Jump to content

Vapen, vid marsh/övning ?

Guest Old No.7

Recommended Posts

Guest Old No.7

Vad har man med sig ut på marsh/övningar ?

Vad har man för vapen i en grupp, hur många har P-skott, granatsats på ak:n, minor osv...

Vad har varje enskilde soldat som standard med sig..

Uppskattar alla info jag kan få om vad man drar med sig ut, även vad hela balletten kan tänkas väga osv..

Tack på förhand.

Du har med dig ak5, stridspackning, kroppskydd och hjälm är alltid på trosspackning tas med och förvaras i tält eller fordon.de grejer du har på dig vid march dvs allt utom trossen har jag hört uppgifter på att de väger tillsammans ca 28 - 40kg eller nåt sånt (inte säker).

kroppsskyddet är ju inte roligt

kom på lite till..

De extravapen som bärs med är olika från pluton till pluton..

Jag låg som trafiksoldat där vi vid händelse av att larmstyrkan kallades dvs vi hade med oss 2-4 p-skott per grupp samt att vi hade 3 ksp 58

dessa bärs ju inte med så ofta utan bara ifall det väntas överfall.

pskottet är så otroligt dåligt att bära

En pansarskyttegrupp Strf 90 har iaf 2 st ksp m/58, 1 grg m/48, 4 st pansarskott m/86, 2 st ak 5b 2 st ak 5 och tio strv mina 5 (fast de ligger i vagnen, inget man springer i kring med...)

Gruppen består av 6 man: Grpch (ak 5b, p-skott), Stf Grpch (ak 5b, p-skott), 2 Ksp-skytt (ksp), 1 Grg-skytt (Ak 5/grg alt. p-skott), 1 Grg-ladd (Ak 5/2 grg-bumpor alt. p-skott)

Det är inte alltid de släpar med sig granatgrväret...

Tja, det där med kroppskydd kan du glömma direkt, något sådant lär du inte få se under hela vpl tror jag ( det har inte jag iaf, tack o lov)

Det beror ju på uppgiften såklart men jag skulle gissa på: tross med sovsäck/ar, puppa, liggunderlag, komarock, förstärkningskläder, NUsäck, vatten, AMMUNITION.

:)

vapen: ak5, ak5b, ak5+m203, Kulspruta 90, prickskyttegevär 90, ag90

kanske: grg, pskott, Kulspruta 58

Kroppsskydd har vi jämt... men efter att den varma årstiden är över så är det endast skönt... man slår sig inte så farligt om man trillar eller tar skydd, dessutom värmer det och är vindtätt...

Vilket hade ni då? 94?

Våra skyttesoldater har 90. Vi skall ha 94 egentligen men de ska IA03 ha så vi har också 90... Tycker inte att det inverkar så mkt på rörligheten när man väl vant sig.

Man skumpar omkring rätt mycket i 90an så det är skönt med lite "vaddering" för även om det inte är jättemycket pansar så är den förbannad hård på insidan...

Det är faktiskt värre att skjuta utan tycker jag... Skyddet ger stöd och komfort.

Märkte själv att när vi var ute med G-soldaterna och lärde dom att skjuta ak så tyckte löjtnanden som var med´ute att nu när det är 10 min vila så kan dom som är med och hjälper få panga lite... Så man greppade en ak, laddade ett mag och slängde sig ner på mage... Tyvärr så var fickerna på bröster fulla med anteckningsblock, pennor, ficklampor, ordermallar, en fällkniv, en skruvmejsel osv osv... SMÄRTA! med kroppskyddet märkte inte dom grejorna :lol:

Kan tänka mig att det beror på vilken fi man förväntar sig om man använder kroppsskydd eller inte.

För bassäk (?) som du Doyle är väll direkt eld från eldhandvapen det troligaste.

För en pansarskytt så är det nog rätt troligt att 152 mm granater kommer neddimpande förutom fiendens direktriktade eld...

I vagnen har man ju skyddet för att vid en träff kommer pansaret lossna på insidan å fara runt...

Fast jag litar inte så mycket på kroppsskydd 90...

Kan inte säga att jag litade ett dugg på varken hjälmen eller 90 skyddet. Men det lilla man har får man vara glad för ;) Skulle tro att det har att göra med att vi körde softskin.

Men när det var dags att vara b-styrka och ett par 302or var arbetsplats var de guld värda. Inga roliga blåmärken man skulle fått annars.

Doyle, känner du möjligtvis Jonatan Askesjö från Sollentuna?

Låg inne på bassäk i Karlskrona... en gammal klubbkompis till mig...

Javisst känner jag honom :) Vi tillhör samma kull!

Bodde tom i samma logement under Gsu:n. :ph34r: *städa städa städa* :lol:

HILL: Det är ju ett tag sedan jag låg inne men tror mig ändå ha koll på vad man tar med sig. Ska ni gå långt så kommer du antagligen att ha med stridsutrustning och stridspackning, dvs. vapen, amm, ryggsäck fullpackad med din personliga utrustning, (kläder mat,vatten,m.m.). På min tid vägde ryggsäcken ca. 30 kg och så tillkommer vapen (ak5) och stridsbälte (idag antagligen västen). Ibland hade vi med trosspackningen som vägde 5-10 kg. Med detta gick vi flera mil.

Vid kortare promenader kunde vi tvingas bära hur mycket som helst med då inte så lång sträcka. Värsta exemplet: en grupp på 8 personer med stridspackning, stridsutrustning, tält, ksp, grg,pansarskott , stridsvagnsminor, spadar, 25 liter extra vatten och massa ammunition. Vi gick bara 3 km men vi kunde knappt resa oss upp efter att vi gått ned i skydd utan behövde hjälp av kamraterna.

Som du ser varierar det ganska rejält vad man har med sig när man går ut, allt beroende på uppgift och avstånd. En sak är säker, du kommer att bli trött på att gå.

Men på riktigt skulle jag nog sätta på mig en hel del kroppsskydd iaf. En hgr kan alltid komma flygande  :D

I så fall lär det väl vara bättre med 94 och iläggsplattor.

Har klampat omkring med den i 6 månader så fort man lämnade campenm...

Jag tycker att det var inte så farligt att ha den på... visst det var inte samma sak som att rännna i busken hela tiden med den på men man vänjer sig..

Måste bara säga att mitt personliga intryck av 90 skyddet är att det verkar fruktat otympligt...

Vad gäller 90-skyddets otymplighet är det som så mycket annat en vanesak. Vi hade ALLTID skyddet på i skogen och de få gånger man inte hade det så kändes det jävligt konstigt. Det som är skönt tycker jag är att den fördelar vikten på hela axeln när man släpar på full utrustning, p-skott och ak. Sen är den ovärdelig i vagnen när man står uppluckat eftersom man far och slänger åt alla håll och kanterna på tridsluckorna är inte gjorda av skumgummi direkt. Nåt annat som alltid är härligt är att man svettas ner hela skyddet under dagen, sedan lägger man det närmast tältduken på natten med 20 minusgrader och så är hela skiten en stor tung isbit på morgonen. B)

Oj vad OT, men men.

/Aron

Nåt annat som alltid är härligt är att man svettas ner hela skyddet under dagen, sedan lägger man det närmast tältduken på natten med 20 minusgrader och så är hela skiten en stor tung isbit på morgonen. B)

Är det rekommenderat förfarande? För att knacka/slå loss isen sen?

HILL:

Detta är min checklista som jag använde som gruppchef på K4 95/96. Bara att ladda hem, modifiera lite för egna gruppen, printa ut och plasta in. Denna lista var min bästa vän och det kommer bli din också efter första gången du glömmer något viktigt. Notera att denna lista innehåller mer saker än vad du kommer ta med dig men den är till för att man skall *tänka* på varje sak *ifall* man vill ta med det.

http://bluenine.tv/soldf/checklista.DOC

Ang tross & kroppsskydd:

På K4 använde jag kroppsskydd en enda gång och det var när jag kastade skarp handgranat. Tross är väldigt ovanligt. Kommer ihåg att Henke (dvs SoldF.com skaparen) berättade vad det var för mig efter jag muckat!!

• 1 month later...