Jump to content

Recommended Posts

• Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag brukar göra 3-5 x 40 knäböj med ryggsäck spritt över ett marschpass för att isolera benen.

Utöver detta blir det inte särskilt mycket specifik benträning, och jag anser inte att det är särskilt nödvändigt heller. Jag själv är då ute efter den funktionella, sega benstyrkan som man får gratis genom att springa, marscha, åka längdskidor och simma.

Edited by rnc

En tråd som den här behöver knappast uteslutande innehålla funderingar, spekulationer och klargöranden kring extramönstring, testveckor och de delar av tjänsten som är och är tänkta att vara okända. Man kan ju till exempel prata om personliga förväntningar, träning, motivation och sånt. Visst då?

Många tror och tycker,

kan inte någon som varit på förtesterna berätta om vad han/hon

gjorde där?

Tror att vi skulle slippa massa spekulationer på så sätt....

Inte för att vara sån men med tanke på ditt namn och dina tidigare inlägg i den här tråden kanske du inte borde skriva här.

Finns många på detta forum som vet exakt hur förtesterna går till men ingen kommer att berätta det eftersom det ska vara en överraskning. Extramönstringen är precis som testveckorna till för att ta fram folk med rätt fysisk och psykisk förmåga för tjänsten och inte för att ta fram folk som bara tränat specifikt för testerna. Genom att inte gå ut med nån information egentligen så tvingar man aspiranterna att träna sig till att bli allroundtränade.

Många tror och tycker,

kan inte någon som varit på förtesterna berätta om vad han/hon

gjorde där?

Tror att vi skulle slippa massa spekulationer på så sätt....

Inte för att vara sån men med tanke på ditt namn och dina tidigare inlägg i den här tråden kanske du inte borde skriva här.

Finns många på detta forum som vet exakt hur förtesterna går till men ingen kommer att berätta det eftersom det ska vara en överraskning. Extramönstringen är precis som testveckorna till för att ta fram folk med rätt fysisk och psykisk förmåga för tjänsten och inte för att ta fram folk som bara tränat specifikt för testerna. Genom att inte gå ut med nån information egentligen så tvingar man aspiranterna att träna sig till att bli allroundtränade.

Jag vet att jag egentligen inte hör hemma i tråden, undrade bara om någon mer exakt kunde beskriva vad som händer där, lite allmänt intresserad bara. Ber om ursäkt.. :bash::lol:

Jag gissar att svaret på din fråga 89:an, är ett bestämt nej.

Nu till något annat... hur går det för er?

Jag själv har haft lite problem med att hålla mig frisk, men idag var jag ute och joggade milen samt pumpat armböj spritt över hela dagen och kroppen verkar inte reagera med feber och yrsel i alla fall. Något som får ses som ett framsteg.

Går fint. Ska köpa årskort på badet snart, är väl egentligen det enda jag behöver träna mer (mycket) av. Haft lite åkommor jag med som hindrat viss träning, men än har jag inte blivit förkyld i alla fall, säkert tack vare det milda vädret. :P

Ska gå in mina nya kängor också som jag varit och hämtat idag! :bash:

Trevligt, trevligt. Jag har sen en tid tillbaka haft årskort på simhallen och har simmat rätt mycket men det jag känner att jag måste hinna mer av är nog snarare löpningen. Rätt vad det är så blir det en smula lite av det nu i vinter. Ska skidra Vasan i vinter så det blir nog att dunka på i skidspåren mer. Måste dock klura ut nån lösning för det där, för det känns inte så hett att komma ner på extramönstringen utan ett gäng mil löpning i benen. Vi får se.

"Jag vet att jag egentligen inte hör hemma i tråden, undrade bara om någon mer exakt kunde beskriva vad som händer där, lite allmänt intresserad bara. Ber om ursäkt.."

Du åker dit, Springer din mil, marschar din marsch, gör dina böjsträck, situps o häv. Tar lite skit och snackar med psykologen, sen om du är kvar när det är klart, då får du komma tillbaka på testveckorna.

Sen badar ni i vattenhallen med.

Edited by AMFKSP

Jag har en liten träningsfråga som man kanske egentligen kan hitta en lite bättre forumsdel för, men det är trots allt till fjs jag tränar. Jag har nämligen lite problem med att lätt få håll när jag springer, låter kanske lite nybörjaraktigt men jag tror att det har att göra med att jag är sen 9 år tillbaka van vid att sitta på en cykelsadel och nöta mil ut och mil in.

Jag har försökt att dricka lite, dricka lagom, dricka mycket, äta inget, äta lagom, äta mycket, smälta maten i god tid innan jag springer, ja i princip allt. Det enda som hjälper mot håll är om jag joggar ca 2 km i nästan gångtakt innan jag lägger upp tempot. Men jag vill kunna lägga mig i ett högt tempo utan att värma upp så länge... för jag antar att man inte får värma upp särskilt länge på testerna.

Det går visserligen att bara strunta i att man har håll och flåsa på ändå så släpper det efter ett tag, men det är inte så roligt.

Nån som har någon bra anti-håll tips så skulle jag bli glad!

För mig är håll rent mat-knutet. Jag får det om jag har ätit, annars inte, men jag vet andra som får det pga att de inte har sprungit så mkt, så mitt tips är att helt enkelt ut och spring lite mer (du sa ju att du hade cyklat en del) så ska du se att det blir bättre.

Jo det är bergis en övningssak :lol: har man håll i magen funkar det alltid att "massera" bort det när man springer. Den välkända stenen i handen fungerar också även fast det är helt och hållet psykologiskt...

Nepp träna mer och oftare är väl det vinnande tipset

@antonanton:

Värma upp är väldigt viktigt! Vad ser du helst, att inte värma upp och riskera att skada dig och inte kunna ställa upp på testerna öht, eller värma upp och ev. slippa håll? Dessutom KOMMER du få värma upp innan milen på förtestet, iaf. enligt lumpen.nu. :Malaj:

En av de nyare teorierna bakom håll är att det handlar om en kombination av hur magens muskler och ligament rör sig när man springer och hur magens muskler och ligament rör sig när man andas. Teorin bygger på att om man andas ut och sätter ner högerfoten på samma gång så sträcker man ut dessa ligament till den punkt att det börjar göra ont, på högersidan. Andas man ut samtidigt som man sätter ner vänster fot så sker inte detta pga assymetrin hos kroppens inre organ.

Eftersom många löpare andas varannat eller vart fjärde steg (jag gör det...) så tycker jag att det verkar vara en mycket rimlig förklaring.

När jag börjar få håll så koncentrerar jag mig på att andas ut när jag sätter ner vänsterfoten och det funkar faktiskt. Frågan är om det är pga det eller bara handlar om att "powera through hållet".

På min lapp står det att första testerna ligger någon gång April/Maj, och att man blir kallad ca: 4 veckor i förväg. Testerna ska ligga över två dagar...

Eftersom jag ska iväg på träningsläger 2 veckor i April för satsning inför kommande sesong, bad jag om att få veta vilken vecka testerna blir av. Svaret blev följande; antingen blir man kallad Mån-Tis lr Tor-Fre under vecka 16.

Good Luck med träningen B)

Eller så handlar det bara om att vara ute och springa så mkt som möjligt så man blir van vid det. Innan fick jag mkt håll men då sprnag jag inte lika mkt som jag gör nu. Jag är ute och springer längre sträckor (6km o uppåt) 3ggr i veckan och jag har aldrig håll nu. Kanske är lite individuellt.

Hmm, jag ska både till extramönstring för KJ och FSKJ som det är nu. Hoppas det inte blir något strul med de mönstringarna, utan att man har möjlighet att åka iväg på båda två och utifall att man antas - tillåts välja.

Edited by rnc
Hmm, jag ska både till extramönstring för KJ och FSKJ som det är nu. Hoppas det inte blir något strul med de mönstringarna, utan att man har möjlighet att åka iväg på båda två och utifall att man antas - tillåts välja.

Som jag tidigare skrev kommer man inte att kunna välja mellan KJ ocg FJS. KJs mönstring kommer att hållas först och om du klarar den måste du tacka ja eller nej. Tackar du ja får du inte testa för FJS. Allt detta på grund av att förbanden måste kunna försäkra sig om att platserna fylls.

Snacka om svårt val om man klarar KJs mönstring och sen måste offra platsen för att bara få försöka till FJS.

Det där Airborn_88, det ser jag gärna att du backar upp. Den information som jag har fått pekar nämligen på den precisa motsatsen. Det vill säga att man visst kan prövas för båda tjänsterna och sedan välja.

Jag ringde nämligen till Pliktverket i höst och talade med en karl som sade att på grund av att samma "material" söker sig till de båda utbildningarna, så tillåts de som fixar båda testerna att välja. Då kanske man kan fråga sig hur det kommer sig att jag överhuvudtaget tog upp det, och då får jag tilla att det är en mycket bra fråga men att "man vet aldrig". Nåja, har du annan info som kommer ifrån en tillförlitlig källa så var det ju tur att jag tog upp det, om inte för någon annans skull så i alla fall för min egen del.

Edited by rnc

Läser igenom Airborn_88's inlägg och mitt eget igen. Inser att jag borde ha läst noggrannare.

Det den man på Pliktverket som jag var i kontakt med sade var att extramönstringarna för KJ och FSKJ (håller fast vid den varianten, AMFKSP :P) ligger så pass tätt inpå varandra så att det finns tid för att testa båda, möjligtvis godkännas och sedan tacka ja/nej. Som jag fattade det så har man 2-3 veckor på sig att besluta sig för om man vill påbörja utbildning till KJ eller FSKJ efter att man godkänts vid extramönstringen och de båda mönstringarna skall alltså gå av stapeln inom en sådan tidsrymd. Såja, det kanske gjorde att saker och ting klarnade en smula.

Tidigare år har folk gjort båda extramönstringarna, och klarat båda, vad jag vet. Snackade med en kille som gjorde det i våras iaf.

Vill bara återknyta till hela "bara 40 armhävningar"-historien lite. Hur egentligen, handen på hjärtat, tror du att många armhävningar gör någon till en god soldat? Ifall gränsen var 70-80st så skulle man kanske få ett tiotal personer som klarade extramönstringen, och vad har man då? Tio gymknuttar som troligtvis inte kan röra sig en meter i skogen. Man bör nog vara bra allmäntränad, och det är man genom ett högt medelsnitt inom många områden.

Angående vinter-fallskärmshoppning så är det väl rätt rimligt att det är lättare att lära sig i augusti-hettan än i -20 grader och 4 dm snö.

Det låter ju bra med extramönstring vecka 16. :)

Får väl säga att träningen rullar på ganska bra. Ligger fär närvarande på 8 pass i veckan. (siming, löpning, styrketräning). Jag funderar lite kring träningsmängden. En vilodag per vecka borde väl räcka? Vissa kompisar och andra som tror sig ha kunskap om träning hävdar att man behöver mer vila än så, och att det är bortkastad tid att träna t.ex. siming och styrka samma dag. Jag anser dock att en vilodag är tillräckligt. Hur gör ni andra?

Har gått ifrån min tidigare rutin och kör för tillfället situps, armhävningar, pullups och rygglyft varje dag. Detta ingår inte i träningen utan är mer som ett komplement och eftersom jag inte kör särskilt hårt så funkar det bra. Ligger på kanske 60% av max på seten. Det som faktiskt påverkas mest av tidigare träning och värk är som du säger simning. Tror dock fortfarande att det är bra att köra simning samma dag som styrketräning eftersom a) man vänjer sig vid att göra nått när man är trött och B) jag har faktiskt blivit bättre på det "trots" att jag ofta redan är ganska trött i triceps när jag simmar.