Jump to content

Kravaller i Köpenhamn


Born

Recommended Posts

(Egen empirisk erfarenhet följer): Eftersom flertalet av denna typ av "aktivister" är på plats i Köpenhamn just för att bråka, förstöra och få utlopp för sina aggressioner, eventuellt få en adrenalinkick, så hade det säkert lugnat dem om polisen kommit helt oskyddade till platsen! Dessutom är man mer än lovligt naiv om man tror att något någon säger i en situation som denna till aktivister som ställt sig in på kravaller och "en härlig demo" hjälper! Oavsett hur pedagogiskt man framför det!

Jag delar helt din analys av aktivisternas bevekelsegrunder, men tror du inte att det just därför kan vara taktiskt riktigt att skicka fram lite äldre och mindre tungt utrustade poliser att prata med dem?

 

De är där för att kasta sten på poliser med kravallutrustning, och är sannolikt mindre beredda på att ta till våld mot 50-60-åriga tjänstemän. Och prata för sin sak klarar de sällan av. Sen måste man givetvis ha kravallutrustning i bakfickan, men när man drar fram den får vandalerna det de vill.

 

Tyvärr så kommer antagligen den (oftast) lilla hardcoreklicken utnyttja situationen med relativt oskyddade diplomater till att tvinga fram en hård motåtgärd från polisen när de måste rycka in för att skydda sin kollegor från att bli helt sönderslagna.

 

Förhandla kan man göra med de som verkligen vill få sin röst hörd och kämpar för något, och det ska man självklart sträva efter. Dock är det de fega krakarna som står bakom dom och kastar sten som förstör alla chanser till förhandling. Lyckas man skilja ur de som enbart är ute efter våld och få bort dom från platsen löser sig en hel del och man kan börja disskutera/förhandla och prata med demonstranterna. Tyvärr är det i fasen där man skiljer våldsverkarna från de övriga det oftast skiter sig då de fredliga demonstranterna inte förstår att det inte är DE som polisen är ute efter i första hand.

 

EDIT. Danska polisen lånar 20 polisbilar från sverige inför kvällens eventuella sammandrabbningar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

BORN säger det rätt bra ovan. Är det "rätt" typ av aktivister som är på plats kan man, och ska, givetvis diskutera, men tyvärr är min erfarenhet den att det är meningslöst om det är tillräckligt många aktivister på platsen. Då har de en känsla av övertag och då spelar det ingen roll vad man säger. (Det fanns ett antal dialogpoliser på plats i Göteborg, men aktivisterna blev enligt egen utsago provocerade av att en polisbil hade kört förbi. )

Link to comment
Share on other sites

(Egen empirisk erfarenhet följer): Eftersom flertalet av denna typ av "aktivister" är på plats i Köpenhamn just för att bråka, förstöra och få utlopp för sina aggressioner, eventuellt få en adrenalinkick, så hade det säkert lugnat dem om polisen kommit helt oskyddade till platsen! Dessutom är man mer än lovligt naiv om man tror att något någon säger i en situation som denna till aktivister som ställt sig in på kravaller och "en härlig demo" hjälper! Oavsett hur pedagogiskt man framför det!

Jag delar helt din analys av aktivisternas bevekelsegrunder, men tror du inte att det just därför kan vara taktiskt riktigt att skicka fram lite äldre och mindre tungt utrustade poliser att prata med dem?

 

De är där för att kasta sten på poliser med kravallutrustning, och är sannolikt mindre beredda på att ta till våld mot 50-60-åriga tjänstemän. Och prata för sin sak klarar de sällan av. Sen måste man givetvis ha kravallutrustning i bakfickan, men när man drar fram den får vandalerna det de vill.

 

Dessa skithögar bryr sig föga om vem eller hur gammal polisen är. De ser uniformen och inget annat. Den som har försökt att prata med dessa damer och herrar vet vilket ointelligent resonemang de för. De har redan bestämt sig för att de skall ställa till med problem.

 

Något som mycket sällan tas upp i media är att polisen alltid börjar med verbala åtgärder. Men, det är inte lika kul att skriva om..

Link to comment
Share on other sites

De af jer der har fulgt lidt med i hvad der er sket i København vil vide at politkkere, borgere, politiet og mæglere igennem de sidste par måneder ikke har lavet andet end at prøve at gøre de forkælede unger tilfredse. Konfrontation er målet med deres hjerneløse opførsel og jeg kan kun sige at jeg synes det er i orden at politiet har grebet hårdt ind.

 

Med hensyn til politiets taktik er jer ikke ekspert, kan kun sige at de har haft stor held med at arrestere flere af de såkaldte ledere ved brug af "hit and run" operationer.

Link to comment
Share on other sites

De af jer der har fulgt lidt med i hvad der er sket i København vil vide at politkkere, borgere, politiet og mæglere igennem de sidste par måneder ikke har lavet andet end at prøve at gøre de forkælede unger tilfredse. Konfrontation er målet med deres hjerneløse opførsel og jeg kan kun sige at jeg synes det er i orden at politiet har grebet hårdt ind.

 

Med hensyn til politiets taktik er jer ikke ekspert, kan kun sige at de har haft stor held med at arrestere flere af de såkaldte ledere ved brug af "hit and run" operationer.

 

För er som bor norr om gränsen mellan Skåne och Sverige tar vi det på svenska också.

 

De av er som har följt med lite i händelserna i Köpenhamn de senaste månaderna vet att politikerna, medborgarna, polisen och mäklarna inte har gjort något annat än att försöka få de som är missnöjda att bli nöjda. Konfrontation är målet för deras meningslösa uppförande och jag kan bara säga att jag tycker att det är OK att polisen har satt hårt mot hårt.

 

Vad gäller polisens taktik så är jag ingen expert men polisen har haft tur och lyckats gripa flera av de så kallade ledarna med genom sina "hit and run"-operationer

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som gör det oerhört viktigt med ett ungdomshus med personal är att man slipper till stor del alla droger som det finns i Köpenhamn. Tror inte Stockholm har i närheten samma problem på det området. 12åriga dealers som försökt sälja till mig och polare vid ett tillfälle.

 

Läste i danska metro någon gång när jag var över att det ofta är så att äldre elever tvingar de yngre att agera knarkförsäljare, annars blir det stryk o.sv...

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som gör det oerhört viktigt med ett ungdomshus med personal är att man slipper till stor del alla droger som det finns i Köpenhamn. Tror inte Stockholm har i närheten samma problem på det området. 12åriga dealers som försökt sälja till mig och polare vid ett tillfälle.

 

Läste i danska metro någon gång när jag var över att det ofta är så att äldre elever tvingar de yngre att agera knarkförsäljare, annars blir det stryk o.sv...

 

Må så vara, men att kasta sten på polisen kommer inte göra att barnen som langar knark försvinner.

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som gör det oerhört viktigt med ett ungdomshus med personal är att man slipper till stor del alla droger som det finns i Köpenhamn. Tror inte Stockholm har i närheten samma problem på det området. 12åriga dealers som försökt sälja till mig och polare vid ett tillfälle.

 

Läste i danska metro någon gång när jag var över att det ofta är så att äldre elever tvingar de yngre att agera knarkförsäljare, annars blir det stryk o.sv...

 

Vad ger detta för rätt att slå sönder stan?

Detta går med under avdelningen "Bortförklaringar vi kom på EFTER vi började röka"

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som gör det oerhört viktigt med ett ungdomshus med personal är att man slipper till stor del alla droger som det finns i Köpenhamn. Tror inte Stockholm har i närheten samma problem på det området. 12åriga dealers som försökt sälja till mig och polare vid ett tillfälle.

 

Läste i danska metro någon gång när jag var över att det ofta är så att äldre elever tvingar de yngre att agera knarkförsäljare, annars blir det stryk o.sv...

 

Men vafan, sluta rök maskrosblad.

Vi har ju ingen lokal, alltsä har vi rätt att slå sönder hela byn.

Väntar bara på att Gudrun Schyman, Per Gahrton ska träda fram och klappa dessa

på huvudet..

Link to comment
Share on other sites

Efter en dag i området kan jag bara säga att "normaldansken" är MYCKET irriterad på dessa förvirrade ungjävlar som förstör deras stad och tvingar dom att hålla sig innomhus efter mörkret har lagt sig. Restauranger som tvingas hålla stängt, affärer stänger tidigare än normalt, mer eller mindre utegångsförbud under kvällen för delar av nordens största stad.

Allt pågrund av att bortskämda ungar fått för sig att de har rätt att göra som dom vill. De flesta av idioterna har inte ens sett det såkallade ungdomshuset tidigare.

 

Twintip. Du har ingen aning om vad du talar om i detta fallet. "Demonstranter" som är höga som hus är nog inte rätt människor att demonstrera för ett hus som håller ungdomar borta från knark... Huset var mer eller mindre ett knarkparadis.

Link to comment
Share on other sites

För er som bor norr om gränsen mellan Skåne och Sverige tar vi det på svenska också.
Tak for det...

 

En annan sak som gör det oerhört viktigt med ett ungdomshus med personal är att man slipper till stor del alla droger som det finns i Köpenhamn. Tror inte Stockholm har i närheten samma problem på det området. 12åriga dealers som försökt sälja till mig och polare vid ett tillfälle.

 

Läste i danska metro någon gång när jag var över att det ofta är så att äldre elever tvingar de yngre att agera knarkförsäljare, annars blir det stryk o.sv...

 

Forstår ærligt talt ikke hvad du mener. Det kan selvfølgelig skyldes at der ikke er en venlig sjæl der oversætter til dansk, men jeg tror du har misforstået hvad ungdomshuset i København egentlig er, eller skulle man sige var. Der var ikke tale om en institution med rådgivere, derimod et hus der var besat af utilpassede unge.

 

Derudover er jeg ganske overbevist om at København ikke har et hverken større eller mindre narkoproblem end STHLM, hvilket jeg baserer på at jeg har tilknytning til begge hovedstæder. Selvfølgelig er der nogen der tvinger andre ud i noget skidt, men fordi der er en artikel i METRO er det jo ikke en eviggyldig sandhed.

 

Derudover synes jeg da at i alle skulle tage og komme til København med det fredelige formål at købe billig sprit.

Kan i øvrigt i den forbindelse oplyse om at bræk (spy) på gaden i KBH kaldes en "svensker pizza", venligt ment naturligvis!!!

Link to comment
Share on other sites

Forstår ærligt talt ikke hvad du mener. Det kan selvfølgelig skyldes at der ikke er en venlig sjæl der oversætter til dansk, men jeg tror du har misforstået hvad ungdomshuset i København egentlig er, eller skulle man sige var. Der var ikke tale om en institution med rådgivere, derimod et hus der var besat af utilpassede unge.

 

Derudover er jeg ganske overbevist om at København ikke har et hverken større eller mindre narkoproblem end STHLM, hvilket jeg baserer på at jeg har tilknytning til begge hovedstæder. Selvfølgelig er der nogen der tvinger andre ud i noget skidt, men fordi der er en artikel i METRO er det jo ikke en eviggyldig sandhed.

 

Derudover synes jeg da at i alle skulle tage og komme til København med det fredelige formål at købe billig sprit.

Kan i øvrigt i den forbindelse oplyse om at bræk (spy) på gaden i KBH kaldes en "svensker pizza", venligt ment naturligvis!!!

 

Jo det var ett ogenomtänkt inlägg. Får fortsättningsvis på mina danmark-besök ägna mig åt svenska pizzor istället för spekulationer. :)

Link to comment
Share on other sites

De boende på Nörrebro har fått nog. http://ekstrabladet.dk/112/article276992.ece

 

Ett antal så kallade autonoma har försökt ta sig in på innergårdarna i olika kvarter för att stjäla containers att använda som barrikader. Det hela har dock resulterat i att de boende har spöat skiten ur demonstranterna och bland annat tagit deras byxor. Polisen har kommit till de olika platserna, gripit demonstranterna och därefter har de boende släpat in sina containers på innergårdarna igen.

Link to comment
Share on other sites

Du, jag fattar ingenting o.0

 

Så svårt är det inte, hur mycket danska tror du jag tränat de sista, ohh, låt oss säga femton åren åtminstone? Ingen, och det gick bra ändå. Vill man kan man oftast. Divide kan delta med framgång här och du kan inte hjälpligt översätta två rader på ett grannspråk?

 

Ett flertal ggr har jag haft som jobb att kommunicera med flygledare och andra från olika länder, de pratade bra flygledarengelska men kunde i vissa fall inte ens svara på var man kunde få lite vatten att dricka, så lite "övrig" engelska kunde de! Då får man vara lite mer flexibel och försöka förstå varandra ändå, funkar bra om man anstränger sig och ler, och teckenspråk, rita bilder etc!

 

Jag brukar berätta för folk på jobbet som undrar om hur vi i Norden kan förstå varandra utan större problem, tydligen hade jag fel då, BuddhaSWE?

 

Jag tror precis som många av er andra att det inte spelar nån roll om man pratar med vissa av de här "demonstranterna", de vill inte prata, bara bråka lite. Det kan jag förstå, det är rätt roligt att leka demonstrant ibland vid våra övningar, tills man blir inryckt bakom sköldmuren av nåt snatch team, det är inte lika roligt sen :rockon: och det ska det inte vara heller!

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog behålla dina slutsatser för dig själv, eller så kan du ta det över PM så slipper tråden förstöras.

Och du, "vi i norden" är en generalisering, undantag finns nästan i samtliga fall av generaliseringar, sörru.

 

Cito enim arescit lacrima, praesertim in alienis malis.

Link to comment
Share on other sites

Haj, jag var i køpenhamn i går och kollade läget, jag var inte i Nørrebro så där kan jag inte uttala mig om men i centrala delarna som jag var i var det lungt, en stor demostration (fredlig) gick från istergade till rådhusplats där var inte så många poliser i centrala delarna av stan, men där i mot var där många poliser på centralstationen, blandanat våra svenska lättsäkrade polisbussar, poliserna var där för att stoppa svenska aktivister samt andra danska aktivister att komma in i staden.

 

/SH

Link to comment
Share on other sites

Nåja, det var ju EN mening bland många fler... T ex:

...Och vad har de att gnälla över egentligen, de så kallade autonoma? En alldeles för stor del av jordens befolkning lever i fattigdom, saknar utbildning, uppehållstillstånd och hopp om framtiden. Engagera er i något vettigt i stället. Kom med något annat än det uttjatade: Etablissemanget är emot oss så nu gör vi uppror, era fjantar. Samhället består av dem som lever i det och följer man inte spelreglerna handlar det inte om demokrati utan om något helt annat. Sorry.

Sådär kan man hålla på och klippa ut enstaka meningar utan att se helheten. Kom igen! :)

Link to comment
Share on other sites

Lärdom bringar tydligen inte hyfs, efter vad det verkar. Klipp och klistra verka vara enklare än att läsa danska, eller hur Cicero?

 

Efter en välbehövlig lektion i ödmjukhet av Then Swenske Upplyste så känner jag att jag måste klippa och klistra lite jag med, från DN:

"Line Barfod från vänsterpartiet Enhedslisten talade och anklagade myndigheterna för olovlig försäljning av Ungdomshuset.

- Demokratin fungerar inte i Danmark. Varje dag våldtas kvinnor här i landet. Polisresurserna borde användas för att skydda dem i stället."

 

Lysande tankegång, hon har helt rätt. Det tycker nog de som fått sina bilar sönderbrända av "demonstranterna" också, tyvärr blir det inte så kanske med tanke på hur det ser ut i Köpenhamn just nu. Fast iofs är väl det enda som blir våldtaget just nu just där själva staden?

 

Stavning...

Link to comment
Share on other sites

Tyck vad du vill. Jag tycker danskarna är goa som kämpar för det de vill istället för att moralisera om äganderätt m.m... funkar inte att sitta och gnälla i tysthet hela tiden. Danskarna är handlingskraftiga.

 

Det finns en fond för köp av ungdomens hus som förfogar över 12 miljoner DKK och dom har av kommunen erbjudits att köpa en annan fastighet, men ledningen har tackat nej, dom kräver att kommun ska ge dom ett hus. :)

 

Man kan ju hoppas att polisen ochså slutar moralisera om övervåld och istället börja bryta armarna av stenkastarna 8-/

Link to comment
Share on other sites

Tyck vad du vill. Jag tycker danskarna är goa som kämpar för det de vill istället för att moralisera om äganderätt m.m... funkar inte att sitta och gnälla i tysthet hela tiden. Danskarna är handlingskraftiga.

 

Det finns en fond för köp av ungdomens hus som förfogar över 12 miljoner DKK och dom har av kommunen erbjudits att köpa en annan fastighet, men ledningen har tackat nej, dom kräver att kommun ska ge dom ett hus. :)

 

Man kan ju hoppas att polisen ochså slutar moralisera om övervåld och istället börja bryta armarna av stenkastarna 8-/

 

12 M Dkk är en bra början på vad kalaset har kostat hittills. En rimlig bötessumma för de som ansvarar för de senaste dagarnas händelser. Så lämpligt att låta fonden betala istället för skattebetalarna...

Link to comment
Share on other sites

Jag är faktiskt ganska usel på att förstå danska, det står jag för. Du har rätt i att om jag hade ansträngt mig mer hade jag kunnat förstått, men det hela var lite på skoj, att skämta lite med grannländerna. Men din tolkning av att jag inte förstod som att jag inte kunde kommunicera med människor från andra länder och att jag skulle ta lärdom av dina kunskaper, då är du bara löjlig och barnslig. Nu tycker jag att vi blir lite ödmjuka och slutar försöka hävda oss själva.

 

Och jag klippte inte och klistrade, jag skrev av =P

Link to comment
Share on other sites

Det finns en fond för köp av ungdomens hus som förfogar över 12 miljoner DKK och dom har av kommunen erbjudits att köpa en annan fastighet, men ledningen har tackat nej, dom kräver att kommun ska ge dom ett hus.

 

Varför var de inte nöjda med huset som erbjöds, lanrezac?

 

 

BS, nu tycker jag vi sjunger "We shall overcome" tillsammans. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi måste ha förståelse för att många danskar är skitsura på "ungdomarna". Jag har varit med här tillräckligt länge på detta forum för att komma ihåg hur det lät efter göteborgskravallerna.

 

Vem har inte förståelse för det?

 

Tycker alla verkar väldigt ense för en gångs skull.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en fond för köp av ungdomens hus som förfogar över 12 miljoner DKK och dom har av kommunen erbjudits att köpa en annan fastighet, men ledningen har tackat nej, dom kräver att kommun ska ge dom ett hus.

 

Varför var de inte nöjda med huset som erbjöds, lanrezac?

 

 

BS, nu tycker jag vi sjunger "We shall overcome" tillsammans. :happy:

 

Därför att dom (fonden) skulle betala för det, Kärnan i ungdomshuset ville bara betala EN krona för huset :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Var i köpenhamn i helgen och som någons skrev är de flesta köpenhamnsbor jävligt trötta på dessa ungdomar som förstör, och ställer till problem i folks vardag. En riktigt rolig artikel som gick att läsa i Politiken igår var att danska arrestvakter hade köpt käk på McDonalds till samtliga intagna. Med tanke på vad detta är för ungdomar, dvs veganer som hatar imprealistlande USA och storföretag som MCDonalds över allt annat, så blev det en del gnällande i leden. Jag gillar danska arrestvakter ;-)

Edit: hittade den McDonalds i arresten.

 

/martinator

Helt super OT: vad äter man i svenska arrester?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...