Jump to content

utlandstjänst krig eller fred?


Recommended Posts

Du får ju tillexempel inte ta över någons nödvärnsrätt

 

Är du säker på det? Det beror väl helt på vilket ROE man jobbar utifrån?

 

 

 

 

Allt beror på vilket mandat som tilldelats för missionen, ROE ska spegla det mandatet, och förhoppningsvis gör det.

 

Sedan finns det förstås mänskliga rättigheter.

 

Är man i en Krigszon så gäller även Krigets lagar och med det en skyldighet att ingripa.

 

Sist, är vad som är säkert för en själv och sitt förband att göra, eller inte att göra.

 

Målsättningen är att man själv ska överleva missionen.

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Vilken typ av "säk" lyder frågan egentligen?

Är det "säk" av typen Säk I eller är det á la H Säk-serien, OP Sec, Säkskydd eller vad?

 

Beroende på så är svaren väldigt olika.

 

/K

 

Krook har rätt men ska man säga en sak genrellt så är det att Säki gäller till fullo även i utlandstjänst men säkerhetsinsp kan skriva undantag.

Följs... ja det är en annan fråga.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Krook har rätt men ska man säga en sak genrellt så är det att Säki gäller till fullo även i utlandstjänst men säkerhetsinsp kan skriva undantag.

Följs... ja det är en annan fråga.

 

/b

Att Säk I gäller är en sanning med modifikation. Säk I gäller vid "utbildning och övning" i både krig och fred (därmed också utlandstjänst) med undantag för förövning för direkt stridshandling. Är det inte utbildning eller övning så måste inte Säk I följas men eftersom Säk I i mångt och mycket bygger på erfarenheter (dåliga sådana) så ska det mycket till för att bestämmelserna i Säk I inte ska följas av ansvarig. Det ska kunna motiveras inför ev. nämnd i händelse av olycka.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något. Kosovo var/är ju kan ske inte hetaste missions området men ändå. MTO och MP klagade när min patrull åkte fast in en kontroll INNE på campen. Åkte dock inte ditt för det. Finns tusen andra exempel

Link to comment
Share on other sites

Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något. Kosovo var/är ju kan ske inte hetaste missions området men ändå. MTO och MP klagade när min patrull åkte fast in en kontroll INNE på campen. Åkte dock inte ditt för det. Finns tusen andra exempel

 

 

Vaddå... tycker inte du att det känns bra att ha din ak fast i ett vapenställ som är monterat så att du måste öppna bildörren för att få loss vapnet? 0:)

Link to comment
Share on other sites

Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något.

Nu är det väl inte SäkI som bestämmer att last ska vara säkrad, utan andra regelverk. H Lastsäkring föreskriver specifikt att vapen inte behöver sitta i avsedda hållare om det finns skäl för att ha det lätt gripbart.

 

Med tanke på hur många dödsfall i utlandsstyrkan som har orsakats av trafikolyckor jämfört med hur många som orsakats av fi beskjutning så tycker jag det är rimligt att även utlandsstyrkan ska lastsäkra... Ett lastsäkringsgaller i sig är inte någon garanti, särskilt inte som folk har en tendens att lasta tämligen mycket även i fordon som inte är avsedda för tung last... TEXT BORTTAGEN AV MODERATOR

Link to comment
Share on other sites

Vaddå... tycker inte du att det känns bra att ha din ak fast i ett vapenställ som är monterat så att du måste öppna bildörren för att få loss vapnet? :baskerKav:

Eller i Sprinter där det är i princip omöjligt att snabbt få bort vapnet ur stället om man har magasin i. Om jag minns rätt måste ena framsätespassageraren (om man inte har Ra480 på mittenplatsen) förvara sitt vapen i stället i baksätet. I lastbil ska man visst ställa sig upp och ta loss det från hållaren i taket.

 

Vapenställ är en bra idé, men tyvärr funkar inte de i exempelvis Sprinter något vidare. De i Pbv302 var bättre, men inte riktigt bra de heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något. Kosovo var/är ju kan ske inte hetaste missions området men ändå. MTO och MP klagade när min patrull åkte fast in en kontroll INNE på campen. Åkte dock inte ditt för det. Finns tusen andra exempel

Måste och måste.

Du har krav på att hålla en hög säkerhet och är du inne på campen finns det väl ingen anledning att inte följa reglerna även fast de är stelbenta?

 

Däremot så kan det vara knivigt att följa instruktioner ibland mht läget:

"F-n vad de skjuter! Vi måste dra, KÖR!"

"Nä, vänta jag måste spänna åt spännbandet över stridspackningarna först!"

Och det går ju inte för sig.

 

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Säkerhetsinstruktioner och reglementenär till för att följas men i skarp situation och om nöden kräver så kan man göra avsteg från dessa. Man måste dock veta vad man gör och kunna motivera det vid en utvärdering i FPAN eller motsv (om det vill sig illa).

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något. Kosovo var/är ju kan ske inte hetaste missions området men ändå. MTO och MP klagade när min patrull åkte fast in en kontroll INNE på campen. Åkte dock inte ditt för det. Finns tusen andra exempel

Måste och måste.

Du har krav på att hålla en hög säkerhet och är du inne på campen finns det väl ingen anledning att inte följa reglerna även fast de är stelbenta?

 

Däremot så kan det vara knivigt att följa instruktioner ibland mht läget:

"F-n vad de skjuter! Vi måste dra, KÖR!"

"Nä, vänta jag måste spänna åt spännbandet över stridspackningarna först!"

Och det går ju inte för sig.

 

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Säkerhetsinstruktioner och reglementenär till för att följas men i skarp situation och om nöden kräver så kan man göra avsteg från dessa. Man måste dock veta vad man gör och kunna motivera det vid en utvärdering i FPAN eller motsv (om det vill sig illa).

 

/K

 

Enligt min ringa mening är det ett betydligt värre tjänstefel att spänna fast sitt vapen så att man inte kan verka med det...

Link to comment
Share on other sites

Enligt min ringa mening är det ett betydligt värre tjänstefel att spänna fast sitt vapen så att man inte kan verka med det...

Och det behöver du som sagt inte göra om det finns skäl att inte göra det.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min ringa mening är det ett betydligt värre tjänstefel att spänna fast sitt vapen så att man inte kan verka med det...

Och det behöver du som sagt inte göra om det finns skäl att inte göra det.

 

På utlandstjänst finns det av förklarliga skäl alltid anledning att inte lastsäkra sitt vapen. Prova själv att göra mission så får du se hur MTO vill ha det och hur det brukar funka i praktiken...

Link to comment
Share on other sites

Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något. Kosovo var/är ju kan ske inte hetaste missions området men ändå. MTO och MP klagade när min patrull åkte fast in en kontroll INNE på campen. Åkte dock inte ditt för det. Finns tusen andra exempel

 

Är mycket lättare i Afghanistan då det inte finns några vapenställ i dom flesta fordonen (Japp ironi). Sen behöver man ju sällan ha jävligt bråttom inne på campen om det inte är ett larm av livshotande karaktär man åker på, och det händer ju inte speciellt ofta

Link to comment
Share on other sites

Tex måste lasten alltid vara säkrad trots man har fetaste lastsäkringsgallret i GWn. Vapnen skall sitta i avsedda hållare. I helvete jag blir pucktvåa om det skulle hända något. Kosovo var/är ju kan ske inte hetaste missions området men ändå. MTO och MP klagade när min patrull åkte fast in en kontroll INNE på campen. Åkte dock inte ditt för det. Finns tusen andra exempel

 

Är mycket lättare i Afghanistan då det inte finns några vapenställ i dom flesta fordonen (Japp ironi). Sen behöver man ju sällan ha jävligt bråttom inne på campen om det inte är ett larm av livshotande karaktär man åker på, och det händer ju inte speciellt ofta

...och själva anledningen till att ha vapnet lastsäkrat inne på campen...?

Patron ur - tillbaks in i fordon - lastsäkra vapnet - köra till förläggning/motsv - lasta ur. :dribble:

Ger mig f_n på att vapenfästena i sig är det som orsakar skador om någonting skulle hända.

Link to comment
Share on other sites

Jag slog alltid i knäna i "vapenstället" i GW:n i Kosovo. Det var i princip det farligaste momentet under missionen om man bortser från trafiken som var det absolut farligaste.

 

Med tanke på den generella hotbilden i Kosovo och kopplat till trafiksäkerhetsläget där, så tycker jag att folk gör helt rätt när de fokuserar på lastförankring och dylikt på bekostnad av snabbhet till att dra vapen.

Det största hotet i Kosovo är trafikskador, inget annat.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag bumpar den här tråden med anledning av SäkI 2008-serien som har fått en utökad omfattning samtidigt som den har medgett vissa "lättnader".

3. Giltighet för SäkI. – Föreskrifterna i SäkI gäller vid utbildning

och övningar samt insats

• i fred

• vid höjd beredskap

• då insatsen inte är direkt förberedelse för stridshandling

(jämför mom 2).

SäkI skall tillämpas vid insats i missionsområde enligt stående

Försvarsmaktsorder för utlandsstyrkan, Stående FMO.

Det jag har fetmarkerat är nytt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Jepp, så är det.

Dock kan Förbandschef (CO) Besluta om ett antal avsteg från SäkI i insats, och dessa rör mestadels just trafik som nämns ovan i tråden.

 

Jag upplever inga större begränsningar i US för att man är tvungen att lyda under SäkI, utan jag tycker att det är bra att folk är på det klara med vad som gäller och att samma regler gäller hemma som borta. Precis som Krook säger i tråden ovan så är det ju så att skulle det smälla på riktigt och kulorna börjar flyga så träder sådana paragrafer som Nöd in, och då kan ju enskild soldat upphäva de eventuella regler som är i vägen för hans/hennes överlevnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...