Jump to content

Recommended Posts

Några här som sökt MP08? Sitter här och funderar på hur jag ska göra. Det är ju dags att söka via nätet nu men vi som ligger inne har ju ingen som helst erfarenhet av praktiskt MP-arbete. Menmen, den som lever får se. Det lutar åt att söka. Någon som annars gjort US som MP och vill berätta lite om hur det är?

/V :Malaj:

Några här som sökt MP08? Sitter här och funderar på hur jag ska göra. Det är ju dags att söka via nätet nu men vi som ligger inne har ju ingen som helst erfarenhet av praktiskt MP-arbete. Menmen, den som lever får se. Det lutar åt att söka. Någon som annars gjort US som MP och vill berätta lite om hur det är?

/V :)

Hej Victor, klart att du skall söka :clap:

Jag var ute på min mission 1993-1994, 11 år efter Gu. Det var en erfarenhet som jag inte vill vara utan. Jag var med vid sista svenska FN-missionen, observatörer ej medräknat, som tjänstgjorde i Libanon. Jag vet inte om det går att jämföra dagens MP-arbete med den tid då jag var i Libanon. Vi var iallafall tre stycken MP som tjänstgjorde vid den svenska underhållsbataljonen, SWEDLOG, vi arbetade ungefär som "kvarterspoliser". En balansgång mellan att "lägga ribban lågt" och samtidigt kunna "äta frukost med personalen" på campen varje morgon. Vi arbetade en hel del med rekryteringsbiten till polisyrket och hade "öppet hus med kaffe" varje morgon. Vi lyckades utomordenligt bra med detta och det känns som om vi hamnade rätt i arbetet. Vi hade dessutom en tragisk minolycka att utreda under vår tid i Libanon. En svensk sergeant förlorade sitt ena ben efter en incident i ett minfält. Jag känner att vårt MP-arbete var bra även ur ur ett psykologiskt perspektiv. De inblandade fick berätta hur de upplevt situationen/händelsen och detta hjälpte nog, förhoppningsvis, en del soldater vid SWEDENGCOY 1993-1994 att komma vidare i sitt bearbetningsjobb.

Lycka till!

Tobba, FE01, bef.nr 1930

Edited by Tobba

@ Tobba

Ja, det låter ju onekligen lite intressant! :/

Men är det någon som kan berätta om vad MP-arbete i US innebär i praktiken idag? Vilka är de vanligaste uppgifterna man har? Och har man verkligen saker att göra eller sitter man mest och väntar på att något ska hända?

/V

• 2 weeks later...
@ Tobba

Ja, det låter ju onekligen lite intressant! :)

Men är det någon som kan berätta om vad MP-arbete i US innebär i praktiken idag? Vilka är de vanligaste uppgifterna man har? Och har man verkligen saker att göra eller sitter man mest och väntar på att något ska hända?

/V

En annan fråga ang MP tjänsterna....

Vad innebär R10 Och R30?

Jag har luskat ut så pass mycket att R10 innebär att man ligger inne på Livgardet under ca 1 års tid med utb inräknat men gör man det med R30 beredskap eller återgår man till sin polismyndighet om man har R30 beredskap och jobbar på som vanligt under den tiden man har just beredskap... :rockon:

Med andra ord så utb man sig ett halvår, hösten 2007, och sedan i början på 2008 så går man in i beredskap i 2 år som R30 MP med PHS?

Luddigt men ni fattar säkert....

Edited by EMK

R10 är väll 10 dagars beredskap å R30 är således 30 dagars beredskap, någon som har nå annat förslag :rolleyes:

Jag har sökt till MP08, får se om det kommer nå positivt svar.

:rolleyes:

Om det inte vore för att de drar in 25% så kanske det vore skoj. Som det är nu så känns det som att man förlorar mer på det eftersom jag har högre lön "privat" gentemot FM nu när de drar av 25 % under utb.....

Surt...

• 3 weeks later...
@ Tobba

Ja, det låter ju onekligen lite intressant! :ak:

/V

En annan fråga ang MP tjänsterna....

Vad innebär R10 Och R30?

Jag har luskat ut så pass mycket att R10 innebär att man ligger inne på Livgardet under ca 1 års tid med utb inräknat men gör man det med R30 beredskap eller återgår man till sin polismyndighet om man har R30 beredskap och jobbar på som vanligt under den tiden man har just beredskap... :)

Med andra ord så utb man sig ett halvår, hösten 2007, och sedan i början på 2008 så går man in i beredskap i 2 år som R30 MP med PHS?

Luddigt men ni fattar säkert....

R10 är de MP (både med och utan PHS) som ingår i NBG. De har 10 dagars beredskap. De genomför sin utbildning hösten 2007 och är i beredskap från och med januari 2008 och en bit in på andra halvan av år 2008. Detta för att de ska kunna rycka ut med 130 dagars uthållighet (eller hur mkt det nu var) även i slutet av sin beredskapsperiod. Under denna beredskap "ligger man inne" på LG och övar etc. När beredskapstiden för NBG är slut är så vitt jag förstår förhoppningen att alla ska skriva på ett kontrakt för att överföras till MP08.

R30 är de MP (både med och utan PHS) som ingår i MP08. De har 30 dagars beredskap. De genomför sin utbildning hösten 2007 och är i beredskap från januari 2008 till december 2009. Under denna beredskap "ligger man inte inne" på LG utan bor hemma och kan jobba, plugga, löka eller göra vad man vill. Det är från MP08 som alla MP som behövs i FM:s utlandsmissioner (förutom NBG) ska tas ut.

Så som jag skrivit är så som jag har förstått det hela. Detta efter ett antal genomgångar på LG av C MP08 Mj B. (som för övrigt har en mejladress någonstans på http://www.mil.se/article.php?id=12793 som man kan ställa frågor till)

/V

Edited by Victor

Hej Victor, klart att du skall söka :D

Jag var ute på min mission 1993-1994, 11 år efter Gu. Det var en erfarenhet som jag inte vill vara utan. Jag var med vid sista svenska FN-missionen, observatörer ej medräknat, som tjänstgjorde i Libanon. Jag vet inte om det går att jämföra dagens MP-arbete med den tid då jag var i Libanon. Vi var iallafall tre stycken MP som tjänstgjorde vid den svenska underhållsbataljonen, SWEDLOG, vi arbetade ungefär som "kvarterspoliser". En balansgång mellan att "lägga ribban lågt" och samtidigt kunna "äta frukost med personalen" på campen varje morgon. Vi arbetade en hel del med rekryteringsbiten till polisyrket och hade "öppet hus med kaffe" varje morgon. Vi lyckades utomordenligt bra med detta och det känns som om vi hamnade rätt i arbetet. Vi hade dessutom en tragisk minolycka att utreda under vår tid i Libanon. En svensk sergeant förlorade sitt ena ben efter en incident i ett minfält. Jag känner att vårt MP-arbete var bra även ur ur ett psykologiskt perspektiv. De inblandade fick berätta hur de upplevt situationen/händelsen och detta hjälpte nog, förhoppningsvis, en del soldater vid SWEDENGCOY 1993-1994 att komma vidare i sitt bearbetningsjobb.

Lycka till!

Tobba, FE01, bef.nr 1930

Som MP på "Loggen" kunde man också köra "pinky-skämt" med nyroterade Stf Kompch på Transportkompaniet.

Det gamla "vita-pulvret-i-påsen"-tricket. :)

Bra gjort, även om det blev det sista officiella pinkyskämtet på L118.

/K, som var tvungen att gå ut i högtalarsystemet med ordern: Pinkyskämt upphör.

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Häromdagen ringde de från Livgardet, har fått en plats som MP-grpch. Antagningsbeskeden kommer om några veckor. Någon annan som hört något?

Jäpp!

Muntligt besked att jag är med som utredare! Ser fram mot utbildning i sommar :banana

Klara och tydliga besked om förutsättningar och tider mm. Jättebra

Tobba

Edited by Tobba

• 2 weeks later...

Lyfter tråden.

Nu närmar det sig och folk som ligger inne på nuvarande Livskvadron börjar få svar på sina ansökningar. Men fortfarande, finns det ingen som har erfarenhet av arbete i US som MP i lite mer "modern" tid och kan berätta om hur det är? (no offence Tobba ;-) ) Vi som ligger inne nu har ju bara gjort vpl och det är ju inte mycket kött på benen. Vi vet ju knappt vad US i allmänhet innebär... ;-) Får man sova ut ibland? Mycket mer avslappnat mellan befäl och soldater? Etc...

/V

Lyfter tråden.

Nu närmar det sig och folk som ligger inne på nuvarande Livskvadron börjar få svar på sina ansökningar. Men fortfarande, finns det ingen som har erfarenhet av arbete i US som MP i lite mer "modern" tid och kan berätta om hur det är? (no offence Tobba 0:) ) Vi som ligger inne nu har ju bara gjort vpl och det är ju inte mycket kött på benen. Vi vet ju knappt vad US i allmänhet innebär... :baskerPa: Får man sova ut ibland? Mycket mer avslappnat mellan befäl och soldater? Etc...

/V

Det bästa är att prata med de du kommer att få i din grupp, de som har erfarenhet av US på olika sätt. Som MP eller annat.

(Vem vet, ligger du på R30 kanske vi tillhör samma grupp!)

Lyfter tråden.

Nu närmar det sig och folk som ligger inne på nuvarande Livskvadron börjar få svar på sina ansökningar. Men fortfarande, finns det ingen som har erfarenhet av arbete i US som MP i lite mer "modern" tid och kan berätta om hur det är? (no offence Tobba 0:) ) Vi som ligger inne nu har ju bara gjort vpl och det är ju inte mycket kött på benen. Vi vet ju knappt vad US i allmänhet innebär... :baskerPa: Får man sova ut ibland? Mycket mer avslappnat mellan befäl och soldater? Etc...

/V

Det bästa är att prata med de du kommer att få i din grupp, de som har erfarenhet av US på olika sätt. Som MP eller annat.

(Vem vet, ligger du på R30 kanske vi tillhör samma grupp!)

Jo det är ju klart att det bästa vore att snacka med sin grupp, men den ser man ju först när man skrivit på pappret och rycker in...

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Idag kom antagningsbeskedet till MP08.

C MP grp med befattningsnummer 2201. Någon annan vars befattningsnummer börjar på 22?

MP tfn(telefon?!?)/bilfö med befattningsnummer som börjar på 23

Jag har bara fått muntlig info om att jag ska vara antagen till MP08 med R30 bredskap men vet fortfarande väldigt lite rent faktamässigt. Om någon besitter nyttig info om upplägg mm så skulle det uppskattas, det börjar ju ändå dra ihop sig.

Ja du är ju inte ensam om att vilja ha lite mer info, skulle vilja veta vad tfn står för i min befattning till att börja med.

TFN är den gamla militära förkorningen för Telefon. Telefonist (alt signalist) brukar kombineras med bilförare.

/K

Jag har bara fått muntlig info om att jag ska vara antagen till MP08 med R30 bredskap men vet fortfarande väldigt lite rent faktamässigt. Om någon besitter nyttig info om upplägg mm så skulle det uppskattas, det börjar ju ändå dra ihop sig.

Ja du, information har det icke varit tjockt med. Den enda info jag fått, förutom ett samtal med rekryteraren, är brevet från Chefen, i vilket du bland annat uppmanas att mejla in vilken mission du är mest intresserad utav.

Även antagningsbeskedet ramlade in för någon vecka sedan.

Om du fått en muntlig plats men inget mer så bör du nog ringa Livgardet/ansvarig och höra om det blivit något fel.

Ja du, information har det icke varit tjockt med. Den enda info jag fått, förutom ett samtal med rekryteraren, är brevet från Chefen, i vilket du bland annat uppmanas att mejla in vilken mission du är mest intresserad utav.

Även antagningsbeskedet ramlade in för någon vecka sedan.

Om du fått en muntlig plats men inget mer så bör du nog ringa Livgardet/ansvarig och höra om det blivit något fel.

Jag har pratat med infoansvarig på MP08 samt chefen för min grupp samt rekryteringsansvarig på FörMedC i början av förra veckan och allt är klart enl dem och sa att det skulle skickas mer info, troligtvis denna veckan men det verkar dröja. Det jag vet är utbildning från v 32, sen beredskap från ärsskiftet. Jag håller huvudet kallt över helgen. Har ju ändå redan fått tjänsteledigt, bara att "surfa" vidare och njuta.

Simma lugnt!

• 2 weeks later...

Ja på informationsfronten intet nytt...

Är det bara jag som tycker att utbildning på mindre än tre månader är aningen lite? En hel del man ska hinna med på den tiden, och där juridiska teorin och praktiken lär ta upp en stor del.

Ja på informationsfronten intet nytt...

Är det bara jag som tycker att utbildning på mindre än tre månader är aningen lite? En hel del man ska hinna med på den tiden, och där juridiska teorin och praktiken lär ta upp en stor del.

Jag pratade med infoansvarig på MP08 den 5/6 ang info då jag ännu inte fått något skriftligt kvitto på att jag är med. Han sa att jag skulle sitta lugnt i båten och att det kommer mer info i form av nyhetsbrev via mail. Även att det hade varit ngt datorhaveri?!? Jaja, det må vara som det är med den saken, det är ju trots allt seg maskin FM, det vet vi alla. Maila vederbörande med din mailadress och stöt på så kanske du får mer kött på benen.

Jag kan hålla med dig Björk om att det kan kännas lite tunnt med tre månaders utbildning men man får hoppas på att det inte blir som under värnplikten: Väntan och åter väntan; utan att tiden kommer att bli väl disponerad. Det ska under min utbildning dessutom bakas in tre v sjukvårdsutbildning.

Väl mött!

Edited by Borken