Jump to content

Gratis resor med VPL-kortet i hela Sverige frågas?

Guest Krp Gür

Recommended Posts

Guest Krp Gür

Tjena

Vplnytt gjorde ett reportage om att man kunde åka från söder till norr helt gratis med sitt vpl kort... Märkligt tänker jag att ett X2000 tåg inte kostar ett öre med VPL kortet???

Ringer SJ och frågar och enligt dem så ska det inte gå...

Vänder mig därför till detta forum där jag hoppas finna en själ som kan besvara vaf*n som gäller?

Tack

Mvh

Krp Gür

Tjena

Vplnytt gjorde ett reportage om att man kunde åka från söder till norr helt gratis med sitt vpl kort... Märkligt tänker jag att ett X2000 tåg inte kostar ett öre med VPL kortet???

Vänder mig därför till detta forum där jag hoppas finna en själ som kan besvara vaf*n som gäller?

Tack

Mvh

Krp Gür

"ID-kortet som du får när du rycker in gäller som biljett för resor inom länstrafiken och i viss tätortstrafik. Du får mer information om detta när du rycker in."

"Kan du av olika skäl inte bo på logementet eller förläggningen har du rätt till fria resor mellan den plats du istället bor på och utbildningsplatsen.

En allmän regel är att du måste resa med det färdmedel som den som svarar för utbildningen bestämmer. Har något särskilt färdmedel inte ordnats får du resa med allmänna kommunikationsmedel.

När du åker tåg får du resa i 2 klass. Du har rätt till obligatorisk sittplats och ligg- eller sovplats om du måste resa på natten." Källa: Lumpen.se

I värnpliktsnytt så åkte de mao med olika länstrafikbolag. När du får resan av Försvarsmakten så kan du dock få åka X2000 om du har tur.

/D

När jag låg inne 03/04 så hade inte Hallandstrafiken gått in i avtalet vilket såklart innebar att stadsbussarna kostade samt att vi fick betala för tåget till länsgränsen.

Samma gällde 05/06...

/JAS

Tjena

Tack

Mvh

Krp Gür

Det går att ta sig från söder till norr med värnpliktslegitimationen, men det gäller att krångla sig fram med regionaltåg, Swebus, länstrafik osv. X2000 kan man inte åka med, det samma gäller för Linx och andra ickeregionala tåg.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...