis innan de stänger som man kan köra mer vattenfys-inriktat. Jaja, nu ska jag ut och kötta backintervaller.

 

Upplever liknande problem i simhallen när det gäller att få plats till bra vattenfysövningar. Försöker ändå kombinera lite och anpassa träningspassen till de aktuella förutsättningarna. Är det mycket folk blir det mer "vanlig" siming, med inslag av undervattensim, är det lite folk blir det mer vattenfys.

 

@ Kylskåp: Ja det är ju aldrig fel att få testa sitt pannben lite B)

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om någon vet hur mycket permission man får när man ligger vid FJS?

Jag vet att man som FJ-are får mindre än "vanligt" men hur mycket får man?

Snälla bara seriösa svar jag vet att man inte söker för att få vara ledig ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om någon vet hur mycket permission man får när man ligger vid FJS?

Jag vet att man som FJ-are får mindre än "vanligt" men hur mycket får man?

Snälla bara seriösa svar jag vet att man inte söker för att få vara ledig ;)

 

Detta kanske kunde vara nåt!

 

Tillägg:

"Fallskärmsjägareaspiranternas veckoarbetstid är längre än vid andra förband. Få kvällar lämnar tid över till egna aktiviteter och även helger utnyttjas för utbildning."

 

Det ovanstående är saxat ifrån www.fallskarmsjagare.se

Edited by rnc
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om någon vet hur mycket permission man får när man ligger vid FJS?

Jag vet att man som FJ-are får mindre än "vanligt" men hur mycket får man?

Snälla bara seriösa svar jag vet att man inte söker för att få vara ledig ;)

 

Detta kanske kunde vara nåt!

 

Tillägg:

"Fallskärmsjägareaspiranternas veckoarbetstid är längre än vid andra förband. Få kvällar lämnar tid över till egna aktiviteter och även helger utnyttjas för utbildning."

 

Det ovanstående är saxat ifrån www.fallskarmsjagare.se

 

Allt jag hitta i permissionstråden var att k3-jägare typ har permis var annan helg...

Det du citerar är ju ganska luddigt och kan ju betyda många saker.

 

Är det ingen som vet mer exakt?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror tanken är att man inte ska veta exakt när man får permission. ovissheten är ju psykiskt påfrestande...

De man får lite av en gång får man troligtvis mer av en annan gång.

Link to comment
Share on other sites

Ja, pliktverket har nog inte någon vidare koll när det gäller den frågan... (permisssioner @ FJS)

 

För de lyckliga (!) som kommer kallas till förtesterna är det, om man litar på ett inlägg tidigare i denna tråd, 15 veckor kvar till förtesterna. Tänker ni köra på som vanligt eller tänker ni ändra lite i era scheman? Personligen lutar det åt mer marsch och simning nu.

 

Och ja, jag vet att det gäller att vara "allsidigt tränad", men det innebär ju att de områden man är lite sämre på lämpligen bör höjas upp närmare den nivå man har på de områden man behärskar bäst.

Link to comment
Share on other sites

Kommer man testas på att gå långt med ryggsäck?

 

Jag hade för mig att man får göra stepups på en bänk likt jägartestet vid mönstringen. Jag tänker ligga på som satan med löpningen och även simma två tre gånger i veckan. Även träna marsch men det känns kanske som tyngdpunkten inte ska ligga där?

Link to comment
Share on other sites

Kommer man testas på att gå långt med ryggsäck?

 

Jag hade för mig att man får göra stepups på en bänk likt jägartestet vid mönstringen. Jag tänker ligga på som satan med löpningen och även simma två tre gånger i veckan. Även träna marsch men det känns kanske som tyngdpunkten inte ska ligga där?

 

Ja, det ingår en marsch på okänd sträcka vid extramönstringen. Källa: http://www.fallskarmsjagare.se/urval_fortest.html

 

Om man ska göra stepups vet jag däremot inte, men den som lever får se.

 

Nä nu ska jag ut och köra intervaller.

 

Tjingeling

Link to comment
Share on other sites

Just hemkommen från 130 minuters pulsande i rikligt snöklädd skogsterräng med 42kg i ryggsäcken :wacko:

 

Till Christer: Förutom att jag gärna gör värnplikten till något utmanande och vill testa vad man går för och så vidare så är det faktiskt väldigt mycket också på grund av min egen uppfattning om att jag troligen gör mig bäst i en sådan befattning. Jag har alltid varit väldigt fysisk och under min uppväxt har friluftsliv varit en stor del, sen har jag heller aldrig varit den som nekat strapatser. När det kommer till önskemål om placering så är inte strid något prioriterat och därför kändes det mer intressant med spaning som huvuduppgift. Sist men inte minst; jag har alltid fascinerats av fallskärmshoppning!

Link to comment
Share on other sites

Kommer man testas på att gå långt med ryggsäck?

 

Jag hade för mig att man får göra stepups på en bänk likt jägartestet vid mönstringen. Jag tänker ligga på som satan med löpningen och även simma två tre gånger i veckan. Även träna marsch men det känns kanske som tyngdpunkten inte ska ligga där?

 

Ja, det ingår en marsch på okänd sträcka vid extramönstringen. Källa: http://www.fallskarmsjagare.se/urval_fortest.html

 

Om man ska göra stepups vet jag däremot inte, men den som lever får se.

 

Nä nu ska jag ut och köra intervaller.

 

Tjingeling

 

 

allright där ser man

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack till dig också hjobo. Skall ta och lägga in ett sådant långt pass. Är det rimligt att samtliga marschpass är så pass långa eller kan man nöja sig med att ta ett sådant en gång i månaden eller någonting åt det hållet? Är det vettigt att anamma något speciellt upplägg för dessa marscher utöver packning i ryggsäck och terrängförflyttning under lång tid? Jag tänker då på tid man går och tid man vilar till exempel. Ska man ta till sig något speciellt mönster för passet? Som det är nu har jag traskat på i cirka 45 minuter och sedan druckit lite vatten och skakat lös kroppen lite för att sedan fortsätta; mycket kort paus alltså.

 

EDIT: Lade till litegrann.

Edited by rnc
Link to comment
Share on other sites

Funderar också lite kring marsch. Läste i en annan tråd att 25 kg är maxgränsen för att inte slita på kroppen utan istället bygga upp. Hur mycket kör ni andra med vid långa pass? Är det inkluderat någon paus i de långa marschpassen eller är det bara att tugga på i 5 timmar och sedan stretcha? Är det vettigt att köra några benböj med packningen på varannan km, t.ex?

 

EDIT: Såg att min fråga liknade rncs

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag väl ute på mycket hal is, men är inte 6 timmar i längsta laget? Man går säkerligen både längre och med tyngre packning när man genomför tjänsten, men det är somsagt när man ligger inne. Att lägga ner så mycket tid och energi på ett pass är inte ett alternativ för någon som migsjälv som går i gymnasiet och jobbar halvtid. Det låter bara dumt i mina öron att trötta ut sigsjälv såpass mycket när man redan tränar varje dag.

Flame away...

Link to comment
Share on other sites

Ni som ska in på extramönstring snart: Tränar ni mycket orientering? För det ska vara nyttigt har jag hört, och även upplevt själv i lumpen hittills litegrand. Rolig träning är det också, som kan kombineras med både löpning och marschträning.

 

Här är för övrigt 2 bra trådar som jag inte vet om ni har sett eller inte:

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23169

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=21935

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack så mycket för tipsen! :dribble:

 

Körde precis ett styrkepass, sen imorgon väntar marsch med nya tips att gå efter.

 

15 veckor kvar, grabbar, 15 veckor kvar... :camo:

 

Jävlar det känns som om tiden rinner iväg för mig... precis när träningen och motivationen ligger på topp så slår en satans sjuka till och gör att luftrören är som sugrör och huvudet är fullt med slem. Men jag köpte nya löparskor igår för tusen spänn så nu kan jag knappt hålla mig. Jag går promenader tills jag har drivit ut bacillerna ur kroppen, sen så... :eeh:

Edited by antonanton
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...