Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Sen den förra tråden stängdes efter ett lite stötande skämt har det varit helt dött på FJS-fronten här på forumet. Därför vill jag nu dra igång en ny FJS-tråd där jag uppmanar samtliga att enbart skriva seriösa inlägg.

Hur många här på forumet har sökt till extramönstringen nu i vår? Efter förra årets uttagning visade resultatet att förvånansvärt många forum medlemmar blev uttagna. Man kan ju bara hoppas att resultatet blir desamma denna gång. :banghead:

För övrigt tycker jag att de fysiska styrkekraven på extramönstringen nästan är skamligt låga… Vad anser ni om tex 40 armsträckningar ect?

Lycka till med träningen så ses vi i Karlsborg i vår! :banghead:

• Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har sokt och hoppas bli antagen precis som de flesta andra. Nagot jag ar lite orolig over ar att man kanske inte ens far extramonstra vilket vore ratt surt med tanke pa hur daligt t.ex cykeln och styrkan pa monstringen reflekterar hur snabbt man springer milen eller hur manga pullups man gor.

Jag tranar med kraven pa extramonstringen X 3 samtidigt som jag forsoker fa ner milen under 40 och en km i vattnet under 18 min.

Hej!

Sen den förra tråden stängdes efter ett lite stötande skämt har det varit helt dött på FJS-fronten här på forumet. Därför vill jag nu dra igång en ny FJS-tråd där jag uppmanar samtliga att enbart skriva seriösa inlägg.

Hur många här på forumet har sökt till extramönstringen nu i vår? Efter förra årets uttagning visade resultatet att förvånansvärt många forum medlemmar blev uttagna. Man kan ju bara hoppas att resultatet blir desamma denna gång. 0:)

För övrigt tycker jag att de fysiska styrkekraven på extramönstringen nästan är skamligt låga… Vad anser ni om tex 40 armsträckningar ect?

Vem sa att kravet är 40 st armhävningar?

Hej!

Hur många här på forumet har sökt till extramönstringen nu i vår? Efter förra årets uttagning visade resultatet att förvånansvärt många forum medlemmar blev uttagna. Man kan ju bara hoppas att resultatet blir desamma denna gång. 0:)

Ja det var tragiskt att den förra tråden flippade ur. Har också sökt. Angående de fysiska kraven förhåller det sig ju så, vilket redan nämnts i denna tråden, att kraven är lägstakrav. Dessutom kan "40 armsträckningar" göras väldigt jobbiga om man gör på vissa sätt...

Håller med kylskåp om att träningen borde vara inriktad på att klara kraven med riktigt bred marginal och under värdelösa förhållanden.

För att forstsätta på ämnet träning... testade klättring förra veckan som en slags variation i träningen. Någon som har klättrat mycket som kan utvärdera effekten av den träningsformen?

0:)

Styrke- och uthållighetskraven är nog tillräckligt höga för att sålla ut de som är någorlunda lämpade för tjänsten. Hela meningen med testerna är ju att man i förväg inte ska veta exakt vilka prov man kommer ställas för. Ambitionen och viljan är det viktiga :banghead:.

angående 40 armböj/sträck så tycker jag mig känna till att försvarsmakten använder sig av "ner - upp" på slaget 55bpm och att du ska gå ner så pass långt att bröstet stortsett nuddar golvet(utan att vila på golvet). så 40 stycken är ganska jobbigt ändå.

55bpm? :banghead:

det undrar jag med... det kanske betyder att man ska göra dom i tempot 55 stycken per minut?

En annan sak, vet någon hur det blir med inryck??? Blir det i augusti 07 eller i januari 08?

Skulle ju vara prima att slippa vänta i ett helvår 0:)

I papprena jag fick om fjs står det att inrycket är januari 08. Fördelen är att man kan träna utan att det krockar med skolan.

I papprena jag fick om fjs står det att inrycket är januari 08. Fördelen är att man kan träna utan att det krockar med skolan.

Mmm, vet att det står januari 08 i papprena men jag snackade med ett befäl som sa att man skulle försöka lägga inrycket på hösten 07 för att underlätta grundutbildningen i fallskärmshopp... Någon som vet mer?

det undrar jag med... det kanske betyder att man ska göra dom i tempot 55 stycken per minut?

Nästan. Om du skulle använda en metronom som piper i tempot 55 beats per minute(bpm) så på ett slag så går du ner, på nästa upp, nästa ner osv.

alltså så om man är så seriös att man har en metronom så hinner du göra 27.5 på en minut. så 40 stycken borde ta ungefär en och en halv minut.

Vanligtvis står bara någon och säger "ner, upp, ner, upp" i ett ganska slött tempo.

40 armböj blir plötsligt mycket svårare.

Jag har också sökt och känner att jag ligger efter i träningen rätt rejält. Jag har nog fokuserat för lite på att träna exklusivt inför mönstringen och hållt på lite för mycket med andra aktiviteter som innebandy, baseball osv osv, vilket naturligtvis är bra det med men som tar lite för mycket tid. Dessutom har jag opererat foten nu i dagarna vilket sätter min träning ur spel i minst två veckor, något som tar mycket hårt på träningsrutinen.

Att flytta fram inrycket till hösten 07 känns som det bästa man skulle kunna göra. Utan att veta för mycket om utbildningen i sig så känns det som att man går miste om en hel del utbildning i patrullverksamhet i vintermiljö då man först måste ha GSU och befattningsutbildning. Börjar man i Januari så är ju snön borta när det är klart. Och dessutom, som nämnts tidigare, borde det vara svårare att lära sig hoppa fallskärm i vinter.

BTW

Jag har för mig att det klagades i förra tråden på ett trådnamn med titeln "Kull 88" då detta enligt många refererade till den FJS-kull som låg inne 1988. Om så var fallet kommer det säkert klagas på igen.

Edited by MastY
Jag har också sökt... Vet någon samtliga tester dom kommer att göra på extramönstringarna?

Vad fick ni för betyg på mönstringen? det vore spännande att veta hur man ligger till i fråga om att bli uttagen till extratester...

En del info kring extramönstringen finns här : http://www.fallskarmsjagare.se/urval_fortest.html

Vill minnas att jag besökt en sida där även lägstakraven på styrketestet fanns med. Rätta mig om jag har fel.

40 armsträckningar

40 situps

40 rygglyft

8 armhävningar ("chins")

Angående mönstringen:

Fysisk arbetsförmåga : 9

Styrka: 9

Inskrivningsprovet: 7 (1 poäng från 8 :D )

Psykologen: 8/8

Tjänstbarhet: A (perfekt hörsel, syn osv)

Bör tilläggas att min inskrivningsförättare hävdade att alla som uppfyller grundkraven kommer att kallas till extramönstring, förusatt att de inte förekommer för mycket i brottsregistret t.ex.

god fortsättning!

Jag har också sökt och känner att jag ligger efter i träningen rätt rejält. Jag har nog fokuserat för lite på att träna exklusivt inför mönstringen och hållt på lite för mycket med andra aktiviteter som innebandy, baseball osv osv, vilket naturligtvis är bra det med men som tar lite för mycket tid. Dessutom har jag opererat foten nu i dagarna vilket sätter min träning ur spel i minst två veckor, något som tar mycket hårt på träningsrutinen.

Att flytta fram inrycket till hösten 07 känns som det bästa man skulle kunna göra. Utan att veta för mycket om utbildningen i sig så känns det som att man går miste om en hel del utbildning i patrullverksamhet i vintermiljö då man först måste ha GSU och befattningsutbildning. Börjar man i Januari så är ju snön borta när det är klart. Och dessutom, som nämnts tidigare, borde det vara svårare att lära sig hoppa fallskärm i vinter.

BTW

Jag har för mig att det klagades i förra tråden på ett trådnamn med titeln "Kull 88" då detta enligt många refererade till den FJS-kull som låg inne 1988. Om så var fallet kommer det säkert klagas på igen.

Jobbigt läge, det där. Känner mig ynklig som har gnällt över förkylningar och lindriga överansträngningar. :rodna:

Håller med om att det hade varit skönt att ha inryck redan på hösten, inte minst för att väntan till inryck blir väsentligt kortare! ;)

Och ja, det lär bli gnäll på trådnamnet igen. :blink:

Raider88: Säker på att de där kraven inte är för KJ's extramönstring? Visserligen mycket troligt att de har samma krav, men jag har faktiskt inte läst någonstans om FJS styrkekrav vid extramönstringen. Och sen förekommer väl även ett knäböj- alt. stepup-test med ryggsäck om jag inte missminner mig. Fast inga av kraven på styrkan är ju omöjliga om man säger så, det ska nog gå hur bra som helst! Lycka till samtliga.

EDIT

Någon som vet vilka grundkraven på mönstringen är för att komma till FJS/KJ's extramönstring egentligen? Vissa säger att man ska ha minst en 7:a på allt, andra säger att medelvärdet ska vara minst 7 osv.

Edited by bartil

Jag har inte sökt till fjs, men jag har hört att nästa mer än hälften inte klarar att springa på den utsatta tiden. och på det testet sållas väldigt många bort, rätta mig om jag har fel...

Lycka till med mönstringen. Själv blev jag bara en simpel jägare:P

BTW

Varför skulle det vara svårare att lära sig hoppa fallskärm vintertid?

Edited by sgt_filur

BTW

Varför skulle det vara svårare att lära sig hoppa fallskärm vintertid?

kallt och eländigt. roligare/lättare o göra saker under sommarn än under vintern. logiskt.

@ bartil: Så kan det säkert vara. Jag var inte alls säker på min sak, så det är mycket möjligt att jag såg dem på en kj-sida. Säkert också mycket möjligt att det förekommer något step-up, alt. knäböjstest.

@Airborn_88: Varför sökte du både FJS och KJ? :tveka:

En annan sak, vet någon hur det blir med inryck??? Blir det i augusti 07 eller i januari 08?

Skulle ju vara prima att slippa vänta i ett helvår :D

Talade med ett befäl från K3 (rekryteringsansvarig om jag inte minns helt fel) och enligt honom kämpar de för att lägga inrycket till hösten 07. Så ryktet stämmer.

Och mina herrar, låt oss hålla den här tråden vid liv den här gången, så att den får dö ut på sitt naturliga sätt, precis som alla äldre FJS-trådar...

1. VANLIG är ett ord jag använde för att det jämförelsevis finns få FJare och KJare (då tänkte jag mig dom som ovanliga).

2. Om ni tycker att ordet vanlig är likgiltigt med ordet sämre/dålig så får set stå fär er...!!!!!

3. Denna tråd är till för snack om FJS och inte om alla olika jägarbefattningar.

• Super Administrators

okej då bryter vi där, nu börjar jag tröttna på detta ämnes eviga misslyckande.

och som direkt svar till ovanstående.

1. fel, med tanke när FJS började sin verksamhet och när KJS började så är de fler än t.ex LBB och FBJS som är betydligt yngre förband än både FJS och KJS (kjkomp whatever). En suddig värdering med att säga vanlig och sen jämföra med flera andra förband och mena att de skulle vara "ovanliga" ? dålig jämförelse rakt av.

De har mindre antagningar ja, men de har funnits i över 50 år.

2. fel, vad jag tycker spelar ingen roll i frågan om vad som är vanligt eller inte, jag brukar hålla mig till fakta så slipper jag få 10 andra på mig som undrar vad man menar och varför jag säger något som någon anna säger är fel etc etc... Vad jag sen faktiskt "tycker" är att det är så himla kasst att slänga massa adjektiv i början på förband utan att tala om vad man får den åsikten ifrån. Förstår man inte att andra kommer reagera när man gör så får man nog tänka om hur det fungerar på ett diskussionsforum med testosteronpumpade pojkar som kommer försvara sin heder till varje pris.

3. rätt men vissa har otroligt svårt att hålla sig till ämnet utan att börja mäta snopp. Har detta hänt för? gissa tre gånger... varför händer det igen? ...snoppmätning.. man vill alltid vara eller tillhöra den sidan som är mest beryktad mest hemlighetsfull mest omskrivna mest påkostade etc etc... och man vill tala om det högt och ofta.. narturlig instinkt bland de yngre könen. Det mest tråkiga är när det kommer från folk som har muckat från olika förband och fortfarande inte har insett vad det handlar om och måste slänga in sin kuk i det hela och visa hur jävla stor den är...

så vad gäller.. tja antingen låser jag, bara för att det sen ska födas en ny?.. som sedan besudlas igen av att någon är så illa tvungen att framhäva sin coolhet dominans av att tillhöra ett förband som en gång på 50talet fick "äran" att kalla sig jägarförband? ja jag vet inte, men om jag tittar bakåt i detta forums korta historia kan jag se ganska tydliga mönster att så kommer bli fallet.

Så hur gör jag? Förbjuder allt jägartrams framöver? jag har massor av trevliga trådar om pansar, flyg, träng och flottan osv.. som inte har i närheten samma misserabla historia som jägartrådar. Varför är det ingen som kissar i dom?

...eller så styr jag upp pliktverket med hårdare regler istället. I tråden pratar de som har information att delge och frågor som rör ämnet. Resten håller truten och simmar runt i övriga delar av forumet. Skulle man vilja slänga in en kul kommentar här så blir man varnad, och sen skiter jag i vad avsikten var... bara jag slipper se detta eviga mätande om vem som har störst balle.

...och jag känner på mig att jag nångång .. säg om 10-12månader kommer få upprepa mig då det är en ny kull med samma vilja att tala om hur coolt nått är pga nått de hört av sin kompis..

slutkontentan

vad spelar det för roll om det heter fallskärmsjägare eller fallskärmsskytte ?

Hade ni viljat byta förband om jägarordet försvann ? jag skulle nog inte få så många ärliga svar där om jag får gissa så jag låter det blir en obesvarad fråga.. orättvisst?.. livet är det, välkommen.

..tillsvidare låser jag och så får jag fundera på om jag nånsin ska tillåta trådar i detta ämne igen.

:/ suck

• Super Administrators

..heads up..

Antingen gaggar man om kommande vpl, tider, inryck förbandsinfo osv. och kanske om träning och lite om förväntningar från mönstring osv. ... allt annat dravel om jämförande och varför ett förband är bättre än det andra och varför några inte få heta jägare och några får raderar jag direkt och eventuellt varnar den som ignorerar min vilja.

Ni som har lite erfarenhet och vill berätta om verkligheten, gör det med största försiktighet.

Funkar det inte så stänger vi helt.

nog om det.

fortsätt gärna i ämnet.

Ang. framflyttad inryckningstid pga fallskärmsutbildningen så är det kanske så att det är mindre lämpligt att lära sig hoppa under vinterhalvåret, då väderförhållandena i regel är lite sämre då än på sensommaren/våren/sommaren. Inte för att man inte ska kunna hoppa oavsett årstid, men om man just ska LÄRA sig grejerna, är det förmodligen bra med möjlighet till kontinuerligt hoppande och drillande, som kan försvåras om vi antar att det är snöstorm/storm (en elev på en fallskärmsklubb får ex. inte hoppa vid ens halvsvaga vindar) var och varannan vecka.

Ingen säker kunskap, bara vad jag tror. Plocka bort om det är irrelevant för tråden..

40 böj-sträck kan lika gärna bli 140, då dom vid vissa tillfällen görs i grupp, och om EN person "fuskar" så räknar ALLA man om från 1 igen.

Lite OT kanske, men tro bara inte att extramönstringen och testveckorna är lätta....

Edited by AMFKSP

Något jag vet om extramönstringen är att de tester man officeilt har gått ut med inte är de enda fysiskt krävande testerna man gör under förtestet. än en gång kommer vi tillbaks till att det gäller att vara vältränad inom alla områden.

Något jag själv har lite problem med är att träna benen. Att köra sittande benspark, benböj, vadpress och knäböj på gymmet är visserligen jobbigt men känns ändå lite för intensivt. Marsch tar så väldigt lång tid för att det ska bli riktigt jobbigt. Känns som om att jag behöver hitta nått mittimellan men jag har slut på ideer. Hur tränar ni andra benen?