Jump to content

Vapen

Guest Sgt. Bäckström

Recommended Posts

Guest Sgt. Bäckström

Undra vars alla vapen tar vägen nu när dom rustar ner försvaret?? Dom kan ju inte slänga in alla överblivna vapen i vapenförådd, dom kan inte heller skrota vapen som skattebetalarna har köpt och som är fullt dugliga!! Jag tar gärna emot ak5:or och ak4:or och nån ksp!!

Här försvinner en hel del.

http://www.fmv.se/index.asp?K=005018&L=SE

En del skrotades redan under 90 talet (kontrakten skrevs) - ex strv s, haubits F och lite annat.

10 bataljoner Infbrig 77 skickades till Baltikum samt en stor mängd Lvakan 48 bataljoner.

Vidare har en stor mängd mtrl sålts via fmlog till överskottsbolag och liknande.

Efter jordbävningen i Turkiet skänktes tusentals 20-tält till hjälporganisationer därnere.

Ja det finns nog en ändlös lista att göra men här har du huvuddelen av matrielen.

Angående flygplanen så ställs de nog i bergrum. Var inne i ett bergrum under min militärtjänst och jag har aldrig sett så många J35or i hela mitt liv. Där stod oxå ett stort antal Lansen samt reservdelar såsom vingar, fenor osv till Viggen. Antagligen fasas väl de äldsta planen ut och viggen ställs in i stället.

Handeldvapnen fanns det ju en viss brist på och man skrotar ju kpisten. 15000 Ak4or skickades till Baltikum med Infbataljonerna.

Övriga eldhandvapen förvaras nog i kasuner och förråd.

nån som vet mer??

apropå vapen förvaring.

för 2 år sedan fick vi under en FBU/u övn ut Mausrar såm legat 45 år i mobförråd, vi fick i uppgift att vårda dessa 25 vapen. kan upplysa om att de såg förjävliga ut, det var desto roligare att efter vården få skjuta upp ca 1000 skarpa 6,5x55 bulor :). sedan var det förstås preusisk vård som gällde, de såg nästan nya ut efter att vi var klara med dem. :D

det var 1000 skott/25 vapen. det tog en hel dag att skjuta slut. (givetvis med lite andra aktiviteter emellan)

Bamses Räkneskola!

1000/25 = 40  

40 / 5 = 8

Det vill säga att att ni sköt upp 40 skott per gevär vilket innebär 8 skjuttillfälle á 5 skott......

Inte speciellt mycket för en hel dags skjutande tycker jag.  ;)

Bamse / som har haft nöjet att skjuta med ett Gevär 96 tillverkat i Waffenfabrik Mauser och var 101 år gammalt (1899).

det var 1000 skott/25 vapen. det tog en hel dag att skjuta slut. (givetvis med lite andra aktiviteter emellan)

Bamses Räkneskola!

1000/25 = 40  

40 / 5 = 8

Det vill säga att att ni sköt upp 40 skott per gevär vilket innebär 8 skjuttillfälle á 5 skott......

Inte speciellt mycket för en hel dags skjutande tycker jag.  ;)

Beror ju på hur många skyttar det var... ;)

Mitt rekord är också 1899, kommer ihåg det för det var på 100-års jubileet för just den individen, våren 1999.

Någon som vet ifall man kan få en pluggad m/96 för en billig pänning att hänga på väggen?

Mitt rekord är också 1899, kommer ihåg det för det var på 100-års jubileet för just den individen, våren 1999.

Någon som vet ifall man kan få en pluggad m/96 för en billig pänning att hänga på väggen?

Köp en riktig bössa sitället ca 200-400 kr. Sportskytte eller jaktlicens.

Casca

Apropå gamla mauser gevär så fick jag ut en mauser på min första FBU-u  övning som det stod Waffenfabrik Mauser Odendorfen 1888 på (Den funka prima). Fråga: när började man tillvärka dessa bössor, dom värkar ha några år på nacken.

Hej!

"Långröret" M/96 blev färdigspecad 1896, och är den andra konstruktionen som kom i bruk. Dom första åren tillverkades största delen av bössorna i Tyskland, för att sen fasas över till Svensk tillverkning. Karbin M/94 från 1894 skiljer sig litegranna i konstruktionen, och framförallt storleken. 1894 var också första året för 6,5x55 ammunitionen....

Chris

• BlåGul -1

Vilket tjat om att ha skjutit med vapen som nyss har hunnit fylla hundra, och skjuter med modern gastät enhetspatron.

//9x19 - slaglåsrevolver från 1853, DET är grejer det. :)

Det är inte att rekommendera skytte med gammal ammunition dock. Jag sköt lite väl gammal torpedprojektil med min m/38:a tillverkad 1918 för något år sedan, mer än hälften klickade. Vid ett tillfälle efter klick och väntan med vapnet i skjutriktningen så gick skottet precis när jag var på väg att göra mantelrörelse. Riktigt obehagligt. En annan intressant upplevelse var när det inte small, utan snarare lät som en raket om bössan och projektilen drog iväg följd av en kaskad av eld. Det såg ut som ur en sämre krigsfilm.

Vid ett tillfälle efter klick och väntan med vapnet i skjutriktningen så gick skottet precis när jag var på väg att göra mantelrörelse. Riktigt obehagligt.

Påminner mig om en liten historia jag läste här:

http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1994-08.html

Sensmoral: Ammo är färskvara. Säg det till era befäl, ni som fortfarande är klädda i grönt. Själv fick jag skjuta på tok för lite :D

/Erik, sen länge svartklädd civilist

Just så gick det till, men med den skillnaden att jag är lite listigare än han som tittade ner i pipan.

Det finns ju också historier om puckon som skjutit 9 mm lösplugg i Glocken med resultat att pipan pluggats igen, därefter försökt skjuta bort stoppet med skarp ammunition. Herre giv mig styrka och skydda mig från de vansinniga!

Men precis som Darwins teoroer så slås de svaga elementen ut.

• BlåGul -1
Det finns ju också historier om puckon som skjutit 9 mm lösplugg i Glocken med resultat att pipan pluggats igen, därefter försökt skjuta bort stoppet med skarp ammunition. Herre giv mig styrka och skydda mig från de vansinniga!

Annars är ju en klassiker som ofta förespråkas på (främst amerikanska) diskussionsforum att efter ett längre skjutpass med omantlad ammunition sedan dra ett par mantlade genom pipan för att skala bort blyavlagringarna.

:withstupid:

Men, en del kanske gillar pipbulor. Vad vet jag. :D

man ska vara försiktig med äldre ammunition till m/96, särskilt sådan som kan antas vara tillverkad under WW2 eftersom de fångar/slavarbetare som tillverkade ammunitionen ofta saboterade den. Fångarna visste inte att ammunitionen skulle gå till Sverige och de som sålde/köpte den hade ingen koll på att den kunde vara saboterad.