Jump to content

Värt att göra lumpen?

Guest snor

Recommended Posts

Halloj

Jag står du inför ett mycket jobbigt besslut, göra eller icke göra lumpen.

Jag har fått brev från pliktverket om att jag inte ska mönsta av någon väldigt konstig anledning. men vad jag fattat det som så skulle jag nog kunna få en tid ändå om jag ringer in.

Men nu är det så att jag länge drömt om att bli brandman och tänkte hoppa på SMO utbildningen så fort som möjligt för att kunna bli brandman så fort som möjligt, men jag vet inte om jag ska "offra" ett år till lumpen innan jag gör det?

Jag har alltid velat göra lumpen men ännu mer sugen är jag på att börja jobba inom räddningstjänsten, så hur tycker ni? tyckte ni att det var/är värt att göra lumpen?

Ärligt talat, vad förväntar du dig för svar på ett sånt här forum?

Simmar en enbent anka i cirklar?

Skiter björnen i skogen?

Finns det ris i Kina?

Osv.

/K

Mycket givande svar, tack så _jätte_ mycket.

tror du inte jag fattar det eller? kanske just därför jag vänder mig hit, istort sett alla har gjort lumpen och därför många som har åsikter om just det. Om du läser vad som stog så är jag intresserad av lumpen, då är det ju bra om jag får svar där folk gillade det, inte fan går jag till en forum för vinsmakare och frågar vad dom tyckte. Ge fan i att va dryg och fjantig mot nykomlingar som sen kanske inte vill skriva mer när dom får sånna som du på sig!

Jag tror att du kan ha hjälp av den här!

Annars så tycker jag att du ska göra som du själv känner.

Tack så mycket! den hade jag missat!

Om du är född 1989 och fått ett brev i år om att du inte ska få mönstra så är det tyvärr så.

Man kan inte längre överklaga besluten om jag förstod det rätt:(

Jasså är det så? hade hört tvärtom men du kanske har rätt tyvärr. men jag är inte 89, är född 88 men fick mitt brev bara några dagar sen, vet du om det gäller samma där?

Är inte smo utbildningen ganska svår att komma in på? Har en bror som gärna ville bli brandman, gick tom el/tele på gymnasiet för att ha den fördelen senare. Kom till mönstringen i jakt efter räddningsman (minns inte exakt vad den hette) men då fanns det inga kvar, vilket gjorde att han inte gjorde lumpen och nu har skitsvårt att bli heltidare.

Summa sumarum, hade jag haft en utbildning jag hade brunnit (!) för som jag hade kommit in på hade jag nog faktiskt valt den före lumpen. Visserligen går de utbildningarna alltid att söka senare, men vem vet vad som händer i framtiden.

• BlåGul -1
Mycket givande svar, tack så _jätte_ mycket.

tror du inte jag fattar det eller? kanske just därför jag vänder mig hit, istort sett alla har gjort lumpen och därför många som har åsikter om just det. Om du läser vad som stog så är jag intresserad av lumpen, då är det ju bra om jag får svar där folk gillade det, inte fan går jag till en forum för vinsmakare och frågar vad dom tyckte. Ge fan i att va dryg och fjantig mot nykomlingar som sen kanske inte vill skriva mer när dom får sånna som du på sig!

Var så god!

Det finns en gammal sanning som säger: Som man frågar får man svar. Det gäller även vem som man ställer frågan till.

Du ställer frågan om det är värt att göra lumpen och du ställer den på ett forum för militärt intresserade.

Dessutom har du inte angivit något egentligt problem mer än att du kanske vill göra lumpen men inte kommer att få någon kallelse till mönstring i kombination med att du är ännu mer sugen på att jobba inom Räddningstjänsten och det snarast (som jag tolkar det).

Vad är då problemet?

Men ändå: GU skulle säkert göra dig gott och en R3-tjänst inom Flygvapnet skulle säkert vara meriterande för din dröm om jobb inom Räddningstjänsten.

Det är vad jag tycker.

/K