Jump to content

Goggle strap retainer

Gator

Recommended Posts

En forumskamrat beställde en sån här i samband med en Emdom-beställning, och jag valde att prova en jag också:

Emdom006.jpg

Inget som skulle varit särskilt svårt att göra själv, men nu kostade de inte så mycket ändå.

0:)

Edited by Gator

Man fäster den vad jag fattat i hjälmen sen får man trycka skruven igenom hjälmdoket .

Korrekt... :rodna:

:lol:

Men det är väl inte så värst smart?

Hur ska du då göra när du ska vända hjälmdoket på vintern? Hade det inte varit bättre att bara sy fast bandet direkt på doket?

Tja, whatever floats your boat. Men då hamnar ju strappen på insidan, och det händer ju att man använder goggles även på vintern. Med den frekvens som doket vänds (i min landsände), så är det ett försumbart problem. YMMW :)

8-/

Edited by Gator

Guest Triggerpuller
Ser ju ut som flärparna som håller uppe hjälmdoket... :)

Vilka går att använda på samma sätt. Sprättade själv bort dessa samt hjälmdoket och sydde fast på lämpligt ställe. Gratis.

Vilka går att använda på samma sätt. Sprättade själv bort dessa samt hjälmdoket och sydde fast på lämpligt ställe. Gratis.

Det hade ju varit ett alternativ...om hjälmdoket inte redan var bortsprättat. Vilket har varit fallet på de flesta hjälmar jag stött på.

:-(

Man fäster den vad jag fattat i hjälmen sen får man trycka skruven igenom hjälmdoket .

Men hur fäster man den i hjälmen? Att göra åverkan på ballistisk skyddsutrustning känns som en lagom god idé...?

Edited by LeadHead

LeadHead

Och hur tror du att hjälminredningen sitter fast innuti hjälmen, klister och böner? :rockon:

Det sitter ett antal bultar i hjälmen som man kan skruva ur och sen skruva tillbaka.

När det sen gäller åverkan på ballistisk skyddsutrustning, enligt en på tok för pratglad källa så skall den ballistiska skyddsfaktorn på hjälmen minska betydligt för varje gång man t.ex. tappar hjälmen i backen.

Jag förstår att Google Strap Retainern ter sig som mer än nöden kräver, tilldelad mtrl osv. säkerhetsnålar hit och dit.

Men syftet med denna cordurarem med tryckknapp och härdat hål som man kan dra en bult igenom är att brillorna skall sitta kvar på hjälmen trots att man hoppar från fullt fungerande flygplan. Håller det för det så är jag övertygad att dem klarar påfrestningar längre ner på skalan också.

:dribble: F.ö.

Anser någon att han eller hon eller det behöver grejor och som inte belastar någon annans konto eller rygg så är det väl upp till dom?

Edited by Sytare

Ok. Hade inget minne av att ha sett skruvbara bultar. Trodde det var nitar? Men det ser ut så på bilderna här på SoldF så... Ska kolla när det blir dags att vända på doket (om nu snön stannar kvar någon gång...).

Fattar jag det rätt som att Gator har skruvat ut en av bultarna, trätt på doket och sedan köttat bulten genom dok och "retainer" för att åter skruva dit den, så att den bulten som syns på Gators bild är just den bulten som sitter på hjälmen i original?

Ja, men vaf---n jag är ju stab! :D

@LeadHead

Kan ju vara så att man har nitat fast den gamla hjälminredningen i 90-hjälmarna, men störtkruka 90 med hjälminredning m/02 har skruv.

Och ja, det Gator gjort är att han lossat en bult och trätt den genom hjälmdoket.

När det sen gäller det här med stab, tja, finns inga bakre lägen i dagens krigföring, så det är bäst att alla har koll på hjälmen och skyddsmasken :D

• 11 months later...

Tyvärr så är det väldigt svårt att pinpointa exakt vilka nyanser som passar in på vår svenska materiell. Den ena firmans olive drab motsvarar den andres ranger green som sen kallas för smoke green av en tredje firma.

Emdoms sewage green harmonierar bra med vårt svenska bärsystem (men just dessa "goggle strap retainers" monteras i hjälmen, och den har ju en helt annan färg jämnfört med västen)

Edited by Sytare