Jump to content

Bedrövligt stukad huvudbonad?

Ragulin

Recommended Posts

Nu blir jag förbannad! Kolla den här muppen vid gaten!!

ks05_vcp_jul.jpg

Hur i helvete bär han sin tomteluva? Ser ju ut som en total nörd! En SKAM för Krigsmakten. Det vet väl alla att en tomteluva skall stärkas i sockerlösning, vikas till en strut och läggas under madrassen i ett år för att få rätta stuket! Sådana här lösetyper borde aldrig tilldelas luvan. Man går ju inte ens luv-marschen ordentligt längre!!!

OBS ironi

• Forumsledning

..jaa !! fy satan.. att det ska vara så svårt.. men eftersom det är från en välbekant mission så får jag väl visa hur det ska se ut.. och att "vissa" kunde bära luvan mer rätt..

luciaks05.jpg

Ni hittar undertecknad säkert.. bara att leta efter den mest ståndsmässiga luvan..

Alltså nu blir jag sur detta är ju ett superhemligt spörsalforses förband som fram tills i dag varit en välbevarad hemlighet. Radera denna tråd genast innan musten kommer hem till er båda. ;)

Skulle det vara den särskilda sk julmusten då? :banghead::banghead:

"Morsan, titta vad jag har hittat! En hel tomte-armé!"

EDIT: Kimster

Ni hittar undertecknad säkert.. bara att leta efter den mest ståndsmässiga luvan..

Ja, vissa bryter ju mot gällande baccisregler och pringer omkring på mässen och flashar med sin nystukade tomteluva. Det är inte lätt för en skytteslusk att i ur och skur hålla stuket!

Eftersom alla som är med i specialförbandet tillhör JULMUST så bärs inget märke. Men som kuriosa kan jag berätta att det är längden på mössan som räknas. HKV har tagit fram en speciell formel där Coolhet/hårdhet/status på GU utbildningen räknas om till centimeter. Ju fler centimeter på luvan, desto mer status.

Den togs fram på förfrågan från vissa som ville ha lättare att mäta ;)

..jaa !! fy satan.. att det ska vara så svårt.. men eftersom det är från en välbekant mission så får jag väl visa hur det ska se ut.. och att "vissa" kunde bära luvan mer rätt..
Stopp och belägg nu! Hur kan du påstå att personerna på bilden bär luvan "mer rätt" när man inte ens har ensat upp åt vilket håll den skall stukas. Jag ser både vänster-, höger-, framåt- och bakåtstuk. Hur ska det vara?

/mdn

Stopp och belägg nu! Hur kan du påstå att personerna på bilden bär luvan "mer rätt" när man inte ens har ensat upp åt vilket håll den skall stukas. Jag ser både vänster-, höger-, framåt- och bakåtstuk. Hur ska det vara?

/mdn

Och vad säger baccisreglerna?

/mdn

Förutom betydelsen av längden på luvan, som Tikkanen så förtjänstfullt redogör för, så har det tillkommit ett inofficiellt stukande av luvan där riktningen på toppen anger vilket truppslag man tillhör. Exempelvis stukar infanteriet sin topp framåt och snett neråt, vilket ska tolkas som att man mest håller utkik efter stubbar att snubbla på, artilleriet stukar sin framåt och snett uppåt vilket ska symbolisera granaternas kastbana. Pansar stukar sin rakt bakåt enligt devisen "Fort fort framåt! Fan! Fel! Rök-bakåt!" , flygvapnet har rätt uppåtstående topp som pekar mot himlen och elaka rykten gör gällande att flottan föreslagits att ha inverterad topp (dvs pekande inåt hjässan) enligt devisen "Flottan - Så djupt man kan sjunka!" Hemvärnets insatsplutoner håller som bäst på att diskutera/tjäbbla om huruvida det ska införas ett särskilt HvIP-stuk eller om man ska stuka luvan efter vilket truppslag man gjorde lumpen inom.

Detta är som sagt helt inofficiellt och inget som sanktionerats och det rapporteras att vissa serviceförråd kräver ersättning enligt AFSE för luvor som stukats.

Vidare har Försvarets Traditionsnämnd föreslagit följande att infogas i nästa utgåva av UniRFM:

För generalspersoner och personal i övrigt inom HKV och OPIL gäller att "kantband-luddigt" och "topptofs-luddig" ska anläggas i guldfärg stället för det traditionellt vita samt att toppen ska stukas i "obestämd riktning, symboliserande FM inriktning för framtiden"

För Liv-, Gardes- och Trängförband ska gälla silverfärg (dock endast fr o m kaptens grad).

Hemvärn anlägger luva i brun/beige färg med kantband för infanteriet.

EDIT: Glömde: För personal inom MUST eller eljest annars i underrättelse- och/eller säkerhetstjänst (dock ej bevakningspersonal) gäller vanlig röd luva med vitt kantband och vit topp. Vid enskilt uppträdande må dock för sådan personal bäras särskilt så kallat lösskägg av typ jultomte varvid skäggets färg tillåts variera i enlighet med vad som ovan beskrivits för "kantband - luddigt" och "topptops-luddig"

Eftersom alla som är med i specialförbandet tillhör JULMUST så bärs inget märke. Men som kuriosa kan jag berätta att det är längden på mössan som räknas. HKV har tagit fram en speciell formel där Coolhet/hårdhet/status på GU utbildningen räknas om till centimeter. Ju fler centimeter på luvan, desto mer status.

Den togs fram på förfrågan från vissa som ville ha lättare att mäta ;)

Då kommer jag ju att snubbla på min.

Finns det något förfarande för att undvika det???

EDIT: Glömde: För personal inom MUST eller eljest annars i underrättelse- och/eller säkerhetstjänst (dock ej bevakningspersonal) gäller vanlig röd luva med vitt kantband och vit topp.

Nja, där har du inte helt rätt. Personal i underättelse- och/eller säkerhetstjänst (MUST inräknat) bär inte den vanliga toppluva m/06, utan toppluva m/06B. Utseendemässigt är den lik den vanliga luvan, men invändigt har den försetts med tunn kopparfolie. Kopparfolien har i FOI:s prov och försök visat sig 147% mer effektiv än den gamla aluminiumfolien, vilket gjorde att man trots det högre priset valde detta material.

Viktigt att tillägga rörande m/06B är att den har infosäkklassats som HEMLIG/SECRET, vilket således innebär att den skall förvaras i godkänt säkerhetsskåp när den inte används. Kopparlegeringen tillsammans med den speciella sömnadstekniken är nämligen state of the art och används inte av någon annan försvarsmakt i världen.

/mdn

Då kommer jag ju att snubbla på min.

Finns det något förfarande för att undvika det???

Enligt UnirFM så finns det möjlighet för personal med särskild status (expeditionsbiträden vid fd I2) att bära en ägiljett av motsvarande storlek, ägiljetten är rödvit.

Det gäller dock bara vid enskilt uppträdande

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...