Jump to content

Vilken typ av ammunition är det här?


GodSent

Recommended Posts

Fick ärva dessa två ammunitionshylsor modell större för ett antal år sen och de har mest stått och skräpat i min fönsterkarm med främsta syfte att fästa olika magnetiska saker på. Vad jag fått höra skulle det vara artilleriammunition som min Farfar (Han dog innan jag föddes, fått höra det för väldans längesen av min Farmor) skulle plockat upp på något fält när han låg inne som artillerist någongång 1920ish eller liknande. Frågan är då, är det någon som kan säga på ett ungefär ifall det stämmer eller är det helt uppåt väggarna fel? Vad är detta egentligen?

 

picture5681rb2.jpg

picture5641my0.jpg

 

 

Texten på undersidan lyder som följer.

Den med "guld"topp: 114261 (Kungakrona) ?.L. SV06

Den med "silver"topp: 111.9729 (Kungakrona) G.L. SV-07

Kängan kom med som storleksjämförelse.

 

Jag upskattar all hjälp jag kan få för att lösa detta familjemysterium.. :)

Edited by GodSent
Link to comment
Share on other sites

ja, bild från sidan vore uppskattat.....

 

men min gissning är 7,5cm granater (det är inga hylsor, det är granater)

de har blivit avfyrade (syns på räfflorna på gördeln)

 

siffrorna (114261 resp 1119729) borde vara tillverkarens nummer samt tillverkningsår och vilken batch de kommer ifrån, iaf är det så på dagens granater..

 

114261 innebär isåfall att den granaten är tillverkad 1942 (mellersta 2 siffrorna) och på den andra granaten borde det vara 1919.

11 borde om jag minns rätt vara tillverkarens nummer (varje tillverkare har en 2 siffrig kod) och de återstående siffrorna borde således vara vilken serie de kommer ifrån.

 

stämplarna borde vara kontroll märken skulle jag gissa på.

 

men som sagt, måttangivelser (höjd/diameter) och fler bilder vore önskvärt...

Link to comment
Share on other sites

Antar att du menar 24cm i omkrets, vilket ger ca 7.5cm i diameter.

Vet tyvärr inget speciellt om de här, för gamla för att jag skulle använt dem,

skulle tro att de är ofarliga men har personligen avlägsnat och spräng

ett tiotal "prydnader" som hade kunnat bli riktigt otrevliga.

Edited by Miranda
Link to comment
Share on other sites

Antar att du menar 24cm i omkrets, vilket ger ca 7.5cm i diameter.

Vet tyvärr inget speciellt om de här, för gamla för att jag skulle använt dem,

skulle tro att de är ofarliga men har personligen avlägsnat och spräng

ett tiotal "prydnader" som hade kunnat bli riktigt otrevliga.

 

Omkrets, så var det.

Farliga verkar de nog inte, man kan skruva av toppen och tittar man ner i dem är dem helt tomma, så någon explosionsrisk eller liknande förefaller iaf, för min hjärna vara osannolik, men man vet ju aldrig.

Link to comment
Share on other sites

7,5 cm Granatkartesch m/1900

http://sv.wikipedia.org/wiki/Granatkartesch

 

Om granaterna är tomma är de givetvis ofarliga. Dock finns ju den avlägsna möjligheten att tändrören kan innehålla ett par gram svartkrut.

Rent generellt är granatkartescher tämligen ofarliga även om de är skarpladdade. De innehåller mindre än ett hekto svartkrut och är bara farliga om det börjar brinna i närheten och man befinner sig rakt framför granaten.

Eftersom granatkartescher inte går sönder när de briserar är de tämligen vanliga som prydnadsföremål. Även tändröret förblir i det närmaste oskadade och därför var det många som letade reda på en avskjuten granatkartesch och ett tändrör för att ha i bokhyllan hemma.

 

Dessutom kan man ju påpeka att granater som är förkromade, i tusen fall av tusen, inte innehåller någon sprängladdning.

 

 

Som Koskela påpekat är det alltid klokt att ange mått på prylar man vill ha identifierade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...