Jump to content

Ang. guldburk och snuskburk

bartil

Recommended Posts

Jag vet inte om det var det du undrade över, men du behöver brännarsprit, tändstickor, något stabilt (värmetåligt!) att ställa köket på samt eventuellt vatten. Konservöppnare och en sked är också att rekommendera.

SoldF.com har en alldeles förträfflig sida om enmansköket:

http://www.soldf.com/enmanskok.html

Hur du kan göra GU nu utan att ha fått utbildning i detta övergår mitt förstånd... :huh:

Edited by LeadHead

Hehe, tack för svaren. Vi har fått utb. på att laga till gröna påsen, men inte guldburken... undrade mest typ hur länge det ska tillagas, om man ska tillsätta något vatten osv.?

Kom på att jag glömt ta med mig vindskyddet hem, går det att köpa delar ur enmansköket på ÖB tror ni, eller måste man isf. köpa det komplett?

Hehe, tack för svaren. Vi har fått utb. på att laga till gröna påsen, men inte guldburken... undrade mest typ hur länge det ska tillagas, om man ska tillsätta något vatten osv.?

Guldburkens innehåll kan ätas varmt, kallt eller ljummet. Du gör med andra ord som du känner för och har tid och möjlighet till. Om något vatten ska tillsättas eller ej beror på personligt tycke och smak.

Vill dock varna för att värma burken direkt på kaminen - det är lätt hänt att innehållet i botten på burken förångas och pressar upp det övre, kalla, fasta innehållet som en kolv. Är man inte beredd på det så riskerar man att få en rejäl klump rykande lapskojs direkt på kaminen, och det är inte helt kul. :huh:

Guldburkar går såklart också att värma direkt på motorer, värmepaket och liknande varma ställen :huh: För dagens ungdom som bara äter mat i påse ;) Eller så klart ätas kalla (med resveration för de gaser som orsakas i tarmpaketet).

Om man vill slippa disk värmer man burken oöppnad i en kokkärl med vatten. Tar mer tid men ger hyffsat jämn uppvärmning.

Dock skall det sägas att innehållet vinner en hel del på att tillagas på riktigt, ett egen komponerat kryddkit tar varken plats eller vikt i anspråk men kan göra under för fältkosten, även om hunger är bästa kryddan( och sådan råder det oftast ingen brist på).

Ett litet kit med timjan, chiliflakes, peppar och salt är allt som behövs.

Guldburkar går såklart också att värma direkt på motorer, värmepaket och liknande varma ställen :) För dagens ungdom som bara äter mat i påse ;) Eller så klart ätas kalla (med resveration för de gaser som orsakas i tarmpaketet).
Att tänka på där är att det är en konservburk...och det är jävligt olämpligt att värma dem FÖR mycket. :clap:

Det där med varmvatten är allså en god idé.

Kan gissa att tillagninssättet är ungefär liknande med jägarkök ;)

De flesta guldburkar mår lite bra av en skvätt vatten, lite smör (motsv) samt ett par skak med en kryddburk med många kryddor i (det fanns åtminstone förr universalkryddburk på ica/konsum. öppna alla lock och en två eller tre skak så smakade det, annorlunda iaf)

Nja, det vet jag inte. Namnet är lite missvisande även om det givetvis säger en del om vad det ursprungligen, på den gamla onda tiden, var tänkt för.

Det är nog snarare så att godtyckligt prioriterade förband får dem. Det kan eller kunde iaf. vara allt från jägarförband eller HV-insats (UG61) till KB-skolenheter (R.I.P.).

Själv hade jag ett under större delen av KB-skoltiden, när alla KB på I 19 var samlade på ett kompani. Vi fick dock lämna in det och övergå till snuskburken efter vinterfjällmarschen.

Edited by LeadHead

Nu måste jag bara fråga, snuskburken? Får inte ni ut jägarköket?

Nä, det är väl bara jägarförband och motsv. som får ut det? :baskerKav:

Vi på 4:e skvadron 04/05 fick ut det. Men då vi tillhör LG så händer det mycket skummt :clap:

Fick ut båda köken under min 9 månaders kurs på FM HS/F14 under vpl. Jägarköket användes nästan jämt. Överhuvudtaget fick man ut mycket mer mtrl än gemene man :) Det enda man int fått ut var konservöppnaren av nån konstig anledning så morakniven var inte så vacker på slutet.

Båda köken har sina fördelar och nackdelar, den största fördelen som jag ser med snuskburken är dock att man kan få ner 2 st oöppnade guldburkar i den, och det rymms flera st på en kamin. Den går även att flytta även om den skulle råka vara full. Så har man fått ut konserver, gott om tid, och tillgång till tält med kamin eller annan värmekälla så väljer jag snuskburken över jägarköket.

Har man fått ut båda köken så tycker jag en bra idé är att man tar med sig ett kök var i stridsparet och väljer det som är mest lämpad för tillfället att laga mat till båda.