Jump to content

Fallskärmsjägare kull 88


Recommended Posts

Ofta är man sugen på att komma i form och kastar sig ut med kängorna och tar en 4-5 milarunda. Ta det lungt, medtag en kompis, sätt upp marschmål efter en fin väg (inte E4an dylikt ;) ) för att kunna känna att det var givande och få känna suget på att dra ut igen, annars blir det ofta inte gjort. Bättre att dra många kortare marscher på en 2-3 mil än kötta på 4-5 om man bara gör det en gång för att det var så träligt.. Räkna med ca 5km/h + raster.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 654
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sen så... :unsure:

 

Vilar du liiite extra (trots att du känner dig bra) för att kroppen ska återhämta sig lite mer, så är riskerna mindre att något återkommer direkt. Men det visste du säkert. :)

 

Seeeen satsar du på v. 16! :)

Link to comment
Share on other sites

Okej, tack så mycket för tipsen! :banana

 

Körde precis ett styrkepass, sen imorgon väntar marsch med nya tips att gå efter.

 

15 veckor kvar, grabbar, 15 veckor kvar... :camo:

 

Jävlar det känns som om tiden rinner iväg för mig... precis när träningen och motivationen ligger på topp så slår en satans sjuka till och gör att luftrören är som sugrör och huvudet är fullt med slem. Men jag köpte nya löparskor igår för tusen spänn så nu kan jag knappt hålla mig. Jag går promenader tills jag har drivit ut bacillerna ur kroppen, sen så... :angry:

 

Jobbigt ju, men det är bara att rätta upp huvudet och köra igen! :baskerKav:

 

Har själv drabbats av ett antal förkylningar under hösten som höll mig borta från träningen allt från 3 dagar till över en vecka. Får väl hålla mig borta från brudarna kanske. B-)

 

@rnc: kör 8 pass i veckan, med en vilodag. 3 styrkepass á ca 1 h (BRAK med mycket armsträckningar, chins, situps, rygglyft och dips), 2 löppass (1 intervall, 1 milen), 2 simning (inkl. vattenfys) á ca 1 h, 1 marschpass á 2-4 timmar. Kör väldigt strikt enligt ett eget program för att kunna gå efter principen med 48 timmars vila per muskelgrupp, inte simma 2 dagar i rad, marschera på helgen osv.

Link to comment
Share on other sites

@rnc: kör 8 pass i veckan, med en vilodag. 3 styrkepass á ca 1 h (BRAK med mycket armsträckningar, chins, situps, rygglyft och dips), 2 löppass (1 intervall, 1 milen), 2 simning (inkl. vattenfys) á ca 1 h, 1 marschpass á 2-4 timmar. Kör väldigt strikt enligt ett eget program för att kunna gå efter principen med 48 timmars vila per muskelgrupp, inte simma 2 dagar i rad, marschera på helgen osv.

 

Själv kör jag väl i princip så rakt emot detta som det kan bli :P. Kör armsträckningar, situps etc en gång i timmen på runt 50% av max varje dag. Springer milen ena dagen, simmar nästa, springer milen igen osv. Löpningens längd beror på hur pass taggad jag är, ibland blir det ganska mycket mer än en mil, ibland lite mindre. Ibland orkar jag inte ta mig till spåret så då simmar jag istället. Simningen handlar i princip om att göra det lite jobbigare varja gång jag går dit. Vilar när jag känner att jag har haft träningsvärk i samma muskler för många dagar i rad.

 

Väldigt ostrukturerat och omilitäriskt kanske men det funkar för mig iaf

Edited by Kylskåp
Link to comment
Share on other sites

Ingen direkt struktur alls. Gymdagarna är de enda som brukar vara rätt fasta, på tisdagar och fredagar. Dock har det inte blivit så nu på jullovet. :unsure:

 

Resten tar jag som det kommer, vad som passar med tider och så. Finns ganska mycket att stå i förutom träningen, och jag har inte tänkt schemalägga den så att allt annat får stå tillbaka, iallafall inte i dagsläget. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

@rnc: kör 8 pass i veckan, med en vilodag. 3 styrkepass á ca 1 h (BRAK med mycket armsträckningar, chins, situps, rygglyft och dips), 2 löppass (1 intervall, 1 milen), 2 simning (inkl. vattenfys) á ca 1 h, 1 marschpass á 2-4 timmar. Kör väldigt strikt enligt ett eget program för att kunna gå efter principen med 48 timmars vila per muskelgrupp, inte simma 2 dagar i rad, marschera på helgen osv.

 

Själv kör jag väl i princip så rakt emot detta som det kan bli :P. Kör armsträckningar, situps etc en gång i timmen på runt 50% av max varje dag. Springer milen ena dagen, simmar nästa, springer milen igen osv. Löpningens längd beror på hur pass taggad jag är, ibland blir det ganska mycket mer än en mil, ibland lite mindre. Ibland orkar jag inte ta mig till spåret så då simmar jag istället. Simningen handlar i princip om att göra det lite jobbigare varja gång jag går dit. Vilar när jag känner att jag har haft träningsvärk i samma muskler för många dagar i rad.

 

Väldigt ostrukturerat och omilitäriskt kanske men det funkar för mig iaf

 

Smaken är ju som baken... :rockon:

Kanske borde tillägga att det såklart inte alltid är möjligt att följa schemat slaviskt. Men jag försöker hålla mig till det så mycket som det bara går. Det finns ju faktiskt annat i livet än träning. :rolleyes: Själv upplever jag att jag har lättare att motivera mig om träningen är planerad sen innan. Dessutom är det en nödvändighet att planera om man har en träningskompis.

Link to comment
Share on other sites

..Och Raider88s träningskompis är ingen annan än den gamle räven Paratrooper88 (startade förra FJS-tråden) som valt att tillsluta sig än en gång till funderingar som FJS-aspiranter har i dagens Sverige. Har läst hela tråden och har hittat en del intressanta fakta men undrar nu om varifrån alla dessa aspiranter kommer ifrån i vårt avlånga land, jag menar, om det endast är jag och Raider88 som upprätthåller Skånes ära med sin närvaro. Ja, var är ni ifrån? Hade varit roligt att veta med tanke på långmarscher och andra trevliga "events".

 

Allt för mig!

 

PS. Tack för att du tog min underline rnc :clap: (uppskattas ej) DS.

Link to comment
Share on other sites

..Och Raider88s träningskompis är ingen annan än den gamle räven Paratrooper88 (startade förra FJS-tråden) som valt att tillsluta sig än en gång till funderingar som FJS-aspiranter har i dagens Sverige. Har läst hela tråden och har hittat en del intressanta fakta men undrar nu om varifrån alla dessa aspiranter kommer ifrån i vårt avlånga land, jag menar, om det endast är jag och Raider88 som upprätthåller Skånes ära med sin närvaro. Ja, var är ni ifrån? Hade varit roligt att veta med tanke på långmarscher och andra trevliga "events".

 

Allt för mig!

 

PS. Tack för att du tog min underline rnc :baskerKav: (uppskattas ej) DS.

 

Välkommen tillbaka!

 

Visste inte om du ville vara anonym? :baskerPa:

 

Nåväl, vet att det finns en "eventgrupp" i Trollhättan (Axly, Koeningsegg88 m.fl.) med folk som ska rycka in på K3. Avståndet dit för oss sydliga skåningar är dock tyvärr ganska långt...

 

Vi får väl se om någon skånsk FJS-aspirant hittar hit/har hittat hit till forumet. Det borde ju rimligtvis finnas någon om man ser till den demografiska statistiken.

Link to comment
Share on other sites

PS. Tack för att du tog min underline rnc :banghead: (uppskattas ej) DS.

 

Jag tror du får ta och finna dig i att det är fler än du som har tänkt fixa det. :banghead:

 

Skämt åsido (för jag antar att det är på den nivån vi befinner oss), så får jag tilla att jag förmodligen har längst eller åtminstone ligger i topp när det gäller avstånd till "events". Se information till vänster.

Link to comment
Share on other sites

I sommar (typ) är inga avstånd för långa. :banghead:

 

Edit: Fast det är klart, jag förstår bara skånska i skrift. 0:)

 

Nej, verkligen inte, hade varit riktigt trevligt med något samordnat då!

 

Haha, det verkar som vi får stå ut med ett och annat -va? och -jag förstår inte riktigt vad du menar? :angry:

 

Har vi någon värmlänning eller gotlänning här - då lovar jag dig att det kan bli problem :)

Link to comment
Share on other sites

Örebro såklart. Statistiken talar för mig då två från min skola ryckte in på FJS med förra kullen (86), dock genomförde bara en av dem.

 

Vet någon statistiken på hur många som sökte/extramönstrade bland 87orna?

Finns det någon här som bor runt sthlm som man kan löpträna/marschträna med? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Jag är som en manet i vattnet. Väldigt soft och ändå mycket farlig! Grr :)

 

Testade tid på 1000 meter bröstsim för ett par dagar sen och det blev 21 minuter. Fast då kom jag på mig själv att softsimma kring 400-600 meter och var helt i andra tankar så det ska nog kunna gå lite snabbare om man verkligen går in för det.

Link to comment
Share on other sites

Jag är som en manet i vattnet. Väldigt soft och ändå mycket farlig! Grr B-)

 

Testade tid på 1000 meter bröstsim för ett par dagar sen och det blev 21 minuter. Fast då kom jag på mig själv att softsimma kring 400-600 meter och var helt i andra tankar så det ska nog kunna gå lite snabbare om man verkligen går in för det.

 

Det är ju bra med 21min på 1000m.! Jag simmar på ca 18min när jag kör frisim. simmar nästan aldrig bröstsim, är mkt sämre på bröst.

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, för min del vet jag knappt om jag fixar 1000 meter frisim! :baskerKav:

 

Klarar inte heller 1000 meter frisim, även om jag började träna frisim i höstas (november). Fast bröstsim har alltid varit mitt favoritsimsätt, så jag tänkte testa att köra en del frisim och en del bröstsim 1000 meter och kolla tiden på onsdag så man ser hur man ligger till. Tror ni förresten att det är ett krav att kunna simma mycket frisim? Det vagt formulerade kravet jag sett är att man testar "vattenvanan". Sen tillkommer det ju en hel del vattenfys...

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, för min del vet jag knappt om jag fixar 1000 meter frisim! :baskerKav:

 

Klarar inte heller 1000 meter frisim, även om jag började träna frisim i höstas (november). Fast bröstsim har alltid varit mitt favoritsimsätt, så jag tänkte testa att köra en del frisim och en del bröstsim 1000 meter och kolla tiden på onsdag så man ser hur man ligger till. Tror ni förresten att det är ett krav att kunna simma mycket frisim? Det vagt formulerade kravet jag sett är att man testar "vattenvanan". Sen tillkommer det ju en hel del vattenfys...

 

Eftersom man som fallskärmsjägare antagligen blir släppt i vattnet vid vissa tillfällen så är det rimligt att tro att förmågan att simma långt kan vara rätt så bra att kunna.

Link to comment
Share on other sites

När ni trampar vatten (med händerna ovanför ytan såklart), hur länge trampar ni då? Testade köra en minut, vila (hjälpa med händerna) en minut, köra en minut, vila en osv sist, bara för att testa. Tänkte satsa på något liknande och göra 10-15 repetitioner till att börja med iaf, men antar att man kanske borde upp mot 5 min per gång för att kunna snacka? :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, för min del vet jag knappt om jag fixar 1000 meter frisim! ;-)

 

Klarar inte heller 1000 meter frisim, även om jag började träna frisim i höstas (november). Fast bröstsim har alltid varit mitt favoritsimsätt, så jag tänkte testa att köra en del frisim och en del bröstsim 1000 meter och kolla tiden på onsdag så man ser hur man ligger till. Tror ni förresten att det är ett krav att kunna simma mycket frisim? Det vagt formulerade kravet jag sett är att man testar "vattenvanan". Sen tillkommer det ju en hel del vattenfys...

 

Eftersom man som fallskärmsjägare antagligen blir släppt i vattnet vid vissa tillfällen så är det rimligt att tro att förmågan att simma långt kan vara rätt så bra att kunna.

 

Med frisim menade jag crawlsim och jag syftade på vattentestet vid EM.

Link to comment
Share on other sites

Med frisim menade jag crawlsim och jag syftade på vattentestet vid EM.

 

Jodå jag förstod att du menade vattentestet vid em men försökte samtidigt flika in att iaf jag själv anser att man ska klara de krav som ställs ut-och-in och bak-och-fram eftersom man när man blir släppt på riktigt inte plaskar runt i en bassäng. Kan man simma 1000m frisim snabbt och effektivt så kan man simma 1000m bröst med ännu mindre energiåtgång.

Link to comment
Share on other sites

Ojoj, för min del vet jag knappt om jag fixar 1000 meter frisim! :o

 

Klarar inte heller 1000 meter frisim, även om jag började träna frisim i höstas (november). Fast bröstsim har alltid varit mitt favoritsimsätt, så jag tänkte testa att köra en del frisim och en del bröstsim 1000 meter och kolla tiden på onsdag så man ser hur man ligger till. Tror ni förresten att det är ett krav att kunna simma mycket frisim? Det vagt formulerade kravet jag sett är att man testar "vattenvanan". Sen tillkommer det ju en hel del vattenfys...

 

jag testade simma 1500m frisim idag,det gick på 26:49 så ligger jag till.

Link to comment
Share on other sites

Med frisim menade jag crawlsim och jag syftade på vattentestet vid EM.

 

Jodå jag förstod att du menade vattentestet vid em men försökte samtidigt flika in att iaf jag själv anser att man ska klara de krav som ställs ut-och-in och bak-och-fram eftersom man när man blir släppt på riktigt inte plaskar runt i en bassäng. Kan man simma 1000m frisim snabbt och effektivt så kan man simma 1000m bröst med ännu mindre energiåtgång.

 

Jag ser din poäng. Missförstånd härmed utredda. Klart slut

Link to comment
Share on other sites

Testade att ta tiden på 1000 meter bröstsim idag. Fick ca 21 min.

 

Annars begrundar jag att det förmodligen är 13 veckor kvar till extramönstringen nu (om man blir kallad). Tänker prioritera simning (då främst vattenfys), armsträckningar, chins och situps. Kommer ni andra prioritera något/några specifika moment den närmaste tiden?

Link to comment
Share on other sites

En operation i foten (ta ut glas) har gjort att jag inte kunnat springa på snart en månad, utan bara köra styrketräning. Så så fort jag kan så kommer jag börja prioritera löpning framför allt. Frågan är om 13 veckor räcker :S

Link to comment
Share on other sites

En operation i foten (ta ut glas) har gjort att jag inte kunnat springa på snart en månad, utan bara köra styrketräning. Så så fort jag kan så kommer jag börja prioritera löpning framför allt. Frågan är om 13 veckor räcker :S

 

Jag tror också löpningen är viktigast! fast det beror ju på hur bra man är.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...