Jump to content

Dålig urmakare

Deluxe

Recommended Posts

Hej!

Lämnade in min locka hos en "vanlig & riktig" urmakarfirma i stan för att byta batteri, dvs inte ngn lurare på gatan...

När min flickvän skulle hämta ut den så hade de inte stängt boetten. Hon hörde då hur expediten sa att hon inte fick igen klockan och bad en annan om hjälp. Den första sa sedan när nr 2 provade "Oj, gör du så där? Vågar du verkligen det?"

När jag kommer hem och ser klockan så är boetten på baksidan bucklad med tydliga mekaniska märken. Metallen på framsidan är repad på 3 ställen.

Klockan kostade ett par tusen ny och jag har bara använt den 1-2ggr/år vid finare tillfällen och var således i absolut perfekt skick... innan inlämningen...

Så? Vilka rättigheter har jag i ett fall som detta? Känns lite lite om de bara skulle bjuda på batterikostnaden á 70kr.

Vad säger ni? Vad har de för skyldigheter och vad har jag för rättigheter?

Jag hade MÖJLIGTVIS kunnat acceptera det om de hade bett om ursäkt och urskuldat sig för att de hade varit klantiga, men nu när de väljer att inte säga något alls...

Ska gå in där i morgon!

Hej!

Lämnade in min locka hos en "vanlig & riktig" urmakarfirma i stan för att byta batteri, dvs inte ngn lurare på gatan...

När min flickvän skulle hämta ut den så hade de inte stängt boetten. Hon hörde då hur expediten sa att hon inte fick igen klockan och bad en annan om hjälp. Den första sa sedan när nr 2 provade "Oj, gör du så där? Vågar du verkligen det?"

När jag kommer hem och ser klockan så är boetten på baksidan bucklad med tydliga mekaniska märken. Metallen på framsidan är repad på 3 ställen.

Klockan kostade ett par tusen ny och jag har bara använt den 1-2ggr/år vid finare tillfällen och var således i absolut perfekt skick... innan inlämningen...

Så? Vilka rättigheter har jag i ett fall som detta? Känns lite lite om de bara skulle bjuda på batterikostnaden á 70kr.

Jag hade MÖJLIGTVIS kunnat acceptera det om de hade bett om ursäkt och urskuldat sig för att de hade varit klantiga, men nu när de väljer att inte säga något alls...

Ska gå in där i morgon!

Du ska ta kontakt med :uzi (bluff)makarn och kräva ersättning, om din klocka blev skadad av att nån bytt batteri. Tycker det är inte är proffsigt att göra på det viset, måste varit en PRAO eller liknade som gjorde jobbet på klockan,

Kolla på www.konsumentverket.se

eller på www.arn.se

Vid byte av batteri påå min gamla klocka så gick inte tätningen rätt då dom skruvade fast den.

Och inget trycktest gjordes..

Fick en ny klocka som ersättning..med ungefär samma funktioner som den gamla. :uzi

iofs var det en digital men jag skulle kräva en ny, eller rep.

klockor är ganska tidlösa då det gäller värdet ifall det är en lite dyrare modell,,

Tillämpligt lagrum är konsumenttjänstlagen. Kraven på fackmannamässighet enligt fjärde paragrafen har man i det här fallet klart brutit mot. Således är tjänsten enligt nionde paragrafen felaktig.

Du ska för det första reklamera tjänsten (17§). Därtill rekommenderar jag att du kräver avhjälpande enligt 20§. Går det inte att avhjälpa har du rätt till skadestånd (31§).

/mdn

Brasklapp: Jag är inte jurist. Ta inte juridiska råd från galningar på Internet.

Är inte heller någon expert... men allt förnuft säger att man för en sådan enkel sak som att byta batteri skall kunna förvänta sig att klockan kommer tillbaks i det skick som du lämnade in den i. Det här är inte bara frågan om att få tillbaks kostnaden för batteribytet utan de skall ersätta dig för klockan. Reklamera och kräv ersättning.

/J

Uppdatering!

Butiken det gäller är Ur & Penn. Ringde idag deras centrala kontor och pratade med serviceansvarige INNAN jag gick till butiken. Han sa att de naturligtvis skulle ordna allt som hade blivit skadat.

När jag sedan pratade med dem på butiken så sa de att de mycket väl minns klockan eftersom att de hade haft så svårt att stänga den, så att flera stycken hade behövt prova.

MEN att det omöjligt hade kunnat bli någon skada när de hade handhaft den... De hade ju haft ett lager bubbelplast runt klockan...

När jag sedan pekade på den press de sa sig ha använt när de förslöt klockan och visade på att märkena på klockan matchade pressen... Så fortsatte de att säga att det var omöjligt! De hade ju bubbelplast!

Till slut gick de dock med på att skicka in klockan centralt, så den jag pratat med tidigare idag skulle få ta sig en titt!

Så.. Är det något ni verkligen är rädd om - glöm inte bubbelplasten! För då kan skada inte uppstå!

Så.. Är det något ni verkligen är rädd om - glöm inte bubbelplasten! För då kan skada inte uppstå!

Kanske går att ha i skyddsvästen istället för plattorna :baskerKav:

<OT>Då funkar kanske skyddsvästen som flytväst också?</OT>

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...