Jump to content

Behöver lite träningsråd

Reupif

Recommended Posts

Jo, lite hjälp till ett nytt träningsprogram uppskattas om någon har tid.

ska rycka in på K3 så jag måste anpassa mig till det peeeew...

Just nu:

Mån: 5km springning+Styrka

Tis: fri

Ons: 10km springning

Tors: Styrka

Fre: 5km springning

Lör: Styrka

Sön march med 22kg 7km

Med styrka menar jag:

30x4 armböjningar

15x3 armhävningar (chinups)

40x4 sittups

40x4 ryggböjningar

15x4 kolmasken

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Planerat

Mån: 7km springning

Tis: fri

Ons: 10km springning

Tors: Styrka

Fre: 8-9km springning

Lör: Styrka

Sön march med 30kg 7km

Med styrka menar jag:

30x5 armböjningar

25x3 armhävningar (chinups)

40x6 sittups

40x6 ryggböjningar

25x4 kolmasken

Blir detta bra eller går jag för hårt fram?

Jag skulle rekommendera att du läser den här tråden:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23169

Och ditt träningsprogram ser ju hyfsat ut, men jag vet ju inte för fem öre på vilken nivå du ligger nu, men däremot kan jag säga direkt att om du inte har någon marschvana med vikt att tala om i nuet så kommer du förmodligen att skada dig rätt rejält om du ska knata ut med 22 kg i ryggsäcken och sedan öka med 8! kg till nästa vecka. Om du har marschvana med ryggsäck redan, gå litet mer än vad du brukar med litet mer i ryggan (förutsatt att du har bra kängor), annars, gör som Fk Satan föreslår. Det tjänar du på i längden.

Jag skulle rekommendera att du läser den här tråden:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=23169

Och ditt träningsprogram ser ju hyfsat ut, men jag vet ju inte för fem öre på vilken nivå du ligger nu, men däremot kan jag säga direkt att om du inte har någon marschvana med vikt att tala om i nuet så kommer du förmodligen att skada dig rätt rejält om du ska knata ut med 22 kg i ryggsäcken och sedan öka med 8! kg till nästa vecka. Om du har marschvana med ryggsäck redan, gå litet mer än vad du brukar med litet mer i ryggan (förutsatt att du har bra kängor), annars, gör som Fk Satan föreslår. Det tjänar du på i längden.

Hmmm du har nog antagligen rätt med march frågan. Ja det får nog bli längre stäckor med mindre ökning av vikterna typ 8-9km med 24-25kg och sen en succsesiv ökning av båda. kanske inte ska öka springningen lika fort heller.

tack för länken till topicen, riktigt givande!!

Alltså, om du inte redan har gått med 20 kg på ryggen en gång i veckan i några månader, börja då inte med 25 kg direkt, utan snarare med 5. Mät heller inte sträckan i kilometer utan i minuter. Gå i 50 minuter, vila sedan i 10 och fortsätt så. Om du känner att du är vältränad redan nu kan du ju börja med att gå i två timmar inklusive vila och se hur du känner dig efteråt, och kanske öka tempo eller gå en timme till nästa gång. Även om det känns pissenkelt att gå med den vikten på ryggen ska du ändå inte lassa upp femton kg direkt nästa gång, utan öka vikten med omsorg. Det spelar ingen roll om du är van vid att gymma eller springa mycket, att marschera med packning är något helt annorlunda, och kräver, liksom med all annan träning, att man börjar från början. Man lägger inte upp 100 kg på stången första gången man ska bänkpressa, och man springer inte milen första gången man löper på ett år heller. Likaså beger man sig inte ut i skog och mark med 25 kg på ryggen första gången man ska testa att gå med packning. Om man nu inte vill paja knäna förstås, men då lär det inte bli något inryck överhuvudtaget för din del. Lyssna på vad Fk Satan säger om marschträning, så kommer du att klara dig galant.

Gör inte missen att ligga på max-belastning hela tiden... Det kommer bara att sluta med att du blir skadad och kanske måste avbryta din GU i förtid.

Börja med låga vikter, lägre än vad du tror. träna korta pass. öka vikten långsamt. Det viktiga är inte att du fixar maxlasten när du rycker in. Utan att du har en god fysiskgrund att stå på när du rycker in för att undvika småskador osv samt för att tillgodogöra dig träningen när du ryckt in.

Jag går sällan med en vikt över 20kg... och jag går sällan mer än 3h. Men jag vet att jag fixar minst dubbla vikten och dubbla tiden. Men det är inte något jag gör ofta, utan det gör jag vid några enstaka tillfällen. Jag har 10års erfarenhet av marschträning, och jag har gjort många misstag. Jag har närmare 15års erfarenhet av seriös fysisk träning, även där har jag gjort och lärt mig av många misstag genom åren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...